Permalänk
Medlem

Jag tackar för svaren.
Tur att det finns sjöbusar som kan hjälpa en sneseglare som mig.

Mvh Röde Orm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
hur gör du för att få fram avståndet till en båt med hjälp av sonarn manuellt?
alltså när du är helt under vattnet och få fram ett avstånd då?! hur gör du? jag lyckas bara hitta avstånd när jag ser båten ovan vattnet!

Alltså jag hittar båten med hydrophone, snurrar på den tills jag finner båten och väntar på att det dyker upp nåt på det där anteckningsblocket upp i högerhörnet. När jag sedan har den i "sikte" så kan jag använda sonar-operatören för att ge mig exakt avstånd ("precise range to contact"). Det går fint att göra ovan och under vattnet. Det viktiga är att du ställt in hydrophone så den siktar på faryget. Hela "sound" delen tycker jag verkar halvklar/buggig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
och sedan undrar jag om det går att se om det är ett fiende skepp, neutralt skepp eller eget skepp på något annat sätt än färgerna på kartan eller på flaggorna på skeppen!

tacksam för svar

Jo skulle jag oxå behöva vet. Det första fartyget jag sänkte i kampanjen var en tysk fiskebåt

Permalänk
Medlem

Re: Silent Hunter III

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pson13
Någon mer än jag som köpt spelet här?

har suttit med det hela daaagen nu & inte tröttnat ännu. värt varenda lilla slant spelet iaf

jag måste fråga...jag ser att du kör med sli....är det bra och fraför allt är det värt pengarna??

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Alltså jag hittar båten med hydrophone, snurrar på den tills jag finner båten och väntar på att det dyker upp nåt på det där anteckningsblocket upp i högerhörnet. När jag sedan har den i "sikte" så kan jag använda sonar-operatören för att ge mig exakt avstånd ("precise range to contact"). Det går fint att göra ovan och under vattnet. Det viktiga är att du ställt in hydrophone så den siktar på faryget. Hela "sound" delen tycker jag verkar halvklar/buggig.

Jo skulle jag oxå behöva vet. Det första fartyget jag sänkte i kampanjen var en tysk fiskebåt

men hur gör du för att kunna få fram att köra manuell sonar!
är det inne på kartan där med alla instrument eller går du ned i båten och trycker på sonar gubben eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
men hur gör du för att kunna få fram att köra manuell sonar!
är det inne på kartan där med alla instrument eller går du ned i båten och trycker på sonar gubben eller?

aha, du menar manuellt styra hydrofonen. Tryck bara med högra musknappen på sonar-mannen (nere i vänsterhörnet). Sen kan du använda hydrofonen genom att klicka på "ur:et".

Gick precis min första match mot ett krigsfartyg. Det slutade illa Trodde jag hade honom, smög upp så jag var mellan 500-800m ifrån och drog iväg 2 torpedrar. Tyvärr åkte han för fort så båda missade precis (de kom vinkelrätt mot honom). Sekundrerna efter så upptäckte han mig och började skjuta mig för fullt. Fick göra en crash dive och låg sedan orörlig på botten ett tag medan han cirkulera runt mig och släppte sjunkbomber. Gick upp till ytan efter ett tag för att dra iväg min sista torped men den gick samma öde som de andra (missade precis alltså, måste träna lite på det där känner jag). Då hittade han mig igen och sköt mig sönder och samman och innan jag hade nåt något vidare djup så rammade han mig och jag dog

Permalänk

ok jag löste det där med att hitta hur man styr sonar!
men nu är det problem igen!
jag hittar ett farty och det kommer upp på antekningsblocket till höger! men nu när jag väljer alternativet att få fram avståndet till skeppet så säger den bara att det inte finns något mål valt (no target selected)!
Hur kommer det sig? Och vad skall jag göra?

Sedan undrar jag om det bara går att avlossa torpeder i periskop läge och ytläge?

EDIT:
lägger till lite funderingar.

jag undrar om det finns någon manual med alla knappar och sådant på internet som man kan kika på! hittar inget i spelet!

hur kommer det sig att mina torpeder studsar mot fartyget jag skjuter på! varför händer det och vad kan jag göra åt det?

sedan undrar jag vad transfer betyder.... i kontoret vid min telefon så står det transfer och så kan man välja olika saker. vad händer om jag gör det? blir jag av med allt jag byggt upp eller vad är det för något!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
ok jag löste det där med att hitta hur man styr sonar!
men nu är det problem igen!
jag hittar ett farty och det kommer upp på antekningsblocket till höger! men nu när jag väljer alternativet att få fram avståndet till skeppet så säger den bara att det inte finns något mål valt (no target selected)!
Hur kommer det sig? Och vad skall jag göra?

Hmm, skumt. När fartyget dyker upp på anteckningsblocket så fungerar det för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
jag undrar om det finns någon manual med alla knappar och sådant på internet som man kan kika på! hittar inget i spelet!

Inte? Jag fick med ett "quick referens" blad med alla knappar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
hur kommer det sig att mina torpeder studsar mot fartyget jag skjuter på! varför händer det och vad kan jag göra åt det?

Torpederna på den tiden var tydligen lite oberäkliga och det var inte alltid de exploderade. Andra möjligheter är att du avfyrar dom för nära, måste vara minst 300m ifrån eller att du skjuter från en dålig vinkel. Försök få torpeden att träffa målen så nära vinkelrätt (90 grader) som möjligt för att minimera att den studsar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
sedan undrar jag vad transfer betyder.... i kontoret vid min telefon så står det transfer och så kan man välja olika saker. vad händer om jag gör det? blir jag av med allt jag byggt upp eller vad är det för något!

Har inte testat själv men jag skulle tippa på att du kan byta flottilj där.

Permalänk
Medlem

Jag har en ny fråga.
Jag citerar hjarterkung. För jag undrar också om det går att få upp kompassen lite större? det är ju svårt att knappa in antal grader när man bara ska försöka klicka på den där nere.
I videon Navigation Tutorial förstorar dom upp kompassen, men hur gör man i så fall i spelet.
Mvh Röde Orm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bangis
Jag har en ny fråga.
Jag citerar hjarterkung. För jag undrar också om det går att få upp kompassen lite större? det är ju svårt att knappa in antal grader när man bara ska försöka klicka på den där nere.
I videon Navigation Tutorial förstorar dom upp kompassen, men hur gör man i så fall i spelet.
Mvh Röde Orm.

Håller med er, ruskigt svårt att läsa av den. Vad jag vet går det inte att föstora upp den, antagligen bara nåt trick dom gjort i tutorial-filmen. Dock läste jag någonstans om en kompassmod som jag antar fungera så att de har byt ut originaltexturerna på kompassen mot något mer läsbart. Hinner inte leta rätt på exakt var det var någonstans jag såg den men kolla runt lite på subsim.com eller SH3 forumet hos simhq.com om ni är intresserade. Tror det var där jag såg det.

Permalänk
Medlem

Jag har kört fast..

Jag ska ut på uppdrag, men inte vart. Utan det står bara:Grid (Null)

Å att min start bas är Wilhemshaven, och att min nya bas är Brest.

Men jag hittar inte Brest någonstans på karta, någon här som vet vad man ska göra?
Jätte snällt i sådana fall.. så att man kan köra vidare.

Lugnt.. kom på nu vart jag ska

Visa signatur

Jet A1, Bästa doften som finns.

Permalänk
Medlem

Fan va imponerad jag är av den här simulatorn. Den bästa (alla kategorier) jag kört på väldigt länge.

Körde min femte patrullering idag (tog väldigt lång tid) med den aningen större VII modellen. Härligt att inte behöva snåla så otroligt med bränset som man måste göra med den minsta modellen. Sänkte 3 skepp, var av ett mitt första krigsfartyg (en destroyer). Stötte på honom under en natt så det var lätt att hålla sig gömd. Han anade ingenting och första torpeden var en fullträff (tur med tanke på vinkeln) så han sjönk utan mycket till strid.

Jag blev också attackerad av flyg för första gången. Hade just sänkt en lastfartyg när ett plan plötsligt dök upp och gjorde en attackrunda. Jag fick lite panik och glömde bort att detta skepp hade en ordentlig flak-gun så jag bara dök. Ett tag senare när jag vågat mig upp så kom ytterligare två. Denna gång tänkte jag slå ut dom. Det slutade dock inte så bra, de träffade min flak-gun och dödade skytten

Åter i hamn efter en lång färd

Måste säga att jag tycker detaljrikedomen på ubåtsmodellerna är ruskigt schysst:

Permalänk

vackra bilder!!

någon som luskat ut om det finns moddar till spelet ännu?

sedan undrar jag om det har kommit några patchar och vart man kan ladda hem dom i så fall!

desto mer man spelar desto roligar blir det! man lär sig hela tiden nya små saker och man vill ju hela tiden sänka mer skepp för att få mer pengar för att kunna uppgradera sin ubåt!
synd bara att det finns en del småbuggar, men man får hoppas att dom släpper en hög bra patchar så att små hål täps igen och det får gärna komma lite roliga exspansions pack till det här spelet...
tänk att utvidga simulatorn till mer moderna ubåtar... till en atomdriven rysk bjässe!
eller varför inte få möjlighet att styra över ett fartyg....

hmm... ja nu drog drömmarna iväg...
ja låt det ske

ett MMORPG.... typ.... där man väljer sin karriär som ubåts kapten, eller varför inte på ett hangarfartyg där man skickar ut jakt plan åt olika håll. eller en jagare som man skjuter fram med över haven.
man blir befodrad och börjar basa över en mindre armé med en egen bas i en ände i världen....

Permalänk
Medlem

Till Silent Hunter 2 släpptes ett fristående spel, Destroyer Command, där man styrde ytfartygen och man kunde spela mot folk med SH2. Enda spelet där man kan spela mot folk i ett helt annat spel?

Det har kommit önskningar om ett Destroyer Command 2 men hittils har inget hänt på den fronten. Moddar och patchar (1.1 är släppt) finns på Subsim.com och SimHQ.

Atomubåtslir kommer. Frågan är bara hur roligt det blir med hyperavancerade torpeder och interkontinentala kryssningsrobotar bestyckade med vätebomber...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
vackra bilder!!

någon som luskat ut om det finns moddar till spelet ännu?

sedan undrar jag om det har kommit några patchar och vart man kan ladda hem dom i så fall!

Finns några småmods har jag läst på subsim.com
tror jag det var, bl.a. en som ändrar så du ser var
på skeppet det är bäst att träffa, tex där tanken sitter osv.

Finns patch 1.1 att ladda ner här
http://www.silenthunteriii.com/uk/updates.php

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung

ett MMORPG.... typ.... där man väljer sin karriär som ubåts kapten, eller varför inte på ett hangarfartyg där man skickar ut jakt plan åt olika håll. eller en jagare som man skjuter fram med över haven.
man blir befodrad och börjar basa över en mindre armé med en egen bas i en ände i världen....

Kanske inte exakt som du beskriver, men du borde
ändå kolla upp Dangerous Waters
http://www.gamespot.com/pc/sim/dangerouswaters/index.html
ta kommandot över flygplan, jagare, ubåtar, helikoptrar osv...

Permalänk

ok nu är jag förvirrad!
jag skall uppdatera mitt sh3 och jag laddar ned patchen från http://www.silenthunteriii.com/uk/updates.php
och sedan när jag startar patchen och skall börja installera så får jag upp ett felmeddelande och det går inte att patcha spelet!

jag har prövat alla fyra patchar emea dvd, emea download, us dvd, us download och ingen fungerar.

på us patcharna får jag felmeddelandet att de_menu.txt: unknown version
och på emea patcharna får jag meddelandet att missionengine.dll: unknown version

jag har prövat att installera om spelet 3 gånger men det går inte iallfall!!

vad skall jag göra för att kunna patcha mitt spel?

Permalänk
Medlem

Hej hjarterkung.
Är det en crackad skiva så är det kopieringsskyddat av Starforce. Och då går det ej att lägga in patchen.

Silent Hunter III använder det nya kopieringsskyddet Starforce. Ökänt för att orsaka krascher, instabilitet och konflikter även med andra spel som inte använder kopieringsskyddet. Det är inte svårt att inse varför kopieringsskyddet ogillas starkt av många spelare. Inte nog med många användare säkert inte vet om att skyddet installerar gömda drivrutiner på datorn.
Program som tar bort Starforce. http://www.jeffjones.org/files/sfclean.zip
Kan även hitta den på http://www.codemasters.co.uk. Om man letar runt lite.
Mvh Bangis.
ps:Jag vill inte påstå att du har en olaglig skiva hjarterkung. Men det kan vara en orsak.

Permalänk
Medlem

Var tvungen att kolla filmen Das Boot igen, riktigt bra film. Man får ju upp stämningen inför en SH3-runda om inte annat =).

Tog och körde ett Single mission med värsta ubåten häromdagen. Jösses vad den gick, 16 knop under vattnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Var tvungen att kolla filmen Das Boot igen, riktigt bra film. Man får ju upp stämningen inför en SH3-runda om inte annat =).

Haha, samma här

Verkar som utvecklarna av SH3 har gjort ett bra jobb med interjören av båtarna också. Båten i filmen är av typen VIIC och jag kände igen mig från min båt i spelet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hjarterkung
på emea patcharna får jag meddelandet att missionengine.dll: unknown version
vad skall jag göra för att kunna patcha mitt spel?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=28553

Permalänk
Medlem

Träffade på en stor konvoj i farleden som skulle till Liverpool. Men det stormade så mycket att vågorna sköljde över hela ubåten "märkligt att inte dom på bryggan sköljdes av, watchman stod och tittade i kikaren när en våg sköljde över hela honom, han fortsatte titta i kikaren under vattnet...." , sikten var bara några hundra meter. Så det var stört omöjligt sänka något skepp med torpeder eller deck-gun. Följde efter konvojen i säkert 1 veckas "speltid", men vädret blev inte bättre. :\

Nåväl, torpederna studsade bara mot skroven eftersom avstånden inte var mer än ca 300 meter. Finns det några knep man kan ta till för att få torpederna att explodera på så korta avstånd? Kändes lite surt att låta hela konvojen löpa iväg, speciellt när det var flera tankers, C3-cargo och C2-cargo skepp i den. Var säkert 30 skepp totalt.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Silent Hunter III

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ankan_84
jag måste fråga...jag ser att du kör med sli....är det bra och fraför allt är det värt pengarna??

det är upp till dig själv att bedöma.. jag tycker det men mest för att ja kör max upplösningar (så långt skärmen klarar) & allt ögon godis & har man råd så.

midiland: Du ska helst undvika skjuta torpeder på så kort avstånd... dom inte hinner inte armera stridshuvudet eller hur man ska säga.. sen skjut itne i för snäva vinklar då studsar den bara eller så kan man råka ut för duds (blindgångare)...

man kan använda den magnetiska detoneringen men då finns risken att torpeden går av halv vägs av nån störning som stör det magnetiska...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk
Medlem

Du skall försöka träffa skeppet i mitten med torpederna.....och du kan avlossa bra skott mellan 1000-200 m . Försök att ligga bredvid skeppet så att nosen pekar mot skeppets mitt, så skall de inte studsa

En annan grejj. Någon som har märkt väderbuggen? Ibland är det sol ute och min crew har på sig regnjackor och vägrar att bemanna deckgunnen....störande

Permalänk
Medlem

mjaa 200 funkar inte.. det är för nära båten...

vill man vara säker så ligg på allt över 300m

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk
Medlem

Hittade en sida med övningsfilmer. (tutorial)
http://www.3dgamers.com/games/silenthunter3/downloads/

För oss nybörjare~~~~*

Visa signatur

GF

Permalänk
Medlem

De finns väl med på dvdskivan? Jag kan välja att se tutorials när jag ska köra övningsuppdragen.

Skulle vara bra för mig om det var tutorials för riktiga gröningar som mig som tycker de på skivan är för avancerade!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beginner
De finns väl med på dvdskivan? Jag kan välja att se tutorials när jag ska köra övningsuppdragen.

Jo, av döma från filnamnen så verkar det vara dom som kommer med spelet.

Appropa lära sig, vad kör ni med för inställningar? Jag kör med run 70% realism för tillfället. Har det mesta på realistisk (alltså i kryssat) utom externa vyer och torpeddata. Vyerna lär jag alltid ha på för jag vill kunna se när skeppen går upp i lågor Dock hade jag tänkt lära mig hur man sköter torpeddatat manuellt. Är det någon som gör det här, är det knepigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Jo, av döma från filnamnen så verkar det vara dom som kommer med spelet.

Appropa lära sig, vad kör ni med för inställningar? Jag kör med run 70% realism för tillfället. Har det mesta på realistisk (alltså i kryssat) utom externa vyer och torpeddata. Vyerna lär jag alltid ha på för jag vill kunna se när skeppen går upp i lågor Dock hade jag tänkt lära mig hur man sköter torpeddatat manuellt. Är det någon som gör det här, är det knepigt?

Jag kör med 29% realism, hehe! :\ Men det är som i början innan man lärt sig, sen höjer jag eftersom.

Att köra manuellt är nog lite svårt i början kan jag tänka mig, har läst det som står i manualen och inget jag tänkt börja med såhär i början precis. Är väl 4 steg du måste tänka på, först ta reda på typ av skepp, hur högt det är, sen räkna ut hastigheter, riktning, sen ställa in torpederna med TDC osv.

Förresten, hur tar man screenshots? Står inget i manualen eller på bladet med alla knappkonfigurationer.

Läste att man kan få in fiendens radioprat om man hittar rätt frekvens, då kan man höra när dom anropar efter hjälp och annat skoj. Ska lägga mig bakom ett skepp och ratta in olika frekvenser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av midiland
Förresten, hur tar man screenshots? Står inget i manualen eller på bladet med alla knappkonfigurationer.

Tryck Ctrl+F11 för att ta screenshots. De sparas som .bmp och hamnar i SH3 katalogen. Man skall kunna ta bort alla saker runt skärmen (alltså mätare och sånt) men kommer inte ihåg vilken knapp det var. Lite dåligt att det som sagt inte står i manualen/quick reference-bladet, själv läste jag om det i något foruminlägg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av midiland
Läste att man kan få in fiendens radioprat om man hittar rätt frekvens, då kan man höra när dom anropar efter hjälp och annat skoj. Ska lägga mig bakom ett skepp och ratta in olika frekvenser

Låter skoj, måste jag också testa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Tryck Ctrl+F11 för att ta screenshots. De sparas som .bmp och hamnar i SH3 katalogen. Man skall kunna ta bort alla saker runt skärmen (alltså mätare och sånt) men kommer inte ihåg vilken knapp det var. Lite dåligt att det som sagt inte står i manualen/quick reference-bladet, själv läste jag om det i något foruminlägg.

Jag har för mig att det var DEL man skulle trycka på för att instrumenten ska försvinna.

Permalänk
Medlem

Tryck F1 i spelet... Alla knappar står där