Hur stor hårddisk kan jag ha?

Permalänk

Hur stor hårddisk kan jag ha?

Hej,

Har precis köpt en Maxtor 120 GB hd, men kom på att jag hellre vill byta upp till en 160 GB. Killen i butiken var inte helt säker på om mitt moderkort skulle stödja 160 gigs hd.

Jag har läst igenom hd manualen men ej fått något svar på min fråga.
Det är en Gigabyte K7 Triton 400 (VIA KT400 chipset) GA-7VA. Har väl gått ungefär ett år sen jag köpte datorn.

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

men ett år sedan de lät ju inte av att va nå problem?

Visa signatur

jhkl

Permalänk

Hm.. alltså det var ju ingen värsting dator för ett år sen direkt. Men den var iaf ny o så..

Permalänk
Avstängd

jag har ett Epox kort som är väl en iaf två år gammalt (KT400, samma chip som du) och det har inga problem med någon storlek på disk. Så in med SP1 om du kör XP så ska det bara vara att köra.

Permalänk
Medlem

Har precis det moderkortet i min andra burk, en kompis lånade det moderkortet när hans pajade och han kör en 180GB, den fungerade perfa.

No problemo.

Permalänk

Tack för all hjälp!

Men nu sitter jag med 160 gigaren i datorn och den hittar inte den alls? Syns inte i explorer eller något.. Men den syns i device manager. Den är under disk drives och det står "ST3160021A". Vad betyder detta?
Det står att den fungerar korrekt och den har inget utropstecken vid den lilla ikonen. Nån som vet vad detta beror på?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Det betyder att det är en Seagate på 160gb och något mer

Du måste partitionera ut det lediga uttrymmet bara. Högerklicka vid din lilla ikon och följ anvisningarna.

Permalänk

Ska testa SP1 strax.

Ok
Om jag högerklickar på ikonen så får jag inte upp så många alternativ alls.. Update Driver, Disable, Uninstall, Scan for hardware changes, Properties. Och inne på Properties finns ingen partioneringsfunktion.. hm.
Jag körde fdisk och den kunde inte hitta hd:n verkade det som.

Kan det vara jumprarna?

Permalänk
Medlem

Testa med partiotion magic, du får googla dig till deras sida kan den inte tyvärr, men där kan du nog ladda hem en test version.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dlinksucks
Ska testa SP1 strax.

Ok
Om jag högerklickar på ikonen så får jag inte upp så många alternativ alls.. Update Driver, Disable, Uninstall, Scan for hardware changes, Properties. Och inne på Properties finns ingen partioneringsfunktion.. hm.
Jag körde fdisk och den kunde inte hitta hd:n verkade det som.

Kan det vara jumprarna?

Gå in i ->Control Panel->Administrative tools->Computer Management->Disk Management och partitionera där.