Akut hjälp, En pigg på CPU:n gick sönder

Permalänk
Medlem

Akut hjälp, En pigg på CPU:n gick sönder

När jag idag grejjade lite med min CPU, råkade en pigg upp i ena härnet på CPU:n böjja sig, så jag försökte böjja tillbaka den, men den gick av helt, vad skall jag göra. Det är en P4 3.0 Northwood, kommer datorn att funka ändå, eller vad kan jag göra. Snälla hjälp mig..
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen expert på CPU'er men min skärm fungerade ändå när en pigg gick av Annars hade det ju räckt med en pigg om allt hängde på en pigg Men som sagt... det kan ju fungera annorlunda med en CPU

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

är du bra (läs extremt bra) på att löda är det ett altrnativ. Annars finns det folk som säger att man kan stoppa i tråd i det aktuella hålet. Dock så måste man vara nogrann så att tråden g¨r till rätt pinne, så att den inte böjs lite å får kontakt med en annan pinne..

Permalänk

Testa stoppa i den ändå, Inte alltid alla piggarna används. Det är iaf vad jag hade gjort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
är du bra (läs extremt bra) på att löda är det ett altrnativ. Annars finns det folk som säger att man kan stoppa i tråd i det aktuella hålet. Dock så måste man vara nogrann så att tråden g¨r till rätt pinne, så att den inte böjs lite å får kontakt med en annan pinne..

ståltråd?

Permalänk
Medlem

Har du tur så har du haft av en pig som har Mindre eller inget användningsområde....
Dom har ju flera piggar av en anledning, så startar burken och beter sig som den skall, så har du nog haft tur....

En bekant till mig hade samma problem som du och det enda som hände honom var att hans CPU speed nollades efter varje omstart....

//AaNgelL

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred || PSU: Antec CP-1000 || Processor: Core I7-970 hexacore @ 4.6Ghz + Noctua NH-D14 || Mobo: Asus Rampage III Extreme || Ram: 24GB G.Skil Ripjaws @1500 Mhz 20-9-9-9 1T || Grafikkort: 2X HD6970 CF @950/1450 || HDD: Corsair F90 SSD + WD Raptor 150

Permalänk
Medlem

Vilken pinne är av då?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiskman
ståltråd?

Taggtråd

Permalänk
Medlem

tandtråd

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Dum som man är så drar man till Jula och inskaffar sig ett lödkit. Visst har jag lödit förr men det skulle visa sig vara mer avancerat en tänkt. När jag sätter mig och försöker löda tillbaka piggen i härnet diagnoalt med den där pil sidan, så råkar jag få med mig piggen till höger om den jag skulle löda fast.

Efter ett tag pill, skvätter den grannen i väg och jag kan ej hitta piggen, så nu sitter jag kvar med endast en pigg och två platser. Tänkte f*n nu blir det till och köpa ny. Men jag gjorde så att låt testa , så¨jag satte ihop allt igen.

Och den funkar utan problem, fast cpu:n har två piggar mindre, tror ni att jag kommer uppleva problem med att den har två piggar kortare, t.ex att jag ej skulle kunna ha ljud, visst nu har jag ljud, men skulle det kunna finnas sånna lite mer dolda funktioner osm gått sönder. Men den funkar visserligen klockrent till min förvåning, gissa om jag är glad. Tack för tipsen..

De var det inrigade, som försvann. Fattar ni nu kanske vad jag menar diagnoalt med den sidan utan pigg.

Permalänk
Medlem

Tiden får utvisa om du får problem. men om den startar så tror jag inte det ska vara nått ptoblem

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiskman
Dum som man är så drar man till Jula och inskaffar sig ett lödkit. Visst har jag lödit förr men det skulle visa sig vara mer avancerat en tänkt. När jag sätter mig och försöker löda tillbaka piggen i härnet diagnoalt med den där pil sidan, så råkar jag få med mig piggen till höger om den jag skulle löda fast.

Efter ett tag pill, skvätter den grannen i väg och jag kan ej hitta piggen, så nu sitter jag kvar med endast en pigg och två platser. Tänkte f*n nu blir det till och köpa ny. Men jag gjorde så att låt testa , så¨jag satte ihop allt igen.

Och den funkar utan problem, fast cpu:n har två piggar mindre, tror ni att jag kommer uppleva problem med att den har två piggar kortare, t.ex att jag ej skulle kunna ha ljud, visst nu har jag ljud, men skulle det kunna finnas sånna lite mer dolda funktioner osm gått sönder. Men den funkar visserligen klockrent till min förvåning, gissa om jag är glad. Tack för tipsen..

De var det inrigade, som försvann. Fattar ni nu kanske vad jag menar diagnoalt med den sidan utan pigg.

http://piggelin.frac.dk/cpu.jpg


Stackare, låter skittradigt, men det va väldigt kul skrivet. Jag kan riktigt se det framför mig

Funkar det utan probs nu så låtr det va. Har kört med -1 pigg i 2 år utan problem. Om det är ett så pass dolt problem att du inte märker det så är det skitsamma.

Testa dina viktigaste program. Typ om du som jag gillar att spela så kör 3DMark och se om du får samma poäng. Kör CPU test och se om den snabbt får fel när prollen pressas. Testa sen ljud och nätverk. Fungerar allt det som vanligt så simma lungt.

Visa signatur

Undras egentligen om jag faktiskt ÄR dum i huvudet?!

Permalänk
Medlem

Det är många pinnar som inte är kopplade till något, dra ner databladet på intel.com för din processor och kolla bara.
Skulle den användas skulle det märkas, som i inte fungera, men ljudet har inget med det att göra

Permalänk

Jag var med om det när jag köpte min AMD64 då startade datorn men stängde av sig lite då och då....

Permalänk
Medlem

Det är många pinnar som är samma, anting matningsspänning eller jord. Ganska många ampere som går genom processorn. Om det är en av dem pinnarna kommer de andra att belastas mera och eventuellt kan ledningarna bränns så småningom.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Petterk
Det är många pinnar som inte är kopplade till något, dra ner databladet på intel.com för din processor och kolla bara.
Skulle den användas skulle det märkas, som i inte fungera, men ljudet har inget med det att göra

Var på hemsidan hittar jag det?
Har en P4 3,0 Nortwood

Permalänk
Medlem

ftp://download.intel.com/design/Pentium4/datashts/29864312.pd...
Se hur du läser av pinnummret på sid 43, se tabellerna på pinnarna från sid 46.