Permalänk
Medlem

forwarda port genom delning

Jag har nätverk med 2 datorer..
Dator nummer 1 får en tp-kabel direkt från modemet. Den har två nätverkskort och delar med sig intenet genom windows inbyggda internetsdelning till dator nummer 2.
Hur gör jag om jag tex vill ha en ftp på dator nummer 2 som folk ska komma åt utanför vårt nätverk över internet?

Visa signatur

// phukk

Permalänk
Medlem

Jag undrar precis samma sak.

Jag gick in i mappen "Nätverksanslutningar" där jag högerklickade på anslutningen som delar internet --> Egenskaper --> Fliken Avancerat --> Och sedan under Internetanslutnings-delning Inställningar.

Där finns det juh alternativ för FTP och Webserver etc. som man kan kryssa i. Jag bockade i webserver och ftp och i inställningarna så angav jag det lokala ip:et på burken som är värd för dessa. Detta trodde jag skulle räcka men det funkar fortfarande inte. Är det inte så man ska göra?

Jag har precis som ovanstående dubbla nätverkskort och ingen router.

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem

Du kan använda ett program, t ex "PortForward". Det fungerar så här :

1. Dator 1 (den som delar ut internet) Tar emot information som skickas från en kilent.

2. Programmet PortForward kollar igenom om denna information är riktad mot port 21 (eller vilken port man nu kör FTP'n på).

3. Är PortForward konfigurerat rätt skickar nu Dator 1 informationen vidare till Dator 2, och du kommer in på FTP'n hos Dator 2.

Enkelt sätt så skickar PortForward vidare den mottagna datan (informationen) till specifierad plats. Väldigt smidigt samt enkelt.

På detta vis kan du ha en server 'bakom' en annan dator, nackdelen är att datorn som delar ut internet måste vara igång samtidigt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra