"Minirecension" av Netgear WGT634U samt Lacie 250GB USB HDD

Permalänk
Medlem

Har ni sett det här?

Visa signatur

"You don't get the picture. You're getting framed."
-Randy Fitzsimmons

Permalänk
Medlem

Övergav min DI-514 idag och köpte en WGT634U.

Några frågor:
1. Förut hade jag den externa Lacie 160-disken kopplad till laptopen, med enhetsbokstav E. Nu kopplade jag den till routerns usb-port och mappade den som E. Men apache går inte att starta, trots att sökvägen till filerna i e:\www ju blir densamma. Samma med MySQL som har sina datafiler på E. Kör med Win XP SP2.
2. Å, ä och ö i filnamn på externa disken (kopplad till routern) blir bara skräptecken. Går att ändra till korrekt tecken, men då blir det skräp när man kopplar tillbaka disken till laptopen.
3. Hur får man port-forwarding att funka? Jag har ett konto hos dyndns.org och ställt in rätt på routern så att det uppdateras korrekt. Men när jag går till minadress.dyndns.org så kommer jag bara till routerns adminsida. Trots att jag på port forwarding skrivit in att port 80 och port 8080 ska gå till laptopen på 192.168.1.2, som är dess lokala ip. Detta fick jag ej att funka på DI-514 heller. Det funkar korrekt när man surfar lokalt direkt till 192.168.1.2.

Edit 1: Har firmware 1.4.1.8.
Edit 2: Kör med windows brandvägg, men har bett den släppa igenom port 80 samt 8080.

Visa signatur

Stationär: AMD Athlon 64 X2 3600+, 2 GB DDR2, Sapphire Radeon X1550 512MB, Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 + 2 st PATA, Win XP Home SP3. Bärbar: HP Pavilion dv6540eo, AMD Turion 64 X2 mobile TL-56, 15,4" WXGA, 160 GB 5400 rpm HD, 3 GB DDR2, nVidia GeForce 8400M GS 128 MB DDR dedikerat, Ubuntu 8.10 Gnome.

Permalänk
Medlem

Har det hänt något nytt med WGT634U, är sugen på en men det verkar som många har haft problem med den.
Borde väll vara dax för Netgear att komma med nu router med usb kopling...

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad WGT634U har för throughput? Vad klarar den att routa för hastighet? Jag har BBB 8Mbit idag och upplever att den klarar det galant, men klarar den 24Mbit?

Visa signatur

Intel E8400 | 4GB RAM | Gigabyte GA-X48-DQ6 | Windows 7 RC1 x64

Permalänk
Medlem

Hur går det för er med era WGT634U?

Köpte en i veckan och hittills funkar den fint, blev lite bestört när det inte gick att ha UDP/TCP på samma port men läste om firmwareuppdateringen här och löste det problemet

annars verkar den klara BBB Lan fint, inga hastighetsbegränsningar vad jag upplever.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem

"Bumpar" den här tråden eftersom även jag köpt en Netgear 634U

Borde vara många med mig också eftersom den säljs till ett billigt pris numera.

Gör man ett besök på ComputerCity eller Siba kan man hitta routern till de "gamla" priserna på typ 2290:- eller 1690:- (ej ommärkta) - men de nya priserna som gäller är ca 699:- (!)

Hos ComputerCity

Hos Siba

Jag har tidigare läst att routern inte ska hantera "icke märkes hårddiskar" så bra - men det stämmer inte riktigt.

Jag köpte mig en LACIE Porche 250Gb för att köra tillsammans med routern och har haft en hel del problem - det visade sig dock att det antagligen beror på att min LACIE hårddisk är defekt - den "hänger sig" väldigt ofta.

Idag köpte jag mig en tom extern hårddisk-låda på Jula i Göteborg för 399:- och placerade en Seagate hårddisk i den.
Den fungerade utmärkt tillsammans med 634U och var samtidigt mycket bättre än min LACIE.

(Bilden på hårddisklådan hos Jula.se stämmer inte - det var denna modell de sålde - åtminstone i Göteborg )

Men visst stör jag mig på att hastigheten på filöverföringen inte är högre - det går rätt segt nu.

Man hade ju hoppats på samma hastighet som när den externa hårddisken är ansluten direkt till datorn

Jag kör med senaste beta firmwaren: 1.4.1.10

Ville bara berätta

Permalänk
Medlem

Jag hade nog formaterat diskarna med ext3... Microsoft vill ju inte berätta hur NTFS funkar, och FAT32 suger get pung...

finns en drivrutin till windows som gör att man kan använda ext3 med där. fast de behöver du bara om du kopplar den direkt i datorn.

Permalänk
Medlem

Finns denna routern att få tag på nånstans i daxläget eller finns det andra produkter som är bättre?? köpte aldrig denna produkten då ajg var väldigt skeptisk på hastigheterna internt :(.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Inte för att detta tillför något i den här diskussionen men ändå...

Jag håller mig alltid ifrån Dlinks och Netgears produkter så gott det går. De tävlar med varandra om att få ut nya coola produkter på marknaden vilket gör att de oftast är oanvändbara när de släpps. Efter något år av firmware-uppgraderingar brukar de fungera hyfsat men vem orkar med det?

De är billiga men man får också oftast vad man betalar för...

För att tillföra något till diskussionen så borde väl det gå att skapa ett ext3-filsystem och sedan köra http://e2fsprogs.sourceforge.net/ (rel. ver. 1.38) om man vill ansluta disken via USB?

Mvh/Nicklas