Permalänk
Medlem

Köra burk fläktlöst

Tjena! Jag är sugen på att köra min server helt fläktlöst, tror ni det går? I burken sitter alltså en P3 på 800MHz och lite annat smått och gott.

Permalänk
Medlem

mjoo de går nog mkt metall i burken så borde de väl gå.. de beror ju självklart helt och hållet på vilket chassi du har och vad du har för mer grejjer i burken om du har mkt komponenter så blir det ju varmare.. osv.. väldigt svårt att säga på så knappt med info!

Permalänk
Medlem

Du får nog ha en fläkt iallafall. Tex en mycket lågvarvig Nexus som långsamt byter luften i chassit.
Inte fläktlöst, men "ljudlöst" och det är väl ditt egentliga syfte ?
Mvh Bogey

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.3
mjoo de går nog mkt metall i burken så borde de väl gå.. de beror ju självklart helt och hållet på vilket chassi du har och vad du har för mer grejjer i burken om du har mkt komponenter så blir det ju varmare.. osv.. väldigt svårt att säga på så knappt med info!

Jo det var väl lite kort med info, men jag vet inte riktigt vad mer jag ska säga. Nätaggregatet tror jag inte är så kraftfullt, utan det ligger nog kring 200-250W. Lådan är ett miditower, i den har jag förutom moderkort, processor och minnen ett grafikkort utan fläkt eller något, cd-enhet samt hårddisk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Du får nog ha en fläkt iallafall. Tex en mycket lågvarvig Nexus som långsamt byter luften i chassit.
Inte fläktlöst, men "ljudlöst" och det är väl ditt egentliga syfte ?
Mvh Bogey

Sant, ljudlöst är det jag är ute efter. Men samtidigt är det lite fränt att ha en fläktlös server.

Just nu är det nog bara fläkten i nätaggregatet som låter, och den låter ganska högt.. Är det enkelt att ta isär ett nätagg och ta ut fläkten? Går det att göra så bara utan vidare? Det kanske blir överhettat eller något. :E

Permalänk
Medlem

Nog ingen bra ide att lämna nätagget helt fläktlöst. Däremot vet jag att folk har bytt fläktar som väsnas i nätagg. Och att det inte är helt riskfritt
och möjligen "olagligt" (Stötar/försäkringar).
Känner du dig våghalsig, så byt ut den mot en tyst fläkt då ?
Mvh bogey

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Moderator
Moderator

fläktarna i såpass gamla nätagg är inga som helst problem att byta, brukar vara standardstorlekar och har gjort det själv ett flertal gånger
låt agget ligga urkopplat ett tag (gärna ett dygn eller mer) så kondensatorerna i det hinner laddas ur, då eliminierar du risken för stötar om du skulle få för dig att smeka lite på komponenterna inuti

du kan ju alltid underklocka processorn lite om den har klen fläns, eller slänga i en slöare processor som inte blir lika varm

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Du skulle ju kunna byta ut agget mot ett med en 120mm fläkt...då är det inte säkert att du behöver någon mer fläkt. Men det beror ju ganska mycket på hur mycket pengar du är villig att lägga samt kvalitén på övriga passiva kylarna i burken.

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twit
fläktarna i såpass gamla nätagg är inga som helst problem att byta, brukar vara standardstorlekar och har gjort det själv ett flertal gånger
låt agget ligga urkopplat ett tag (gärna ett dygn eller mer) så kondensatorerna i det hinner laddas ur, då eliminierar du risken för stötar om du skulle få för dig att smeka lite på komponenterna inuti

du kan ju alltid underklocka processorn lite om den har klen fläns, eller slänga i en slöare processor som inte blir lika varm

Är det normala storleken på en fläkt i ett nätagg 80mm? Isåfall kan jag tänka mig att köpa en ny fläkt och sätta in om det är såpass enkelt som du säger. Förresten, det är ingen risk för att det är någon speciallösning på mitt nätagg? Det är så att chassit är ett HP-chassi som har ett par år på nacken, och OEM-tillverkare har en tendens att utveckla egna lösningar.

Hur som helst, ska snart plocka ned servern och kolla lite närmare på insidan.

Permalänk
Medlem

Eller så köper du ett nytt passivt agg(iofs dyrt, de jag sett iaf), så får du en fläktlös dator. Sen är det bara att hoppas att den inte överhettar.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

ett 250-300w nätagg bör väl inte vara så jättesvårt att kyla passivt? sen är det ju inte hela världen om det går sönder, se bara till att du är där när det händer och med brandsläckaren i hand

Visa signatur

I7 4790K @ 4.7 | Fractal Kelvin s24 | Asus Z97-A | 32gb Vengeance CL9 1600MHz | KFA2 1070 Ti @ 2050 / 4500MHz | Corsair CX650M

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekomendera att koppla ur fläkten i nätagget, körde en maskin så och det nätagget sade poff efter en vecka bara och det var nytt

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD