Sonys senaste kopieringsskydd

Permalänk
Melding Plague

Sonys senaste kopieringsskydd

<font style="font-size: 10pt"><b>Sonys senaste kopieringsskydd</b></font> <small class="small">tisdag 1 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Sony skivbolagsdivision har på nya musik-CD:s slängt med ett kopieringsskydd som installerar sig på din dator i hemlighet, gömmer sig själv genom att modifiera operativsystemet, och som inte går att avinstallera med konventionella metoder. Kopieringsskyddet är dessutom fulkodat och ungefär lika krävande som antivirusprogram, så när programmet körs, vilket det gör hela tiden, kommer din prestanda påverkas väldigt negativt. Om kopieringsskyddet konfliktar med andra delar av systemet eller på annat sätt krashar ligger användaren dessvärre risigt till eftersom kopieringsskyddet även startar sig själv i felsäkert läge och även där gömmer sig själv. Allt detta utan att nämna något i en EULA eller på skivans förpackning. Det nya kopieringsskyddet fungerar turligt nog bara på Windows och kräver dessutom att man installerar en speciell mediaspelare som följer med på skivan. Har Sony gått för långt?
<br />
<br /><a href="http://www.sysinternals.com/blog/2005/10/sony-rootkits-and-di..." target="_blank">SysInternals</a> har mer information.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hejdå Sony!

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Alldeles för långt. Sänk priserna och höj kvalitén på artisterna så ska det nog gå bra för dom, eller man kanske ska säga ännu bättre

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Dom biter sig själva i svansen. Jag kommer inte att betala ett cent till Sony fortsättningsvis.

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk

Issch.. Microsoft känns som värsta frälsarn i jämförelse ju

Permalänk
Medlem

tur att man inte köper några skivor då

ne skämt å sido, nu får man verkligen passa sig så att ingen råkar installera skiten på ens dator

Visa signatur

Övriga Ämnen 4-ever
Hjälp till att bevara gammelskogen i Sverige
Reserverar för felstavning, felberäkningar, fel information och andra fel.

Permalänk
Medlem

men detta händer alltså "bara" om an installerar medföljande program.. sålänge man inte kör det är man ok?? nåja, ännu mer skäl att inte ha konstiga original skivor i min dator..

Permalänk
Medlem

Öhh... vad håller de på med? De skadar ju mer än gör nytta. Tänk om folk nu börjar överge Windows till fördel för nåt annat OS i.o.m. detta (alltså tänk den situationen). Vad skulle då MS tycka om Sony? Dessutom, vad är det som stoppar andra företag att göra samma sak som Sony?

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Glömsk

Detta är väl typexemplet på nyheter man kan läsa på Slashdot och IDG. Jag undrar om ni ändå vill att vi skriver om detta?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Efter som att jag inte orkar läsa nyheter på engelska (lathet) och oftast glömmer att kolla idg så tycker jag det låter som en bra idé att ha den här typen av nyheter här på swec som jag faktisk kollar varje dag.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Ja det är värt att ta upp sånt här eftersom jag inte orkar läsa slashdot.

Angående nyheten säger jag bara grrrr....ROAR.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
men detta händer alltså "bara" om an installerar medföljande program.. sålänge man inte kör det är man ok?? nåja, ännu mer skäl att inte ha konstiga original skivor i min dator..

Vad jag förstått så är man tvungen att köra det medföljande programmet för att överhuvudtaget kunna spela skivan =/

Permalänk
Medlem

Det installeras sig självt om man trycker in en musik skiva från sony eller har jag missuppfattat detta?
och vad är EULA?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

bra, Sony gör en välgärning och exponerar Windows svagheter!

*fanboyparodierar mig själv lite*

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Issch.. Microsoft känns som värsta frälsarn i jämförelse ju

De har ju Windows?

Permalänk

Trodde ju dem hade lärt sig läxan

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
och vad är EULA?

Licensavtalet, tror jag...

Helt sjukt att de inte nämner någonting vare sig där eller på skivomslaget... borde ju vara olagligt! Hoppas att det går att ta bort med spybot...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Snart kommer tom. kazaa vara säkrare och har färre spyware/virus än att köpa en skiva från nån affär...

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

Behöver väll inte dra upp Pirat-diskussionen igen så.. SONY har gått för långt!

Dom som blir straffade är som vanligt de som betalar för skivan, inte dom som olagligt laddar ner innehållet i form av rippad mp3. Önskar att skivbolagen kunde förstå det. Vad vi behöver är inte ännu ett pirat-skydd, snarare en moral-förändring hos folket. Gillar du nått - köp det! Inte svårare än så..

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
Det installeras sig självt om man trycker in en musik skiva från sony eller har jag missuppfattat detta?
och vad är EULA?

EULA = End User License Agreement

Permalänk

Ännu en anledning att bojkota Sony och Mircrosoft.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Gått för långt? De ligger ju på samma nivå virusskapare som vill kontrollera min burk. Att utan min vetskap installera något på min dator som begränsar mina möjligheter att använda mjukvara/musik jag betalt för är idiotiskt. Smart av Sony. Men så otroligt fult gjort.
Tur att man förmodligen inte kommer köpa många skivor utgivna av sony's skivbolagsdivision. Usch

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Avstängd

Det värsta är att jag för ett tag sen installerade en sån där spelare på min dator. Jag hoppas på det bästa.

Strider inte detta förresten mot åtminstone en handfull lagar?

Visa signatur

Ingsoc rules.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Detta är väl typexemplet på nyheter man kan läsa på Slashdot och IDG. Jag undrar om ni ändå vill att vi skriver om detta?

Ja absolut!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av meat4u
Ja absolut!

Håller med. Det vore illa att råka missa en sån här nyhet.

Permalänk
Medlem

Det var länge sedan mitt intresse för Sony dalade, detta stärker bara min uppfattning om ett företag som förlorat greppet om marknaden. ATRAC / MiniDisc är två av deras stora bottennapp i mitt tycke och det tar företaget lång tid att inse att marknaden, dvs vi konsumenter, inte vill ha det som de erbjuder. Detta senaste är ju en pinsam fingervisning om hur instängda de är i sin egen miljö; de ser bara det de vill se utan att tänka på konsumenten, vilket i princip är vansinnigt, eftersom deras framgång hänger på konsumentens intresse av deras produkter. Jag är inte villig att betala för en produkt där det står Sony, om jag vet att det jag betalar för är ett varumärke (som inte längre ens är värt vad det en gång var...) och för inskränkt funktionalitet, eller som i detta fall en ren attack mot mig som konsument (inget i EULA, rent kriminellt).

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem

Sonys hårdvaru avdelning stämde ju Sonys musikavdelning för att dom släppt CD skivor som inte uppfyllde kraven för att få kallas CD...

Trodde Sony Music och Sonys huvudkontor hade tänkt till lite efter det, kansek dom har men åt helt fel håll...

Permalänk

Gäller detta bara i Europa, eller?
Får hoppas samma skydd fixas till USA, eftersom då blir dom nog minst sagt stämda...
Virus (Okej, det är inte riktigt ett virus, men den utgör samma funktion) är ju inte direkt lagliga. Varför letar man rätt på privatpersoner och ställer dom inför rätta, istället för att bara haffa sony?! Är ju inte direkt ett problem att "hitta" dom dessutom.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Suck, och vi som köper deras skivsläpp är alltså de som blir straffade....nähe, då blir det till att sluta köpa sonyskivor då. Vem vill ha en massa skit i burken

Permalänk
Medlem

Är detta Lagligt.

Får Sony göra så utan att upplysa.