Din låda ska vara tyst, är SLK3700 det?

Permalänk
Medlem

Din låda ska vara tyst, är SLK3700 det?

Är datorboxen det?
Jag tänker på BQE vertionen då den va ULTRA QUIET om nu det är sanning

http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=93703#
Svart, liknar sonatan men ser bättre ut och ska vara tyst?
bra eller anus?

Ïngår nätagg på 350wätts och dämpnings mattor finns att köpa till för runt 400 riksdaler
vad tycks?
kostar runt lappen på wh

Visa signatur

Nya datorn: AMD Athlon 64 X2 3800+ | Asus M2N-E | Twinmos 1024 DDR2 | MSI 7600GT 265MB Silent | 450GB DiamondMax 10/Samsung P120 | 3DMark05 : Datorn ej ihopsatt än |
Gamla datorn: AMD Athlon 2,2 Ghz 3200+ | ASUS A7N8X | 768 DDR Ram | PowerColor 9800Pro 128mb 265bit | 450 GB HDD | 3DMarks03 - 5313points |

Permalänk
Medlem

En låda i sig är alltid knäpptyst oavsett. Det som avgör hurvida datorn blir tyst är inte självaste lådan utan ventilationen i den men framförallt vad du stoppar i den. Det verkar vara en vanlig missuppfattning att om man köper en s.k. tyst låda så blir hela datorn tyst på något magiskt sätt. Så är det inte. Dock har just denna lådan bra ventilation genom sina 120mm fläktplatser vilket gör att du kan med rätt komponenter få en tyst dator.

Permalänk
Medlem

tack jag ville veta om själva lådan va tyst o det svara du på helt förståligt
kul att komponenterna kanske blir tysta också

är det en bra box, byggmässigt sett?
tänkte först på en snygg låda men kom på att jag ska ha en tyst istället
då jag tycker att sonatan ser ut som en kos bak kanske denna går

det verkar som att det ska vara en bra "sov-låda" alltså en som man lätta kan ha på då den dämpar stora delar av ljudet

är det inte farligt att ha dämpnings mattor? kan saker inte lossna å flyga in och störa sakerna?

Visa signatur

Nya datorn: AMD Athlon 64 X2 3800+ | Asus M2N-E | Twinmos 1024 DDR2 | MSI 7600GT 265MB Silent | 450GB DiamondMax 10/Samsung P120 | 3DMark05 : Datorn ej ihopsatt än |
Gamla datorn: AMD Athlon 2,2 Ghz 3200+ | ASUS A7N8X | 768 DDR Ram | PowerColor 9800Pro 128mb 265bit | 450 GB HDD | 3DMarks03 - 5313points |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gilgo
En låda i sig är alltid knäpptyst oavsett. Det som avgör hurvida datorn blir tyst är inte självaste lådan utan ventilationen i den men framförallt vad du stoppar i den. Det verkar vara en vanlig missuppfattning att om man köper en s.k. tyst låda så blir hela datorn tyst på något magiskt sätt. Så är det inte. Dock har just denna lådan bra ventilation genom sina 120mm fläktplatser vilket gör att du kan med rätt komponenter få en tyst dator.

Sen har juh 3700bqe gummiupphägningar för hårddiskarna, minskar fortplantandet av vibrationer, och således även ljudet.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Så bra att chassit är kompatibelt med 3.0 Ghz. Synd bara att extrema överklockare måste titta till en annan låda :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Så bra att chassit är kompatibelt med 3.0 Ghz. Synd bara att extrema överklockare måste titta till en annan låda :/

Eller så kan man byta PSU bara...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

men vad säger ni om lådan?
ice - stackars dem... eller inte...

