Permalänk
Medlem

R/C -projekt [lite råd]

Sitter här å väntar på näsa r/c bygge....ingen som gör nåt så man får väll dra ett strå till stacken...Ska bygga en ny typ av helikopter....fast jag behöver lite hjälp me ett par grejer...

De jag behöver e en billig bensin motor.....har ingen aning om hur kraftig.....men den ska va så billig som möjligt....kanske beg. får se. Undrar bara om nån vet nått bra ställe man kan köpa en...sitter nån på en gammal motor? Eller vet nån nåt ställe där man kan köpa en?

Det var min första fråga sedan har ja två till....

Ska försöka rita upp:

Motor
........_____
.......|..........|
.......|..........|
.......|..........|
......---------
...........||
..........|...|
...........|.| <---Nån sorts axel
...........|.|
...........|.|
<=====O=====>
...........|.| <---------------Här ska de sitta två propellrar
<=====O=====>

(punkerna e mellanslag )

Grejen e de att de ska blåsa åt samma håll fast snurra åt olika hål...låter kanske krångligt men jag har hört att de ska öka effekten....

Tror att denna axel me en sån koppling kallas diff (?) nån som känner till nåt liknande....?.....

Och var kan jag köpa två propellrar (billigt )

Ska fixxa lite bättre bilder....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tex en Chinook-helikopter använder två "propellrar" som arbetar åt olika håll men båda drar på samma håll. På så sätt så försvinner vridmomentet som försöker snurra hela kroppen med i samma riktning.

Visa signatur

"The two most common things in the universe are hydrogen and stupidity"

Permalänk
Medlem

Bara så att ni vet så är det jävligt svårt att få 2 st propellrar att rotera åt 2 olika håll...

+ Att det låter utav bara helvete när dom snurrar

Visa signatur
Permalänk

Ska du bygga en egen rc-helikopter ? Du vet att de modellhelikoptrar som finns är svåra att bygga va ? Ännu svårare att styra och då är de ändå gjorda av bra material och övriga komponenter.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sMricoT
Tex en Chinook-helikopter använder två "propellrar" som arbetar åt olika håll men båda drar på samma håll. På så sätt så försvinner vridmomentet som försöker snurra hela kroppen med i samma riktning.

asså den helikopter du sa är lite annorlunda....

En Chinook-helikopter

Asså det jag ska bygga skiljer sig lite från en vanlig helikopter.....grejen e att ajg vill bygga så mycket som möjligt själv...

Ljud e inget problem....

Jag vill ha två (eldrivna, har ändrat mig...) propellrar som ligger näst intill mot varann....
å snurra åt motsatt håll fast dra mot samma håll...procis som sMricoT sa så försvinner vridmomentet.

Nån som vet var man kan köpa två motorer med två propellrar...helst billigt.....
Tänkte mig en diameter på ca 20-30 cm.....

EDIT:

Typ som denna:

Fast billigare om det går...

EDIT2:

Hittade denna:

Så här hade jag tänkt mig fast med endast en "öppning" me två propellrar.....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

hur hade du tänkt att den skulle vara stabil i luften?

Permalänk
Medlem

du kommer spara massor av pengar och fingrar på att inte bygga "detdär" det kommer inte fungera.

bensinmotorer börjar på 22cc och väger strax över 2kilo med skvalp i tanken.

Permalänk

den lilla röd/vita saken du visar, om du vill få billigare än den säger jag lycka till, den köper du för 500 spän flygklar!
Den med 4 propellrar har ett gyro och en krets som sköter motorernas olika pådrag för att förflytta "helikoptern" i olika riktningar... kostar c:a 1500 flygklar...

tycker du dessa poriser är dyra så kan du ge upp idén direkt!

Med vad jag läst dig skriva kan jag direkt säga att du inte har så stor kunskap i ämnet, så jag skulle avråda dig spendera pengar på det, visst, kul för stunden men jag betvivlar starkt att det kommer fungera till din förväntan, been there done that, waaay to many times...

Min åsikt...

/Philip
Modellflygare

Permalänk
Geeks
SweClockers

Intressant, men detta är ett datorrelaterat forum.

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015