Permalänk

En IDE-kanal på moderkortet trasigt?

Jag har ett irriterande problem som jag har haft en längre tid.
Jag upptäckte det för några månader sedan då jag skulle installera en extra hårddisk. Formateringen av den nya hårddisken gick bra, men när jag skulle försöka komma åt den i Utforskaren så försvann den helt enkelt. Efter omstart var den tillbaka igen, men efter ett tag försvinner enheten igen.

De gånger då den faktiskt syns en stund så att man hinner kopiera över lite filer till den så går det enormt segt och datorn hänger sig kortare stunder under skrivningen. Det har även kommit upp meddelande om skrivfel vid några tillfällen.

Jag har bytt hårddisk men med samma problem. Jag har även testat att koppla ur den andra enheten som sitter på samma IDE-kabel. Men felet kvarstår. Jag har också provat med en helt ny IDE-kabel.

Igår så testade jag att switcha IDE-kablarna på moderbordet så att sekundär kanal blev primär och tvärtom. Nu fungerade extrahårddisken bra, men nu var Windows enormt segt istället och hängde sig kortare stunder hela tiden.

Jag vet inte riktigt vad jag ska testa för någonting mer. Jag har dragit slutsatsen att det måste vara något fel på IDE-port 2 på moderkortet. Är det någon som har avvikande uppfattning eller har någon annan idé om vad jag ska prova innan jag köper nytt moderkort?

Visa signatur

// Daniel

Permalänk
Medlem

Du har nog rätt i dina funderingar, jag kan inte komma på något annat. Men du behöver inte köpa ett nytt moderkort. Köpr ett kontrollerkort (PCI Så får du 2 till IDE platser.

Ett sådant här t.e.x http://www.acp.nu/produktinfo.asp?id=ULTRA100TX2BULK Finns säkert billigare, men jag orkade inte leta.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Re: En IDE-kanal på moderkortet trasigt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dodervang
Jag har ett irriterande problem som jag har haft en längre tid.
Jag upptäckte det för några månader sedan då jag skulle installera en extra hårddisk. Formateringen av den nya hårddisken gick bra, men när jag skulle försöka komma åt den i Utforskaren så försvann den helt enkelt. Efter omstart var den tillbaka igen, men efter ett tag försvinner enheten igen.

De gånger då den faktiskt syns en stund så att man hinner kopiera över lite filer till den så går det enormt segt och datorn hänger sig kortare stunder under skrivningen. Det har även kommit upp meddelande om skrivfel vid några tillfällen.

Jag har bytt hårddisk men med samma problem. Jag har även testat att koppla ur den andra enheten som sitter på samma IDE-kabel. Men felet kvarstår. Jag har också provat med en helt ny IDE-kabel.

Igår så testade jag att switcha IDE-kablarna på moderbordet så att sekundär kanal blev primär och tvärtom. Nu fungerade extrahårddisken bra, men nu var Windows enormt segt istället och hängde sig kortare stunder hela tiden.

Jag vet inte riktigt vad jag ska testa för någonting mer. Jag har dragit slutsatsen att det måste vara något fel på IDE-port 2 på moderkortet. Är det någon som har avvikande uppfattning eller har någon annan idé om vad jag ska prova innan jag köper nytt moderkort?

Om du inte har använt ide2 så kan det ju tänkas att det sitter damm i den porten så du skulle också kunna prova med att köpa tryckluft på burk för att blåsa rent med.

Permalänk
Medlem

Om det är ett gammalt moderkort så kan det vara så att den inte stöder mer än 2 st UDMA enheter. Kommer inte ihåg exakt hur det var med alla kopplingar, men cdromspelarna som går i Pio-mode eller udma2 i Bios ska vara på en kanal IDE2 och hårddiskar på IDE1 då ska du se att det nog fungerar.

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk
Medlem

Kan det inte skapas en konflikt mellan cd romen och HDD?

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus