Permalänk
Medlem

Absolut bästa s939 kylaren

Jag har ingen bra koll på heatpipes, jag ska ha den absolut bästa s939 kylaren och helst 120mm fläkt. ett problem kan dock bli höjden. jag har 17cm till chassiplåten, vad jag sett så är många av dessa bra kylare väldigt höga.

Vad ska man köra på?

mitt moderkort är DFI UT NF4 SLI-D

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk

SÖK?

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soya_505
SÖK?

Jag har sökt igenom en del på forumet och läst många roundups men alla verkar tala emot varandra så jag vill höra lite egna erfarenheter av er

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axzell
Jag har sökt igenom en del på forumet och läst många roundups men alla verkar tala emot varandra så jag vill höra lite egna erfarenheter av er

Det var ju ganska korkat, för att dom där roundups:n är ju gjord av oss, och nu vill du att vi ska göra en till? Antingen tt BT eller zalman cnps 9500, ninjan är bra om du ska köra halv passivt. Sööööök

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkas
Det var ju ganska korkat, för att dom där roundups:n är ju gjord av oss, och nu vill du att vi ska göra en till? Antingen tt BT eller zalman cnps 9500, ninjan är bra om du ska köra halv passivt. Sööööök

vettifan om jag kan hålla med dig, jag skulle hellre ta en ninja än en 9500 om jag fick välja!
jag säger big typhoon eller ninja, kanske tuniq tower!

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem

äsch då sök hit å sök dit.

zalman 7000 = 92mm
zalman 7700 = 120mm

alcu= några hundra gram lättare = bättre vid LAN osv, när du bär omkring på datorn
cu= tyngre, men något bättre

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hock
vettifan om jag kan hålla med dig, jag skulle hellre ta en ninja än en 9500 om jag fick välja!
jag säger big typhoon eller ninja, kanske tuniq tower!

Jo visst är ninjan bra men cnps är bättre om du ska köra med fläktar på hög/mellan varv, ska du köra dom på 5 volt för tystnad eller inte alls är ninjan bättre.

"zalman 7000 = 92mm
zalman 7700 = 120mm
"
Dom ska du inte tänka på, dom kyler sämre än nya heatpipe kylare.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkas
Jo visst är ninjan bra men cnps är bättre om du ska köra med fläktar på hög/mellan varv, ska du köra dom på 5 volt för tystnad eller inte alls är ninjan bättre.

"zalman 7000 = 92mm
zalman 7700 = 120mm
"
Dom ska du inte tänka på, dom kyler sämre än nya heatpipe kylare.

jahopp, blir till att byta då

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

Leta upp ett test där dom kör med ett och samma system till båda kylarna och inte 2 olika, och sen beror det mycket på vilken fläkt du sätter på ninjan, med en fläkt med samma cfm/db som zalman på ninjan så vinner zalman.

EDIT: WmB, du behöver inte byta cpu fläkt bara därför men om man köper en ny fläkt så är det onödigt att ta en gammal när det finns nya bättre

Permalänk
Medlem

Hakkas: Nevars, sålänge jag kör denna cpu så orkar jag inte demontera bara för det. Dumt att bråka med prylarna när man är nöjd

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk

hehe inte någon som har nämnt Noctua kylarna

Permalänk

jag säger att thermalrightxp90c med en 120mm fläkt kyler bättre än zalmans bästa samt ninjas då jag testat alla 3 den låg runt 2-4 grader kallare än ninjan & nästan 10 grader kallare än zalmans kylare .. samt att den är mindre oxo + säkrare om du ska flytta på lådan

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
jag säger att thermalrightxp90c med en 120mm fläkt kyler bättre än zalmans bästa samt ninjas då jag testat alla 3 den låg runt 2-4 grader kallare än ninjan & nästan 10 grader kallare än zalmans kylare .. samt att den är mindre oxo + säkrare om du ska flytta på lådan

well du har mycket fel. kanske i din låda det stämmer men inte i verkligheten i andras datorer. zalman 9500 är mindre än alla Xp~ kylarna.

bara leta upp 5 tester ifrån olika trovärdiga sidor, i din burk kanske, men enligt tester så brukar oftast big tt vara bättre än både xp~ och zalman~ ninjan likaså. sen har vi haft så många omröstningar på den här sidan och big tt har alltid vart dom flästas favorit (dom kunniga då), dom andra tycker väl att deras A.C kylare är bäst i världen som faktiskt är sämt i världen, skät och sido.

sen testet som sweclockers gjorde på kylarna där big TT nästan var sämst har vi alla redan diskuterat, den va repig m.m, do fick med andra ord ett måndags ex. och big tt behöver inte mycket drag i lådan för att vara effektiv. vilket dom andra kylarna som ninjan, 9500an, behöver ha.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

XP kylarna, främst då xp 90, är faktiskt bättre än både tt BT och zalman om man använder delta fläktar. Men eftersom man inte vill ha en hårtork i datorn så har vi inte nämnt dom här.

"jag säger att thermalrightxp90c med en 120mm fläkt kyler bättre än zalmans bästa samt ninjas då jag testat alla 3 den låg runt 2-4 grader kallare än ninjan & nästan 10 grader kallare än zalmans kylare "

Det där är bara för att försämra kylaren, en 92 mm fläkt med samma cfm som 120 mm fläkten kommer kyla mycket bättre än 120 fläkten, om du inte kör med en 120/92 shroud. För om du kör utan shroud så åker all den där "extra luften" du får med en 120 ut på sidorna. Det kyller mosfets jäkligt bra då men det blir inte bättre cpu temp än med en 92 mm med samma cfm.

Permalänk
Medlem

jag har börjat intressera mig mkt för Thermaltake Big Typhoon. ska man köra på den tro? den är låg, verkar kyla bra och överkomlig i pris, samt tyst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem

Jo den är bra, enda felet är att den är tung, 10 cm hög, kyler väldigt bra och är tyst med en bra tyst fläkt

Permalänk
Avstängd

O o. Detta kommer bli en till Zalman VS Bigtyphoon tråd=P köp den du tycker är snyggast/faller dig i smaken:)

Permalänk
Medlem

Hade zalman 9500 funnits med 120mm så hade jag tveklöst köpt den

tillägg:
jag ska ha totalt 4st 120mm fläktar i chassit så det blir välventilerat

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axzell
Hade zalman 9500 funnits med 120mm så hade jag tveklöst köpt den

tillägg:
jag ska ha totalt 4st 120mm fläktar i chassit så det blir välventilerat

håller med dig, den skulle vara fet med 120mm fläkt!

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Avstängd

tuniq tower bäst enligt sweclockers test. men hyfsat tung är den nog

Permalänk

Thermaltake Beetle

Tycker Thermaltake Beetle är bäst.

Kör den på följande system:
Msi k8n neo-2
sandiego 2200mhz @ 2900 Mhz
2xcorsair 512 xl pro platinum

Ligger på 28 grader C idle och 45 full load - fantastiskt att o/c ca 30% och hålla dessa temps på luft. Beetle:en kan man dessutom montera 1 st till fläkt på varvid tester visar att tempen sjunker 5-10 grader till i full load.

Tackarr!!

Visa signatur

BC

Permalänk
Medlem

Re: Thermaltake Beetle

Citat:

Ursprungligen inskrivet av braincooler
Tycker Thermaltake Beetle är bäst.

Kör den på följande system:
Msi k8n neo-2
sandiego 2200mhz @ 2900 Mhz
2xcorsair 512 xl pro platinum

Ligger på 28 grader C idle och 45 full load - fantastiskt att o/c ca 30% och hålla dessa temps på luft. Beetle:en kan man dessutom montera 1 st till fläkt på varvid tester visar att tempen sjunker 5-10 grader till i full load.

Tackarr!!

Ja beetle är jäkligt bra också MEN den låter nästan lika illa som en delta så den köper ingen Dessutom är den ful som stryk

Permalänk

Faan.. jag som tycker den designen äger, ser ju ut som en jetmotor
Ang db nivån kan man ju bara reglera ner varvtalet med de xterna kontrollerna som medföljer. Skitsnyggt att ha en kontroll ovanför floppyn på framsidan.

Drar man ner varvtalet till samma nivå som resten av de andra fläktarnas (blir iofs svårt då summan av alla fläktars nivå höjs när man addera en till, men iaf.. hajjar ni?:) - så är det absolut inte störande. Kör man cool'n quiet lägger sig varvtalet nästan alltid på mycket låga db nivåer.

Jaja.. vi har alla olika smak, men checka runt på olika testsajter, den får verkligen toppbetyg vad gäller kylförmåga

BC

Visa signatur

BC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkas
XP kylarna, främst då xp 90, är faktiskt bättre än både tt BT och zalman om man använder delta fläktar. Men eftersom man inte vill ha en hårtork i datorn så har vi inte nämnt dom här.

"jag säger att thermalrightxp90c med en 120mm fläkt kyler bättre än zalmans bästa samt ninjas då jag testat alla 3 den låg runt 2-4 grader kallare än ninjan & nästan 10 grader kallare än zalmans kylare "

Det där är bara för att försämra kylaren, en 92 mm fläkt med samma cfm som 120 mm fläkten kommer kyla mycket bättre än 120 fläkten, om du inte kör med en 120/92 shroud. För om du kör utan shroud så åker all den där "extra luften" du får med en 120 ut på sidorna. Det kyller mosfets jäkligt bra då men det blir inte bättre cpu temp än med en 92 mm med samma cfm.

men hörru nobbas, du kan ju inte gämföra med en delta fläkt fattar du väl själv. suck på dig alltså. vad tror du om big tt och den delta då ?, jag har en 120mm delta och xp~ har inte så mycket om säga till marginellt ändå ovasett delta eller orginal.

det FINNS tester, massor med tester som framhäver att Big tt ÄR bättre än ALLA xp~serier.

1 test säger ingenting, dom som testade ifrån sweclockers vet också själva att Big tt'n presterar bättre än alla Xp serier som finns ute. och det var repor m.m på kylblocket och det gör mycket också.

och svar nej Xp har absolut inte 10 grader kallare än vad Zalmans 9500 har, så mycket goja i den här tråden. 9500 är en utav dom bästa high end kylarna med fläkt, ninja, Xp~, och big tt är dom som leder med sina orginal fläktar. dock finns det andra sorst kylare som piskar alla som vi vet om, dom har funnits i nån nyhet som sweclockers har lagt upp. men det känns onödigt att dra in kylare man inte ens kan få tag på i detta sammanhanget.

finns även trådar där man Röstar, om vilken kylare som dom tycker är bäst och säger vi att 300 personer röstar, med andra ord 300 olika system, och majoriteten väljer big tt det säger väl endel ???

så klart är det marginellt alltså 2-4 grader bättre/sämre knappt det alltså. ninjan tar big tt ibland och tar big tt passivt så klart. men ninjan får pisk majoritets mässigt med nån grad, xp får pisk med några grader och zalman 9500 ligger som ninjan ungefär. olika ifrån olika system.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Fixa dina förmultnande gamla 2x172W TECs istället innan de vittrar sönder av åldern själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkas
Leta upp ett test där dom kör med ett och samma system till båda kylarna och inte 2 olika, och sen beror det mycket på vilken fläkt du sätter på ninjan, med en fläkt med samma cfm/db som zalman på ninjan så vinner zalman.

Har du läst testerna på SilentPCReview? Deras tester är väldigt bra imho och visar att Ninjan är betydligt bättre än Zalmans kylare.
- http://www.silentpcreview.com/article30-page1.html

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

släng ut datorn i snön

Visa signatur

E6600@3,36ghz (420x8)| Gigabyte GA-965P-DS4
2 x 1 GB OCZ Platinum 6400 HZ batch 1:1 5-6-6-17 | 256 MB Asus Eax 1600 pro | InWin 460W | Scythe Ninja revB + Arctic Silver 5 |

Permalänk
Medlem

En TtBT har ett mycket bra förhållande i pris/ljud/kylnivå med eventuell tänkbar nackdel för fåtalet att den är lite framtung.

Vill man ha något bättre med hög ljudvolym lär ett XP120 med en riktigt kraftig fläkt göra jobbet bäst. Annars så är XP120 bra om man vill kyla minnen och moderkortskomponenter på en lanparty moderbräda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
Vill man ha något bättre med hög ljudvolym lär ett XP120 med en riktigt kraftig fläkt göra jobbet bäst. Annars så är XP120 bra om man vill kyla minnen och moderkortskomponenter på en lanparty moderbräda.

Xp~ är inget och satsa på numera, den är dyr, och det finns kylare för mindre pengar som kyler bättre. Big TT, eller en ninja.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.