Permalänk
Medlem

T3s fiber med 300gig i månaden.

Fick nyss ett reklamblad från Telecom3 (ISP i Västerbotten, Umeå). Med erbjudande att få fiber och 300gig/månaden utanför Norrnods knutpunkt(dvs internet trafik). Innanför NorrNord fritt så klart.

Ni som bor i Västerbotten vet vad jag pratar om.

Iallafall så undrar jag om det finns någon här som har T3:s Privat FRI abonemang med 300gig(internet trafik) i månaden som kan berätta lite. Eftersom vi ringde till T3 för att höra vad som menades med FRI när det står 300gig och att dom sänker till 256kbp/s till nymånad. Dom sa bland annat att dom inte kunde garantera 100mbit utan endast 10mbit, vilket låter väldigt dåligt. Vi har ju fiber direkt in i huset och för mig låter det som att det kommer bli 10 Privat personer som får dela på tex 100mbit eller något i den stilen.

I telefon pratade T3 om att dom kunde stänga av kunder om de missbrukade de 300gig i månaden man fick.
Jag fattar inte hur man ska kunna missbruka 300gig då T3 sänker sin hastighet på linan till 256kbp/s till nästa månad. Vad menar dom med det igentligen?

Någon som har T3 och kan berätta lite, gärna vilka dom peerar mot också. Enligt deras hemsida finns inte BBB/Bostream med på deras lista över vilka ISP:er dom peerar mot.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Låter som en skitdålig ISP.. Jag hatar begränsningar!
Och jag förstår inte heller hur man kan "missbruka" de 300 gigabyten man får? Menar de att man inte får tanka det varje månad eller?
Jävla idioter skulle jag vilja säga..

EDIT: Om jag fick välja mellan 10 Mbps med gräns, och 1 Mbps utan gräns skulle jag lätt välja 1 Mbps utan gräns..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

vadå missbrukar sina 300 gig? betalar man för dem ska man ju få använda dem.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat, vad har man för laglig nytta med att ladda ner mer än 300 gb per månad?

"Dom sa bland annat att dom inte kunde garantera 100mbit utan endast 10mbit, vilket låter väldigt dåligt."
Kommentar: Klaga på du..., och den lagliga nyttan ligger var någonstans?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Allvarligt talat, vad har man för laglig nytta med att ladda ner mer än 300 gb per månad?

"Dom sa bland annat att dom inte kunde garantera 100mbit utan endast 10mbit, vilket låter väldigt dåligt."
Kommentar: Klaga på du..., och den lagliga nyttan ligger var någonstans?

När blev det olagligt med spel servrar?
Dom drar lite bandbredd, tro det eller ej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
EDIT: Om jag fick välja mellan 10 Mbps med gräns, och 1 Mbps utan gräns skulle jag lätt välja 1 Mbps utan gräns..

Tänk dig att jag har 100mbit nu med 10gb i månaden att ladda för. Sedan finns det en zon som är stor som västerbotten där man kan i stort sett ladda gratis(inget dras från de 10gb man har) av alla.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag tycker först och främst du ska titta och höra dig för om det är ett öppet statsnät du sitter på, isf finns det garanterat flera operatörer i nätet du kan välja mellan och det finns säkert någon med bättre villkor.

Slår man ut 300gig på en månad blir det knappt 10 gig om dagen, dom försvinner fortare än du hinner dricka upp ditt morgonkaffe.

heande:
Då kan man ju fråga vart den laga nyttan finns för anslutningar med mer än 0.5 Mbit/s mot internet ?

Och andra sidan har ju inte vi med att göra vad han gör med sin bredbanduppkoppling ? Är du polis och misstänker brott så tycker jag du ska lämna in en ansökan till åklagare om husranskan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nfm

Slår man ut 300gig på en månad blir det knappt 10 gig om dagen, dom försvinner fortare än du hinner dricka upp ditt morgonkaffe.

Har denna månad dragit ner ungefär ~40 gb denna månad och då sitter jag ändå på Telia 8000

Så visst räcker 300gb rätt okej, bara det att principen suger.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem

asså vem fan tankar 300GB i mån?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
asså vem fan tankar 300GB i mån?

Jag tankar inte 300GB i månaden, inte ens i närheten.

Men däremot är min totala trafik betydligt mkt mer än 300GB

Runt 500GB ner (mestadels användare som lägger upp filer)
Runt 2TB upp (mestadels folk som tankar användarna filer)

Permalänk
Medlem

Jag har 10Mbit BBB utan tankgräns och om jag vill uppgradera till 100 så får jag en tankgräns på 300 gb. och om jag kommer upp till 300 eller överdstiger sänker dom min upp koppling till 200 kb/s och måste köpa 100 gb till för att kunna tanka igen. 100 gb till kostar 100 :-. Det är helt fuckat. Många frågar varför jag inte uppgraderar men jag säger att jag inte vill ha någon tankgräns eftersom det lanas ganska mycket.

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Medlem

men det i alla fall jag reagerar på är, vad menar de med att missbruka sina 300 Gb? är det att man använder mer, eller är det att man verkligen utnyttjar alla 300 Gb som man betalar för?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Helt sjukt företag dedär T3....

taget från deras hemsida:

Kort om T3 Privat FRI
T3 Privat FRI är vårt populäraste abonnemang där trafiken mot Internet är FRI och månadskostnaden är fast. I abonnemanget ingår även ett 5-pack e-postadresser (t.ex. namn@nordmaling.nu) med Virusskydd, SPAM-filter och stöd för såväl Webmail som POP3. För abonnemanget tillämpas inga bandbreddsbegränsningar innan er trafik mot våra Internetförbindelser överskrider 300GB under en kalendermånad. Då sänks er hastighet mot Internet till 256Kbp/s under kvarvarande period av månaden.

