Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus

dock så hamnar bilden fel ibland men det är bara att byta till en vanlig tv-kanal sen tillbaka igen tills bilden är mitt på bilden.
1024x576 fungerar inte i nyare versioner av catalyst, jag kör med version 4.12

Det är lite otroligt hur olika inställningar funkar hos olika användare. Jag måste tex ha nyaste catalyst för att få bild med 1024*576 upplösningen! Lite klurigt är det allt!

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aulin
Takk for tilbakemeldinger.
Scarten står i den nederste kontakten, så det er ikke der feilen er. Skal stille inn min dvd spiller på RGB, selv om jeg tror den står på det fra før av. Har hatt den i den nederste kontakten før uten problemer.
har også kjøpt meg multimeter idag, så da skal jeg få målt spenninger på scarten.

Kommer tilbake med mer info

Du har väl testat att ställa in bilden själv, och inte bara klistrat in färdiga timings? Vilka timings man ska ha beror på den specifika tv:n (inte bara modellen) och på geografisk placering (jordens magnetfält).
I ett visst läge i Powerstrip blir min tv-bild rödtonad, i ett annat gultonad. Jag måste ändra ganska våldsamt på inställningarna (t.ex. dra bilden långt åt höger eller öka/minska "horizontal pixels") för att den felaktiga färgen ska försvinna. Du kanske måste göra något liknande?
Använd PsychoSaurus inställningar som utgångpunkt, fortsätt sedan tills du hittar rätt.

Spänningarna på R-, G- och B-pinnarna på scarten ska vara ca 0,7 V. Är de mycket lägre är det något fel på lödningarna, annars är det nog inställningarna som inte är rätt.

Visa signatur

...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timppa
Det är lite otroligt hur olika inställningar funkar hos olika användare. Jag måste tex ha nyaste catalyst för att få bild med 1024*576 upplösningen! Lite klurigt är det allt!

Jag har inte testat senaste versionen, versionen innan fungerade dock inte med 1024x576. Jag ska nog ta och testa den senaste nu då.
Jag återkommer med resultat.

EDIT:
Catalyst 5.6 tar emot 1024x576! Så ni som kör gamla versioner av catalyst kan nu uppgradera.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Det konstigaste med nyaste Catalyst 5.6 och Catalyst Control Center är att jag endast kan ställa om till 720x576 med just CCC, och inte med Egenskaper för bildskärm > Inställningar. Det tog några minuter innan jag kom på det.

Svårt att göra en heltäckande guide när det är en massa "specialfall" hela tiden. :/

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Takk for hjelpen MrJonas og PsychoSaurus, nå fungerer det.
Jeg måtte nok frem med loddebolten og fikse litt på arbeidet mitt, men når det var gjort, var det bare rett igang med PsychoSaurus' instillinger, og det fungerte som det skulle.
Har litt porblemer med å få overlay på tv'en enda, kjører med et agp og et pci skjermkort, men det skal jeg klare å ordne

Permalänk
Medlem

Ska man få bild i DOS läget också? det borde man väl få? jag får bara vita ränder som vandrar över hela bilden...vad gör jag för fel...? har lött kabeln först efter ditt förslag men provade även efter det orginal förslaget med samma resultat...
har ett Raedon 7000 eller om det va 7200 som sitter på PCI platsen...
kanske inte funkar då?

Mvh Fredde

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddaa
Ska man få bild i DOS läget också? det borde man väl få? jag får bara vita ränder som vandrar över hela bilden...vad gör jag för fel...? har lött kabeln först efter ditt förslag men provade även efter det orginal förslaget med samma resultat...
har ett Raedon 7000 eller om det va 7200 som sitter på PCI platsen...
kanske inte funkar då?

Mvh Fredde

Nej det funkar inte eftersom den inte skickar ut en interlaced-signal. Jag får också liknande vita ränder som flimrar innan powerstrip har hunnit starta. PCI-kort är inget problem för övrigt. Läs istället ordentligt Mr Jonas fina guide.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

tack för hjälpen...va väl för trött far att se det
nu näst allt det finns på datorn...så är bilden helt vit...vad är det för fel då?
har ställt in timings efter philips 28" wide som jag har men får ingen bild.

Mvh Fredde

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddaa
tack för hjälpen...va väl för trött far att se det
nu näst allt det finns på datorn...så är bilden helt vit...vad är det för fel då?
har ställt in timings efter philips 28" wide som jag har men får ingen bild.

Mvh Fredde

Har du lagt till uplösningarna på rätt sätt m.m.?
Jag måste erkänna att det tog lite längre tid för mig att få det att fungera än vad det borde just för att jag läste instruktionerna för slarvigt.
Om du kikar lite ovan i tråden så har jag postat timings för 1024x576 som fungerar perfekt med philips 28" wide, testa dem för att vara säker på att du har rätt timings.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

freddaa: Jag vet att det finns Powerstripliknande program för DOS, men jag har ingen aning om hur de funkar med den här sortens kabel. De fungerar i alla med den "all-round-sladd" som har sync-converter. Sök på 'VGA RGB Scart' så hittar du nog programmen.
Om du bara stör dig på att bilden först visas när du kommer in i windows så är det nog bättre att stå ur med lite osynk.

Gör annars som PsychoSaurus säger, men kom också ihåg att du kan behöva ändra dina timings så att de passar just din tv innan du får bild.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

freddaa: Om du har en helt vit bild så tar TVn luminansen från kompositvideoingången i SCART-kontakten. TVn tror alltså att du stoppar in kompositvideo eller S-video. Antingen klarar inte den SCART-ingången RGB eller så har du inte kopplat rätt för att SCART-kontakten ska tvingas över till RGB-in. Pinne 16 i SCART måste drivas högre än 1volt för att ingången ska tolkas som RGB.

Permalänk
Medlem

Så...får tacka för all hjälp!..nu har jag bild. Testade andra scarten igen på tvn och med dom timings som stog lite längre upp på sidan så funkade det...har inte hunnit testat det fullt ut men det vart iaf bättre än med S-Video så långt har jag konstaterat.

Dock är det lite flimmer men antar att man får stå ut med det....eller finns det nått program för att få bort lite ut av det?

Permalänk
Medlem

Om man, som jag, har tummen mitt i handen när det gäller lödning, finns det någon möjlighet att köpa en färdig sådan här kabel?

har själv haft massor med problem med min TV-out och har funderingar på att köpa en divx-kompatibel DVD-spelare enbart för att slippa krångla, men det här verkar ju vara bättre (även om man får pröjsa för ett nytt grafikkort då jag har ett Geforce).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddaa
Så...får tacka för all hjälp!..nu har jag bild. Testade andra scarten igen på tvn och med dom timings som stog lite längre upp på sidan så funkade det...har inte hunnit testat det fullt ut men det vart iaf bättre än med S-Video så långt har jag konstaterat.

Dock är det lite flimmer men antar att man får stå ut med det....eller finns det nått program för att få bort lite ut av det?

Jag tolkar det du menar med "flimmer" med det jag också skrämdes av första gången jag fick bild.
Testa att sänka kontrasten, jag var tvungen att sänka min kontrast till ungefär 90% för att text (ljusa objekt) inte skulle flimra. TV-apparater har inte lika bra kontrast som många bildskärmar.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har en DVI TFT-Skräm kopplad och sen VGA:n ledig.. så jag gjorde kabeln (som för övrigt funkar hos polaren som kör en DVI-VGA Adapter), och kopplade uppden till tv:n, men jag kan inte sätta igång "sekundär bildskärm", allt är grått i catalyst, och när jag gör det med "utöka med bildskärmen i windowsinställningarna", så blinkar bilden till och så kryssar rutan bort sig igen,..... någon annan som kört som jag, dvs Har en DVI skärm och kopplar kabeln genom VGA'n ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Hmm, jag har en DVI TFT-Skräm kopplad och sen VGA:n ledig.. så jag gjorde kabeln (som för övrigt funkar hos polaren som kör en DVI-VGA Adapter), och kopplade uppden till tv:n, men jag kan inte sätta igång "sekundär bildskärm", allt är grått i catalyst, och när jag gör det med "utöka med bildskärmen i windowsinställningarna", så blinkar bilden till och så kryssar rutan bort sig igen,..... någon annan som kört som jag, dvs Har en DVI skärm och kopplar kabeln genom VGA'n ?

Låter som om din TV inte har en riktig RGB-ingång. Har du flera SCART-ingångar så testa en annan.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

Är det någon som fortfarande slänger ihop såna här kablar för en billig peng?

