Permalänk
Medlem

30" LCD till dator

Tänkte att köpa dels en ny Tv och dels en ny Monitor. Och kom på att man kanske skulle ta o köpa en LCD-Tv istället o ha som både Tv och monitor.
Frågan är då om en LCD duger som monitor, har hört förr att det inte var så bra för spel men det kanske har ändrats nu?
Planen är att sitta 2-3 meter från LCD:n i soffan, kommer man kunna se vad som står i windows och liknande, och kommer det bli eftersläpningar i spel som man störs av?

Här är några som jag kikat på, är de något att ha? Nån som har tips på en LCD som är bra och minst 30" och kostar max 19000kr?

Hugosson 30"
http://www.hifiklubben.com/se/produkter/bild/lcdtv/detail/HUG...

D-Boss 32"
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DBOLT32HLF

LG 30"
http://www.fyndborsen.se/?sida=produkt.php%3Fmain%21filter%21...

Sharp 30"
http://www.inwarehouse.se/hemma/productDetail.aspx?portalId=3...

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Krav för sjysst bild är väl att den har DVI ingång, och hellst 1080i HDTV-stöd så man kan få bra upplösning. Sen blir väl aldrig bilden lika bra som en vanlig tft skärm, men man får en jävla stor monitor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
Krav för sjysst bild är väl att den har DVI ingång, och hellst 1080i HDTV-stöd så man kan få bra upplösning. Sen blir väl aldrig bilden lika bra som en vanlig tft skärm, men man får en jävla stor monitor!

ok, 1080i HDTV-stöd innebär det 1280x768? Och om man nu kör i den upplösningen på en 30" widescreen LCD hur långt ifrån/nära LCD:n kan man sitta utan att det blir jobbigt?

Nån som har erfarenhet av att använda en stor LCD som monitor?

Permalänk

använder projektorn som dataskärm ibland:)
sanyo z2
en jävligt stor bild på 150" om man vill, brukar mest köra på ca100" dock

Jag är dock på g att inskaffa nån typ av tft så man kanske skulle köpa en 30" lcd tv o använda som skärm?
Viktigast för mig är att man kan kolla på tv o filmer(även divx mm)utan att behöva bli förbannad på bilden(de tft skärmarna jag testat har inte varit sköna att kolla film på i timtal)

Visa signatur

jesus lever!

Permalänk
Medlem

Tyvärr så funkar LCD fortfarande bäst på stillbilder, jag har sett många LCD-TV som har jättedåligt bild när det börjar röra sig på, beror ju på digitaliserningen naturligtvis, men har väldigt bra stillbild. Gå på El Giganten eller nått och titta på lite olika innan du bestämmer dig. Jag kan säga att det skilljer otroligt mycket mellan apparaterna, samma gäller plasma. Dyrt är inte alltid bättre.

Det finns så mycket skit bland LCD-TV och plasma som ståtar med det ena å det andra, man vill ju inte köpa nått skit?

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk

en del av plasmorna är ju rena skämten..upplösningarna befinner sig ofta på stenåldersnivå
har faktiskt sett en del lcd tvs som har riktigt bra bild, bättre än de flesta plasmorna

Plasma drar mycket el också

Visa signatur

jesus lever!

Permalänk
Medlem

1080i HDTV betyder att den har 1080x nånting. Den kan ha högre men 1080 standarden uppfyller den.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan
Tyvärr så funkar LCD fortfarande bäst på stillbilder, jag har sett många LCD-TV som har jättedåligt bild när det börjar röra sig på, beror ju på digitaliserningen naturligtvis, men har väldigt bra stillbild. Gå på El Giganten eller nått och titta på lite olika innan du bestämmer dig. Jag kan säga att det skilljer otroligt mycket mellan apparaterna, samma gäller plasma. Dyrt är inte alltid bättre.

Det finns så mycket skit bland LCD-TV och plasma som ståtar med det ena å det andra, man vill ju inte köpa nått skit?

Om man jämför en 30" LCD-Tv med en 17-19" TFT-monitor då, blir de lika bra eller är LCD-Tv:n bara skit i jämförelse? Anledningen till att jag jämför en 30" med en 17-19" är att de förmoderligen bilr ungefär lika stora "live" då man sitter en bra bit ifrån en LCD-Tv men nära Tft:n.

Permalänk
Medlem

Den här kan du kolla upp.

ViewSonic N3000w

http://www.viewsonic.com/products/desktopdisplays/lcdtv/n3000...

Priset har jag ingen aning om, men jag skulle satsa på .... mycket!

Sen finns det en 30" från Medion som ska funka hur bra som helst, kommer bara inte
ihåg vilken modell det är. Återkommer om poletten trillar ner.

Permalänk
Medlem

Har en LG Flatron 2320a 23" som funkar ganska bra.
Utmärkt o se filmer på, men på grund av den höga fördröjningen (25ms) och att det är en widescreen gör att man inte vill spela på den.
Jag har haft denna lcd-monitor lika långt ifrån mig som jag har min crt utan några problem (liiiite jobbigt för ögonen de 2 första dagarna kanske).

Får den dock inte att gå i mer än 1280*1024 upplösning, de på LG säger att grafikkortets DVI-utgång antagligen inte klarar av mer än den upplösningen.

Visa signatur

i5 750 @ 4.0 GHz | GTX 680 | 8 GB Corsair Vengence CL9 | X25-M 80 GB SSD | Gigabyte GA-P55-UD3 | Fractal Design Newton 500W | Fractal Design R2 | BenQ XL 2410T 120hz

Permalänk

1080i är väll 1920*1080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oza
ok, 1080i HDTV-stöd innebär det 1280x768? Och om man nu kör i den upplösningen på en 30" widescreen LCD hur långt ifrån/nära LCD:n kan man sitta utan att det blir jobbigt?

Nån som har erfarenhet av att använda en stor LCD som monitor?

1080i betyder att den stöder 1920x1080 interlaced. 1080 är antalet horisontella linjer.

De TV-apparaterna du föreslår har ju bara 786 linjer. Så ditt skrivbord kommer se enormt ut om du sitter så nära skärmen som man brukar göra. Tror inte det finns nån LCD-tv med högre upplösning heller. Utan i så fall får du titta på Apple cinema...

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem

Heh, 1080i får mig bara att tänka på komplexa tal så jag ser gärna att skärmen är ett 1080 pixlar högt streck

Permalänk
Medlem

Jag spinner vidare på den här tråden då jag är inne på en liknande grej. Min syster ska köpa dator och frågade om den här skärmen: http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1612583,00.asp

Hon vill körå både vanlig tv och dator på den. Det jag egentligen funderar på är hur det fungerar med tv-tittandet. Går det alltid via tv-kortet, eller går det på något sätt att köra bara skärmen (mao datorn måste alltid vara igång)?

Permalänk
Medlem

Alltså... en LCD och en TFT är ju nästan samma sak... Är väl bara sättet som pixlarna hanteras på som skiljer sig...

En LCD-TV är ju bara en skärm med inbyggd TV-tuner och högtalare. Skulle gå att göra samma sak med en "vanlig" TFT skärm om man ville.

Om du köper dig en 30" LCD skärm och kopplar den till datorn via VGA eller DVI anslutningen så lovar jag dig att du får en skärpa som inte är att leka med... det kommer alltså att vara lika skarpt som på din datorskärm i princip (beroende på vad du har för skärm nu dvs)

Jag köpte nyss en 42" plasma TV (dom är inte lika skarpa som TFT/LCD) och när jag körde in VGA sladden direkt från grafikkortet till TVn så blev det nästan blött i byxorna. Jag satt framför en enorm, knivskarp datorskärm.
(Jag kunde läsa text i 1024*768 utan problem, men har du högre upplösning än så, så blir ju texten väldigt liten... även om den fortfarande är skarp)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chisel
Jag spinner vidare på den här tråden då jag är inne på en liknande grej. Min syster ska köpa dator och frågade om den här skärmen: http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1612583,00.asp

Hon vill körå både vanlig tv och dator på den. Det jag egentligen funderar på är hur det fungerar med tv-tittandet. Går det alltid via tv-kortet, eller går det på något sätt att köra bara skärmen (mao datorn måste alltid vara igång)?

