Dessa jävla kontrollerkort!

Permalänk
Medlem

Dessa jävla kontrollerkort!

Har i några h försökt få igång mitt Promise Ultra100-kontrollerkort, men utan framgång.

Har läst andra trådar, och folk har liknande problem, och jag har försökt såsom de gör, men inget förändras.

I enhetshanteraren är det ett väldigt fult gult utropstecken på, och jag har prövat med nya drivisar, men då säger den bara att "den här enheten kan inte startas".
vad gör jag fel?

har prövat att byta pciplats otaliga ggr, flyttat om o kollat så att den nya disken öht fungerar och det gör den, men genom kontrollerkortet så hittas den inte ens i enhetshanteraren.

help me out plz?

Visa signatur

[C:] (gOaeLitREJV) 1.89/18.64 - [D:] (JUSTFORFUCK) 4.74/7.47 - [E:] (feTTmedDÖDS) 3.44/128 - [F:] (såJAEVLAmongo) 7.95/111.78 - [total] 18.01/265.89 (GB free) <- fasen, behöver en ny disk igen. :'(

Permalänk
Medlem

Se till att ha en uppdaterad firmware i promise-kontrollerkortet då du annars kan få problem med det tillsammans med vissa moderkort/hårddiskar. Sen så gäller det givetvis även att köra med uppdaterade drivrutiner från promise istället för de som t.ex följer med i windows xp.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

firmware?
jag är relativt ny inom kontrollerkortbiten, så utveckla gärna.

använde drivrutiner från promise hemsida ja, men det krånglar ändå. :S

Visa signatur

[C:] (gOaeLitREJV) 1.89/18.64 - [D:] (JUSTFORFUCK) 4.74/7.47 - [E:] (feTTmedDÖDS) 3.44/128 - [F:] (såJAEVLAmongo) 7.95/111.78 - [total] 18.01/265.89 (GB free) <- fasen, behöver en ny disk igen. :'(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Androgen
firmware?
jag är relativt ny inom kontrollerkortbiten, så utveckla gärna.

använde drivrutiner från promise hemsida ja, men det krånglar ändå. :S

Det sitter en liten firmware i kontrollerkortet som även denna behövs uppgraderas.
Du nämnde inte om det var ett Ultra100 eller ett Ultra100TX2 men du hittar firmware och drivrutiner till bägge här

http://www.promise.com/support/download/download_eng.asp

Observera att uppgradering av firmware kräver att du startar upp datorn i dosläge med t.ex en windows 98-startdiskett eller dylikt. Dvs det finns ingen windows-baserad firmware-uppdaterare så långt jag vet till dessa kontrollerkort.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla i BIOS under PCI/PNP config eller liknande. där bör finnas ett val 'Force update ESCD' som är disablat. Sätt den till 'enabled'. Då ges alla PCI-platser nya IRQ vilket ofta fixar struliga kort.
OBS!! Nästa gång du går in i BIOS är ovanstående 'Disabled' igen, vilket är helt normalt.

Se också till att 'Resources controlled by...' står på 'Auto'

Jag vet att ovanstående kan verka luddigt men det står så olika i olika BIOS, dock liknande ovanstående.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Det sitter en liten firmware i kontrollerkortet som även denna behövs uppgraderas.
Du nämnde inte om det var ett Ultra100 eller ett Ultra100TX2 men du hittar firmware och drivrutiner till bägge här

http://www.promise.com/support/download/download_eng.asp

Observera att uppgradering av firmware kräver att du startar upp datorn i dosläge med t.ex en windows 98-startdiskett eller dylikt. Dvs det finns ingen windows-baserad firmware-uppdaterare så långt jag vet till dessa kontrollerkort.

hm okej.
hade det varit ett TX2 hade jag skrivit det
firmwire finns ingen på sidan, det står "no data avaliable" elle nåt sånt ju?

Visa signatur

[C:] (gOaeLitREJV) 1.89/18.64 - [D:] (JUSTFORFUCK) 4.74/7.47 - [E:] (feTTmedDÖDS) 3.44/128 - [F:] (såJAEVLAmongo) 7.95/111.78 - [total] 18.01/265.89 (GB free) <- fasen, behöver en ny disk igen. :'(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Androgen
hm okej.
hade det varit ett TX2 hade jag skrivit det
firmwire finns ingen på sidan, det står "no data avaliable" elle nåt sånt ju?

Så sant så...
Och mycket riktigt, fanns ingen uppdatering till Ultra100-korten

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Så sant så...
Och mycket riktigt, fanns ingen uppdatering till Ultra100-korten

:/
har frågat runt lite, och även läst, att flashning av biosen har funkat för några, vad tror du om det?

---

update:

jag grejade med biossakerna hur mkt som helst, och sen bytte jag pciplats, så något av det gjorde framsteg iaf, för nu ser jag disken i enhetshanteraren och partition magic, nu ska den bara vara tillgänglig också, men det letar jag efter i andra trådar.

tack ni som hjälpte mig!

Visa signatur

[C:] (gOaeLitREJV) 1.89/18.64 - [D:] (JUSTFORFUCK) 4.74/7.47 - [E:] (feTTmedDÖDS) 3.44/128 - [F:] (såJAEVLAmongo) 7.95/111.78 - [total] 18.01/265.89 (GB free) <- fasen, behöver en ny disk igen. :'(

Permalänk
Medlem

Köpte det PCI-IDE kort som säljs på clasohlson för 329:- i går, funkar klockrent. clasohlson är kanske inte l33twarez, men det var nära och dom har bra öppetköp policy om det skulle strula. Har inte testat att RAIDa diskarna, men som vanlig IDEkontroller funkar det bra. En liten nackdel är att jag inte kan läsa SMART-infon så jag vet inte om diskarna går varma

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q1q3q848q34q936&ic=N&s...

Kanske kan vara ett tips om du fick kortet på öppet köp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ca6
Köpte det PCI-IDE kort som säljs på clasohlson för 329 i går, funkar klockrent. Kanske kan vara ett tips om du fick kortet på öppet köp?

har fått det att fungera helt nu, men javisst.
nackdelen var ju den att jag köpte det beg, så det hade ju mkt väl kunnat vara något med det, men säljaren verkade mkt seriös och ordnade allt jättesnabbt, så det kändes aldrig som om han skulle sälja nåt trasigt

Visa signatur

[C:] (gOaeLitREJV) 1.89/18.64 - [D:] (JUSTFORFUCK) 4.74/7.47 - [E:] (feTTmedDÖDS) 3.44/128 - [F:] (såJAEVLAmongo) 7.95/111.78 - [total] 18.01/265.89 (GB free) <- fasen, behöver en ny disk igen. :'(

Permalänk
Medlem

ah, gott att det funkar