Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

hade precis byggt ihop min htpc och startade den, tyckte den var lite väl tyst så efter typ 10min öppna jag o såg att processorfläkten inte var igång kunde gått illa

Permalänk
Medlem

burken var igång, så skulle ja koppla ur en chassifläkt. Kontakterna var inte helt isolerade så ena ströks emot chassit, och med en fet smäll, typ en stor gnista så dör datorn... blev asrädd, drog ut fläktskiten och startade datorn. Inte ett piss händer.. Blev ännu mer rädd, drog ut nätkabeln, stängde av och på switchen på baksidan av nätagget och så funkar datorn sen! phew.
Men jag misstänker att mitt minne är inte som det skall vara, sen den incidenten. Ska köpa nytt minne:D

Permalänk

hoppat sönder 7 datorer.. moderkort o allt gick i bitar..

slitit bort prolle socklen
bränt en hdd pga dålig molex kontakt tryckte in 12v på 5 v o virse versa..
haft sönder stift i vga kablen..

har damp på 2 möss varaven skrolll braa funkar när den känner för det typ 80%..

har annars inte så mkt att gå på..

har förvisso dränkt en dator ochså..

stavfel..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanslagna*

Vi samlar alla dumheter på ett och samma ställe istället

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Största misstaget någonsin är att jag satta mig framför datorn. Nu sitter man här 4-5-6 timmar om dagen. Totaly hooked. Dator är en drog, and i like it

Permalänk
Medlem

Jag skulle installera ett UV-rör i min gamla AMD athlon 1,2 ghz. Satte i uvröret och det lyste så fint så. Sen efter ett tag så kände jag på den lilla svarta dosan som följde med. Den var rysligt varm. Jag tog på kontakten till dosan och mitt finger fick ett brännsår! Sen satte jag dumt nog i kabeln igen och datorn dog. Fick igång den efter ett tag men sen dog den igen. SÅ höll den på tills den inte ville starta Så det var bara att beställa en ny dator från DB (den jag har i signaturen).

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Nån gång i slutet av 90-talet var det dags för mej att införskaffa en ny dator. Planerade för att skapa en riktigt rigg som skulle stå sig ett par år och därför valde jag (av någon anledning som jag nu i efterhand inte förstår mig på) att satsa på ett dual prolle system. Blev ett mobbo från Abit och två _Celeron_ 633 MHz. Misstaget var att från och med just den modellen av Celeron prollarna hade dom tagit bort möjligheten att köra med dubbla sådana. Vet inte hur länge jag försökte få systemet att funka innan jag läste mej till att det var omöjligt. Totalt n00b misstag, erkänner jag villigt.

Det funkade dock att köra med bara en av prollarna, och den riggen står fortfarande här som server
Den andra prollen ligger kvar i nån låda nånstans så om nån har nått gammal mobbo som passar så kan jag vara intresserad!

En annan grej...
Läste om ganska många här som _råkat_ komma åt den lilla röda switchen bak på nätagget. En polare till som inte alls är hemma inom datorområdet undrade vad den var bra för. Så han tänkte helt enkelt: "äh, jag får väl testa o se vad som händer"... Klyftigt! Det var dock en dator på hans sommarjobb så han gick därifrån, visslade oskyldigt och låtsades som ingenting.

Kom på en tredje grej...
Jag hade skaffat en ny hdd, en IBM deskstar. Den där modellen som det var produktionsfel på om ni kommer ihåg? Jag hade haft den precis lite mer än ett år när jag råkade sparka till min dator som stod på golvet. Blåskärmen dröjde inte länge. Idiotförklarade mej själv och beställde en ny hdd (inte samma modell). Det dröjde dock ett bra tag innan jag fick reda på att IBM hade utökat garantitiden på den modellen som det var fel på, så pass länge att till och med den garantin hade gått ut.

Detta var dock längesen och det har inte hänt mycket otrevligheter på länge nu. Så det är väl dags snart...

Permalänk
Medlem
Citat:

En annan grej...
Läste om ganska många här som _råkat_ komma åt den lilla röda switchen bak på nätagget. En polare till som inte alls är hemma inom datorområdet undrade vad den var bra för. Så han tänkte helt enkelt: "äh, jag får väl testa o se vad som händer"... Klyftigt! Det var dock en dator på hans sommarjobb så han gick därifrån, visslade oskyldigt och låtsades som ingenting.

