Permalänk
Medlem

AMD vs Intel i utbildning

Tänkte dela med mig av en lite lustig grej jag råkade ut för under min VFU praktik som lärare på ett gymnasie,när jag frågade data lärarna på skolan här i veckan om vad som ingick i en kurs som heter "persondatorn" så framkom det att:

"Vi pratar bara om Intel processorer, AMD kan dom säkert redan en hel del om"

Är det bara jag som reagerar negativt på detta? Är det underligt att det finns många som inte är medvetna skillnaderna mellan dessa bolags produkter?

(Inlägg om vilken typ som är "bäst" prestanda/pris/värme/etc. mässigt hör kanske inte riktigt hemma här...)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Det där var som en kniv i ryggen för Amd känns det som,
Jag tycker iaf du ska dra upp båda märkerna och prata fördelar och nackdelar.

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Jo, jag kan inte annat än hålla med. Sitter faktiskt & skriver ihop ett lektionsmaterial där eleverna får ta reda på lite om olika processortyper/märken/modeller osv... Jag reagerade ganska starkt på detta då skolan SKA vara opartisk när det gäller saker av denna natur...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Det beror väl på vilken nivå kursen ligger på. Pratar man om processorn som 'saken som gör uträkningar' och sen går vidare till hårddisken är det väl inte så fel. Men tar man upp mer om hur den är uppbyggd med antal pipeline steg osv så borde man rimligen nämna bägge företagen eftersom deras produkter skiljer markant åt.

Permalänk
Medlem

Så du ser inte den negativa påverkan som skolan har på marknaden när dom gör på detta sätt? Visserligen kan jag hålla med dig till viss del men jag tycker inte att det är speciellt betungande för lärare eller elever att lägga till ett par namn även om man pratar om processorer på en väldigt låg nivå...

Edit: Jag reagerar mest på att man asocierar Intel med processorer på ett sådant sätt som att det inte finns andra tillverkare värda at nämna. Det finns ju en hel del tillverkare (AMD, Intel, VIA, IBM, MAC, AeroFlex (RISC) osv.) Att bara nämna en tycker iaf jag är fel....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag räknar med att ni tar upp Mac och VIA då med.

Permalänk
Medlem

Naturligtvis, har till & med en gammal mac "häck" som dom ska få dissekera tillsammans med en gammal P2a & en K6-2a... Dock har vi inte tillgång till fler typer än så rent hårdvarumässigt...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mev
Jag räknar med att ni tar upp Mac och VIA då med.

fast Mac tillverkar väl inte processorer?

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem

IBM då, fast Mac bör ju passa under 'persondatorer' ändå.

tellus82, det låter som ett bra upplägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Så du ser inte den negativa påverkan som skolan har på marknaden när dom gör på detta sätt? Visserligen kan jag hålla med dig till viss del men jag tycker inte att det är speciellt betungande för lärare eller elever att lägga till ett par namn även om man pratar om processorer på en väldigt låg nivå...

Edit: Jag reagerar mest på att man asocierar Intel med processorer på ett sådant sätt som att det inte finns andra tillverkare värda at nämna. Det finns ju en hel del tillverkare (AMD, Intel, VIA, IBM, MAC, AeroFlex (RISC) osv.) Att bara nämna en tycker iaf jag är fel....

Framför allt måste man ju ta upp skillnaderna mellan CISC, RISC och olika hybrider ( moderna x86 ). Sparc/UltraSparc är lämpliga här eftersom de inte tillkommit genom produktutveckling utan genom forskning. Hela ISA var känd flera år innan den första datorn såldes. De innehåller också många lösningar som efterhand, ibland delvis, har anammats av andra, t ex registerfönster.

Att bara sitta och titta på produkter ger inte speciellt mycket förståelse för hur en processor arbetar.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

I en kurs som heter "persondatorn" så är det väl inte så jätte detaljerat väl? Sen finns det ju kurses som microprocessorteknik (skulle jag haft med fick det aldrig) då kan det ju vara högst intressant att jämföra processorer.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Nej det e långt från jätte detaljerat men att bara nämna Intel känns fortfarande fel för mig, eleverna bör vara medvetna om att det finns väldigt många aktörer på marknaden...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Hedersmedlem

bästa exemplet på partiskhet i området måste vara gymnasiekursen "datorkunskap".....borde snarare kallas MS-office-trick...för det är precis vad det är...

en lektion lite kort i hur en normal PC är uppbyggd, och sedan bara hur man hanterar MS office

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Nej det e långt från jätte detaljerat men att bara nämna Intel känns fortfarande fel för mig, eleverna bör vara medvetna om att det finns väldigt många aktörer på marknaden...

Precis. Känns som om okunskapen är rätt extrem inom det här området. Saker som när min kusin berättar om hur hans CS-spelande fjortis-kompisar bara skrattar åt AMD och deras "löjligt låga klockfrekvenser" gör mig alltid lika irriterad. Överlag är det jobbigt med folk som tror de vet, trots att de egentligen inte har en aning.

Framförallt tycker jag du skall lära kidsen om att klockfrekvens OCH IPC är nyckelord när det gäller prestanda hos processorer. Det är ju nämligen minst sagt viktig information.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tellus82
Jo, jag kan inte annat än hålla med. Sitter faktiskt & skriver ihop ett lektionsmaterial där eleverna får ta reda på lite om olika processortyper/märken/modeller osv... Jag reagerade ganska starkt på detta då skolan SKA vara opartisk när det gäller saker av denna natur...

Skulle man kunna få ta del av den sen?
Ska köpa mig lite nya saker och jag har inte en aning om ngt när det gäller AMD.

Permalänk
Medlem

Heh. På gymnasiet där jag gick förut har dom skrivit avtal med Microsoft. I dom områdena där Microsoft har applikationer, så ska dom användas. Så nu måste skolan byta ut te.x Dreamweaver mot frontpage. Som kompensation så får eleverna MS cert (av nått väldigt enkelt slag som inte ger nått) när dom tar studenten.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Folk har väl sett för mycket Dell-reklam..