Permalänk
Medlem

12cm chassiefläkt modd (bilder)

Jag fick en Dremel i födelsedags present vilken jag genast var tvungen att testa och vad passar väll bättre än "ur-modden": Montera en chassiefläkt? Jag hade sen innan en fin Papst 12cm fläkt med galler och allt som låg och skräpade så det var bara att börja.

Det jag behövde för denna modd var:

Valfri fläkt med galler och 4 skruvar till
Dremel med kapskiva och "putts-skiva"
Stjärnskruvmejsel
Slagborrmaskin (alt vanlig skruvdragare med metallborr av lämplig storlek.
Papper
Märkpenna
Sax
Nått runt som är lika stort som fläkten
Pensel (optional)
Te (kaffe blir jag så skakis av)

Fläkten var dammig så jag borstade den ren med penseln.

Jag tog en rund sak (i detta fall ett lock) som var lika stort som fläkten..

..och ritade en rund cirkel på ett papper som jag sedan började klippa ut.

Sen mätte jag upp där jag ville ha fläkten (i detta fall på ovansidan av chassiet) för att sedan markera med märkpennan.

Runt och snyggt *host*

Sen börjar den mödosamma men roliga ursågningen.. (ha gärna ett par extra kapskivor på lager, dom kan slitas ut snabbt)

Tänk på att använda ordentliga skyddsglasögon då det sprätter runt en hel del varma metallbitar.

Så där! Inte illa för första gången, eller? "Putts-skivan" används för att slipa bort vassa kanter.

Fläkten passar utmärkt och de skabbiga kanterna kommer döljas av gallret.

Nu märker jag helt käckt vart jag skall borra med hjälp av gallret.

Borrat och klart, inte helt utan problem. Bara att skruva ihop fläkten och gallret med chassieplåten emellan.

Fix och färdigt! Det var ju inte så svårt alls!

Jag vill tacka Erik för lån av slagborrmaskin och en tämligen rak borr!
Ursäktar för suddiga bilder och för att jag blandar nutid och dåtid.

Om ni har frågor så är det bara att fråga!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

bra med bilder osv, ska ta och göra mig ett egat hål

well done

Mixer!

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag nog använda en sån här för att göra hål, vilket borde fungera: Länk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago
Själv skulle jag nog använda en sån här för att göra hål, vilket borde fungera: Länk

http://www.clasohlson.se/images/products/S/hi/B/307768_B_2004...

Tror inte den mår så bra av att snurra i plåt (stål)

Permalänk
Medlem

murak!

Var det svårt att göra hålet med den där runda grejen på borrmaskinen? vad heter en sån där pryl? (kapskiva) någon som vet var man kan beställa en på nätet?

Permalänk
Vila i frid

det var väl en dremel?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

pago, har en sånn, de gick inte alls bra i plåt... i trä funka den bra...

Permalänk
Medlem

nu blev jag nyfiken:) varför använda en slagborr maskin till att borra de där små hålen.. det lät rätt brutalt

Permalänk
Medlem

ndjr: Det är en sk Dremel 300 jag använt, multiverktyg och ganska poppis bland hobbymoddare Man kan göra mycket med den (kapa slipa pollera blästra gravera etc) och jag kan säga att det inte var svårt alls. Den är inte så kraftfull så man kan ta det i lugn och behaglig takt. Resultatet är ju inte på topp som bilden visar men i detta fall behövde det inte vara perfekt skuret då gallret skymmer kanten.

Just Dremel är kanske lite häftigt prissatt, men det finns billigare varianter på t ex ClaesOhlsson typ CoolTec eller va dom nu heter, för kanske 300:- eller nått.

Ang hål så är det en smaksak vad man vill använda. Hade jag varit hemma i farsans verkstad hade jag använt en pelarborrmaskin och spänt fast plåten innan, det hade blivit mer exakt. Men det skall ju för skjutton vara en enkel modd så...

torrben: det var som stod till buds. Gick ganska bra även om en aning darrigt. (sen e det humor också =P)

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torrben
nu blev jag nyfiken:) varför använda en slagborr maskin till att borra de där små hålen.. det lät rätt brutalt

Precis vad jag undrade när jag läste:P
Lådan är väl i plåt och inte betong:)

Permalänk
Medlem
Citat:

pago, har en sånn, de gick inte alls bra i plåt... i trä funka den bra...

Hmm.. tråkigt Synd att det inte finns hålsågar i 120mm storlek, för det vet jag funkar och det blir hur snyggt som helst

Permalänk
Medlem

Sanning pago.. hade varit ultimat! Men det går ju utan också, sen tycker jag att amatör-grejjen e lite rolig, hemmagjort lixom.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
ndjr: Det är en sk Dremel 300 jag använt, multiverktyg och ganska poppis bland hobbymoddare Man kan göra mycket med den (kapa slipa pollera blästra gravera etc) och jag kan säga att det inte var svårt alls. Den är inte så kraftfull så man kan ta det i lugn och behaglig takt. Resultatet är ju inte på topp som bilden visar men i detta fall behövde det inte vara perfekt skuret då gallret skymmer kanten.

Just Dremel är kanske lite häftigt prissatt, men det finns billigare varianter på t ex ClaesOhlsson typ CoolTec eller va dom nu heter, för kanske 300:- eller nått.

Ang hål så är det en smaksak vad man vill använda. Hade jag varit hemma i farsans verkstad hade jag använt en pelarborrmaskin och spänt fast plåten innan, det hade blivit mer exakt. Men det skall ju för skjutton vara en enkel modd så...

torrben: det var som stod till buds. Gick ganska bra även om en aning darrigt. (sen e det humor också =P)

kan man verkligen blästra ? nice btw

Visa signatur

DhW06 inc

Permalänk
Medlem

Enkel mod, men bra modd.

ja tycker inte dremeln var så dyr. 800 på classe?

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Det går inte att blästra, jag hade fel.

Bra att det uppskattades, det är ganska basic men det kan troligen sporra andra att börja modda.
800:- spänn tycker jag är mycket, men så är jag student också..

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago
Hmm.. tråkigt Synd att det inte finns hålsågar i 120mm storlek, för det vet jag funkar och det blir hur snyggt som helst

Fläktens sidor är 120mm så hålet man gör bör vara mindre än 120mm

Permalänk
Medlem

Annars är det bara att använda en cd-skiva som mall. Den är exakt lika stor som en 120mm fläkt.

Permalänk
Medlem

Dremeln är väl bara som en borrmaskin väl? (en sån har jag i alla fall) men kapskivan kan man väl sätta på en borrmaskin också? hur lätt var det att skära med den? tog det lång tid?

Permalänk
Medlem

måste bara fråga varför man ska ha en slagborr?? en vanlig skruvdragare med ett metallborr är mer än tillräckligt....har borrat lättbetong med skruvdragare slagborr är overkill till tunn metall

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ndjr
Dremeln är väl bara som en borrmaskin väl? (en sån har jag i alla fall) men kapskivan kan man väl sätta på en borrmaskin också? hur lätt var det att skära med den? tog det lång tid?

Det är ingen borrmaskin utan ett multiverktyg. Klassas iaf som det även om man kan borra med det. Se: http://www.dremeleurope.com/dremelocs-se/Category.jsp?ccat_id...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamj
måste bara fråga varför man ska ha en slagborr?? en vanlig skruvdragare med ett metallborr är mer än tillräckligt....har borrat lättbetong med skruvdragare slagborr är overkill till tunn metall

Det har han redan svarat på. Han fick helt enkelt tag på en slagborrmaskin enklare än en skruvdragare och valde då den

Permalänk
Medlem

Är det här lättaste sättet (borrmaskin med kapskiva) att göra ett 12cm hål i stål chassit?

Permalänk
Medlem

Tack _2FST_

ndjr: igen, jag använde en Dremel. Jag har aldrig gjort ett 12cm hål i ett chassie med en borrmaskin, men jag kan tänka mig att det är lättare med en Dremel då den har högre varvtal och är mindre. Men som sagt, det ultimata och troligen lättaste hade varit att spänna upp plåten och använda en 12cm hålsåg (eller 11.5cm om vi skall vara petnoga, då "hålet" i min Papst är 11.5cm exlusive kanter.)

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk

Ett litet tips. testa att sätta gallret under plåten så blir det kanske lite cleanare.
Vacker och enkel mod iövrigt

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!