Visa signatur

Nya datorn: AMD Athlon 64 X2 3800+ | Asus M2N-E | Twinmos 1024 DDR2 | MSI 7600GT 265MB Silent | 450GB DiamondMax 10/Samsung P120 | 3DMark05 : Datorn ej ihopsatt än |
Gamla datorn: AMD Athlon 2,2 Ghz 3200+ | ASUS A7N8X | 768 DDR Ram | PowerColor 9800Pro 128mb 265bit | 450 GB HDD | 3DMarks03 - 5313points |

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Antec Superlanboy, men det är i princip samma layout.
Lådan är inte knäpptyst, men den låter inte mycket.
Lite av hd vibrationerna fortplantar sig ut i lådan, men sedan är lådan gjord i snortunn aluminium, till skillnad från 3700bqe som är i stål.
Skulle såhär i efterhand nog valt en 3700bqe istället.
Jag tror att det blir en bra låda, och tyst med ljuddämpningskittet till.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

har läst lite om lanboy tycker dock att det finns bättre som denna
eftersom att den e ganska billig också går det ju att använda den som någon annan slags låda eller modda baken av den

Visa signatur

Nya datorn: AMD Athlon 64 X2 3800+ | Asus M2N-E | Twinmos 1024 DDR2 | MSI 7600GT 265MB Silent | 450GB DiamondMax 10/Samsung P120 | 3DMark05 : Datorn ej ihopsatt än |
Gamla datorn: AMD Athlon 2,2 Ghz 3200+ | ASUS A7N8X | 768 DDR Ram | PowerColor 9800Pro 128mb 265bit | 450 GB HDD | 3DMarks03 - 5313points |

Permalänk
Medlem

Jag kör med den lådan.

Den funkar bra tycker jag, någorlunda ljuddämpande och jag tycker den är byggd bra, den medföljande 120mm fläkten har som sagt gummifästen som dämpar vibbar, du kan äver sätta i en till 120mm i fronten, hårddiskfäsena har gummidämpare med för att inte fortplanta vibrationer.

Den är smidig att jobba i tycker jag, en lucka på ena sidan.

En grej, om du skaffar ett grafikkort som har fläkt, tänk på att de fläktar som följer med inte alltid är tysta. Jag ska ersätta min på något sätt

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marowak
Jag kör med den lådan.

Den funkar bra tycker jag, någorlunda ljuddämpande och jag tycker den är byggd bra, den medföljande 120mm fläkten har som sagt gummifästen som dämpar vibbar, du kan äver sätta i en till 120mm i fronten, hårddiskfäsena har gummidämpare med för att inte fortplanta vibrationer.

Den är smidig att jobba i tycker jag, en lucka på ena sidan.

En grej, om du skaffar ett grafikkort som har fläkt, tänk på att de fläktar som följer med inte alltid är tysta. Jag ska ersätta min på något sätt

Jag sitter också o funderar på att skaffa den här lådan, hade tänkt köpa till en extra ADDA 120mm fläkt.
Har för mig att jag läste nånstans att det följer med gummifäste till en extra fläkt, stämmer det?

Permalänk
Medlem

tror inte det ingår mer saker än skruvar och 5" skidorna

pappa beställer den nu kosta 988 på mycom
ska ge mig själv i julklapp sådana dära silicon saker som sitter mellan psun och frontfläkten

sen blir det nog till att köpa dämpmaterial

Visa signatur

Nya datorn: AMD Athlon 64 X2 3800+ | Asus M2N-E | Twinmos 1024 DDR2 | MSI 7600GT 265MB Silent | 450GB DiamondMax 10/Samsung P120 | 3DMark05 : Datorn ej ihopsatt än |
Gamla datorn: AMD Athlon 2,2 Ghz 3200+ | ASUS A7N8X | 768 DDR Ram | PowerColor 9800Pro 128mb 265bit | 450 GB HDD | 3DMarks03 - 5313points |

Permalänk

Köp SLK3700AMB istället. I princip samma chassi men finns för 724kr inkl frakt från pcaction.se

Permalänk
Medlem

not my money so... 8)
sams0n kan göra en kort review om det vills när jag får den

får bli moddning på den sen då

Visa signatur

Nya datorn: AMD Athlon 64 X2 3800+ | Asus M2N-E | Twinmos 1024 DDR2 | MSI 7600GT 265MB Silent | 450GB DiamondMax 10/Samsung P120 | 3DMark05 : Datorn ej ihopsatt än |
Gamla datorn: AMD Athlon 2,2 Ghz 3200+ | ASUS A7N8X | 768 DDR Ram | PowerColor 9800Pro 128mb 265bit | 450 GB HDD | 3DMarks03 - 5313points |

Permalänk
Hedersmedlem

Lådan är av en bra konstuktion, men tyvärr låtet agget en del.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

har själv lådan.. vart till en liten besvikelse, tex för att ta ur hdd måste man ta bort fronten, vilket man inte behöver på sonatan... detta är väldigt klumpigt... sen invändigt är den mycket skönare... front fläkten är plaserad bättre tex. men har två 120 fläktar plus en ganska högljud psu kylare så den låter relativt mycket... funtar starkt på att köpa ny låda... men det positiva med denna låda är att den är snygg, väldigt sköön invändigt...

