Hittar inte nya hårddisken

Permalänk
Medlem

Hittar inte nya hårddisken

Lånade en 120gb hårddisk av en polare för att jag behöver lite mer utrymme men när jag kopplar i den så vägrar bios hitta hårddisken, jag har en SATA och den här som jag fick idag, men det är bara SATA hårddisken den hittar även när jag sätter jumpern på slave..
need help..

Visa signatur

l2p

Permalänk
Hedersmedlem

120GB-disken som du försöker sätta i, det är en PATA-disk eller? Förutom din SATA-disk, har du några andra enheter inkopplade, en DVD-ROM eller nåt? Hur har du kopplat in allt?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

ja det är en PATA-disk.. Jag har en dvd brännare som är ikopplad. Jag prövade även att sätta den i en annan dator men då starta inte datorn upp kom bara till en speciell ruta..

Visa signatur

l2p

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har brännaren inkopplad som primary master så bör du sätta 120GB-disken som secondary master. Längst ut på kabeln och jumprad som master. Funkar inte det så testa att jumpra den till cable select.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Ska man sätta den på cable select så lär man jumpra den på fler ställen står det.. det är bara på "device1 slave" där man lär jumpra på ett ställe.. det är nånting konstigt är inte så haj på det men det är iaf en IBM hårddisk. Lite svårt att veta vart jag ska sätta jumpern, menyn är helt konstig.

http://i13.ebayimg.com/04/i/05/bd/49/02_1_b.JPG

där har ni en bild på hur min hårddisk ser ut. som ni ser så är den jumprad på flera ställen men om jag ska göra det kan man ta jumprar från vilka enheter som helst. (gamla hårddiskar, dvd-rom, cd-rom, brännare mfl)

Visa signatur

l2p