Diplomacy via mail/msn/icq, någon intresserad?

Permalänk
Medlem

Diplomacy via mail/msn/icq, någon intresserad?

Visst vore det trevligt att spela detta underbara spel med några fellow swecare?
Om vi får ihop 6 pers till så skulle man ju kunna köra typ ett "drag" per 2 dagar eller så, så att alla har tid att förhandla och så. Jag är dock inte helt 100 på hur de riktigt komplexa situationerna ska hanteras, så det vore trevligt om nån insatt kan vara "spelledare".

edit: det är alltså det här spelet jag syftar på, inte nån skum datorversion:

Fast på så sätt att dragen skickas via internet.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

Det vore grymt kul! Fast den som är spelledare får sätta en webcam över spelplanen så alla kan se

Visa signatur

MSI K8N NEO2 PLatinum - A64 winchester 3200+ @ 2500mhz - Nvidia XFX 7900GT eXtreme - 1024MB TwinMos Twister TCCD - Samsung SyncMaster 913N

Permalänk

Ser ut som en god ide, måste väll kunna funka på en masa andra spel också.

Edit..
igentligen zikelskim som postar, fyllesnack

Visa signatur

Known to cause insanity in laboratory mice

Permalänk
Medlem

Så länge det går att få tag i ett bra PBM system så är jag utan tvekan med. Är insatt i spelet men har inte tid att hålla i ett PBM tyvärr men spela finns det alltid tid för.

Permalänk
Medlem

detta skulle jag vilja se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infelix
Så länge det går att få tag i ett bra PBM system så är jag utan tvekan med. Är insatt i spelet men har inte tid att hålla i ett PBM tyvärr men spela finns det alltid tid för.

Lust att upplysa mig om vad PBM är?

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thurén
Lust att upplysa mig om vad PBM är?

nej.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3800+
2x GeForce 6600GT 256 mb ddr3 (SLi)
2048 mb ram minne

Permalänk
Medlem

Play By Mail
Om det finns intresse här så är jag gärna på att spela lite av dom tyngre spelen som det finns bra PBM system till. Har letat spelare till en runda av world in flames med alla expansioner

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av USDirt
nej.

För det intetsägande och mycket onödiga inlägget får du en varning. Gör inte om det.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag är helt klart på...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Najk:
Varför skriva det i tråden? Om du vill skryta inför andra om din mega-moderator anmärkningsknapp så gör det någon annan stans.
Ditt meddelande är väl precis lika intetsägande som mitt eftersom jag redan blivit informerad via pm.

Håll dig till topic.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3800+
2x GeForce 6600GT 256 mb ddr3 (SLi)
2048 mb ram minne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av USDirt
Najk:
Varför skriva det i tråden? Om du vill skryta inför andra om din mega-moderator anmärkningsknapp så gör det någon annan stans.
Ditt meddelande är väl precis lika intetsägande som mitt eftersom jag redan blivit informerad via pm.

Håll dig till topic.

Gör de själv!!

Visa signatur

Shadyrecords & Aftermath

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av USDirt
Najk:
Varför skriva det i tråden? Om du vill skryta inför andra om din mega-moderator anmärkningsknapp så gör det någon annan stans.
Ditt meddelande är väl precis lika intetsägande som mitt eftersom jag redan blivit informerad via pm.

Håll dig till topic.

Varför är du på ett forum när du så gärna ändå vill bli avstängd från det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av USDirt
Najk:
Varför skriva det i tråden? Om du vill skryta inför andra om din mega-moderator anmärkningsknapp så gör det någon annan stans.
Ditt meddelande är väl precis lika intetsägande som mitt eftersom jag redan blivit informerad via pm.

Håll dig till topic.

Troligen har moderatorerna som vana att skriva när någon bryter mot reglerna, så att folk som inte vill läsa reglerna förstår vad som har hänt, också bra att de skriver så att inte inlägget blir rapporterat när det redan är omhändertaget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz

Varför är du på ett forum när du så gärna ändå vill bli avstängd från det?

Varför skriver du i min tråd?

Hoppas moderatorerna tar tag i alla framtida off-topic-inlägg i den här tråden med hårdare tag.

Back on topic..
5 pers verkar intresserade än så länge, ser bra ut, vore fint om ni som är intresserade kunde locka in två till.
Har fått tag på ett program som genomför order korrekt nu, så det lär inte vara några problem. Jag kan nog leda det hela då, ni som är på, kan ju höra av er på msn/icq:
martenthuren@hotmail.com/116850519 så vidarebefodrar jag kontaktuppgifter till de andra när vi är 7 st.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

jag vill vara med men jag har inte brädspelet
kan man spela på era planer?

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saliv
jag vill vara med men jag har inte brädspelet
kan man spela på era planer?

Jag kan nog ha en karta uppställd här som jag fotar efter varje omgång.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emin3m
Gör de själv!!

Moment 22 (inkl mig själv)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thurén
Jag kan nog ha en karta uppställd här som jag fotar efter varje omgång.

Lite jobbigt? Bättre med webbkamera, fast kanske är dyrt o få tag på en bra, jag vet inte riktigt.

Förövrigt är jag inte med då jag inte är speciellt intresserad, ville bara säga det jag skrev över.

