Permalänk
Medlem

Min nordbrygga glöder nästan

Hejsan min nord brygga ligger på 65 grader:( Vad ska jag göra? har orginal kylningen på den . Moderkort= Asus k8v-x
//Chrillan
PS: har frågat i nån annas tråd men inte fått nått svar.. snälla hjälp?

Visa signatur

Asus A8N-SLI Premium 939, Amd 64 3700+, Evga 7800gt 470mhz(orginal), OCZ platinum 2048mb.

Permalänk
Medlem

Hur har du det med kylning i ditt chassi?

Permalänk
Medlem

Hmm orginal kylningen på min amd 64 3000+ sen en 92 mm gammal procossesor fläkt i chassit. och som sagt orginal kylning på asus k8v-x till nordbryggan..
//Chrillan

Visa signatur

Asus A8N-SLI Premium 939, Amd 64 3700+, Evga 7800gt 470mhz(orginal), OCZ platinum 2048mb.

Permalänk
Medlem

du får skaffa lite cahssi fläktar en 120 mm fläkt som blåser hyffsat borde räcka

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Avstängd

Kör inte en enda chassie fläkt.. mn nordbrygga på mitt K8V-X ligger runt 30c

Permalänk
Medlem

uppdaterat bios? tempmätarna brukar inte vara de bästa med 1.0 bios, hade ett moderkort som stänge ned var femte minute för den tyckte att processorn skulle ha en temp på 95+ grader.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

okey..men finns det ingen kylning till nordbryggan som är bra annars å inte kostar överdrivet mycket?
//Chrillan

Visa signatur

Asus A8N-SLI Premium 939, Amd 64 3700+, Evga 7800gt 470mhz(orginal), OCZ platinum 2048mb.

Permalänk

65 grader på nordbryggan? tja, det är ingen fara....

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

HAr jag ingen fläkt på blir min nordbrygga (nf3) så varm så man inte kan hålla kvar handen, men det funkar skitbra ändå, och det klockar inte högre om man kyler den.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

okey men säg så här då.. Jag vill ha nån fin kylning till nordbryggan som funkar bra å som inte sk låta som ett kraftverk.
//Chrillan

Visa signatur

Asus A8N-SLI Premium 939, Amd 64 3700+, Evga 7800gt 470mhz(orginal), OCZ platinum 2048mb.

Permalänk
Medlem

Zalman NB47J chipsetkylare, passiv borde passa bra.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1115&session=3b5610...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elov
Zalman NB47J chipsetkylare, passiv borde passa bra.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1115&session=3b5610...

okey så den e bättre än min? http://www.tekheads.co.uk/images/asus/asus_k8v-x_fs.jpg den där blå plattan... Tack för alla svar hittils..
//Chrillan

Visa signatur

Asus A8N-SLI Premium 939, Amd 64 3700+, Evga 7800gt 470mhz(orginal), OCZ platinum 2048mb.

Permalänk

min nordbrygga låg på 158 grader, så jag tog några tusen isbitar och la på den och packade in den i snö och det funkar väldigt bra:D nu ligger den på 158 minus grader, testa du också

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av philipabcq
min nordbrygga låg på 158 grader, så jag tog några tusen isbitar och la på den och packade in den i snö och det funkar väldigt bra:D nu ligger den på 158 minus grader, testa du också

Mytoman?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av philipabcq
min nordbrygga låg på 158 grader, så jag tog några tusen isbitar och la på den och packade in den i snö och det funkar väldigt bra:D nu ligger den på 158 minus grader, testa du också

Stort datorchassi

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk

jag har byggt mitt chassi till en container så det är ganska stort jaa

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Men säg bara vilken kylning som är bäst, å tystast och inte kostar över 200
//Chrillan

Visa signatur

Asus A8N-SLI Premium 939, Amd 64 3700+, Evga 7800gt 470mhz(orginal), OCZ platinum 2048mb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av philipabcq
jag har byggt mitt chassi till en container så det är ganska stort jaa

tufft!

jag kör med min i badkaret. har rinnande vatten på cpu:n. 8°C kyler ganska bra..

Visa signatur

MacBook (svart) | fixedgear

Citera mig om du vill ha svar.

Permalänk

Nordbryggan ska väl inte bli så jäkla varm om man inte överklockar o ökar spänning osv? ajja vet ej... ring o klaga

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrillan
Men säg bara vilken kylning som är bäst, å tystast och inte kostar över 200
//Chrillan

Zalman 47j är knäpptyst, kyler bra och kostar 49kr (plus 49kr frakt på db)

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ZALZM-47J

Visa signatur

detta är min nya sign!

Permalänk
Medlem

bra!=) för de e exakt en sån ja har bestält..temperatur kommer snart om de finns intresse;)
//Chrillan

Visa signatur

Asus A8N-SLI Premium 939, Amd 64 3700+, Evga 7800gt 470mhz(orginal), OCZ platinum 2048mb.

Permalänk

oh hoh ho ho, hur kyler den där saken
//Ismaskinisten
Ho ho hOh

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mytomanen philipabcq
min nordbrygga låg på 158 grader, så jag tog några tusen isbitar och la på den och packade in den i snö och det funkar väldigt bra:D nu ligger den på 158 minus grader, testa du också

Och jag skickade upp min dator till nordpolen och har kabeldragning därifrån

Visa signatur

P4 northwood 2.0 ghz | 512 mb 800mhz ram | ATI 9600xt 256 mb | och så 160 gb hdd || OLD SCHOOL NÄSTAN :p

Permalänk
Medlem

65 grader med passiv kylning är ingen dålig temp.
Sätt på en liten 40mm fläkt om du tycker det är för mycket, men finns egentligen ingen anledning.

Visa signatur

P4 3.0 @ 3.75 (15x250)
2x512 Kingston HyperX UL PC3200
MSI GF6800 @ 400/870 16/6

Permalänk
Medlem

Ja placera min dator i en vattentät asabra plastpåse, skarva lite kablar från datorn, och skicka ner den i viktoriagraven i havet, typ 12km djupt elle så, relativt högt tryck och kallt vatten där.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Ja placera min dator i en vattentät asabra plastpåse, skarva lite kablar från datorn, och skicka ner den i viktoriagraven i havet, typ 12km djupt elle så, relativt högt tryck och kallt vatten där.

... nej

Permalänk
Medlem

Hej!
SATANS dator, måste jag bara säga.

Stack just in min digitala stektermometer bland kylflänsarna på min nordbryggekylare från Zalman samma som elov tipsar om lite högre upp, och den visar 47 grader halvvägs in till botten på kylaren. Hur mycket kan jag räkna med att processorn har som arbetstemperatur?
Finns det bättre sätt att kontrollera temperaturen på nordbryggan (asus A8N-SLI)?

Fan det har bara varit problem på skiten sedan jag uppgraderade till AMD 3500+, ASUS 6800LE och för tillfället har jag bara 256 MB Ram men mer är på väg så fort jag får skiten att fungera felfritt, 80 GB HDD från Hitachi. Skiten bara pep när jag hade satt ihop alla grejor och satte på strömmen men efter ram-felsökning så fick jag skiten att fungera med 256 mb ram som dessutom var specificerat i installationshandboken och allt.
När den äntligen startade så var det blåskärmar och den hängde sig och var konstig så jag tog beslutet att formatera c: partitionen med det jag ville spara kvar på d: partitionen. Efter nyinastallation så fungerade det fortfarande dåligt med blåskärmar och skit och alla sa till mig att det var aggets fel, vilket gjorde att jag införskaffade en amperemeter från jobbet och mätte upp det till 177 watt vid belastning och agget ligger på 350 watt.
Nu togs beslutet att blåsa hela disken och efter många om och men så fick jag över informationen genom nätverket över till barnens dator och hela disken blåstes ren ny NTFS las in. Efter nyinstallation fungerade fortfarande skiten inte som den skulle och "The Ultimate Boot CD" införskaffades och RAMet granskades noga men inga fel fanns att hitta där men när HDD kollades med Drive Fitness Test så upptäcktes ett ?fel? som inte hade upptäckts med XP-installations CDn och jag lät programmet fixa till det felet.
Nu tänkte jag väl att det skulle fungera efter ytterligare ett nytt filsystem och en nyinstallation! Men nu sitter jag här och det fungerar fortfarande inte som det ska, "The Ultimate Boot CD" hittar inga fel, datorn startar upp segt som fan, internet hänger sig hela tiden på vissa hemsidor (sweclockers är värst) så det här är skrivet i anteckningar.