[/B]

Vilken trevlig överraskning hans arbetsgivare måste fått XD

Hehe, nu kommer det pinsamma... Vad händer när man byter "läge" på den röda lilla switchen??
Jag tänkte faktiskt testa på min syrras dator idag

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Vilken trevlig överraskning hans arbetsgivare måste fått XD

Hehe, nu kommer det pinsamma... Vad händer när man byter "läge" på den röda lilla switchen??
Jag tänkte faktiskt testa på min syrras dator idag

Först: Diverse ljus- och ljudeffekter
Sedan: Totalt mörker och tystnad

Med andra ord: Nätaggregatet kommer gå sönder. Jag tror dock att det restan av datorn kommer klara sig eftersom nätagget kommer bryta ganska snabbt. Kan någon annan verifiera eller dementera detta?

Permalänk
Medlem

Gjorde en klantig sak för nån vecka sen...

Skulle tysta ner mina fläcktar lite, alla sitter inkopplade med molex kontakter. Hade gjort en sån där jag bytade plats på 12 och 5 volts kablarna så att fläcktarna skulle gå på 5 volt...
Har alla fläcktarna i serie, så jag kopplade in den modifierade skarven i början av serien, men det jag inte tänkte på var att Brännaren satt sist, så när jag satte igång datorn började det ryka skumt från brännaren
En smula klantigt

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Vilken trevlig överraskning hans arbetsgivare måste fått XD

Hehe, nu kommer det pinsamma... Vad händer när man byter "läge" på den röda lilla switchen??
Jag tänkte faktiskt testa på min syrras dator idag

Det tjoffar till lite och så kommer det lite sån där grå rök som luktar så där härligt, du vet.

Visa signatur

must!

Permalänk
Medlem

Sabbade en polares Router när jag kopplade in en 20 V kontakt när original var 12 V..
Började ryka här t o m ! hehe

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Medlem

Största fuckupen ja har gjort var när jag råkade ta fel skruv till polarns Zalman Fatal1ty, skruvade rakt igenom moderkortet på hans dator :S Inte så jeffla happy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtroop
Först: Diverse ljus- och ljudeffekter
Sedan: Totalt mörker och tystnad

Med andra ord: Nätaggregatet kommer gå sönder. Jag tror dock att det restan av datorn kommer klara sig eftersom nätagget kommer bryta ganska snabbt. Kan någon annan verifiera eller dementera detta?

haha så sant

Jag lyckades göra det på klassrummets dator när jag gick i 6:e klass.
Det var väldigt pinsamt och vi fick inte tillbaka datorn på runt två år.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Hade köpt ett nytt grafikkort, helt svart, men allt annat snurrar. Tar ut det, samma problem. Väntar en stund, ahh skärmkabeln

Permalänk
Medlem

ett fel jag ångrar....

Skulle installera om windows xp av något skäl och bootade som vanligt upp med cd-skivan.
Valde vilken hårddisk jag skulle installera på och upptäkte sedan att jag valt fel hårddisk och förlorat 200-250 Gb dvd-filmer. Lysande....

Visa signatur

__________________________
Jet4-------2Fast2Furious

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Hehe, nu kommer det pinsamma... Vad händer när man byter "läge" på den röda lilla switchen??
Jag tänkte faktiskt testa på min syrras dator idag

Det säger pang, och så byter du till ett nytt nätagg och sedan fortsätter du surfa! När du byter nätagg så kan du ju ta och försöka få tag på ett som tar 100-250V utan en röd switch, så slipper du hoppa högt nästa gång du bara ska flytta datorn en par decimeter och kommer åt med fingret så där lite fel!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
Hade köpt ett nytt grafikkort, helt svart, men allt annat snurrar. Tar ut det, samma problem. Väntar en stund, ahh skärmkabeln

HAHA, bra där

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

Har en kompis som skulle skjuta på en fläkt med en soft-air gun, så när han sköt så råka han träffa på ett av bladen på fläkten kulans riktning ändrades och träffade mitt på hans tft-skärm för 8000kr, vart ett fint hål i skärmen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GenuineDexxa
Har en kompis som skulle skjuta på en fläkt med en soft-air gun, så när han sköt så råka han träffa på ett av bladen på fläkten kulans riktning ändrades och träffade mitt på hans tft-skärm för 8000kr, vart ett fint hål i skärmen

