Permalänk
Medlem

Gör som dr slizer säger, testa ttcp.

http://www.pcausa.com/Utilities/pcattcp.htm

Permalänk
Avstängd

jag föredrar iperf som verktyg

http://dast.nlanr.net/Projects/Iperf/

What is Iperf?

While tools to measure network performance, such as ttcp, exist, most are very old and have confusing options. Iperf was developed as a modern alternative for measuring TCP and UDP bandwidth performance.

Iperf is a tool to measure maximum TCP bandwidth, allowing the tuning of various parameters and UDP characteristics. Iperf reports bandwidth, delay jitter, datagram loss.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Har testat med cat 6 kablar nu, ingen skillnad mot hur farten var innan, har testat minst 3 olika ftp servrar farten är ungefär likadan med alla program.

Är det nån inställning man ska ändra på eller är 1000mbit en bluff ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd

jag får ca 230Mbps mot min p2a 500Mhz

du har inte konfigurerat systemet korrekt helt enkelt

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

vad är det mer man ska ställa in och pilla med ? på båda datorerna står det att nätverkskorten är i kontakt med en 1gbit switch, men så for det skall skickas en fil så verkar den ge fan i att det är 1gbit utan tuggar på som vanligt i 7-10,000 kb/s

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd

koppla bort switchen först..

vad är det för NIC du har? använder du senaste drvsen? finns det några kända problem med dem ?
testat nätverkskorten i andra datorer?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Har läst tråden, men inte riktigt förstått omdet menas att man oftast kan använda en rak kabel för att koppla samman två datorer direkt? Att nätverkskorten kan "vända" på det själv, så att säga?

Beroende på nätverkskort givetvis. (Men bara det ena kortet behöver väl ha den funktionen?)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
Har testat med cat 6 kablar nu, ingen skillnad mot hur farten var innan, har testat minst 3 olika ftp servrar farten är ungefär likadan med alla program.

Är det nån inställning man ska ändra på eller är 1000 mbps en bluff ?

Men du har ju fått förslag på några testprogram för att testa nätverksprestandan. Har du kört dem? Sluta med FTP, såvida inte båda systemen har massiva RAID 0 arrayer som skulle klara att skriva 1000 mbit i sekunden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
vad är det mer man ska ställa in och pilla med ? på båda datorerna står det att nätverkskorten är i kontakt med en 1gbit switch, men så for det skall skickas en fil så verkar den ge fan i att det är 1gbit utan tuggar på som vanligt i 7-10,000 kb/s

http://web.comhem.se/~u03600174/network.jpg

Men jag håller med om att det är skumt att du inte ens når över 100 mbps.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lithod
Har läst tråden, men inte riktigt förstått omdet menas att man oftast kan använda en rak kabel för att koppla samman två datorer direkt? Att nätverkskorten kan "vända" på det själv, så att säga?

Beroende på nätverkskort givetvis. (Men bara det ena kortet behöver väl ha den funktionen?)

Talar du om gigabit ethernet (1000Base-T) nu?
I så fall tar du alltid en rak kabel, om du inte har någon möjlighet att få tag i en sådan så kan du testa med korsad om kortet stödjer att ändra polariteten (som jag hade i citatet i tidigare inlägg).
Är det 10Base-T och 100Base-TX så är det "normala" att man har korsad kabel mellan datorer, men moderna kort stödjer att man använder rak, de gör själva om den till korsad.

Jag är nästan helt säker att sådan här funktionalitet bara behövs i ena kortet. Iaf på 10Base-T och 100Base-TX. Jag noterade något om det i boken, men det kanske var auto-negotiation (ställa in rätt hastighet) som båda parterna behövde stödja det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Har inte testat test proggen än, de verkar vara lite lurgia men även om test proggen kommer fram till att jag har 1gbit så vill jag ju ha det när jag överför filer inte bara när den testar

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Talar du om gigabit ethernet (1000Base-T) nu?
I så fall tar du alltid en rak kabel, om du inte har någon möjlighet att få tag i en sådan så kan du testa med korsad om kortet stödjer att ändra polariteten (som jag hade i citatet i tidigare inlägg).
Är det 10Base-T och 100Base-TX så är det "normala" att man har korsad kabel mellan datorer, men moderna kort stödjer att man använder rak, de gör själva om den till korsad.

Jag är nästan helt säker att sådan här funktionalitet bara behövs i ena kortet. Iaf på 10Base-T och 100Base-TX. Jag noterade något om det i boken, men det kanske var auto-negotiation (ställa in rätt hastighet) som båda parterna behövde stödja det. [/B]

Japp, jag menade 1000Base-T. Jag tackar för informationen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
Har inte testat test proggen än, de verkar vara lite lurgia men även om test proggen kommer fram till att jag har 1gbit så vill jag ju ha det när jag överför filer inte bara när den testar

OM du vill att det ska gå i 1Gb/s när du överför filerna, så är det bara att Skaffa flera hårddiskar och köra i raid

De teoretiska MAX skrivhastigheten för HDD standardena är,

ATA100 = 12,5MB/s
ATA133 = 16,625MB/s
SATA-150 = 18,75MB/s (som jag förstod så hade du detta)

Det här är teoretiska MAX hastigheten så länge de bara skriver och inte belastas av något annat, tex, att dom börjar läsa lite för då sjunker det.

För att få ut exakt 1Gb/s så måste du fixa ett system som klarar att skriva 128MB/s

Så har du ett system som inte kan skriva/läsa med 128MB/s så blir det självklart ingen Gbit hastighet :).

Notera att jag har skrivit MB/s för att viasa storlek.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

och om jag då laddar i 10.000kb/s ~ 10MB/s utan att någon av datoerna gör något annat än att ladda, så är det ju nått som inte står ritkigt rätt till

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-Patrik
OM du vill att det ska gå i 1Gb/s när du överför filerna, så är det bara att Skaffa flera hårddiskar och köra i raid

De teoretiska MAX skrivhastigheten för HDD standardena är,

ATA100 = 12,5MB/s
ATA133 = 16,625MB/s
SATA-150 = 18,75MB/s (som jag förstod så hade du detta)

Det här är teoretiska MAX hastigheten så länge de bara skriver och inte belastas av något annat, tex, att dom börjar läsa lite för då sjunker det.

För att få ut exakt 1Gb/s så måste du fixa ett system som klarar att skriva 128MB/s

Så har du ett system som inte kan skriva/läsa med 128MB/s så blir det självklart ingen Gbit hastighet :).

Notera att jag har skrivit MB/s för att viasa storlek.

hm? du har inte mycket rätt ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
hm? du har inte mycket rätt ...

Vart har jag fel då?

Permalänk
Avstängd

tänk lite

just nu bryter min sata-disk mot "din" ver av sata 1 standarden ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
tänk lite

just nu bryter min sata-disk mot "din" ver av sata 1 standarden ...

Jasså vart?

Den sista sifferbetekningen i standarden visar hastigheten i Mb/S

Mb/s / 8 = MB/s

Du är medveten om att jag skrev SATA-150 ?

Edit: Med tanke på att du skrev att jag inte har mycket rätt, så måste majoriteten av det jag skrev vara fel? Alltså så är det lika bra att du berättar nu var som är fel och visar dina belägg för påpekandet

När jag ändå sitter på komplett.se och beställer lite nya prylar så saxar jag in det här

Typ av gränssnitt Serial ATA-150
Anslutning 7 pin seriell ATA
Dataöverföringshastighet 150 MBps

Så vaddå? Har dom också fel om S-ATA 150 standarden eller vad snackar du om människa?

Permalänk
Avstängd

ATA100 = 12,5MB/s
ATA133 = 16,625MB/s
SATA-150 = 18,75MB/s (som jag förstod så hade du detta)

Det här är teoretiska MAX hastigheten så länge de bara skriver och inte belastas av något annat, tex, att dom börjar läsa lite för då sjunker det.

jag hänvisar till
http://www.serialata.org/satatechnology.asp

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
ATA100 = 12,5MB/s
ATA133 = 16,625MB/s
SATA-150 = 18,75MB/s (som jag förstod så hade du detta)

Det här är teoretiska MAX hastigheten så länge de bara skriver och inte belastas av något annat, tex, att dom börjar läsa lite för då sjunker det.

jag hänvisar till
http://www.serialata.org/satatechnology.asp

Syftar du på detta från första sidan

Serial ATA will be introduced at 150Mbytes/sec, with a roadmap already planned to 600Mbytes/sec,

I nuläget så finns det inga S-ATA diskar snabbare än 150Mb/s.
Att det kommer snabbare sen är ju självklart, men vi snackar om nu, inte om nästa år.

Missade du att jag hade skrivit i MB/s efter?

Kan ju förtydliga

ATA100 (100Mb/s) = 12,5MB/s
ATA133 (133Mb/s) = 16,625MB/s
SATA-150 (150Mb/s) = 18,75MB/s (som jag förstod så hade du detta)

Nå?

Skulle kunna sätt amin högra hand på att deras 150MB/s de skrev om är intern överföringshastighet. Och inget annat.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Stängde av något som hette "flow controll" och efter det fick jag ladda i 18.000kb/s

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-Patrik
Syftar du på detta från första sidan

Serial ATA will be introduced at 150Mbytes/sec, with a roadmap already planned to 600Mbytes/sec,

I nuläget så finns det inga S-ATA diskar snabbare än 150Mb/s.
Att det kommer snabbare sen är ju självklart, men vi snackar om nu, inte om nästa år.

Missade du att jag hade skrivit i MB/s efter?

Kan ju förtydliga

ATA100 (100Mb/s) = 12,5MB/s
ATA133 (133Mb/s) = 16,625MB/s
SATA-150 (150Mb/s) = 18,75MB/s (som jag förstod så hade du detta)

Nå?

Skulle kunna sätt amin högra hand på att deras 150MB/s de skrev om är intern överföringshastighet. Och inget annat.

uh?
du har fått mycket ombakfoten.

150MB /s är interfacets kapacitet det är ca 1.2Gbps , alltså mer data än GbE

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
uh?
du har fått mycket ombakfoten.

150MB /s är interfacets kapacitet det är ca 1.2Gbps , alltså mer data än GbE

Mja vet inte riktigt om det där med bakfoten.

Så du menar att Sata disken skriver i 150MB/s ?

Skulle gjärna vilja se ett screenshot på att du kan överföra den mängen på en sekund!
Teori och verklighet går inte allltid hand i hand. Och enligt min A+ bok jag hade förut så stod det 33,66,100,133 och 150Mbit/s.

Men visa ett screenshot för jag tycker det låter så enormt otroligt, och enligt den sidan så är alla mina diskar bara 1/8 så snabba som de borde =/,.

Visa screenshot så lägger jag mig!

Edit: Kör med detta program
ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Prestandam%E4tning/H%E5rddisk/A...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-Patrik
Mja vet inte riktigt om det där med bakfoten.

Så du menar att Sata disken skriver i 150MB/s ?

Skulle gjärna vilja se ett screenshot på att du kan överföra den mängen på en sekund!
Teori och verklighet går inte allltid hand i hand. Och enligt min A+ bok jag hade förut så stod det 33,66,100,133 och 150Mbit/s.

Men visa ett screenshot för jag tycker det låter så enormt otroligt, och enligt den sidan så är alla mina diskar bara 1/8 så snabba som de borde =/,.

Visa screenshot så lägger jag mig!

hm nej, jag trodde jag skrev "interfacet" sata är ju desutom ett interface och inte en hårddisk ... så varför blanda in det ? då jag bara påpekade det du skrev om just interfacet..

disken skriver i variande hastighet, maximeras vid str .. vissa scsi diskar tangerar nästan 100MB/s idag vid str

källa:
http://www.storagereview.com

hehe, en Ms cert(knappast en merit), du kanske skall tänka lite, att ett nytt interface borde ju rimligtvis ha mer tillgänglig bandbredd är de äldre det skall ersätta ,förresten du vet väl att böcker kan ha tryckfel?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
hm nej, jag trodde jag skrev "interfacet" sata är ju desutom ett interface och inte en hårddisk ... så varför blanda in det ? då jag bara påpekade det du skrev om just interfacet..

Men du ska ha en redig bitch slapp din fuling :D.

Menade ju självklart att hårddisken inte kan skriva snabbare än 150Mbit/s i dagsläget, att sedan själva interfacet stödjer det * mycket mer är ju en annan sak.

Permalänk
Avstängd

hm, men du har fortfarande fel nu också , en hårddisk kan skriva betydligt snabbare än 150Mbps kan jag lova dig ...

90MB/s+ vid str ligger det som bäst för scsi diskar ... med sas så kan man snart köra dessa "scsi" diskar på sata interface också

då tangerar man 100MB/s 100MB/s är 0.8Gbps ...

kan påpeka att jag är hemma för sjukdom så jag har inget annat bättre för mig än att påpeka uppenbara fel ..

http://www.storagereview.com/articles/200412/200412088E147L0_...

nu har jag varit så snäll och letat upp ett diagram över str åt dig, här ser man tydligt att 100MB/s nästan tangeras!

Du verkar inte förstå skillnande mellan bit och byte och dess symboler (eller så kan man vara snäll och säga att du har gjort ett slarvfel och blandat ihop dessa)

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
hm, men du har fortfarande fel nu också , en hårddisk kan skriva betydligt snabbare än 150Mbps kan jag lova dig ...

90MB/s+ vid str ligger det som bäst för scsi diskar ... med sas så kan man snart köra dessa "scsi" diskar på sata interface också

då tangerar man 100MB/s 100MB/s är 0.8Gbps ...

Men sluuuuuuuta jag menar ju S-ATA diskarna som säljs över disk i dagsläget.

Att det sedan kommer någon tomte som köper en scsi och moddar om den till S-ATA, det är ju den dagen den sorgen =p.

Näe, du är inte ett dugg snäll, så nu går jag och låser in mig i garderoben!

Jag vet exakt vad du menar, och det vet definitivt vad jag menar din fuling

Permalänk
Avstängd

du skapar sysselsättning åt mig, trevligt.

då har jag letat upp testet för en sata disk åt dig då

http://www.storagereview.com/articles/200401/20040126WD740GD_...

tangerar 80MB/s str...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
du skapar sysselsättning åt mig, trevligt.

då har jag letat upp testet för en sata disk åt dig då

http://www.storagereview.com/articles/200401/20040126WD740GD_...

tangerar 80MB/s str...

Ah men,,, JAG SER INGET. ALALALALALLALALALALALALLALALALA BLIIIIIND

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-Patrik
OM du vill att det ska gå i 1Gb/s när du överför filerna, så är det bara att Skaffa flera hårddiskar och köra i raid

De teoretiska MAX skrivhastigheten för HDD standardena är,

ATA100 = 12,5MB/s
ATA133 = 16,625MB/s
SATA-150 = 18,75MB/s (som jag förstod så hade du detta)

Det här är teoretiska MAX hastigheten så länge de bara skriver och inte belastas av något annat, tex, att dom börjar läsa lite för då sjunker det.

För att få ut exakt 1Gb/s så måste du fixa ett system som klarar att skriva 128MB/s

Så har du ett system som inte kan skriva/läsa med 128MB/s så blir det självklart ingen Gbit hastighet :).

Notera att jag har skrivit MB/s för att viasa storlek.

Det där stämmer nog inte för ett enda öre.... Teoretiska max hastigheten är i MB/s och int Mb/s

altsså

ATA133 = 133MB/s
SATA-150 = 150MB/s

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Klargörande av en del detaljer

100mbit/s = ~12,5MB/s
1000mbit/s (gigabit) = ~125MB7s

Cat 5 = 100mbit
Cat 5.e = 1000mbit (gigabit)
Cat 6 = 1000mbit (gigabit)
För att en kabel ska fungera ska den vara ovikt, ej ha böjts skarpare än i "90 graders vinkel men utan vinkelradie högre än runt en tennisboll" ungefär. Tänk också på att det blir en viss loss, information man måste skicka igen. På en normal Cat 5 kabel där man inte trampat eller vikt kabeln, uppstår ändå en viss loss. Om det är en bra kabel kanske du kan utnyttja 80-90% av kapaciteten.

Bara för att man har gigabit-kapacitet på switchar, NICs och TP-kablar så betyder det inte att man i verkligheten kan överföra i 125MB per sekund. Framför allt brukar inte hårddisken stödja det. Kan säga att jag har en S-ATA-disk 7200rpm, 250GB. Den skriver/läser i 55MB/s. Och det är relativt högt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av josie
Klargörande av en del detaljer

100mbit/s = ~12,5MB/s
1000mbit/s (gigabit) = ~125MB7s

Cat 5 = 100mbit
Cat 5.e = 1000mbit (gigabit)
Cat 6 = 1000mbit (gigabit)

Mega förkortas M.