Permalänk
Medlem

seriöst grabbar, såna hära trådar är roliga att läsa, med vad för spel är det? vad går det ut på? har aldrig liksom hört talas om det:p

och Najk: bra gjort;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
seriöst grabbar, såna hära trådar är roliga att läsa, med vad för spel är det? vad går det ut på? har aldrig liksom hört talas om det:p

och Najk: bra gjort;)

Till skillnad från risk och axis and allies som säkert ser ungefär likadant ut, handlar diplomacy om just diplomati, ingen tur är inblandad, så att "ta territorium" sker på två sätt, man kan själv genom att ha fler trupper än fienden trycka denne "bakåt", eller så kan man samarbeta med en allierad. Eftersom alla börjar med ungefär samma förutsättningar (Ryssen har en flotta mer, och England har en två flottor och en armé istället för två arméer och en flotta) så kan man inte uppnå speciellt mkt utan att pakta ihop sig, luras etc.
Vissa områden ger inkomst, för varje sådant område man kontrollerar har man en armé eller en flotta (pjäserna på planen.) Det är alltså ett väldigt simpelt spel rent taktiskt och strategiskt. Själva grejen i dippy är att övertala medspelare om hur bra det vore om han anföll där, gav support där, eftersom han då får hjälp på ett annat ställe/inte blir attackerad.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av USDirt
Najk:
Varför skriva det i tråden? Om du vill skryta inför andra om din mega-moderator anmärkningsknapp så gör det någon annan stans.
Ditt meddelande är väl precis lika intetsägande som mitt eftersom jag redan blivit informerad via pm.

Håll dig till topic.

... och där fick han sin andra varning och fick lite semester från forumet. På det här forumet är vi trevliga mot varandra, behandlar varandra så som vi själva vill bli bemötta, med andra ord med respekt! Sen ska vi också vara hjälpsamma mot varandra vilket denna medlem inte var!
Ni andra; back to topic, hjälp varandra, diskutera, debattera och framförallt; Ha kul!
Nu ska jag gå vidare med mina mega-moderator-häftiga-coola funktioner... eller nåt

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
... och där fick han sin andra varning och fick lite semester från forumet. På det här forumet är vi trevliga mot varandra, behandlar varandra så som vi själva vill bli bemötta, med andra ord med respekt! Sen ska vi också vara hjälpsamma mot varandra vilket denna medlem inte var!
Ni andra; back to topic, hjälp varandra, diskutera, debattera och framförallt; Ha kul!
Nu ska jag gå vidare med mina mega-moderator-häftiga-coola funktioner... eller nåt

Haha du är bara för go <3 <3<3

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Han suger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thurén

Till skillnad från risk och axis and allies som säkert ser ungefär likadant ut, handlar diplomacy om just diplomati, ingen tur är inblandad, så att "ta territorium" sker på två sätt, man kan själv genom att ha fler trupper än fienden trycka denne "bakåt", eller så kan man samarbeta med en allierad. Eftersom alla börjar med ungefär samma förutsättningar (Ryssen har en flotta mer, och England har en två flottor och en armé istället för två arméer och en flotta) så kan man inte uppnå speciellt mkt utan att pakta ihop sig, luras etc.
Vissa områden ger inkomst, för varje sådant område man kontrollerar har man en armé eller en flotta (pjäserna på planen.) Det är alltså ett väldigt simpelt spel rent taktiskt och strategiskt. Själva grejen i dippy är att övertala medspelare om hur bra det vore om han anföll där, gav support där, eftersom han då får hjälp på ett annat ställe/inte blir attackerad.

låter skummt:/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk

... och där fick han sin andra varning och fick lite semester från forumet. På det här forumet är vi trevliga mot varandra, behandlar varandra så som vi själva vill bli bemötta, med andra ord med respekt! Sen ska vi också vara hjälpsamma mot varandra vilket denna medlem inte var!
Ni andra; back to topic, hjälp varandra, diskutera, debattera och framförallt; Ha kul!
Nu ska jag gå vidare med mina mega-moderator-häftiga-coola funktioner... eller nåt

ha det så kul själv med dina knappar;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Nu går jag något offtopic, mest för att jag inte vet vad det här är för spel ens, men jag tänkte tipsa om att det faktiskt är en PC-variant på G. Antagligen vet ni redan det men i alla fall http://wiki.fz.se/Diplomacy läste jag det på nyss, och den här tråden var det första som dök upp i mitt minne

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Om nån har nått tips på länkar så man kan lära sig, skulle jag vara på sten hårt!!!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Steffe: ja och det är strategi gudarna Paradox som utvecklar det. ser verkligen fram mot det.

Filleokus: reglerna är nog de lättaste som finns och det skulle du nog förstå efter 5 minuter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Om nån har nått tips på länkar så man kan lära sig, skulle jag vara på sten hårt!!!

Reglerna är inte sådär jättesvåra.

1. Spelet är uppdelat i två årstider Sommar & Vinter, på vintern får du bygga nya enheter.
2. Varje pjäs i spelet får röra sig över ett landområde
3. Varje pjäs kan göra tre saker, anfalla understödja eller stå stilla
4. Står det ingen pjäs i ett område och din pjäs går in där så är området ditt.
5. Står det en pjäs i ett område som du vill anfalla så måste du anfalla med minst en enhet till. Detta behöver dock inte vara din egen enhet. Olika spelare kan understödja varandra. Här är det också viktigt att uppmärksamma att inga slag avgörs med tärningar. Antingen så är ditt anfall starkare (innehåller fler attackerande enheter) eller så är anfall och försvar lika starka (lika många enheter) då händer ingenting.
6. Vissa området på kartan har ett s.k. supply center (markeras genom en svart prick). Dessa gör att du kan understödja en armé/flotta till.
7. Varje vinter så räknar man de supplycenters varje spelare har, har man fler supplycenters än enheter -> man får bygga fler enheter. Har man fler enheter än supply centers -> enheter måste skrotas.
8. Observera att man måste hålla ett område under vintern för att få räkna det, d.v.s. man måste ha erövrat det på ett sommardrag.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Ok det låter kul. Tyvärr så hinner jag inte spela nu.
Har inte heller nån spelplan.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS