Permalänk

lunds universitet - internet

Jag hade tänkt börja studera på Lunds Universitet efter
gymnasiet, fast jag har några frågor angående deras
bredband.

1. Har hört att det är 100/100, är det till varje lägenhet
eller är den delad ?

2. Är det någon begränsning, typ att man endast får
tanka ett visst antal gb/månad ?

3. Har även hört att p2p portarna är blockade(av någon
underlig anledning HEHE), frågan är om det är sant ?

//Andreas

Visa signatur

//Dasslocket

Permalänk
Medlem

1. Beror vilket nät du tillhör och vart du bor

2. Inte vad jag vet, men sitter du och skickar ut "fotografier" och sånt upp i lite större mängder så tror jag dom kollar upp vad det är för något på din lina som tar trafik

3. all p2p trafik är blockad ( http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=32988... )

Visa signatur

"Voilà! In view, a humble vaudevillian veteran, cast vicariously as both victim and villain by the vicissitudes of Fate. This visage, no mere veneer of vanity, is a vestige of the vox populi, now vacant, vanished. However, this valorous visitation of a by-gone vexation, stands vivified and has vowed to vanquish these venal and virulent vermin van-guarding vice and vouchsafing the violently vicious and voracious violation of volition."

Permalänk

ok

tack för svaret

är precis all p2p trafik blockad ?
även om man kör passive mode menar jag

Visa signatur

//Dasslocket

Permalänk
Medlem

Även om all p2p-trafik är blockad så tror jag det finns interna DC-hubbar exempelvis.

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk

mjo jag har hört det men det skulle ändå vara intressant att få
veta om om det funkar att vara passive i andra hubbar, för om
jag har fattat det rätt så är det portar dom blockar, och när
man är passive används väl inte dom portarna ?

nån som är mer skillad än mig och kan svara på detta ?

Visa signatur

//Dasslocket

Permalänk
Medlem

Nej du kan itne vara passive heller. Den enda hubben du kommer in på är lunds universitetshubb. Finns en del och det går väldigt snabbt. Dock inte allt, långt ifrån. Och hastigheten till andra i nätet ligger på 100mbit inom huset och 10 till resten. Ut mot internet varierar det en del men oftast ok hastighet.

Använder du p2p program (ex bittorrent) utanför nätet blir du bannad i 24h...

Visa signatur

Yo feel teh_flow!

Permalänk
Medlem

Hemskt att dra upp en gammal tråd, men men. Är det inte tillåtet att dra ner ex. Linuxdistributioner eller annat lagligt material via torrent?

Visa signatur

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dörån
Hemskt att dra upp en gammal tråd, men men. Är det inte tillåtet att dra ner ex. Linuxdistributioner eller annat lagligt material via torrent?

Nej.

Kort sagt så är nätet väldigt överbelastat och det är därför studentbostäderna nu kopplas bort från LUNET.

Permalänk
Medlem

Det verkar som det kommer att bli så för de flesta SUNET anslutna studentbostäderna, tråkigt men inte så konstigt.

länk: http://basun.sunet.se/aktuellt/Synpunkter.pdf

Permalänk
Hedersmedlem

Fast å andra sidan så blir det väl andra bullar nu då vi kommer att sitta utanför universitetsnätet. Ja det skulle väl vara om AFB skulle få för sig att fortsätta sina begränsningar men det får jag då ändå inte hoppas att de gör.

Permalänk
Medlem

De kommer säkert inte att ha filter till att börja med. Men om det uppstår problem pga överbelastning så kanske nya filter införs, dock är det de nya ISPs ansvar.

Angående överbelastning så är det högst troligt att det inträffar, det här är inte gamla pensionärer som bor i husen, det här är studenter....

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intenso
Det verkar som det kommer att bli så för de flesta SUNET anslutna studentbostäderna, tråkigt men inte så konstigt.

Det största problemet högskolorna har med att låta studentbostäder vara kopplade till sina campusnät är att de genererar en icke helt oansenlig mängd abuseärenden. På de högskoleorter där det finns (student-)organisationer som kan ta över driften kommer studenterna troligtvis även i framtiden vara kopplade till Sunet. Exempel på detta är t.ex. studentnäten i Göteborg, men även på många andra platser runtom i landet. Enligt min mening är detta det bästa (för studenterna) sättet att lösa nätdriften.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm
Nej.

Kort sagt så är nätet väldigt överbelastat och det är därför studentbostäderna nu kopplas bort från LUNET.

Ok, tack för det. Jag visste att det letas efter nya lösningar, men hade ingen aning om att detta var anledningen... Där ser man. Flyttar nämligen in på Smålands nu på tisdag, och hade hoppats på att kunna utnyttja linan ordentligt. Är det förresten tillåtet att koppla upp flera datorer i ett rum med en router, blev inte helt klar över detta när jag läste igenom villkoren... Hade tänkt köra trådlöst lite då och då...

Visa signatur

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dörån
Är det förresten tillåtet att koppla upp flera datorer i ett rum med en router, blev inte helt klar över detta när jag läste igenom villkoren... Hade tänkt köra trådlöst lite då och då...

