Permalänk
Medlem

Problem med eget bygge!!!

Hejsan!

köpte mig en ny data i sommras, och nu när alla delar har kommit får jag den inte att fungera.

Datan bestär av
AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/fläkt
- Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched Value Select 512MB
- MSI K8N NEO4 F, nForce4, Socket-939, ATX Raid, Ljud, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16
- NN Antistatisk Armlänk 1.8 meter BW-106BL-L4
-450w nätagg
-XFX GeForce 6600 GT - grafikadapter - GF 6600 GT - 128 MB
-s-ata 80 gigare

hmm.. tror inte jag har glömt något nu..

när man sätter i strömkaben så startar alla fläktar i ca 1 sek sen slutar dom, sedan när man trycker på "on" knappen så reagerar den inte. den är helt död :'( vet inte riktigt va jag ska göra

tacksam för svar!

Visa signatur

flower power

Permalänk

ok?

Vad är det som inte fungerar menar du ?

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem

oj förlåt! :$ när man sätter i strömkaben så startar alla fläktarna. men dom slutar lika fort.

vet inte va jag ska göra

Visa signatur

flower power

Permalänk
Medlem

Vad för 450watts nätagg?

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av taotl
Vad för 450watts nätagg?

nån billig skit :$ kan det vara de som spökar?

Visa signatur

flower power

Permalänk

Har du kopplat allt rätt ?
Kolla typ power /reset switch kablarna som går till chassiet.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem

Testa med bara en minnessticka, och kolla alla kablar. Testa att byta ut vissa komponenter, som grafikkort, minnen, nätagg och sånt.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Almostunreal
Har du kopplat allt rätt ?
Kolla typ power /reset switch kablarna som går till chassiet.

enligt moderkortet så har jag gjort det.. bara ett problem att det var en kabel för lite på, det fanns bara 5 kablar från chassit. när det var 6 kablar på moderkortets "handbok"

EDIT: det var "power switch" som fattades :S

Visa signatur

flower power

Permalänk
Medlem

Om power switch saknas är det ju inte konstigt att datorn inte startar. Du måste ju ha kopplat nån annan sladd fel då.

Visa signatur

"All animals are equal but some animals are more equal than others." - George Orwell, "Animal Farm"

Permalänk
Medlem

Hehe, bra att det bara var det då ;p

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

hmm va kan jag göra då? slänga de åt helvet? nä men nått tips om va ja ska göra hade ju inte varit fel

Visa signatur

flower power

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zulan
Om power switch saknas är det ju inte konstigt att datorn inte startar. Du måste ju ha kopplat nån annan sladd fel då.

han har inte kopplat något fel. Eftersom han följer handboken till modekortet. Dock så finns det en för lite kabel från nätagget till modekortet. Så isåfall får han väl köpa ett nytt nätagg.

Visa signatur

Troll Hunter @ Dark sorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0ckeAstr0m
han har inte kopplat något fel. Eftersom han följer handboken till modekortet. Dock så finns det en för lite kabel från nätagget till modekortet. Så isåfall får han väl köpa ett nytt nätagg.

De där sladdarna går ju inte från nätaggregatet utan från switchen i lådan. Kolla så att sladden inte har trasslat in sig nån stans eller att nån sladd är felmärkt. Kolla ifall det går nån sladd från switchen fram på lådan över huvud taget.

Visa signatur

"All animals are equal but some animals are more equal than others." - George Orwell, "Animal Farm"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0ckeAstr0m
han har inte kopplat något fel. Eftersom han följer handboken till modekortet. Dock så finns det en för lite kabel från nätagget till modekortet. Så isåfall får han väl köpa ett nytt nätagg.

ja förstår inte vad du menar :S menar du att alla kablar från nätagget inte är inkopplade? det är iaf 3 st som inte är inkopplade. en är "cpe" de e typ 2 i en eller va man ska säga. å en som de står P10 på å en "normal"

Visa signatur

flower power

Permalänk
Medlem

Typ min polare hade också byggt eget och när han startade den dog den lika snabbt..
Orsak : En skruv bakom mobon = kortslutning

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cymorph
Typ min polare hade också byggt eget och när han startade den dog den lika snabbt..
Orsak : En skruv bakom mobon = kortslutning

Ursäkta mig om jag är dum/efterbliven men vad är "mobon" :S

Visa signatur

flower power

Permalänk

mobo = motherboard = moderkort...

Permalänk
Medlem

okej. skall genast undersöka saken

EDIT:nej de va nog inte de :S

Visa signatur

flower power

Permalänk

hej. hade samma fel som du när jag satte ihop min dator.. då va d jag som kopplat fel mina usb sladdar som e kopplade till moderkortet.. har du nårra sånna.. annars e d antagligen nån sladd du kopplat fel. se till så allt e rätt o testat bara sätta i power sladden (om den nu e rätt) o koppla ut alla andra som inte "behövs" o testa.. sen sätter du sladda efter sladd i o testar efter varje till sluta märker du vilkebn som e fel. säg till om du lyckades

Visa signatur

Vista Ultimate x86 / xubuntu 8.04 |AMD 64 4800+ 2.5@3,0 | 2x2024mb pc6400 kingston hyperX | GF8600GT 512mb |

Permalänk
Medlem

tyvärr lyckas jag inte

Visa signatur

flower power

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att du har missat å satt i ATX kontakten till moderkortet? en kabel med 4 stift på..
Om det är ett gammalt nätagg så finns det en risk för att den kabeln inte finns.

Visa signatur
Permalänk

ut med allt och in med det igen, kolla extra noga att du itne missar några sladdar!

Visa signatur

all work and no play makes jack a dull boy

Permalänk

var noga med att du har satt distanser mellan moderkortet och chassit.. det felet gjorde jag första gången... efter jag satt dit dom, så funkade det perfekt i ett par månader tills moderkortet dog

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem

Hur gick det? Hittade du någon kabel från chassiet märkt "power" eller "PWR" eller "PWR SW" ???
Ifall du inte har den... kan du inte starta burken.

Att fläktarna rycker till lite när man ansluter 230V är helt normalt för vissa kraftagg.

Har chassiet någon "power switch då (förslagsvis på framsidan)?

Har du iaf en "reset switch" på chassiet eller "reset"-kabel från chassiet? (kanske märkt RST SW)
Ifall du har det, testa och koppla ur "reset"-sladden från moderkortet och koppla in den på moderkortets "power switch" kontakt.

Märkningen på moderkortets pinnar för frontpanelens LEDs och knappar kan vara lite mystisk ibland. Försök stirra dig nästan blid på inkopplingsanvisningen ang. dessa pinnar. Kan du eventuellt komma fram till en alternativ tolkning?
E D I T: Jag kollade manualen, den är väldigt rätt-fram.
Altså måste du sakna en powerswitch-sladd med kontakt?!!? (från chasssiet)

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Du har garanterat en power-switch-sladd någonstans om du har en startknapp på lådan. Annars ska det gå lika bra att kortsluta de 2 pinnarna som den kontakten ska sitta på annars med strömmen på nätagget på. Se dock till att du inte råkar kortsluta några andra pinnar samtidigt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

orkade inte läsa vad dom andra hade skrivit s¨jag skriver bara

jag hade samma problem med min dator då var det det att sladen power sw glappade lite så jag ruskade på den sen går den i gång men jag hade en gamall lika dan som jag lånade!!

Visa signatur

3.0 pentium 4 | 250 160 300 GB = 710| ati radeon 9600 pro 128 | 2x-512 Twinmos dual | logitech MX 518 | Logitech random tangetbord | sen random bild skärm från skolan |

Permalänk
Medlem

jag säger som så.. plocka ur allt utom själva moderkortet.. sen börjar du om från början!
oftast fixar det sig då, eller så ser man att en sladd är fel eller saknas!

har själv fått gjort så...

en annan klassiker är: man har lösenord för att starta datorn.
så står man där som ett frågetecken och försöker starta datorn med On knappen

hoppas det löser sig!

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk

Men själva datorn startar nu! Men han får ingen bild på skärmen?? Va kan de betyda? Har provat flera olika skärmar

Visa signatur

Troll Hunter @ Dark sorrow

Permalänk
Medlem

kolla minnen eller grafikkort.

Visa signatur

[Pc-laptopP4 2,2 512mb 2.2TiB Extern 15"+19"]--[Ibook 12" 1,3Ghz g4 60GB 512MB]--[Mac Mini 1.83 Intel Core duo, Superdrive, 1Gb 80gb]

Permalänk
Medlem

den där 4pins atxsaken från nätagg till mb, utan den ingen bild i skärm hos min kompis

Visa signatur

mirkk