Installerar DB.com SATA-hårddisk med drivr. även utan OS-köp?

Permalänk

Installerar DB.com SATA-hårddisk med drivr. även utan OS-köp?

Hej!
Min gamla dator gick sönder igår och är därför tvungen att köpa en dator idag, endast själva burken!
Ska köpa ett färdigt datorpaket från Datorbutiken.com utan Win-XP (har skiva hemma).
Paketet innehåller denna hårddisk: Maxtor Diamond Plus9 6Y160M0 160Gb 7200rpm 8Mb cache S-ATA.
Även "Montering/test av datorsystem" ingår i köpet.
Nu undrar jag om någon vet om DB.com installerar S-ATA hårddisken så att jag endast behöver stoppa in min Win-XP skiva och installera den när lådan har anlänt?
Har läst att man måste installera drivrutiner mm för S-ATA diskar, men DB.com borde väl fixa detta även om jag inte köper Windows-XP.

Därefter kommer min andra fundering: Har 2st ide-hårddiskar hemma med material som jag måste komma åt. Är det bara att ställa in dessa som slave och koppla in dem på moderkortet med IDE-kabel för att komma åt dem i windows när Win-XP förmodligen kommer att ligga på S-ATA disken?

Skule uppskatta ett svar snarast eftersom jag måste lägga en beställning idag!

Mvh
Micke

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det går att installera drivisar till SATA innan OS men annars är det väldigt simpelt att göra de själv det gör du nästan precis när du bootar med XPskivan

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna lägger man in genom att trycka F6 när Windows-installationen påbörjas, således kan inte DB göra något om du inte vill att de ska installera Windows åt dig.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Din andra fundering:
Du behöver bara sätta in dem. Som "slav" spelar ingen roll, eftersom du vill ha operativsystemet på SATA-disken, och jag antar den sitter på någon egen SATA-krets, isf så ställer du ju såklart det före i uppstartsordningen (boot-ordning och allt vad det kallas) i BIOS. Datorn kommer inte kolla efter något operativsystem på primary master/slave eller secondary master/slave.
Finns inte master och slave när det gäller sata heller...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Tack för svaren.
Har inte fått datorn än, men jag återkommer om det strular sig.