Om det är någon som känner igen sig så får ni gärna skriva en rad.

Upptäckte oxå att skärmen skickar ut 12,5 volt i chassit men det har den väl alltid gjort utan problem förut men så är det väl när man kör ojordat?

Permalänk

GasseG: jo jag hade en del problem i början, nästan identiskt system som ditt (fast Hitachi 160 GB S-ATA och ASUS egen förbättrade nordbryggekylare).

De mystiska omstarterna och diffusa problemen visade sig bero på att jag inte hade en NCQ/TCQ-disk men att detta var enablat i drivern likförbannat som default. Efter att jag disablat command queuing i nForce4 ADMA-controllern för aktuell kanal så funkade det perfekt!

Jäkligt långsökt det där, jag letade som en idiot efter minnesfel, hårddiskfel, kylproblem, spänningsproblem men det fanns inga fel.

PS: kör jordat för tusan, det är näst intill ett måste av en massa skäl jag inte orkar gå in på.

Edit: när jag tänker efter fanns det en massa mysko händelser registrerade i systemloggen, ofta en tio-tjugo gånger i rad när systemet segade till eller fick BSOD. Det handlade om "Event ID 51 - An error was detected on device \Device\Harddisk0\C during a paging operation". Inga sådana felhändelser har registrerats efter att jag disablade command queuing. Maskinen blev extremt pigg och stabil efter detta, som natt och dag. Jag skulle inte bli förvånad om samma symptom kan uppstå om man har en TCQ/NCQ-disk men saknar stöd i diskcontrollern för command queuing. Lösningen borde i så fall vara att skaffa en ny diskcontroller med detta stöd.

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen Franken!
Märkligt nog så känns det som datorn har blivit stabilare med tiden eller så beror det på någon ny drivare som jag har hämtat från nvidia eller något, men än så länge så har den inte strulat på ca 48 h.

Ingen som kan eller vill svara på det här?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GasseG
Stack just in min digitala stektermometer bland kylflänsarna på min nordbryggekylare från Zalman samma som elov tipsar om lite högre upp, och den visar 47 grader halvvägs in till botten på kylaren. Hur mycket kan jag räkna med att processorn har som arbetstemperatur?
Finns det bättre sätt att kontrollera temperaturen på nordbryggan (asus A8N-SLI)?

Med processor så menar jag såklart processorn i nordbryggan.

Permalänk

Trevligt att din maskin börjar skärpa till sig, GasseG! Det är litet off-topic men jag gjorde ett tillägg i posten ovan om du eller någon annan behöver gräva djupare i detta med NCQ/TCQ om det nu var aktuellt i ditt fall. Jag tycker det är en mycket allvarlig miss hos tillverkarna av hårddiskar, controllers och drivrutiner att inte ha ordnat upp det här, det måste drabba massvis med användare.

Ang din fråga så vet jag inget sätt att få fram tempen på nForce4. Din mätning demonstrerar i alla fall tydligt att den temp som rapporteras i bios som "motherboard temp" avser ett annat ställe på moderkortet, helt idiotiskt.

47 grader halvvägs ner i flänsen låter inte så mycket, men det är förmodligen mera luftens temp än flänsens som du mäter pga dålig kontakt med stektermometern. Jag vågar mig inte på att gissa vad chipets yta kan ha för temp.

Visa signatur

Asus A8N-SLI dlx // A64 3k+ @1.8 (std) // Leadtek px6600GT extreme @ 585/1175; 0dB // Hitachi T7K250 // NEC ND3520 // A-Data PC3200 2x512 // AOpen H600B // 3DMark05: 4143