Permalänk
Medlem

Högtalare i plexi

Hej.
Jag hade tänkt att bygga högtalare i plexiglas.
går det ? kommer det låta bra ?
jag har absolut inga som helst erfarenheter av stereo
och liknande. Och har aldrig givit mig på något liknande förr.
skulle behöva hjälp med allt som man kan tänka sig.
från vart man kan köpa högtalar element eller vad det heter.
till sladdar och allt som ska vara mellan högtalaren och förstärkaren.
ifall man ska ha något i själva lådan eller ifall den ska vara tom
osv osv.

tack för alla hjälp och tips !

Visa signatur

Northwood 2400@2573 18x143 -X-Kingmax 2x256 @ 2.5-3-3-7 i dual-X- MSI 865PE neo2 -X- 9800pro 378/338 @ 430/370 -X- Zalman ZM80C-HP - Thermalright SLK-947U- 4x90mm (2in,2ut)

Permalänk
Medlem

högtalare i plexi tror jag går bra... har ibland sett att de har små vinklade plaxihögtalare riktade mot artister i på tv , tex på Idol har jag för mej att de har det...
sen de andra frågorna vet jag inte....

Permalänk
Medlem

Noterade det jag med.
tyckte dom va fräna och vill bygga likadana )

Visa signatur

Northwood 2400@2573 18x143 -X-Kingmax 2x256 @ 2.5-3-3-7 i dual-X- MSI 865PE neo2 -X- 9800pro 378/338 @ 430/370 -X- Zalman ZM80C-HP - Thermalright SLK-947U- 4x90mm (2in,2ut)

Permalänk
Medlem

Plexi spricker ganska lätt, så det gäller att använda tillräckligt tjocka bitar! Och ska du bygga en större låda får du nog stadga upp den rätt ordentligt, annars spricker det nog väldigt lätt runt skruvarna.
Element går att köpa lite varstans - biltema, clas ohlson, mds, brl etc. Köper du på t.ex. brl eller mds så kan de rekommendera lämplig volym på högtalarlådan, annars kan man med hjälp av högtalarnas parametrar räkna ut lämplig lådvolym.
En högtalarlåda bör alltid dämpas, men det ser kanske lite trist ut om lådan är i plexi? Men sen kan man ju dämpa olika snyggt också - att proppa lådan full med dämpull är väl inte så snyggt om lådan är genomskinlig, men med ljuddämpningsplattor kan man säkert få det att se riktigt bra ut.
Sen kan man väl kanske göra antagandet att välljud inte är högst prioriterat i bygget, eller?

Annars kan du väl bygga lådan i MDF- eller spånskiva, men ha ett eller flera fönster i plexi? Det är ju rätt vanligt i bilstereobyggen!

Permalänk
Medlem

Re: Högtalare i plexi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av manfu
Hej.
Jag hade tänkt att bygga högtalare i plexiglas.
går det ? kommer det låta bra ?
jag har absolut inga som helst erfarenheter av stereo
och liknande. Och har aldrig givit mig på något liknande förr.
skulle behöva hjälp med allt som man kan tänka sig.
från vart man kan köpa högtalar element eller vad det heter.
till sladdar och allt som ska vara mellan högtalaren och förstärkaren.
ifall man ska ha något i själva lådan eller ifall den ska vara tom
osv osv.

tack för alla hjälp och tips !

Det är inte att rekommendera om du ska köra med kraftiga baselement.
Man brukar använda så kraftigt material som möjligt när det kommer till
basen. Ex. mdf, marmor osv.
Bygg satteliter i plexi och basen i mdf, så hade jag gjort
ifall det skulle varit plexi inblandat.
Lycka till.

Permalänk

polykarbonat borde väl duga till baselement också eller? för om det klarar hockeypuckar så ska de väl klara basvibrationer tycker jag.

Visa signatur

-Death is just a lame excuse to lay still and do nothing.

Permalänk

För att basen ska låta bra bör lådan vara stabil, om du vill bygga en bas i plexi rekomenderar jag riktigt tjockt=dyrt .

Visa signatur

E1200 1,6Ghz@3,0Ghz | 2x1024MB XMS2 Dominator |Gigabyte GA-EP35-DS3 | X1650PRO 512MB |

Permalänk
Medlem

Tror knappast det kommer bli bra ljud med plexi.

Permalänk
Medlem

Du får sämmre resonansvärden i plexi än ifall du skulle använda dig av mdf/spån skiva.
Och sen att skruva och gänga i plexi kan nog inte va de roligaste.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Och sen att skruva och gänga i plexi kan nog inte va de roligaste.

att skruva och gänga i plexi är väldigt lätt...

Permalänk
Medlem

Att bygga en stadig låda i plexi är inga som helst problem, bara man använder tjockt material och stadgar ordentligt. Plexi är hårt, det stora problemet är snarare att det är ganska sprött! Men om man bara stadgar och skruvar ordentligt så man sprider ut belastningarna så borde det inte vara några som helst problem att bygga högtalarlåda i plexi!

Permalänk
Medlem

Detta ska vara högtalare.. som ger ljud asså typ diskant eller vad det heter.
man kan väl knappast bara ha basdunk då..?
vad mer ska man ha i lådan ?

Visa signatur

Northwood 2400@2573 18x143 -X-Kingmax 2x256 @ 2.5-3-3-7 i dual-X- MSI 865PE neo2 -X- 9800pro 378/338 @ 430/370 -X- Zalman ZM80C-HP - Thermalright SLK-947U- 4x90mm (2in,2ut)

Permalänk
Inaktiv

du borde kanske inte bara ha diskant utan mer som ett par vanliga högtalare... alltså bas, mellanregister och diskant....

Permalänk
Medlem

Apple släppte ju sitt ljudsystem som är ett 2.1 ljudsystem. en bas och två satelitter. Basen var gjord helt i plexi och såg ut som ett äpple, även de två satelliterna var gjorda i plexi och de var helt runda... självklart så var ju högtalarelementen inte gjorde i plexi, men det förstog ni va? Väldigt grymma var de, snygga och lät bra. men skulle inet passa in tillsammans medm in inte så genomskinliga skärm eller datorlåda...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Jag läste för ett bra tag (dvs år) sen nånstans att ett företag hade utväklat uppblåsbara högtalarsystem. Dvs bas satelitet och hela kittet i badmadrass material. Såg extremt kul ut men de kom aldrig ut på marknaden vad jag sett ivarjefall. Undra varför

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Groggy_Toaster
polykarbonat borde väl duga till baselement också eller? för om det klarar hockeypuckar så ska de väl klara basvibrationer tycker jag.

Problemet är inte att vibrationerna kommer att göra sprickor i lådan utan att dom fortplantar sig i mindre stabila material. Pansarglas som finns i hockyrinkar är starkt men det vibrerar lätt eftersom det inte väger tillräckligt mycket. Lådan kommer att svänga med i musiken vilket skapar riktigt dåligt ljud.

Till trådskaparen: Jag skulle inte råda dig att bygga en högtalare i plexi, det är dyrt och kommer inte låta så bra. Men eftersom du inte verkar vara en audiofil som mig själv så kan du säkert bli nöjd med resultatet. Annars skulle jag välja MDF.

För att bygga en bra högtalare måste det göras massor med mätningar och uträkningar på delningsfilter, volym, tak/golv-reflexer osv. Jag skulle råda dig till att göra en 2-vägare. Alltså med ett bas-element och en diskant.

Permalänk
Medlem

Använd lamellglas (skottsäket glas från banker etc)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milliway
Använd lamellglas (skottsäket glas från banker etc)

Som redan påpekats cirka 38 gånger är det inte hårdheten som är problemet, utan snarare att vibrationer lättare fortplantar sig i instabila material.

Permalänk
Medlem

här får man höra..
jaja.. låter väldigt intressant.. låter som att plexi inte verkar som något höjdarmaterial
både ur pgg och ljud synpunkt.
jag spelar själv gitarr och har väldigt bra gehör så jag skulle nog spy
på dåliga högtalare. )
men får se vad resten av folket har att säga innan jag gör "final statement"
fortsätt skriv,, jag njuter av all god och ond kritik

Visa signatur

Northwood 2400@2573 18x143 -X-Kingmax 2x256 @ 2.5-3-3-7 i dual-X- MSI 865PE neo2 -X- 9800pro 378/338 @ 430/370 -X- Zalman ZM80C-HP - Thermalright SLK-947U- 4x90mm (2in,2ut)

Permalänk
Medlem

En fråga, varför vill du ha högtalare i plexi? du säger själv att du inte har någon erfarenhet alls av att bygga lådor. Varför inte först börja och bygga en låda i MDF och sen bygga i plexi? en tanke bara. För det är inte bara att slänga ihop en låda och sen tro att den ska spela bra. Men vill du testa, så börja bygg.. du kan ju börja med en liten högtalarlåda, för typ en 1"diskant och 2"midbas eller nåt sånt. Hum nu när jag tänker efter, så har jag en gammalt 2.1 system, denna är det: http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q112q116q77q648&ic=N&sw=...
köpte jag för 3-4år sedan, och då kostade den 459 tror jag. Har alltid velat bygga om den baslådan, för den är så ful. Kanske ska testa o bygga i plexi... kanske återkommer med mitt beslut, Clas Ohlson måste öppna här i Karlstad först... Men sätt igång o bygg!!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk

Högtalare av plexi kommer troligen att låta illa för en van lyssnare. Det beror som tidigare sagts på att plexi är allt annat än stumt. Anledningen till att MDF ofta används till högtalar lådor är att det är väldigt massivt. Du skulle kunna göra lådor i spånskiva/MDF och fästa plexiglas utanpå för att få en snygg yta men då tappar du lite av poängen. Du behöver också dämpa lådan, alltså stoppa den med lämpligt material t.ex ull. isolering mm.
http://www.drkrupp.se/hifi/ står mycket intressant för en intresserad!

Visa signatur

Acer Predator x34A, FD R5, Intel Core i5 6600K, ASRock z170 Extreme4, Hyper 212evo, EVGA Supernova G2 750w, Crucial DDR4 2x8gb, Windows 10, Samsung 830 SSD 120Gb, WD Green Mekaniska, Palit 1070 Super Jetstream

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av milliway
Använd lamellglas (skottsäket glas från banker etc)

timellglas

nej mne sicka bilder om du lyckas!

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

gör så här ta och bygg en låda i trä och så sågar du ut ett hål och sättar i plexi i den hm.. blir ju genast lite gobbigare om man vill ha neon i den ta ett slött nätagg och kortsluta heheh vet inte
riktigt kanske ser fult och blir varmt

Mvh..
// LartiC

Visa signatur

Dagens Citat :Då måste man Ominstalera det förbannade helvetiska Windows SKRÄPET IGEN!!!

Permalänk
Medlem

Jag kan stark rekomendera Lexanplast istället för plexiglas! Lexanen är både segare och lättare att jobba med

Visa signatur

Gigabyte ds3, core2duo e63, 2x1gb corsair xms6400, 7800gt ~2tb hdd, enermax 500watt, lianli case å 32" lcd.