Nemas problemas

Permalänk
Medlem

Nice såg att man, iaf på smålands, var tvungen att fylla i MAC-adressen när man skulle koppla in sig, antar att man får sätta routerns sådan där då... Eller ska man klona datorns sådan till routern om det går, det kanske är bättre?

Visa signatur

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dörån
Nice såg att man, iaf på smålands, var tvungen att fylla i MAC-adressen när man skulle koppla in sig, antar att man får sätta routerns sådan där då... Eller ska man klona datorns sådan till routern om det går, det kanske är bättre?

Tja jag har själv anmält en adress till ett nätverkskort som jag inte ens använder längre. Men som du säger är det ju lungt så länge som du kan klona det Så det är hugget som stucket vilket du väljer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av velotex
Tja jag har själv anmält en adress till ett nätverkskort som jag inte ens använder längre. Men som du säger är det ju lungt så länge som du kan klona det Så det är hugget som stucket vilket du väljer.

Okej, då får jag hoppas att man kan klona in i en Airport Express... har inte lyckats köpa den än, så det blir intressant, annars får jag leva med en sunkig D-link router Men om man kan sitta kvar efter att man bytt kort bör det ju inte vara någon större problem antar jag.

Visa signatur

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja så länge som du kan klona din MAC-adress är det lungt, om det inte går så är det däremot kört Om jag vore du skulle jag kolla upp om airporten klarar av det.

Permalänk
Medlem

Det klarade den inte, lite illa. Fast å andra sidan sparade jag nyss 1200kr. Men om man anmäler dess MAC-adress bör det väl inte vara problem?

Visa signatur

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Permalänk
Medlem

MAC adressen spelar väl ingen roll?... Alla jag känner knackar in sin IP, man vet väl var man bor?

Ang trådlöst så står det i reglerna att det är INTE tillåtet, om man skall vara nogrann!

Spännande att se vad som händer i vår om hela skiten rasar direkt nä de släpper på trafiken.

Permalänk
Medlem

Du menar väl inte att du ska börja studera vid Lunds Universitet bara för att de har snabb lina och du kan tanka "semesterbilder"?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Du menar väl inte att du ska börja studera vid Lunds Universitet bara för att de har snabb lina och du kan tanka "semesterbilder"?

Antagligen inte. Då är man väl jävligt korkad.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Pja, finns ju folk som gått ut för 123615 terminer seda och bor kvar så det omvända är juhe inte helt orimligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chest
Ang trådlöst så står det i reglerna att det är INTE tillåtet, om man skall vara nogrann!

Åfan, det har inte jag hittat nåt om...

Visa signatur

Kul prylar: iBook, iPod Mini, K700i.

Permalänk
Medlem

Gör ni inget annat än att tanka warez med era 100mbit linor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Du menar väl inte att du ska börja studera vid Lunds Universitet bara för att de har snabb lina och du kan tanka "semesterbilder"?

Hehe, verkade nästan som det.
Dock verkade det ju inte så snabbt, dessutom kunde man inte tanka så mycket mer än bilder.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poison
Du menar väl inte att du ska börja studera vid Lunds Universitet bara för att de har snabb lina och du kan tanka "semesterbilder"?

Som nätet är nu så hade jag valt 8 Mbit ADSL före detta vilken dag som helst, så det är nog inte så klyftigt.

Å andra sidan så finns det oändligt många anledningar att välja Lund ;).

Permalänk
Medlem

Re: lunds universitet - internet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dasslocket
Jag hade tänkt börja studera på Lunds Universitet efter
gymnasiet, fast jag har några frågor angående deras
bredband.

1. Har hört att det är 100/100, är det till varje lägenhet
eller är den delad ?

2. Är det någon begränsning, typ att man endast får
tanka ett visst antal gb/månad ?

3. Har även hört att p2p portarna är blockade(av någon
underlig anledning HEHE), frågan är om det är sant ?

//Andreas

Det mesta kommer ändras snart(mellan v46 och v7 nästa år), då byter nämligen AFB till ett operatörsneutralt nät.
Det nya nätet kommer ha 100mbit/s internt(om jag förstått informationen rätt) och sedan beroende på vad du betalar ut mot internet.
Priserna är dessutom groteskt låga! 79kr/mån för 10mbit/s av Bredband2. Ska bli intressant att se vad de kommer att ta för 100mbit/s.
Den automatiska endagsavstängningen man får vid p2ptrafik lär inte finnas i nya nätet.
Mer info här: http://www.afb.se/datanat/pdf/AFB_Natverk.pdf

Visa signatur

Oh. Uhm, look... if we built this large wooden badger...

Permalänk
Medlem

Bredband2 tar 59kr nu för 10mbit (39kr och 49kr för 1 mbit resp 4 mbit). Dock har de ett erbjudande nu att de levererar 100/100mbit till ALLA kunder fram tom Lundakarnevalen (2006-05-21)!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donfalcon
Bredband2 tar 59kr nu för 10mbit (39kr och 49kr för 1 mbit resp 4 mbit). Dock har de ett erbjudande nu att de levererar 100/100mbit till ALLA kunder fram tom Lundakarnevalen (2006-05-21)!

Vilket gör att alla kommer att teckna sig för 1mbit och sen få 100?