Tycker det är jävligt konstigt skriver.

Permalänk
Medlem

Kan börja nämna att det finns förutom T3 två andra operatörer i vårt kommun-nät. Just nu förtillfället erbjuder tro det eller ej T3 bästa abonemanget. Tänk er att jag sitter nu med 10gig/mån. Dock så har vi fri trafik i hela västerbotten. Men skickar jag en fil till min kusin 10mil söder om mig ränkas detta som betaltrafik och dras av min 10gig/mån limit.

Så att få 300gig/mån är rent sagt en dröm. Det är synd att dom verkar halvskumma. När man ringer dom så låter det som dom försöker dölja något som har med bandredden och hastigheten att göra.

Iallafall så fick jag ett rykande hett information av min nuvarande ISP att dom kommer med nytt avatal/erbjudande imorgon som jag kommer ha svårt att tacka nej till, enligt honom.
Min nuvarande ISP pratade om flatrate och massa annat. Så det blir interessant nu är konkurrensen har tagit fart här.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

nfm (och Bugg), nej jag är absolut ingen polis och var väl lite tjurig när jag skrev mitt inlägg. Jag ber om ursäkt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Jag har Telia 8000 och har sedan jag senast startade om datorn (6 dagar, 28min) en total trafik på ca 84 GB, 42 GB ner och 42 GB upp, alltså 14GB/dag i snitt. Så 300GB är ju alls ingen omöjlighet att komma upp i.

Visa signatur

Per aspera ad astra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens.kinnula
Jag har Telia 8000 och har sedan jag senast startade om datorn (6 dagar, 28min) en total trafik på ca 84 GB, 42 GB ner och 42 GB upp, alltså 14GB/dag i snitt. Så 300GB är ju alls ingen omöjlighet att komma upp i.

Vad gör du? Tankar du semesterfilmer eller webbradio kanske?
Bara frågar.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Medlem

Har pratat med min nuvarande ISP som erbjuder 10GIG i månaden. Fick info idag om att deras nya erbjudande på deras abonemang gått ut till alla hushåll idag. Fick mig ett exemplar på mailen, de erbjder nu Flatrate iställlet för 10GIG vilket käns otroligt skönt.

Aldrig mer behöver man oroa sig att man ska stå och få betala något extra om något skulle hända.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

300GB låte väll rätt aceptabelt beroende på vad man ska göra... men är det 300GB up och ner altså typ 150 ner o 150 up = 300GB som det antagligen är så går nog 300GB ganska fort ... Jag har haft mellan 200 - 300 GB ner någon månad för ett tag sen hemma o det är på 8/0,8 lina ... Men om du inte tankar omkomprimerad film eller tankar semesterfilmer eller sådär o typ bara surfar lite så klarar man sig nog på 300GB ;)...

Själv så skulle jag inte vilja ha en lina med 300GB gräns på pga att det känns väldigt begränsat om man nu inte bara surfar utan skickar okomprimerad film o småklipp o så eller om du nu streamar filmer o så

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk

lab2

Visa signatur

AMD FX 6300 3.5@4.1 OC 4.5 no turbo
Gigabyte GA-970A-DS3P
Ballistix Sport 8GB
R9 280X

Permalänk
Medlem

De menar givetvis att om han missbrukar sina 300Gb (= överstiger den summan) så stryper de hans lina till 256Kb/s.

Så om han har tankat 301Gb den 25 Januari så kommer han ha 256Kb/s bandbredd i 6 dagar.. sen är det fritt blås igen.

Förstår inte var det svåra låg i att förstå det ?

Sen är 300Gb trafik på tok för lite om man nu skulle vilja slänga upp ett par spelservrar som blev populära...
'
//Magnus

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk

@Psyborg: Ja, vad gör jag egentligen.... Kör väl ganska mycket bittorrent/ftp med bootlegs. Båda cd och dvd-bootar.
Då mp3 är förbjudet så är det mycket lossless format (shn, flac, ape)
En konsert med Bruce Springsteen kan ju vara på 1,4 GB i flac (motsvarande 3CD eller 2,1GB i wav). En filmad konsert är oftast på 2 eller flera dvd, så datamängden drar ju iväg...

/Jens

Visa signatur

Per aspera ad astra

Permalänk
Medlem

Jag fick idag ett brev från samma leverantör, de har etablerat sig i Örnsköldsvik (där jag nu studerar). Elva mil söder om Umeå. De erbjuder T3 Privat FRI för 149:- / Månad. Riktigt bra pris, just nu har jag Vattenfall LAN 10 för 215 :- / Månad + någon nätavgift på 180:- / Månad. För att ens kunna ha Vattenfall bredbandet.

Låter väldigt bra det här, någon fler som fått brevet i Umeå / Örnsköldsvikområdet?

Permalänk
Medlem

Jag tankar rättså lungt... ligger mellan 65-230GB/mån

Comhem 8000 som strulat massor på sistone så jag har inte orkat tanka...

Permalänk
Medlem

Tänk att det aldrig finns några såna där spelservrar när man behöver dem

Visa signatur

Ursäkta mig, min ä-tangent fungerade inte :/