Snart dax att döpa om denna tråd till dumskallarnas parad va ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GenuineDexxa
Har en kompis som skulle skjuta på en fläkt med en soft-air gun, så när han sköt så råka han träffa på ett av bladen på fläkten kulans riktning ändrades och träffade mitt på hans tft-skärm för 8000kr, vart ett fint hål i skärmen

Av en soft-air gun? Antingen är hans soft-air gun riktigt stark eller så är glaset på skärmen dålig

Visa signatur

#1. Amd64 Athlon 3700+► PNY GeForce 7800GT ► Kingston 2x512 mb►Asus A8N-E ► WD Caviar 200GB ► <6781p 3Dmark05 oklockat>
#2. P4 2ghz, 768 mb ram, GeForce 3 TI 500
#3. P4 2ghz, 256 mb ram, GeForce mx440

Permalänk
Medlem

Ostabil dator -> köpa nytt mobo -> fortfarande ostabil -> kollar så allt sitter ordentligt i datorn -> dator död -> felsökning och upptäcker att den botar men dör efter bara nån sekund igen -> köper nytt nätagg -> fortfarande dator död -> köper ny propp + minne -> fortfarande dator död -> 2 dagar senare kommer polarn, har du kollat kylningen? -> upptäcker glapp i kylningen så den slår av efter bara 1-2 sekunder...

rätt mycket pengar i toan där faktiskt, fast jag fick ihop nästan ett komplett system till, och har numera ett nätagg, ett mobo och en propp extra om nått händer... Det enda det faktiskt var fel på var det förta mobot...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Hehe, nu kommer det pinsamma... Vad händer när man byter "läge" på den röda lilla switchen??
Jag tänkte faktiskt testa på min syrras dator idag

Det kommer smälla som f*n och bli en aning ljuseffekter, nätagget pajjar och eventuellt pajjar även andra komponenter. Sedan får du stå för kostnaden för sakerna som pajjat och blir tvungen att låta syrran sitta på Lunajstojm på din dator

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

så vad händer:
det kommer en poff alt. en pang du blir ett par hundra fattigare å din burk kommer behövas installeras om för din syrra kommer trycka next/vidare på allt som dyker upp på skärmen och från folk på lunjastojm.
Du blir arg å det hela slutar med att du inte köper nån nya delar till din syrra å ni startar en familjefejd som håller i sig i runt 20år

så tryck inte på den röda knappen

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Mitt största misstag var att handla hos Biltema.

Visa signatur

What you mod on your computer, echoes in eternity.

Permalänk
Inaktiv

Okej då ska jag göra min del i tråden.

jag skulle fixa till ett nättagregat , byta fläkt sleeva och sånt där ni vet. Iaf så tog ja ut allt, öppna upp, byte.. och satte in igen. Satte på knappen, ingen reaktion hmmm... börjar tänka på den där fläkten om det var ngt med den, öppnar upp allt igen byter fläkt sätter in allt igen.. kollar det var ju fasen att det inte funkar :/ Då kollar jag allt, det ska ju funka ... Sen ser jag bakom burken sladden in i nättagregatet var ju inne men inte in i uttaget jaja byter allt och då funkar det igen. Fick rå ont i ryggen efter det

sen var man ju med på ett lan där jag råkade spila ut en liter cola över min burk som tur va höll den men satans vad kladdig ytan blev

Edit: stavfel

Permalänk

Duk3D:
det är en Colt XM177 med spänd fjäder, så det va inga problem för den att förstöra skärmen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GenuineDexxa
Duk3D:
det är en Colt XM177 med spänd fjäder, så det va inga problem för den att förstöra skärmen

En tft-skärm har ju inte precis tålig yta, räcker ju att trycka lite på dom så ser man ju att det blir konstigt.

Permalänk

jag lyckades med de intilligenta att slita ut min prolle när jag skulle göra rent datorn. har kylaren i signen och den vagäer drygt ett halvkilo. så när jag skulle dra lös den så satt de som F-N så jag vred lite och sen lyfta..felet var bara att prollen följde med och jag böjde till 2-3 pinnar men de funkar än.. dock så stoppade jag den i min farbrors dator och köpte en ny till mig själv=)

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Vila i frid

Min icke-kunniga polares dator fungerade inte och han prata me mig i telefon sen ser han den fina röda välkända knappen på nätagget, så hör man POFF, han undra va som hände och jag sitter och asgarvar

Visa signatur