Permalänk
Medlem

Lagom digitalkamera?

Ännu en tråd om frågan bland digitalkameror, tillmitt försvar har jag gjort en enklare sökning och fått lite kött på benen men inte funnit riktigt de svaren jag vill ha. Har sedan tidigare en extremt gammal Olympus kamera och behöver nu en ny kamera där kameran exclusive inneskort får kosta max 3000:-
Har surfat runt lite på Cyberphoto och tittat en del på Canons PowerShot A610 http://www.cyberphoto.se/info.php?article=A610
Finns det några kommentarer om kvaliten på bilderna och liknande?
Är öppen för förslag på lämpliga kameror, förutom prisbilden så är de kriterier man har SD-kort och AA batterier. Har inget intresse av att kunna spela in filmer eller liknande, är foton som jag är intresserad av.
Kom gärna med förslag och kommentarer, tack på förhand.

Visa signatur

//Olzon

Permalänk
Medlem

A610 är mycket bra och man får mycket kamera för pengarna i form av funktioner osv, vilket kan komma till hands om du är intresserad av att lära dig mer om foto i framtiden. Den vridbara displayen är ju åxå rätt användbar ibland.

Om du inte inte tror dig ha så mycket nytta av de lite mer "avancerade" funktionerna för inställning av blixtfunktion och autofokus osv utan mer kommer att ta snapshots/semesterbilder så ta för all del en titt på lillebror A520 som åxå är mycket bra, men lite billigare. Då kan du spara en slant, eller köpa ett större minneskort eller... Ja.
Den är ju lite mindre åxå, men ger fortfarande lite att hålla i.

Permalänk
Medlem

Jag har en Canon A620 som jag är mycket nöjd med, den har t.ex. nästan löjligt bra batteriprestanda. Väldigt mycket kamera för pengarna, jag köpte den för att jag inte hade råd med en digital systemkamera men ändå ville ha så mycket inställningar som möjligt. Den vridbara skärmen är ett stort plus, man kan t.ex. ta bilder över huvudet eller ha kameran med stöd mot knät och en massa olika konstiga ställningar.

dpreview - A620

Kolla även in dessa bilder, de är tagna av en duktig amatörfotograf.

Pbase - Isabel Cutler- Canon A610

Permalänk
Medlem

Precis den sortens svar som jag ville få, tusen tack för länken!
Ska få lite kort från andra som använder kameran, de mer avancerade funktionerna är nog bra att ha när man som sagt vill lära sig mer om foto, blev intresserad av A610 först och främst för den vridbara skärmen eftersom den ger helt andra förutsättningar när man tar kort.

funderar lite på batteritiden, kan man räkna ungefärligt antal kort innan batterierna tar slut? Undrar därför jag funderar på om man ska köpa fyra eller åtta uppladdningsbara, tanken är om det skuller räcka med fyra så kanske man skulle kunna köpa 1GB minneskort istället för 512, även om 512 tror räcker långt eftersom jag oftast bär med mig notebooken dit jag går.

Visa signatur

//Olzon

Permalänk
Medlem

Canon uppger ca 350 bilder med de medföljande alkaliska och ca 500 bilder med uppladdningbara 2500 mAh Ni-MH, har dock läst om folk som tagit mycket mer än 500 bilder med sina 2500 mAh batterier.

Jag har precis köpt 8 st Sanyo 2500 för endast 175:- på tradera men har inte använt dem ännu, för batterierna jag fick med är inte slut ännu Och jag har tagit över 200 bilder plus att jag fört över till datorn ett antal gånger och lekt med menyer och sånt hur mycket som helst. En grej man kan göra för att vara ekonomisk är att köpa just en uppsättning laddbara och ha en uppsättning vanliga alkaliska som nöd iaf batterierna skulle vilja ta slut i ett dåligt läge.

Jag köpte ett Sandisk Ultra II 1GB för 579:- på Webbhallen, snabbt och bra kort.

Permalänk
Medlem

Batterier är inte så farligt dyrt. Lika bra att ha två uppsättningar IMO.
Har du ett IKEA nära så har de en laddare som är bra som levereras med 4 2000mAh-celler för 149kr. Det är väldigt prisvärt IMO.
Sen kan du ju köpa ett gäng andra batterier på något lämpligt ställe.

Permalänk
Medlem

Om tillverkaren anger ca 500 kort med uppladdningsbara batterier tror jag det skulle räcka rätt bra för mig, och om det mot förmodan skulle krisa kan man ju alltid köpa ett paket alkaliska medan de andra laddar sig.

Har fått se lite andra kort nu också som inte är tagna av proffsfotografer och är klart förvånad över kvaliten på bilderna, så nu blir det A610, det har jag bestämt mig för.
Är dock tveksam med vart jag ska köpa den, första sajten jag var inne på var CyberPhoto men som av en tillfällighet hamnade jag på AlfaDigi.com och där hade de ett pris som var flera hundralapper billigare, har sökt runt och försökt finna någon anledning till prissättningen men inget i förhöjd frakt eller liknande, har gjort en sökning på pricerunner och det är bara alfadigi som har den prissättningen. Står i deras avtal att de inte tar ansvar för prisändringar som ännu inte ändrats på hemsidan, någon som har en aning eller erfarenhet av alfadigi?
Tycker själv att CyberPhoto verkar som en seriösare försäljare och därav tar några extra slantar betalt...ungefär som dustin. Har jag rätt?

Gör det någon direkt märkbar skillnad i hastigeten mellan tagna kort och prestanda på kameran beroende på om man använder high-speed kort eller inte? inte i någon form av tillverkarnas teoretiska siffror utan om man märker det vid användning....

Vart köpte ni era kameror?

Tack än en gång för era svar, de hjälper mig en hel del.

Visa signatur

//Olzon

Permalänk
Medlem

Skillnaden i hastighet mellan korten påverkas inte så mycket av hastigheten på minnet då kamerans buffert används för att mellanlagra bilderna. Däremot kan det spela roll för sekvenstagning, då man lätt fyller bufferten.

Cyberphoto är bra. Jag har bra erfarenhet av alfadigi åxå, men det är fler år sedan nu.
Cyberphoto är, till skillnad från tex dustin, även fotografer själva och kan kameror. Jag tycker att fackkunskap ska premieras och att det är värt att betala en liten slant extra för det istället för att ge sina pengar till företag som "bara kränger" (inom rimliga gränser, såklart).
Andra bra butiker, som är kunniga på kameror, är Scandinavian Photo (http://scandinavianphoto.se/) och Hegetorns (http://www.hegethorns.se/)

Jag har handlat från både Cyberphoto och Scandinavian. Scandinavian ligger nära till hands då de har butik rätt nära för mig (de finns i Jönköping, Gbg och Sthlm).
Jag vet inte var du bor, men i sthlm finns även kameradoktorn och fotokungen (http://www.fotokungen.com/), som ska vara bra. Fotokungen, vet jag, skickar även via post, om det är så.

Permalänk
Medlem

Jag köpte min A620 över disk hos Fotokungen, de brukar ligga väldigt bra i pris. Cyberphoto har jag fått för mig att de är mycket seriösa. Dustin är väldigt bra att ha att göra med, har handlat massor av dem under årens lopp och de har aldrig krånglat för mig, trots att jag varit krånglig mot dem med garantibyten och sånt.

Jag har inte direkt jämfört det långsamma kort som följde med kameran och mitt Ultra II, men med det snabba så kan jag ta seriebildstagning tills jag tröttnar Tog 40 bilder på raken av ett tunnelbanetåg som kom in på perrongen, ser nästan ut som video när man tittar igenom de bilderna