nätverkskortet fungerar ej HJÄLP!

Permalänk
Medlem

nätverkskortet fungerar ej HJÄLP!

Jag har installerat Gentoo men endast grundsystemet. Men nu när jag startat datorn vill den inte automatiskt hitta mitt nätverkskort.

Enligt gentoos handbok (http://www.gentoo.org/doc/en/handbook/handbook-x86.xml?part=1...)
vill den att jag manuellt installerar nätverkskortet.

Jag gör som de beskriver:
ls /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net

får upp bl.a alternativet 8139cp.ko som ska vara det rätta för mig

därefter vill de att jag modprobar den.

# modprobe 8139cp.ko
den svarar:
FATAL: Module 8139cp.ko not found.

Jag vet inte hur jag ska göra för att gå igång det.
Hoppas någon där ute har svaret!

Permalänk
Hedersmedlem

skriv
# modprobe 8139cp
i stället.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

jag har iof testat det och den retunerar bara med en ny rad.
Alltså som det gick in men när jag kör ifconfig så visar den inget "HWaddr FE:FD:00:00:00:0"
utan bara Local Loopback

Jag antog at den inte fått tag i nätverkskortet då heller.

Permalänk
Hedersmedlem

När unixprogram inte säger något alls, då är det för att det gick som det skulle.

ifconfig visar inte interface som är nere, om du inte specificerar interface, dvs ifconfig eth0 till exempel.

Är det inte det skulle det vara intressant att veta av dmesg säger när du laddar in modulen.

kör:
rmmod 8139cp && modprobe 8139cp && dmesg | tail

De sista eller den sista raden där är intressant.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

den svarar:
FATAL: Kernel does not have unload support.

och skriver jag ifconfig eth0 svarar den:
eth0: error fetching interface information: Device not found

Permalänk
Hedersmedlem

Det var ju tråkigt. Du kan ju leta lite i dmesgs utskrift, men det är kanske inte så lätt på frihand om man är nybörjare.

Kanske inte är rätt modul för nätverkskortet. Tycker nästan att Gentoo live's detekteringsscript borde ha fixat det.

Man kan lista vad som finns på pci-bussen med lspci, cat /proc/pci eller vad som nu finns på gentoo live.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

men jag kör inget live från cd nu.
När jag bootade upp med cd skivan så körde den live och fick igång nätverkskortet.
Det är nu när jag kör direkt från systemet den inte vill.
Borde den inte sparat inställningarna sen den hittade nätverkskortet med live cdn?

Permalänk
Hedersmedlem

Det vet jag inte, och det är inte säkert.

Du kan ju alltid starta med live-cd och kolla vilka moduler som laddas och om 8139cp är med där. Annars kan du jämnföra med vas som finns i ls /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net.

lsmod visar vilka moduler som är laddade.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

i ls /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net när jag startar med live cdn så finns det betydligt fler alternativ.
8139cp.ko finns där även 8139too.ko

Plus att live cdn lyckades identifiera nätverkskortet och det fungerar.
Men jag antar att om jag bootar upp med gentoo vanligt så är det inte detsamma.

när jag kör lsmod så finns inte 8139 med.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad finns där då som är även finns i "ls /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net" ?

LiveCD:en har nog i stort set alla moduler som hänger med vanliga kärnan. Jag vet inte hur du gjort din kärna, men jag gissar att du använt de sk genkernelskripten, och de vet jag inte hur de väljer saker, men de lär inte kompilera upp alla moduler iaf.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

det stämmer, jag använde mig ev genkernel.

Menar du att jag ska jämföra "ls /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net" från live CDn och när jag

bootar systemet normalt?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej. Jag menar att du ska kolla vad för nätverkskortmodul som live-cd'n laddar (eftersom det funkar då).

Då den har en jävla massa moduler laddade blir det svårt att se vad som är en nätverkskortsmodul. Därför jämnför du med de som finns i ls /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net (på livecd'n).

Se sedan till att de moduler som både är laddade när livecd'n körs och finns i ls /lib/modules/`uname -r`/kernel/drivers/net (på livecd'n) är laddade när du kör från hårddisk.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

För att Gentoo ska ladda moduler fler moduler automatiskt än de som behövs för att boota systemet. Använd coldplug.

# emerge coldplug
# rc-update add coldplug boot

# ifconfig -a ## Kan vara bra för att se interfaces som är nere