Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Medlem

TV-Out

Jag har köpt ett nytt Sapphire Radeon 9250, problemet är det att jag får inte någon färg på tv.

Jag använder samma kabel och tv som fungerade med mitt gamla
grafikkort.

Jag har försökt att leta efter någon inställning i ATI:s tv out program men jag hittar inte något.

Någon här som vet vad som är fel ?

Permalänk
Medlem

Det är en ganska vanlig fråga - detta är hämtat från FAQ:

Citat:

FRÅGA: Varför är bilden på tv:n svart-vit när jag använder min tv-out?
SVAR: Har du kollat om du har ändrat till PAL istället för NTSC?
Om det är pal-b så stöder inte tv:n s-video - Catzter

FRÅGA: Bilden blir svartvit när jag använder TV-out!
SVAR: Ändra till Koaxial/Composit istället för Automatik eller S-Video!
(funkar med TVTool, gf3 ti200 och XP iaf) - Way2Slow

Det kan alltså bero på att din TV inte stödjer S-video eller att du inte ändrat till PAL i inställningarna.

Permalänk
Medlem

har du kollat igenom alla AV kanalerna? det brukar vara färglös på ena och med färg på andra, så har jag det.

Visa signatur

Nefret

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Det är en ganska vanlig fråga - detta är hämtat från FAQ:

Det kan alltså bero på att din TV inte stödjer S-video eller att du inte ändrat till PAL i inställningarna.

TV:n och kabeln har jag som sagt vad testat med mitt gamla grafikkort och då fungerade det.

Jag har provat båda scart utgångarna på tv:n ingen av dom ger färg. Av 1 och AV 2

Jag har ställt in Pal B-Sverige.

Det jag kan tycka är lite konstigt är att under inställningar bilskärmar står det att TV:n har 800*600

kan det vara rätt ?

Skall man köra med 50 eller 60 Hz på datorskärmen ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Det är en ganska vanlig fråga - detta är hämtat från FAQ:

Det kan alltså bero på att din TV inte stödjer S-video eller att du inte ändrat till PAL i inställningarna.

Jag har exakt samma problem. Får svartvit bild med mitt grafikkort ATI HIS X800XL, det fungerade utmärkt med samma kabel/tv med mitt förra grafikkort och det är inställt på PAL-B. Tv:n fungerade innan med S-video så den borde ju stödja S-video.

Jag har läst nåt om att man måste byta kabeln fast det inte är särskilt logiskt men vissa grafikkort syncar inte bara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fizken
Jag har exakt samma problem. Får svartvit bild med mitt grafikkort ATI HIS X800XL, det fungerade utmärkt med samma kabel/tv med mitt förra grafikkort och det är inställt på PAL-B. Tv:n fungerade innan med S-video så den borde ju stödja S-video.

Jag har läst nåt om att man måste byta kabeln fast det inte är särskilt logiskt men vissa grafikkort syncar inte bara

Vad är det för kabel man skall ha då ?

Jag testade med ett FX5200 kort och det blir samma problem.

Permalänk
Medlem

Jag har creative nvidia geforce fx 5900 grafikkort med tvout och en gammal philps tv från 1999
och jag köpte en tvout to scart kabel från clasohlson och kopplade till tvn
först var bilden svart för att ändra till färg gick jag till min nvidia grafikort inställing in i windowsxp
och det fixade det.. nu funkade det i färg för mig!

Nvidias support sida med bilder föratt fixa färg problem:
the signal is in black and white. How do I get
http://nvidia.custhelp.com/cgi-bin/nvidia.cfg/php/enduser/std...

Nvidia grafikkort mycket bättre Än ATI föratt nvidia har mer inställningar för allt..

bara attt ändra vido out put format till auto eller s-video

en sak till:
The cable that connects your video card to your TV should not be longer than 12ft.. If your video cable is too long, it can also cause the signal quality to weaken and display in black and white

En sista tips bästa tv-out kabel finns mer info på:
http://www.svideo.com/svideoscart.html

Permalänk
Medlem

Intel 2000-> tack för länkarna, tyvärr så hjälpte dom mig inte...problemet kvarstår

Permalänk
Medlem

Jag har ett FX5200 och har samma problem. Du har inte fått det att funka med färg än eller`? Har du testat tvtool?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sara_swe
Intel 2000-> tack för länkarna, tyvärr så hjälpte dom mig inte...problemet kvarstår

Permalänk
Medlem

ställ in det på komposit i menyn istället för "auto" eller "svideo" det brukar lösa det, fråga mig inte varför

Permalänk
Medlem

Yepp kom på det förut ville göra det med tvtool men funka inte. Men nu har jag färg iallefall