Påtvingad uppdatering till SP2

Permalänk
Medlem

Påtvingad uppdatering till SP2

http://www.undertexter.se/?p=news&file=183

Någon som kan bekräfta det här?

Visa signatur

:: joohn-pc ::Abit IC7-max3 / P4 3.0 (800) / Zalman 7000A-CU / Twinmos TwiSTER 2x512 DDR pc3200 cl2/ Hercules 3D Prophet 9800 pro 128 mb / 2x Barracuda 7200.7 120GB S-ATA + 1x Barracuda 7200.7 200 GB = 440 GB - S-ATA - Plextor PX-708A DVD+-RW - Syncmaster 193T

:: joohn-mac :: Powerbook 15'- 1,67 GHz PowerPC G4-processor - 1x1024 MB DDR333-minne - 100 GB Ultra ATA/100 -ATI Mobility Radeon 9700 (128 MB DDR)

Permalänk
Hedersmedlem

Har du automatiska uppdateringar inaktiverat kommer det naturligtvis inte att installeras.
Det fanns en patch som sköt upp automatisk installation av SP2 även om automatiska uppdateringar var aktiverat på datorn, och det är den patchen som nu upphör att verka.

Permalänk
Medlem

Det stod ju att det inte spelade någon roll om man hade automatiska uppdateringar på eller av, att det kommer installera sig ändå...

Men jag tror inte på att detta kommer att ske...

Visa signatur

Beställ aldrig soppa från en enbent servitör.

Permalänk
Medlem

förstår inte rikigt varför det skulle ske? helt onödigt att tvinga på folk SP2

Permalänk
Hedersmedlem

"Beginning April 12, 2005, systems with Automatic Update enabled or systems that connect to and interactively download Windows XP SP2 through Windows Update will begin receiving SP2." (http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/winxppro/maintai...)

Så länge du inte använder AU eller connectar till WU installeras det inte automatiskt...

Permalänk
Medlem

Bort

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Bortsett ifrån modemfolket så ser jag inget farligt direkt. För att minska all spridning utav virus, maskar och liknande samt öka säkerheten så är SP2 en bra bit på vägen. Titta på på hur det såg ut på nätverket under DHW 03, trots att Sasser och Blaster hade vart ute ett bra tag satt folk ändå med dessa maskar och förpestade nätverket. Finns i princip ingen anledning att INTE installera SP2 då de funktioner som tex brandvägg, BT stöd och lite annat som har förändrats går att stänga av om man nu behagar det.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Re: Påtvingad uppdatering till SP2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joohn
http://www.undertexter.se/?p=news&file=183

Någon som kan bekräfta det här?

Läs denna artikel och var lung...
"Få företag har installerat SP2 - 12 april går tidsfristen ut
(2005-04-05 10:41) Bara en fjärdedel av företagen har uppgraderat sina datorer med Service Pack 2 för Windows XP och om en vecka går tidsfristen ut. Då börjar SP2 att skickas ut via Automatic Update även till de som tidigare blockerat uppgraderingen."

http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200504/05/200504051000...

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Testpilot

Men vad är det farliga med att ha SP2? varför inte installera windows 95 istället så slipper ni windows update över huvud taget.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

om det kvittar att man har inaktiverat automatiska uppdateringar så anar jag en sårbarhet och snart en ny übermask till windows

Permalänk

Få se, hur länge har vi vetat det här? I ungefär 6-7 månader
Det är på tiden! Borde ha varit gjort för länge sedan.

Äntligen kan kanske dom sista produsenterna ordna lite drivrutiner, så det funkar i SP2 också.

Förresten, har ett script som hindrar SP2 ifrån att laddas ner via AU, undrar om det fortfarande kommer att funka.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Sluta klaga på att ni får virus och skit ifall ni vägrar instalera sp2

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

kommer service pack 2 installeras fast man valt att windows inte updatera automatiskt?

i så fall hur blockar man detta?

tycker personligen windows funkar bättre utan sp2.

Visa signatur

-= TeknikMonstret.com =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
Få se, hur länge har vi vetat det här? I ungefär 6-7 månader
Det är på tiden! Borde ha varit gjort för länge sedan.

Äntligen kan kanske dom sista produsenterna ordna lite drivrutiner, så det funkar i SP2 också.

Förresten, har ett script som hindrar SP2 ifrån att laddas ner via AU, undrar om det fortfarande kommer att funka.

Om det är det jag tror så kommer det att sluta fungera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av R-TIN
kommer service pack 2 installeras fast man valt att windows inte updatera automatiskt?

i så fall hur blockar man detta?

tycker personligen windows funkar bättre utan sp2.

Det installeras bara om man har automatiska uppdateringar aktiverade.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

folk som är mot sp2 hit o ditt -det går inte att lägga in -det krashar...
låter lite error40 om det imo
ni är lite som gubben i felix ketchupreklamen

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning att inte köra SP2, de flesta program som ej funkade i SP2 förrut finns det patchar till. Ur säkerhetssynvinkel är ju SP2 ett måste då de bl.a. lagt till stöd för NX (No execute) m.m.

>> förstår inte rikigt varför det skulle ske? helt onödigt att tvinga på folk SP2
Onödigt på vilket sätt? 99% av alla som använder datorer (med windows) är totalt inkompetenta när det kommer till säkerhet m.m. och då är det ju bra att MS ser till att alla iallafall har en påslagen brandvägg m.m.
De personer som kan nåt om datorer borde själva fatta vad en patch innebär och förstå varför de bör installera den.

Men det är era datorer, ni får göra vad ni vill, men kom fan inte hit sen och klaga på buggar m.m och snacka skit om MS om saker som är lösta i SP2.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Om Microsoft tvingar folk att köra på SP2 och dom får problem med diverse saker som jag hade
med att ladda ner Nero uppgraderingar med IE6, så ger dom kunderna stora problem.
Använder numera Firefox som fungerar bättre än IE6.

Kör numera XP med SP2 och det funkar för mej, men det finns säkert saker som inte fungerar för andra.
Som alla stora företag så faller dom på sin egen dumhet.
Och vem vågar säga att SP2 är säkert ?
Snart så tvingas vi att köpa nästa Windows system därför att supporten upphör på XP ....

Vem har rätt ? Microsoft eller kunderna ? och vem betalar deras löner ?

Få se här nu. Ok, om du har problem med IE, fine, det är MS problem. Men har du problem med Nero, så är det väl knappast MS problem?

Ser inte varför dom faller för sin egen dumhet. Inget system är säkert, men med SP2 så är det iallafall säkrare. SP2 är en stor uppdatering, ingen liten patch. Dom har ju t.o.m. varit nere i kärnan och lekt lite. Visst, det har säkert skapat nya säkerhetshål, men också tagit bort massor.

Det största problemet här ligger i att företagen inte uppdaterat sin programvara dom säljer. Folk klagar på SP2 när ett 3rd part program slutar funka. Det är ju såklart MS fel

Nä, dom som faller för sin egen dumhet här, det är kunderna, som inte uppdaterar, och inte tror dom kan få virus. Som kör utan firewall och avp. Och vägrar installera SP2, för att dom "har hört av en kompis, som har hört av en kompis" som säger att SP2 inte funkar.

Om man uppdaterar datorn med nyaste bios, nyaste drivrutiner, och kollar så man inte har spyware/virus osv, så ska det mycket till för att datorn inte funkar med SP2. Det är möjligtvis något program som inte är uppdaterat.. Patcha det också då

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk

Det ska inte vara kundens problem. Men det är inte bara Microsofts problem. Det är lätt att skylla allt på Microsoft, det är vad jag försökar få fram här.

Man spärrar inte utgående trafik pga att det inte ska uppstå för mycket problem. Det är vad jag har förstått iallafall Jag hadde kollat min dator, om datorn kontaktar en server, när du söker. Det gör den iallafall inte hos mig (eller andra datorer som jag har uppgraderat till SP2). Tycker jag låter mycket konstigt.

Jag tvivlar på att Microsoft förlorar så mycket till Linux pga SP2 Men vem vet, jag kan ha fel. Men man kan ju alltid hoppas. Det behövs fler aktörer på OS marknaden. Eller flera större aktörer.

Men om man ser det så här. Det är väldigt få maskiner SP2 inte fungerar på. Fungerar det inte, så är det oftast så att det är massa spyware/virus/felkonfigruerade fw/avp på datorn. Och en del program som har gjort att SP2 installationen inte har blivit 100%. Jag ser faktiskt inte det stora problemet med att "tvinga" kunder över till SP2. Ska vi stanna där vi är i dag? Köra XP med SP1 i 10 år till?
Hadde det varit så, hadde vi fortfarande kört Win 95

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk

Tror inte vi kommer så mycket längre, iofs spelar inte det någon roll Tycker dock fortfarande att det är konstigt att datorn försöker koppla upp till 207.46.248.249. Det ser ju inte ut att vara Microsofts servrar heller, utan MSN. Det är inte så att du har någon shortcut till MSN liggandes någonstans?

Som sagt, jag har provat att använda olika FW i SP2, och inte mött det problemet som du beskriver.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"