Permalänk

Fel på SATA-disk

Efter att ha sökt runt på forumet och testat en hel del olika saker kvarstår jag med en fråga: Vad är felet om jag får fram detta medelandet:

Det gick inte att starta windows på grund av ett konfigurationsfel på hårddisken.
Det gick inte att läsa från angiven startdiskett. Kontrollera startsökvägen och disken.
Kontrollera i dokumentationen för windows en konfiguration av hårddisken och referensmanualen till maskinvaran för tilläggsinformation.

När jag installerar Windows XP SP2 så kör jag givetvis in drivarna för SII-sata controller. Dock när jag skall installera på min satadisk så säger installationen ifrån att den inte kan installera win XP om jag inte har en partition som stödjer windows på min IDE-master. (Jag har alltså tagit bort alla partitioner på den disken).

Frågan har ställts förut men inget vettigt svar har framkommit. Disken är inte skadad!

** EDIT **
Jag har nu testat att ta ur de två IDE-diskarna jag har i datorn och försöker nu göra en installation av Windows på min sata-disk. Problemet är nu att installationsprogramet påstår sig behöva skriva information på hårdisk 0, id 0 buss 0 på atapi [MBR]
Den pekar alltså ut min hårdisk, med den är till synes opartitionerad för systemet. Jag har delat upp den i två partitioner där den ena är på 100 GB med NTFS.
Programet påstår dock att det inte finns någon Windows XP-kompartibel partion på den disken.

OBS. När disken körs på en windows XP installation på IDE-disk känns den igen som en flyttbar disk och jag får val som att spela upp innehållet automtiskt.

Visa signatur

// Viktor