Permalänk
Medlem

Fps i spel, bara skit?

Har suttit och spanat runt lite, läst att ögat bara klarar av 30 fps, borde inte det betyda att 30fps elller 100fps spelar ingen roll, spelet flyter lika bra i våra ögon ändå?

Har funderat på om det kan vara så att man kan "känna" högre fps än 30, men inte se?

Någon som har något bra svar =)?

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Uh-oh, den här tråden kommer ju spåra ur lite

Isak88: För att göra det här kort så stämmer inte det du har läst. Sök lite på sweclockers spelforum så borde du hitta en del trådar som behandlar det här ämnet

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

i t.ex counter-strike så dras siktet ihop fortare efter att man har skjutit desto högre FPS man har. jag har 100 det duger bra. kan inte spela med mindre

Visa signatur

hemy|mat

Permalänk

Jadu bra fråga... Av min personliga erfarenhet märker jag ingen skillnad mellan 60 fps och 125 fps. 50 fps duger fint det också. Så jag tror det är lite överskattat.

Visa signatur

Shuttle SN95G5V2 | AMD Athlon 64 3200+ Winchester | Canyon 1024MB| WD 200GB + WD 100GB + Iomega Extern 500gb | Palit 6800GS 256mb| NEC Multisync 1850X 18.1" TFT | fUnc sUrface + Logitech MX500|

Permalänk
Medlem

fpsen är inte överskattad när det gäller cs på en högre nivå, tro mig.

Visa signatur

Macbook und wow
Citera för svar tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frolic
fpsen är inte överskattad när det gäller cs på en högre nivå, tro mig.

Det stämmer nog, men jag pratar om en normal användare.

Visa signatur

Shuttle SN95G5V2 | AMD Athlon 64 3200+ Winchester | Canyon 1024MB| WD 200GB + WD 100GB + Iomega Extern 500gb | Palit 6800GS 256mb| NEC Multisync 1850X 18.1" TFT | fUnc sUrface + Logitech MX500|

Permalänk
Medlem

Nä, det är klart att ögonen inte uppfattar att det växlar 30 bilder i sekunden. Problemet blir när man ska sikta. 30 fps räcker inte enligt mig.

Permalänk
Medlem

Det jag tycker är konstigt med dessa trådar är hur frågan ens kan uppstå.
Jag menar, det här är ett forum där majoriteten är vana dator- och spelanvändare. Det är ju bara att dra igång valfritt spel och testa sänka (motsvarigheten av) max_fps till t.ex 30 och jämföra detta med 100. Om man inte kan märka skillnaden måste man ha någon form av synfel.

Däremot kan jag förstå hur denna diskussion kan uppstå utanför Sweclockers.

Permalänk
Medlem

http://susning.nu/Fps

"Det mänskliga ögat kan inte uppfatta FPS högre än 30."

=).

Nu ska jag sova, här får diskuteras vidare imorgon ;)...

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
http://susning.nu/Fps

"Det mänskliga ögat kan inte uppfatta FPS högre än 30."

=).

Nu ska jag sova, här får diskuteras vidare imorgon ;)...

Man kan iaf se att det inte flyter bra om man spelar spel i 30 fps, så då kan man väl upfatta FPS högre än 30 eller?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Nu börjas det igen.

Det är FET skillnad på FPS och FPS. Det som forskare säger är att 30fps är max för ögat. Men när de gör sina undersökningar, så pratar de om TV, och inte DATOR. Skillnaden där imellan, är att på TV, är bilderna fångade i ett "rörelsemoment". Det jag menar med det. är att de är tagna på ett föremål som rör sig. I datorn därimot, är bilderna "knivskarpa stillbilder". Därför räcker inte 30fps. Visst det går, men man märker av ett visst "hackande" i vissa spel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheRealHund
Det stämmer nog, men jag pratar om en normal användare.

normal användare eller normalanvändare? ;-P

Visa signatur

//danne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av watteee
Nu börjas det igen.

Det är FET skillnad på FPS och FPS. Det som forskare säger är att 30fps är max för ögat. Men när de gör sina undersökningar, så pratar de om TV, och inte DATOR. Skillnaden där imellan, är att på TV, är bilderna fångade i ett "rörelsemoment". Det jag menar med det. är att de är tagna på ett föremål som rör sig. I datorn därimot, är bilderna "knivskarpa stillbilder". Därför räcker inte 30fps. Visst det går, men man märker av ett visst "hackande" i vissa spel.

precis som watteee säger...
om man skulle sätta in motionblur på allt som rör sig i spel (vilket kräver en ofantlig mängd prestanda) så skulle det räcka med 30fps där också.

Jag tycker att spel är fullt spelbara i 30+. men hzen på skärmen ska vara 85+ för annars ser jag att det flimmrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isak88
http://susning.nu/Fps

"Det mänskliga ögat kan inte uppfatta FPS högre än 30."

Sedan kan ju den meningen vara skriven av vilken hobbyprofessor som helst. Susning.nu är väl inte direkt den sidan man anger i källförteckningen till sin skriftliga tentamen.

Så här är det, ögat uppdateras kontinuerligt med ny information (eller nya frames som det heter på counter-strikeiska), detta blir alltså ~ FPS. Däremot så upplevs inte filmer och spel som spelas upp med en högre uppdateringsfrekvens än ~30 Hz (30 bilder per sekund) som hackiga. Självklart uppfattar ögat skillnader mellan 30 och 415155 Hz, men flytet i bilden finns fortfarande kvar oavsett vad man väljer.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Är inte susning.nu skriven av "random fjortisar"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Racy
Är inte susning.nu skriven av "random fjortisar"

verkar som det. Läste om typ nått världskrig o alla böcker sa samma o susning.nu hade nån helt annan information :S

Visa signatur

E6750, p5k, 8800gtx, 2gb 6400 corsair dominator, antec case precformance 182p, 500+200 HD.

Permalänk
Medlem

sjalv klart sa maste man ha 100fps i cs annars blir det omagad fakking chetar lololololololo lotto lotto iam going to tell admin you cheated buhuhuhuh iam the best look att me iam attention whore:rolleyes:

skillnad pa spel a pa spel you now what i mean...:p

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte medel fps eller max fps som är problemet utan min fps som är problemet då alla spel har dalar som man uppfattas som hack och alltid när det är som mest avgörande i spelen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

isak88...

asså ett spel flytar bra med 30fps...

det minska kravet på vilket spel som helst är 30 fps för att dens ka spelas som den är...

sen om det är att ögat se 30fps lr mera har jag ingen aning....

så det så en spela kan flyta med 30 fps och inte se nån skylnad om det hackar mellan 30-100 jaja orkar inte 30fps minsta kravet på ett spel så att dens ka kunna köras ordentligt..

Visa signatur

HAtad?

Permalänk
Medlem

Var det INGEN som läste på mina länkar? Tsk tsk.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Var det INGEN som läste på mina länkar? Tsk tsk.

Jag =), iaf den första på svenska ;)..

Angående susning.nu, någon nämner att det stod helt olika på susning jämtemot böckerna, aldrig tänkt på att det kan finnas mer än en vinkling av saker? Speciellt stora krig.

Fråga en överlevande tysk soldat och fråga en amerikansk, du får nog ganska olika vinkling.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!