Erfarenheter av drivrutiner

Permalänk
Glömsk

Erfarenheter av drivrutiner

Har en bra idé och jag hade tänkt utnyttja min makt för att detta ska bli verklighet.

Alla av oss har erfarenheter av drivrutiner. De flesta av oss har erfarenheter av dåliga drivrutiner. Tanken är att vi skriver ner våra erfarenheter av olika drivrutiner och rekommendationer om denna bör installeras eller inte. Spelar ingen roll vad det är för drivrutin bara den är till Windows och i alla fall någorlunda aktuell (drivrutiner till ISA-modem är kanske inte så intressant ).

Naturligtvis är detta bara subjektiva åsikter och två personer kan mycket väl ha olika åsikter om en drivrutin, men jag är säker på att tråden i framtiden kommer kunna hjälpa flera som precis ska installera om operativsystemet. YMMV.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Glömsk

Bara för att få lite liv i tråden kan jag börja.

Intel Application Accelerator (2002-10-01)
Rekommenderas ej.
Ersätter Windows egna IDE-drivrutiner och ska ge bättre hårddiskprestanda bland annat (om man har intel chipset). Märker ingen skillnad förutom att OS kanske startar 10 sek snabbare. I gengäld så fick jag problem att väcka hårddiskarna när de "somnat" (energispar). Ett annat symptom var blåskärmar som ibland uppstod när systemet ändrats mycket, ex efter windows update. Alla problem försvann efter avinstallation.

VIA CLE266 / S3 integrerad grafik
Rekommenderas ej.
Rysk roulett. Går inte att avinstallera utan att förstöra hela systemet. Väl installerade funkar de ganska bra dock. Undvik är mitt råd.

APC PowerChute (1.4)
Rekommenderas.
Ingen drivrutin i vanlig mening utan snarare ett styrprogram för APC:s UPS:er. Fungerar kanon och har inte strulat det minsta. Har visserligen ett skin som ser ganska fult ut, men det går att leva med.

Realtek AC97 (2003-01-10)
Rekommenderas.
Är snopen själv. Ljudkortsdrivrutiner som fungerar? Något från Realtek som fungerar? Har aldrig haft ett problem med dessa drivrutiner. Om man jämför med exempelvis C-Media är det guld och gröna skogar. Då har jag visserligen inte använt så många olika ljudkort men av de jag använt så har Realtek varit bäst (har ett gammalt soundblaster som lyckades vara sämre än C-Media om någon är intresserad).

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Hauppauge WDM driver for W2k, WMe, W98SE w/ 8X8 chip 3.37
Rekommenderas ej.
Detta är Hauppaugges normala drivrutin till sina TV-kort, för de som kör W2k, Wme och W98SE, som har 8x8-chip. Fungerar inte bra under W2k. När jag använde dessa drivrutiner fick jag BSD minst en gång om dagen. Tidigare versioner fungerar bättre under W2k, men är inte alls lika bra som drivrutinen här under.

WDM bt848/878 video adquisition driver 5.3.8
Rekommenderas.
Med denna drivrutin har jag aldrig fått en enda BSD under W2k. Fungerar alldeles utmärkt tillsammans med Dscaler. Aldrig ett enda problem.

Permalänk
Avstängd

nVidia nForce Plattform Drivers 2.45 - Rekommenderas!

Ger bäst prestanda på nForce2 baserade moderkort. Jämfört med 3.13 så är 2.45 ca 10% snabbare.
Jag har testat den i flera applikationer som är processor/minnesbandbreddskrävande såsom;
UT2003, UT2004, QuakeIII, 3DMark2001SE osv.
Dom som har problem med att ljudet knastrar eller brusar kan oftast lösa detta på annat sätt än
att köra t.ex 3.13 drivern.

ATi Catalyst 3.5 Graphics Driver - Rekommenderas!

Ger bäst prestanda i 3DMark2001 och även nästan lika bra prestanda i 3DMark03 som 4.6 gör.
Den ger även väldigt bra prestanda i dom flesta spel, kanske inte dom senaste, men många av dom.

ATi Catalyst 3.7 Graphics Driver - Rekommenderas!

Ger bäst prestanda i dom flesta spel överlag, vissa nya spel kanske den inte är snabbast i dock.
Rekommenderas till dom som kör UT2003/UT2004.

ATi Catalyst 3.9 Graphics Driver - Rekommenderas!

Ger väldigt bra prestanda i OpenGL baserade spel som QuakeIII och speciellt Call Of Duty.
Presterar även väldigt likt 3.7 annars.

ATi Catalyst 4.6 Graphics Driver - Rekommenderas!

Ger bäst prestanda i 3DMark03 och många av dom allra senaste spelen. Dock så är den upp till
5-10% sämre i processor/minnesbandbreddskrävande spel såsom
UT2003, UT2004, Comanche 4 osv.

nVidia Display Driver 44.03 - Rekommenderas!

Ger bäst prestanda i stort sett alla spel med GeForce3 och GeForce4 kort. Även i 3DMark ger
denna lika bra poäng som 40.72 gör. Kör ni dock GeForceFX eller GeForce6 kort
så får ni titta på nyare drivers. Jag har nämligen ingen erfarenhet om vilken drivrutin som är
bäst för GeForceFX och GeForce6 kort.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Agfa SnapScan 1212p official drivers. - iaktag försiktighet!
Funkar bra under win95 till 2000 men installerar man drivarna under XP vägrar operativsystemet att starta ens i felsäkert.

Permalänk
Medlem

Creative Labs Soundblaster Live! Official Drivers - [color="red"]
Rekommenderas Ej.
[/color]

Har, under Windows XP, gett mig mycket problem med instabilitet, bluescreen osv, möjligtvis även filkorruption. Med kX Project's drivisar löste sig problemen.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk

Promise FastTrak133 RAID Drivers
Rekommenderas ej.
För MSI KT3 Ultra2 moderkort. Den version man får till kortet har stora problem med SP1. När du lägger in Service pack 1 och startar om så "tappar" windows raid-drivrutinerna och man stannar i bootläget, och kommmer t.ex. inte åt felsäkert läge osv.
Mkt möjligt att detta är åtgärdat i nyare versioner.
Värt att notera är kanske att jag kör en 80gb och en 120gb som VANLIGA diskar, inte stripning eller mirroring.

Visa signatur

-"What's PLEH?"
-"That's HELP,spellt backwords, so that the helicopters can read it from the air" <--- VÄNNER AEGER

Permalänk
Avstängd

Fan får jag utnyttja min egen tråd lite eller??

Om så så kommer en länk till vad jag tycker om nya directx efter 3 dagars test:-)

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=31487...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Nvidia Display Driver v52.16

Bäst prestande för er som har forfarande ett sketet Geforce2 gts pro:)

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kilos
Nvidia Display Driver v52.16

Bäst prestande för er som har forfarande ett sketet Geforce2 gts pro:)

detsamma gäller även för fx5200 ultra och andra "budget"-kort

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Realtek AC97 (2003-01-10)
Rekommenderas.
Är snopen själv. Ljudkortsdrivrutiner som fungerar? Något från Realtek som fungerar? Har aldrig haft ett problem med dessa drivrutiner. Om man jämför med exempelvis C-Media är det guld och gröna skogar. Då har jag visserligen inte använt så många olika ljudkort men av de jag använt så har Realtek varit bäst (har ett gammalt soundblaster som lyckades vara sämre än C-Media om någon är intresserad). [/B]

En fråga! Fungerar denna drivrutinen om man har ett C-Media ljudkort?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingen
Creative Labs Soundblaster Live! Official Drivers - [color="red"]
Rekommenderas Ej.
[/color]

Har, under Windows XP, gett mig mycket problem med instabilitet, bluescreen osv, möjligtvis även filkorruption. Med kX Project's drivisar löste sig problemen.

Vad menar du med Kx projects drivisar ?
kan man använda dom med soundblaster audigy 2 ?
eller har jag kanske missat något ?

Man kanske inte får ställa frågor i denna tråden, men isf får ni ta bort den moderatorer.

/Jocke

Visa signatur

"A prisoner of war is a man who tries to kill you and fails, and then asks you not to kill him" -winston churchill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke
Vad menar du med Kx projects drivisar ?
kan man använda dom med soundblaster audigy 2 ?
eller har jag kanske missat något ?

Man kanske inte får ställa frågor i denna tråden, men isf får ni ta bort den moderatorer.

/Jocke

Deras site är här, och ja, de funkar till Audigy 2.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

jag testa instalera omega drivisar på min laptop ati 9600 för catalyst går ej till mobile.. . resultatet blev att hälften av spelen inte gick att starta och feta grafikbuggar i q3.. skumt.. tyckte jag.. bytte tbx till dom gamla då funkade allt finfint..

Visa signatur

The Plan where the Plants save the Planet.

Permalänk

Har en erfarenhet som jag fick igår. Installerade XP corp. SP2 och beslutade mig för att ta
och installera den senaste catalysten på mitt 9600 kort. efter omstarten så sa windows att denna driver inte var kompatibel med denna version av windows.

Nån som kan bekräfta denna dåliga erfarenhet?

Visa signatur

Citera mig inte...
"Internet är bara en fluga"
-Ines Usman

Permalänk
Medlem

då har jag en lite skumm sak.. jag har varit inne på alla möjliga forum och gojs.. men det är såhär att jag har skaffat mig en ny dator och givetvis krånglar den lite då i början så det är såhär att den hänger sig jämt när jag försöka starta ett spel oberoende på vilket spel det än är! jag har ett sapphire 9600xt..jag har testat drivisarna på atis hemsida.. inget resultat.. har testat Omega för det var dom flesta vanligtvis erbjöd som svar på detta problem men det hjälpte inte och har sedan testat DNA med.. men jag vet inte om jag gör sakerna rätt eller ngt jag bör veta? för jag får värkligen inte igång ngt spel.. ibland hänger det sig´bara och då kan man inte ens få göra allas favorit ctrl+alt+del för den bara total dör..och man kan inte göra ngt annat än att bara döa datorn med pwr..men ibland så kommer det bara upp en ruta som det står:din grafik accelerator har nollställts pg a ngt jäkla skit. VPU recover är det..har testat att disabla för det var ngn "smart" människa som sa att jag skulle göra men det kan jag ju säga att det fungerade ju inte som inte heller e så konstigt..detta är ett ganska vanligt problem men dom flesta brukar få allt fixat efter att dom installerat omega typ.. men men.. jag tror inte mitt grafik kort är för varmt..jag har inte rört det så det är inte överklockat eller ngt sådant..och ja fläkten är på

tack på förhand

Visa signatur

Silence!!

Permalänk
Medlem

Installerade nForce_5.10_WinXP2K_WHQL . Blev bara skit, datorn låste sig hela tiden och kom inte in i winxp vid omstart. Kör med 4.27 istället...

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk
Medlem

SB Live Value?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingen
Deras site är här, och ja, de funkar till Audigy 2.

som topic säger..funkar dom tilll Soundblaster LIVE! Value kort?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Hedersmedlem

Re: SB Live Value?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
som topic säger..funkar dom tilll Soundblaster LIVE! Value kort?

Om du bemödar dig klicka på länken ser du att det står att kortserien stöds.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Sober-
då har jag en lite skumm sak.. jag har varit inne på alla möjliga forum och gojs.. men det är såhär att jag har skaffat mig en ny dator och givetvis krånglar den lite då i början så det är såhär att den hänger sig jämt när jag försöka starta ett spel oberoende på vilket spel det än är! jag har ett sapphire 9600xt..jag har testat drivisarna på atis hemsida.. inget resultat.. har testat Omega för det var dom flesta vanligtvis erbjöd som svar på detta problem men det hjälpte inte och har sedan testat DNA med.. men jag vet inte om jag gör sakerna rätt eller ngt jag bör veta? för jag får värkligen inte igång ngt spel.. ibland hänger det sig´bara och då kan man inte ens få göra allas favorit ctrl+alt+del för den bara total dör..och man kan inte göra ngt annat än att bara döa datorn med pwr..men ibland så kommer det bara upp en ruta som det står:din grafik accelerator har nollställts pg a ngt jäkla skit. VPU recover är det..har testat att disabla för det var ngn "smart" människa som sa att jag skulle göra men det kan jag ju säga att det fungerade ju inte som inte heller e så konstigt..detta är ett ganska vanligt problem men dom flesta brukar få allt fixat efter att dom installerat omega typ.. men men.. jag tror inte mitt grafik kort är för varmt..jag har inte rört det så det är inte överklockat eller ngt sådant..och ja fläkten är på

tack på förhand

Det behöver väl inte vara ditt grafikkort som är för varmt?

Det kan ju mycket väl vara så att din cpu eller dina minnen går för varma eller??

Har du kollat inne i ditt bios vilka temperaturer din cpu och ditt system ligger på??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

hur kollar man värme på sitt minne/minnen då?

för jag ligger på 45 grader i min CPU och 33 grader i mitt system.. så det ska ju inte vara ngt tycker man ju.. men finns det ngt program som typ tar minnen, grafik kort, system samt CPU loggor av värmen? så man får se efter det att man startat om datorn hur varmt allt blev när man spelade.. det skulle nog underlätta lite mer.. tack!

Visa signatur

Silence!!

Permalänk
Medlem

Jag vill ta i akt att totalt såga VIA's 4in1 drivers. Sämst, sämst och åter sämst! Och när man väl får reda på att drivisarna gör hela ditt system instabilt som ett ägg kan man inte ens avinstallera dom. Detta är inte heller så kul när man har flashat sin bios och datorn blir TOTALT dum i fläkten då man har plötsligt har "fel moderkort" enligt drivisarna.

Sedan så kan jag vara snäll och ge nVidia en eloge för alla deras drivrutiner Alla har funkat perfekt till mitt gf4mx440, t.om i directX.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk

PixelView PlayTV Pro Model name: PV-BT878P+ rev. 9D/9F / 10B 02/24/04
Testade dessa med Windows 2000 sp4. När jag installerat dessa och startade om låste sig datorn i uppstarten och vägrade starta.
Det blev en del trixande men till slut kunde jag starta datorn och avinstallera dem.

Rekommenderas ej!

Edit: De fungerade på en dator med WinXP med samma kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Bara för att få lite liv i tråden kan jag börja.

Intel Application Accelerator (2002-10-01)
Rekommenderas ej.
Ersätter Windows egna IDE-drivrutiner och ska ge bättre hårddiskprestanda bland annat (om man har intel chipset). Märker ingen skillnad förutom att OS kanske startar 10 sek snabbare. I gengäld så fick jag problem att väcka hårddiskarna när de "somnat" (energispar). Ett annat symptom var blåskärmar som ibland uppstod när systemet ändrats mycket, ex efter windows update. Alla problem försvann efter avinstallation.

Man ska kanske påpeka att det finns olika application accelerators

Till 865/875/915/925X chipset heter den RAID Software - Intel® Application Accelerator RAID Edition

Men till 810/815/820/840/845/850/860 heter den Performance Software - Intel® Application Accelerator

Dessa är 2 olika applikationer som jag uppfattar det.

Installerade Performance Software - Intel® Application Accelerator på min dell dimension 8200 med 850 chipset & kan nog påstå att jag fick en liten ökning av prestandan, fick iaf. inga negativa symtom.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Alla Pinnacle PCTV Rave drivrutinerna är helkassa!
Av någon dum anledning måste (jag) man köra PCTV Assistant varje gång innan man startar själva tv-programmet. Jag har testat på flera olika moderkort med samma resultat. Jag har testat både gammla och nya drivrutiner.
Rekommenderas ej.

(Ser att tv-korten är impopulära)

Permalänk
Medlem

Nu när ni ändå diskuterar drivrutiner måste jag ställa en fråga

När jag spelar "KOTOR2 - The Sith Lords" så laggar det somfan såfort jag springer in i lite rök. Jag har ett 128Mb Radeon X300 kort, nogfan borde det klara lite rök iaf? Kan detta problem bero på kassa drivrutiner? Upplever även att andra spel går sämre än vad de borde... har för övrig 512DDR-ram och en P4 3,2GHz processor om det hjälper.. (jävla noobfråga, jag vet )

Edit: Kom igen nu! Någon måste väl veta

Visa signatur

System: - P4 @ 3,2GHz - ATI Radeon X300 @ 400/240 - 512Mb DDR-ram

Permalänk
Medlem

någon som testat de nya dna force drivisarna?

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Medlem

MouseWare efter 8.6 (tok gammal)
AKTA DIG om du har en mouse man wheel
Alla andra drivare tappar bort den bästa musen som gjorts, Mouse Man Wheel, vid omstart.

Visa signatur

A legacy of pride, A future of promise
gusvo085.mine.nu

Permalänk
Medlem

e inte så haj på detta med drivrutiner (eller datorer överhuvudtaget). men om jag tex väljer att ladda hem drivrutiner från ati:s hemsida till mitt radeon9800pro-kort. kan man bara ha en av drivrutinerna då? tex om jag laddar hem och installerar catalyst 5.3. eller jag kan jag ta fler drivrutiner, tex hydravision, och ha dom installerade samtidigt?

https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894

Visa signatur

hej

Permalänk
Medlem

nej du kan inte ha flera samtidigt men när du väl installerar en ny drivrutin så tas den gammla bort automatiskt......

Plus att jag letar drivisar till AC97... TACK

Pm a mig om någon kan hjälpa mig!:..

Visa signatur

Intel Pentium 4 CPU 3.20GHz Hyper-Threding | Point Of View 6600GT AGP 128MB GDDR3 | 512Mb | Realtek AC97 Audio | MSI MS-6728 2.00 | 80 G HDD 300G S-ATA | Nätagg 520W | Microsoft Windows XP.