Nej den har ingen egen tv-mottagare, så det behövs en extern. Dator med tv-kort är en lösning, men då måste datorn va igång ja. Annars kan man säkert köpa en fristående extern tv-mottagare (tuner).

Hursomhelst blir bildkvaliteten sjukt bra jämfört med CRT-tv. Enda nackdelen lär vara att man ser bristerna i kvaliteten hos dagens digitaltv-sändingar med en sån skärm.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Umiss
Har en LG Flatron 2320a 23" som funkar ganska bra.
Utmärkt o se filmer på, men på grund av den höga fördröjningen (25ms) och att det är en widescreen gör att man inte vill spela på den.
Jag har haft denna lcd-monitor lika långt ifrån mig som jag har min crt utan några problem (liiiite jobbigt för ögonen de 2 första dagarna kanske).

Får den dock inte att gå i mer än 1280*1024 upplösning, de på LG säger att grafikkortets DVI-utgång antagligen inte klarar av mer än den upplösningen.

jag har den senare modellen 2323T tror jag den heter

23", fast den kör mkt lägre upplösning - endast 1280x768

den är speccad till 25ms men är snabbare än min Hercules 20 ms 17" - gamla klassikern soms startade spelpåTFT-trenden

jag spelar ofta richard burns rally på LGn - det är en riktig höjdare

den har inbyggd tuner, men ljudutgången på den är totalt värdelös, och det finns dessutom inga inbyggda högtalare(jag kör med ett TV-kort helt enkelt - bättre resultat) - men letar du efter ren bildkvalitet till film är denna skärm helt ok

den har egentligen bara en nackdel, och det är ljuset den släpper igenom - den är TOTALT värdelös på den punkten - i princip lika dålig som de sämsta LCDer du hittar i butiker - annars är den bra
- det är alltså INGEN bio-skärm som du kör i ett nedsläckt rum
Om du kör i ljust rum gör dock detta inte särskilt mkt (vilket jag gör)
Faktum är att den har så vansinnigt hög ljusstyrka att den får med "alla färger" ändå - kanske inte helt korrekt visade, men du missar iaf inget - och det ser SNYGGT ut.,...min Herc blir väldigt tråkig om man ställer LGn bredvid ^^

jag var runt halva stan tillsammans med min kompis och letade TV - alla LCDer jag såg, oavsett prisklass och storlek hade hemsk bild jämfört med LGn

sedan hra du ju alltid apple-skärmarna om du är villig att lägga ut mer pengar - där får du nog bäst kvalitet, men med tanke på vad de kostar i Sverige är de inte särskilt prisvärda

EDIT: den har DVI och är skarp ända ut i kanterna - klart lika bra på denna punkt som vilken 17"/19" TFT som helst

PS - gillar du anime finns ingen bättre skärm

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biggus Dickus
Nej den har ingen egen tv-mottagare, så det behövs en extern. Dator med tv-kort är en lösning, men då måste datorn va igång ja. Annars kan man säkert köpa en fristående extern tv-mottagare (tuner).

Hursomhelst blir bildkvaliteten sjukt bra jämfört med CRT-tv. Enda nackdelen lär vara att man ser bristerna i kvaliteten hos dagens digitaltv-sändingar med en sån skärm.

Men om hon har en video kan hon väl använda den som tuner och byta kanal med videofjärren?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av persson78
Men om hon har en video kan hon väl använda den som tuner och byta kanal med videofjärren?

Skärmen har "DVI, VGA, component, and S-Video video inputs". Så om videon har S-Video ut ska det funka.

Fast det blir inte lika fin bild som man får med ett bra tv-kort och dvi från datorn.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biggus Dickus
<SNIP>

Fast det blir inte lika fin bild som man får med ett bra tv-kort och dvi från datorn.

Hehe, det har du rätt i, tänkte i lite fattigmansbanor, men med en sån skärm så har man kanske inte såna problem...