problem med extern hd

Permalänk

problem med extern hd

tjabba.. jag har en extern hd ( en vanlig ide hd som sitter i en usb låda)
Grejen är den att helt plötsligt slutade tre partioner att fungera...
I: som jag har film på fungerar fortfarande
men inte H: G: eller F: jag gjorde inget spec med dem utan det var när jag hade datorn igång och lyssnade på musik som de bara slutade fungera.. de står där på den här datorn, men om man klickar på dem kommer det barra upp en ruta där det står:
"H\ är inte tillgänglig. Felaktig parameter"
jag har prövat att haft datorn avstängd och stänga av och på hd.. men det hjälper inte...
Någon som vet vad som kan vara fel?

MVH//rj

Permalänk
Medlem

testa med att gå in på datorhantering..du högerklickar på denhär datorn o väljer hanter i engelsk win manage.. sen diskhantering. o titta hur de ser ut de om de är felfria..

Visa signatur

//Tny

Permalänk

ja det står att alla är fel fria.. i H: som är en av dem står det även i parentes efter att den är aktiv..

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Om _inget_ annat fungerar så formaterar du disken och kör get data back. Då ska du få tillbaka en stor del av dina filer.

Permalänk

hur kör jag get data back?

Permalänk
Medlem

Du kan få tillbaka ditt data med foremost http://foremost.sourceforge.net. Ingår i live-CD Knoppix-STD linuxdistributionen http://www.knoppix-std.org.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Du formaterar disken sen startar du programmet och väljer vilken disk den ska återskapa/analysera

Har bara använt den en gång men det var ett tag sen.

Men däremot så finns det många som lyckats få tillbaka nästan allt de hade på sina diskar.

Viktigt är dock bara att du inte skriver över nytt data på disken som du ska återställa innan du kör get data back, för skriver du in saker så kan det hända att det skrivs över sånt som du vill återskapa.

Så formatering sen _direkt_ get data back.

Permalänk

när jag tankar den nyaste versionen så kan inte winzip öppna den.. när jag tar näst nyaste så kan jag inte se någon install fil eller lik så jag kan öppna progrmet... har jag missat nått?

Permalänk
Medlem

Jag kör inte med winzip, har winrar och det funkade iaf att öppna med den...