Permalänk
Medlem

hur lägger jag in upplösningen 1024x576, den upplösningen finns inte med i bildskärmsegenskaper eller i rage3d. jag kör med catalyst 5,6ccc

finns det nån inställning till 800x600?

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f|lle
hur lägger jag in upplösningen 1024x576, den upplösningen finns inte med i bildskärmsegenskaper eller i rage3d. jag kör med catalyst 5,6ccc

finns det nån inställning till 800x600?

Läs guiden, allt står där.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

fick det att funka nu:) tycker nästan det blir för smått, kanske kan få igång bf2 om det klarar 1024x756, ska testa imon

edit, battlefield 2 fungerar men man måste ändra genvägen till BF2.exe" +menu 1 +fullscreen 1 +szx 720 +szy 576, 720 och 576 är upplösning och man kan välja mellan olika. overscanen märker man tydligt då menyer mm försvinner.

finns det något program som typ trycker in bilden från alla håll.
så att allt kommer med i bildrutan. hade varit perfekt nu

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beelzi
Är det någon som fortfarande slänger ihop såna här kablar för en billig peng?

Ja, jag kan fixa en sådan kabel åt dig, bara komma och hämta eller så skickar jag.
jag vill ha 150kr för den.
komponenterna kostar ca 100kr

Permalänk
Medlem

Om man använder en nätverkskabel för detta projekt, skulle man inte kunna använda en hubb för att dela skärmbilden. Rätt häftigt att spela samma film på alla tv-apparater i huset!

Visa signatur

J4K06

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J4K06
Om man använder en nätverkskabel för detta projekt, skulle man inte kunna använda en hubb för att dela skärmbilden. Rätt häftigt att spela samma film på alla tv-apparater i huset!

Tyvärr, men jag måste säga NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ.

Det går inte.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem

om det var samma modell och märke på TV-aparaterna samt at tman körde med en hubb borde det iof funka då en hubb är en repeater

ett alt vorje ju att göra en egen grendosa med rj45 kontakter

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Efter att min kabel gått klockrent sen ja lödde den så har jag nu fått problem.
Jag bytte moderkort nyligen efter mitt förra pajjat och nu när jag kopplat in kabeln och markerar att jag vill utöka windowsskrivbordet till bildskärm 2, så händer ingenting. Bildskärm 2 som ska bli svart på bilden i Egenskaper för bildskärmarna, blir grå direkt jag tryckt på verkställ.

Förut va det bara att koppla in kabeln, aktivera bildskärm två genom att dra ut skrivbordet dit, och sedan ändra timings på den skärmen i Powerstrip. men nu får jag inte ut bilden.. nån som vet vad som kan vara fel?
Jag har kollat den enda endan som kan vara deffekt (SCART) och den verkar vara som den ska.

Finns det nån färdig kabel att köpa för detta? Funkar inte bara en vanlig SCART-VGA kabel?

Fast det smidigaste vore om ja kunde få igång allt igen på min egna kabel...

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk

bra guide

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att jag nu har kört med kabeln i min HTPC med TV:n som enda bildskärm i ca ett halvår.

Det fungerar jättebra och bilden är kanon - exempelvis är bilden mycket bättre än en Xbox inkopplad med RGB-Scart.

På DVD-filmer blir det (med rätt inställningar) mycket bättre bild än med mina (ca 1000:- /st) stationära DVD-spelare inkopplade med RGB-scart.

Helnöjd

Permalänk
Medlem

Jag kan inte starta R3DTWEAK...
Den säger bara att programmet inte kan initieras.... Någon som haft liknande problem??

"Det gick inte att initiera programmet korrekt (0xc0000135). Klicka OK för att avsluta programmet."

Edit: Har installerat .NET och nu går det att starta...

Visa signatur

"I don't have to take this abuse from you --
I've got hundreds of people waiting to abuse me."
-- Bill Murray, "Ghostbusters"

Permalänk
Medlem

Läste på sidan 48 att Pulver hade samma fel som mig, att det inte går att aktivera bildskärm2. Jag kan inte utöka windowskrivbordet!
När jag markerar för detta och verkställer så hoppar det bara tillbaka till orginalinställningen och bildskärm2 blir då avaktiverad.

Vad kan det vara som är fel? Det har fungerat felfritt i 1år ju.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

testa installera om drivisar om du inte gjort det, eller windows. brukar göra underverk

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W