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk
Medlem

Fick lådan och ett ljuddämpningskit från Acoustipack idag och har precis startat, är mycket nöjd
Dock som jonasy säger så är nätagget klart hörbart, det låter minst lika mkt som den medföljande 120mm gör på 12v, en liten besvikelse då mitt förra var tystare (hade en 12db papst i den).
Annars är lådan helt underbar den är mycket smidigt att arbete i och du kan ta ut diskarna utan att tabort fronten, det är inget problem alls.

Permalänk
Medlem

ojsan... menade cd läsarna...

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk
Medlem

Underbart chassi äget ett, själv

Visa signatur

AMD Athlon64 Venice 3000+ LBBLE 0520CPAW | MSI K8N Neo4 PLatinium | A-data cl2.5 512mb | 250GB 7200.8 Seagate S-ata | Sapphire X800XL 256mb PCI-E | Antec SLK3700BQE 350W
[color="red"]www.ac-at.com breaking <3[/color]

Permalänk
Medlem

hehe lunk undra lite vad du mena 8)
hade blivit ett jäkla jobb att ta bort fronten när man bara vill justera lite på hårddisken

ska jag göra en resention av lådan när jag får den?
ska även lägga in nya saker då som tex psu silicone skydd och lite sådant

Visa signatur

Nya datorn: AMD Athlon 64 X2 3800+ | Asus M2N-E | Twinmos 1024 DDR2 | MSI 7600GT 265MB Silent | 450GB DiamondMax 10/Samsung P120 | 3DMark05 : Datorn ej ihopsatt än |
Gamla datorn: AMD Athlon 2,2 Ghz 3200+ | ASUS A7N8X | 768 DDR Ram | PowerColor 9800Pro 128mb 265bit | 450 GB HDD | 3DMarks03 - 5313points |

Permalänk
Medlem

Funderar också på det chassit.
Men då blir det nog ett annat nätagg, eftersom att det verkar låta en del.

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk

ifall ni vill ha ljudlöst, tänk på hårddisken, den låter med ett ganska högfrekvent ljud vanligtvis, sen agget, sen är vattenkylning till resten ett måste för att få en dator bra tyst. Zalman har ett passivt system som man kan lägga till zalmans vattenkylning till gpu, annars har zalman oxå en bra passiv kylfläns som jag kör med, kan även ha en fläkt på den... när det gäller sov datorn är zalman min vän..

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

3700BQE + Acousticpack dämpar så att du inte hör diskarna.

Men ett helt vatten kyltsystem hade inte vart dumt, det enda som saknas är ett vattenkylt nätagg sen är sov datorn här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marklund
not my money so... 8)
sams0n kan göra en kort review om det vills när jag får den

får bli moddning på den sen då

Det får du gärna göra, borde du få det snart? För jag hade tänkt beställa i helgen eller början på nästa vecka.

Någon som kanske vet hur ljudnivån på nätagget är i jämförelse med agget i det här chassit: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=921&session=2b48017...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marklund
tack jag ville veta om själva lådan va tyst o det svara du på helt förståligt
kul att komponenterna kanske blir tysta också

är det en bra box, byggmässigt sett?
tänkte först på en snygg låda men kom på att jag ska ha en tyst istället
då jag tycker att sonatan ser ut som en kos bak kanske denna går

det verkar som att det ska vara en bra "sov-låda" alltså en som man lätta kan ha på då den dämpar stora delar av ljudet

är det inte farligt att ha dämpnings mattor? kan saker inte lossna å flyga in och störa sakerna?

Jag har inte BQE:n men modellen innan. I mitt tycke är det en kanonbra låda. Den är rymlig, lättarbetad och har många smarta lösningar. Lätt att arbeta med rent generellt. Utseendemässigt tycker jag den är kanonsnygg, gillar inte neon och discofärger. Datorn skall varken synas eller höras.
Vad gäller ljuddämpning så har jag lagt asfaltsmatta i hela lådan och då menar jag hela samt vanlig skumgummiaktig matta ovanpå asfaltsmattan. Inget har lossnat och flugit runt, det sitter jättebra. Det är som att knacka på en bildörr numera. Hårddiskarna hörs inte alls. Jag har 120mm både fram och bak båda på ca 1100rpm. På cpu:n sitter också en 120mm med ungefär samma varvtal. Hårddiskarna är Hitachi Deskstar sata som jag upplever vara väldigt tysta. Dom hörs inte alls ut faktiskt. Nätagget bytte jag till ett Q-Technology/Papst, eftersom jag inte har BQE så satt det ett lite mer högljutt nätagg i min låda från början. Grafikkortet har en fläkt som knappt snurrar alls så det låter inget om det överhuvudtaget.
Slutsatsen av det hela är att med det jag har gjort har jag fått en extremt tyst dator som utan problem går att ha nära sängen. Jag stör mig inte alls på den längre. Hoppas det hjälper dig att få en bild av lådan lite mera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sams0n
Det får du gärna göra, borde du få det snart? För jag hade tänkt beställa i helgen eller början på nästa vecka.

Någon som kanske vet hur ljudnivån på nätagget är i jämförelse med agget i det här chassit: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=921&session=2b48017...

borde få det i början på nästa vecka
beställde det igår och när jag titta på deras sida sa de att de väntar på leverans
kanske till och med i helgen, fast jag har en del att göra då

Visa signatur

Nya datorn: AMD Athlon 64 X2 3800+ | Asus M2N-E | Twinmos 1024 DDR2 | MSI 7600GT 265MB Silent | 450GB DiamondMax 10/Samsung P120 | 3DMark05 : Datorn ej ihopsatt än |
Gamla datorn: AMD Athlon 2,2 Ghz 3200+ | ASUS A7N8X | 768 DDR Ram | PowerColor 9800Pro 128mb 265bit | 450 GB HDD | 3DMarks03 - 5313points |

Permalänk
Medlem

Jag står inför samma beslut så Marklund, en recension skulle sitta väldigt fint!

Permalänk
Medlem

sorry grabbs
kommer inte få öppna den förän julafton
blir ingen recention förän då

Visa signatur

Nya datorn: AMD Athlon 64 X2 3800+ | Asus M2N-E | Twinmos 1024 DDR2 | MSI 7600GT 265MB Silent | 450GB DiamondMax 10/Samsung P120 | 3DMark05 : Datorn ej ihopsatt än |
Gamla datorn: AMD Athlon 2,2 Ghz 3200+ | ASUS A7N8X | 768 DDR Ram | PowerColor 9800Pro 128mb 265bit | 450 GB HDD | 3DMarks03 - 5313points |

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Antec SLK3700BQE för några dagar sedan och är väldigt nöjd med hur bra den var att bygga in komponenter i. Gott om plats och smidig anordning både för hårddiskarna och DVD- och CD-brännarna. De medföljande fläktarna, dvs till PSU- och chassi är hyfsat tysta.

Vad jag dock _inte_ är nöjd med är den resonans som uppstår i lådan pga mina två hårddiskar. Trots gummipackningarna mellan skruv och hårddisk så vidarebefordras hårddiskvibrationerna rejält i min låda. Resonansen ,som går upp och ner i styrka i fem-sekundersintervall, är så pass irriterande att jag tvingats plocka ur diskarna och lägga dem på en kudde vid sidan om datorn. Så nu funderar jag på hur jag ska montera diskarna i min låda för att slippa vibrationerna. Jag känner inte för någon dyr qtek-lösning, utan funderar på att hänga upp dem i hårddiskrackplatserna i nåt elastiskt band. Var kan man köpa sådana band?

Visa signatur

// Mattias

Permalänk
Medlem

en tyst "billig" låda är CI-6A21 SVART (Ultra Silent) 300w SUPERMIDITOWER

den har både 120mm fläktöppning fram och bak, hdd rack med gummidämpning ser ut som SLK inuti och är väldigt lättmeckad. Sätta in dämpmattor i en sån är inga problem. De nya modelerna har även en airdukt för cpu samt grill på sidan som är öppen bredvid grafikort, ett av mina favoritchassin

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.