Permalänk
Medlem

hur bra dator till linux

hej alla!

hur bra dator behöver man för att installera Red Hat linux eller Debian ??? vill gärna prova och lära mig det.
kommer det att funka med en 350 MHz med 192 RAM? eller krävs bättre?

Visa signatur

mölf

Permalänk
Medlem

debian bör funka alldeles utmärkt på den datorn. tänk bara på att välja en inte allt för tung wm/de.

Permalänk
Medlem

vad betyder "tänk på att inte välja för tung wm/de??"
funderar på att utöka RAM minnet lite också i så fall.

är det någonting annat man ska tänka på?

Visa signatur

mölf

Permalänk
Medlem

WM = Window Manager (*Box, Afterstep, FVWM osv.)
DE = Desktop (KDE, Gnome, CDE osv.)

Det går nog alldeles utmärkt att köra Linux på datorn du beskriver.

Permalänk
Medlem

vilken wm/de ska man välja då? är KDE eller Gnome för tunga tror ni?

Visa signatur

mölf

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du ska använda din dator till.
Vad ska du använda din dator till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ztangg
vilken wm/de ska man välja då? är KDE eller Gnome för tunga tror ni?

Det kan bli lite trögt, överväg att använda en lättare wm.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

främst för att lära mig och leka runt lite med linux, lära mig det viktigaste, kanske skriva lite på också...?
tänkt att bygga mig en filserver eller liknande någon gång...så

Ingen: har du tips på en wm man kan ha istället då?

Visa signatur

mölf

Permalänk
Medlem

Kanske ska tipsa honom om lämpliga fönsterhanterare också?

Beror lite på vad du vill ha. Vill du ha en hel skrivbordsmiljö (dvs ikoner, fönster, taskbar etc) så är Xfce4 lätt och snabb, inte fullt lika flashig som KDE/Gnome, men ändå ett bra alternativ.
Är du bara ute efter en fönsterhanterare och inte känner att du behöver ikoner på skrivbordet, filbrowser etc (även om detta naturligtvis går att fixa) så tycker jag fluxbox är trevlig, när man väl har bekantat sig lite.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bara att köra igång vad-fan-som-hellst, bara du är medveten om att gnome/kde kanske får ganska dålig respons på en slöare dator.

Min bärbara är en celly 450 med 192mb ram. Den klarar Gnome hjälpligt (kör flux på den normalt).

Naturligtvis ska man testa någon ultralätt fönsterhanterare också, men man behöver inte alls vara rädd för att bara dra igång någon distrubution med vad för desktopsystem den nu har. Så strunta i att bry dig om wm och annat till att börja med. Kör igång och lek runt lite.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster