Permalänk
Medlem

Diod på mus

Jag har två exemplar utav världens bäst mus... Logitech MX510! Det ända som är "dålig" med den, och som behöver fixas är den röda dioden.. Den måste bli blå! Jag har försökt prata med musen och tala om för den att den har fel färg, men den vägra lyssna

Så jag tänkte att jag kanske kunde ge mig på att byta dioden själv!

Nu till min stora fråga:

Är det möjligt att byta den själv?

- Tips?

- Egna erfarenheter?

- Vad bör man tänka på?

- Vad behöver man för material/diod?

Tack på förhand

Visa signatur

- MSI GX740 + Zalman NC2000 + Samsung 24" T240 Rose Black + Logitech MX518 + Logitech Illuminated
- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3
- Samsung Galaxy Tab 10 Pro

Permalänk
Medlem

Självklart kan du byta dioden själv..... du bör tänka på att välja en diod som på samma volt som originaldioden och som har hög ljusstyrka.. de matrial du behöver är en mejsel att skruva upp musen med samt lödkolv och lödtenn.... har man bara lite lödskills så ska det gå bra

Visa signatur

mm.................

Permalänk
Medlem

Många får väl problem med att musen inte läser lika bra efter byte?
Har för mig att det är något med att den är gjord för rött ljus och ser därför rött ljus bättre eller något sådant.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Många får väl problem med att musen inte läser lika bra efter byte?
Har för mig att det är något med att den är gjord för rött ljus och ser därför rött ljus bättre eller något sådant.

njaae...det kan kanske hända att det blir någon liten försämring....men det är knappast något man märker av...e det bara en bra diod man byter till så ska det inte vara någon fara

Visa signatur

mm.................

Permalänk
Medlem

Lite OT. Men kan man sätta en diod som bara lyser i musen, och inte för funktionellt syfte.
Vart ska man ta strömmen ifrån då?

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och allt!

Har inga lödskills alls, kanske ska prova på en billig optisk mus först innan jag ger mig på mina älsklingar

Tror farsan har lödkolv på jobbet, så det är väl bara kolla om han orkar ta hem den ett par dagar. Om annars, är det någon som vet vad en "ok" lödkolv kostar?

Föresten, är det något speciellt ledsen i mössen kallas? Eller är det bara vanliga leds? Det kan det väl inte vara? *n00b inom detta område*

Har en blå och en röd MX510 btw

Visa signatur

- MSI GX740 + Zalman NC2000 + Samsung 24" T240 Rose Black + Logitech MX518 + Logitech Illuminated
- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3
- Samsung Galaxy Tab 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så ska det funka ganska bra och byta till blå färg. Bara den nya dioden har samma ljusstyrka och "specs" som den gamla dioden.

Däremot andra färger som gult,grön och vitt ska inte fungera lika bra. Jag bytte till blå diod i min gamla 3.0a och det fungerade bra, märkte ingen stor skillnad. Om det nu inte skulle funka så är det ju bara och löda tillbaka den gamla dioden.

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet ska väl inte ljusstyrkan ha stor betydelse. De flesta dioder är ju ganska starka och det BÖR fungera. Men om du vill byta dioden till blå är det ju enbart för att det ska vara snyggt, därför rekomenderar jag att skaffa en diod med så stark ljusstyrka som möjligt.

Ska du ha tag i LEDs fungerar alltid Elfa men jag kan rekomendera en annan sida där frakten är otroligt billig om man jämför med elfa. samtidigt som dioderna är billiga de med.

http://www.litepol.se/shop/index.php?cPath=21_23

men det du ska tänka på är att dioden ska vara 5mm
att ljusstyrkan (mcd) ska vara den bästa du får tag i.
Skulle inte rekomendera en styrka under 4000.
jag själv kör med 6000 med en blå LED och det fungerar jättebra.
Finns även gröna dioder på runt 13000mcd men de är dyrare.

Permalänk

p00tie har rätt

Visa signatur

Alla har varit Noobs i början!

Källa:GnL Newbie

Permalänk

Hur vet man vilken ljudstyrka den orginala röda lampan har?

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

Re: Diod på mus

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gasol
Jag har två exemplar utav världens bäst mus... Logitech MX510! Det ända som är "dålig" med den, och som behöver fixas är den röda dioden.. Den måste bli blå! Jag har försökt prata med musen och tala om för den att den har fel färg, men den vägra lyssna

Så jag tänkte att jag kanske kunde ge mig på att byta dioden själv!

Nu till min stora fråga:

Är det möjligt att byta den själv?

- Tips?

- Egna erfarenheter?

- Vad bör man tänka på?

- Vad behöver man för material/diod?

Tack på förhand

Jag har gjort det på min 4.0 och en kompis 3.0 och det funkar jättebra.
Jag hade några 6000mcd blåa lysdioder liggandes hemma, så jag tog en sån.
Eftersom min lysdiod skulle ha 3.3v och den röda fick ca 2v så blev det att jag kopplade in den direkt på +5v inne i musen, anoden till +5V och katoden till minus där den röda satt för att den ska sitta kvar(anod = plus, katod = minus). Och för att lysdioden inte skulle brinna upp så seriekopplade jag den med ett motstånd på 56 ohm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Lite OT. Men kan man sätta en diod som bara lyser i musen, och inte för funktionellt syfte.
Vart ska man ta strömmen ifrån då?

Koppla den till +5v och -0v och seriekoppla med ett motstånd så den får rätt spänning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av supercoolakillen
Hur vet man vilken ljudstyrka den orginala röda lampan har?

Ingen aning, men min var iaf starkare än 6000 mcd(jämförde med den blåa jag satte in).

Permalänk

Re: Re: Diod på mus

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcepser
Ingen aning, men min var iaf starkare än 6000 mcd(jämförde med den blåa jag satte in).

Och inget kan jag läsa på microsoft.com, dom snikna jä*larna har tagit bort all info om MS 3.0

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Diod på mus

Citat:

Ursprungligen inskrivet av supercoolakillen
Och inget kan jag läsa på microsoft.com, dom snikna jä*larna har tagit bort all info om MS 3.0

Det är nog ingen risk att man hittar nåt om hur man moddar deras möss eller nån spec om tex lysdioden under, eftersom man ändå inte har nån användning av det om man inte har tängt byta ut den...:P

Permalänk

Men om man nu har tänkt de då?
Är det bara att ta den starkaste blå lysdioden jag hittar eller?

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Medlem

Tack igen allihopa!

Men hur vet jag vad jag ska ha för resistor? Jag har dessvärre inga mätinstrument för sånt

Låt säga att jag köper en 40.000mcd lysdiod, hur vet jag att den inte blir bränd eller lyser tillräckligt?

*n00b*

Vill verkligen hinna byta min diod innan DH ><
Då är det bara dioderna på chassit och mobot kvar Men mobot kommer jag nog inte ge mig på att byta, haha, tänk om man tabbar sig

Visa signatur

- MSI GX740 + Zalman NC2000 + Samsung 24" T240 Rose Black + Logitech MX518 + Logitech Illuminated
- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3
- Samsung Galaxy Tab 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gasol
Tack igen allihopa!

Men hur vet jag vad jag ska ha för resistor? Jag har dessvärre inga mätinstrument för sånt

Låt säga att jag köper en 40.000mcd lysdiod, hur vet jag att den inte blir bränd eller lyser tillräckligt?

*n00b*

Vill verkligen hinna byta min diod innan DH ><
Då är det bara dioderna på chassit och mobot kvar Men mobot kommer jag nog inte ge mig på att byta, haha, tänk om man tabbar sig

Jag kan säga direkt att den lär lysa tillräckligt, men problemet är att den är 10mm och den röda som redan sitter där är 5mm, vilket innebär att den inte får plats i hållaren.

Jag för att veta vilket motstånd du behöver så måste du veta I max och V max på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcepser
Jag kan säga direkt att den lär lysa tillräckligt, men problemet är att den är 10mm och den röda som redan sitter där är 5mm, vilket innebär att den inte får plats i hållaren.

Jag för att veta vilket motstånd du behöver så måste du veta I max och V max på den.

Okej. Men den starkaste 5mm dioden (blå) då

På den nuvarande dioden eller på den nya dioden?

Visa signatur

- MSI GX740 + Zalman NC2000 + Samsung 24" T240 Rose Black + Logitech MX518 + Logitech Illuminated
- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3
- Samsung Galaxy Tab 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gasol
Okej. Men den starkaste 5mm dioden (blå) då

På den nuvarande dioden eller på den nya dioden?

den nya

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av supercoolakillen
Hur vet man vilken ljudstyrka den orginala röda lampan har?

Tja, jag hopppas det är väldigt låg iaf...
(förvånad att ingen annan anmärkt detta )

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mellwing
Tja, jag hopppas det är väldigt låg iaf...
(förvånad att ingen annan anmärkt detta )

Haha! Märkte inte ens jag själv

Visa signatur

ASUS P5B . Intel Celeron 3.33GHz @ 4.33GHz . A-DATA 2048MB PC2-6400 . XFX GeForce 6600GT 128MB . Samsung 200GB IDE

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Lite OT. Men kan man sätta en diod som bara lyser i musen, och inte för funktionellt syfte.
Vart ska man ta strömmen ifrån då?

du tar den ifrån usbsladden, den tunna röda och den tunna svarta är ström kablar på en usb

Visa signatur