Sämsta grafikkortet genom tiderna ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Estefanos
Jag har ett S3 Virge DX/GX 2mb.. Hackar nästan alltid på videoklipp.. går att köra Quake 2 med 512 *380 (software) utan hack...

God morgon Sheriffen, du spelar ju utan 3d acceleration isf.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Jag ägde själv ett S3 Trio 64 V+, och det är nog ett av de bästa korten som funnits. De kostade runt 200-300kr OCH man kunde faktiskt spela på dem. Det är kvalité. Betydligt bättre än det jag hade innan har jag för mig (CL 54xx) och mycket billigare än "spelkorten" för sin tid (Herkules Dynamite t.ex.)
S3 Trio 64 V+: Underbara kort.

Jag delar inte den upplevelsen. S3 Trio 64 V+ var en riktigt plåga mellan skinkorna. INGET gick och spela, jag hade ett sådant chip inbyggt i min första Packard Bell dator. Jag var tvungen att köpa till extra 1 MB i minne och trycka i för att kunna ha windows i 1024X768 i HIGH COLOR. Det kunde jag inte ha med 1 MB minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av per79a
Antar att du syftar på 128bit versionen som cirkulerat? Hade org klocken för ett 9800Pro men halva minnebandbredden.

Borde kanske vinna tävlingen "Falskaste grafikkortet genom tiderna"

Än idag dyker det upp pojkar på forumet som tårarna sprutar på när de inser vilket taskigt köp de gjort...

vanliga 9800 pro presterar bra, det är enbart sapphires lågpris 9800pro som (kanske) är ett fuskkort. har för mig att jag läst det nånstans. iallafall byggde en dator åt en kompis med ett sånt kort. blev förvånad då det presterade mycket sämre än mitt dåvarande fx5900. felsökte datorn om och om igen, för det skulle ju inte finnas en möjlighet att hans 9800 skulle va så oerhört sämre än mitt 5900. provade och klocka det också men det gick inte, artefakter och skit så fort man petade på frekvenserna. det fick t.o.m spö av ett radeon 9700pro referenskort också för den delen.

Visa signatur

Ställ dig mellan två av mig och få idioti i stereo!
|| dell 9400 | t7200 | 2048mb 667mhz | 120gig | 7900 gs 500/1200 mhz ||
|| videodatorn | chassi: catron vhs årsmodell gammal | celeron 1.7 ghz | cd | minne: jajjemän | 40 gig ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FORSKUR
vanliga 9800 pro presterar bra, det är enbart sapphires lågpris 9800pro som (kanske) är ett fuskkort. har för mig att jag läst det nånstans. iallafall byggde en dator åt en kompis med ett sånt kort. blev förvånad då det presterade mycket sämre än mitt dåvarande fx5900. felsökte datorn om och om igen, för det skulle ju inte finnas en möjlighet att hans 9800 skulle va så oerhört sämre än mitt 5900. provade och klocka det också men det gick inte, artefakter och skit så fort man petade på frekvenserna. det fick t.o.m spö av ett radeon 9700pro referenskort också för den delen.

Sapphire var inte ensamma om den "scammen"..
Även Powercolor krängde 128bits 9800Pro..Vill minnas att det var ett till märke också, kommer dock inte ihåg vilket..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk

Re: Sämsta grafikkortet genom tiderna ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av drumloop

Haha den var lätt.

Voodoo 5.

TnT 2 var bättre än den :] Och kom LIIITE tidigare

Haha skojar du eller?

Voodoo 5 är ju mycket bättre än TNT 2. Äger själv båda korten och det är ju stor fps-skillnad i t.ex. half-life.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Har bara haft bra grafikkort.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theman89
voodoo 3 är lätt sämst

haha på den tiden så var den inte sämst Buildt for Gaming!!
äh voodoo korten är gryma kolla bara på voodoo 2 och 3

men till tråd skapparens fråga så borde man inte säga sämsta grafikkortet för sin tid och inte genom tiderna för då är det ju bara att ta det försa graffet som komm till pc???

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Ni kan ju inte komma och säga att diverse kort som kom för 4-5 år sedan är sämst för spel idag.

Ta kort som var dåliga för sin tid, och VooDoo3 var inte speciellt dåligt då.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

XGI:s Volari Duo V8 Ultra måste nog ligga rätt bra till i denna lista.
Usel prestand med usel bildkvalitet och rejält buggiga drivrutiner.

Här är en rätt bra recension på det som visar på alla brister.
http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/xgi-volari.htm...

Permalänk

Ni som snacka om x1600. Pro-versionen ligge rju i nivå med x800gto så, snacka skit.

Permalänk

Geforce MX 420.

Visa signatur

Den som spar han har

Permalänk
Medlem

När jag skulle införskaffa ett grafikkort för spel för första gången hade jag inte så mycket pengar, men jag försökte läsa på så gott jag kunde och Diamond Stealth3 Savage4 S540 verkade ha precis allt jag behövde. PCI-interface och spelprestanda. Jag har aldrig varit med om något så vedervärdigt som att försöka spela några spel som använde sig av 3d-acceleration på det kortet. Usch fy spott och tvi.

Jag minns inte alla problem jag hade, men kass fps var inte det största av dem iaf. Man kan snacka om kort som inte uppfyllt förväntningar, men detta kortet kunde inte uppfylla någonting.

Mitt bidrag:

Diamond Stealth 3 Savage 4 S540 *spyr*

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

jag har ägt ett 5200/5600/5700/5800/5950 utav dom så är lätt 5200 sämst nånsin om man gämför prestandan med kortet och versionen innan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Har kört på fx5900ultra ett bra tag. Tycker iofs att det var bra mycket bättre än mitt Gf4.
Sämsta kortet är ju lite svårt att säga. Skulle kunna säga alla S3 kort.

Men den totala ÄG kombinationen var Tseng Labs ET6000 + Voodoo 1 (Orchid Righteous 3d (har kvar det fortfarnade)).
Tseng Labs ET6000 var det första kortet som spöade Matrox Millenium korten i 2d

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

argaste jag blivit på ett kort var på mitt geforce 4800Ti SE som tvingade mig att köpa nytt för BF2 :@ fx5200 är ju bra nu, billigt och passivt :)!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DIFference
Ni som snacka om x1600. Pro-versionen ligge rju i nivå med x800gto så, snacka skit.

Ehh ett 6600gt tom bättre än x1600pro , även 6600 tar det i vissa fall . x1600xt är dock ganska bra men för det priset kan man få nåt betydligt bättre (som x800gto )

http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_060309_evga_bfg...

Visa signatur

Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC+ |Intel Core i5 750 2,66GHz / 8MB | Corsair XMS3 4GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | ASUS P7H55/USB3

Permalänk
Medlem

jag skulle lägga min röst på 6800GT, då tillverkat av LEADTEK eller hur de nu stavar sig. 1/5 grafikkort fungerar fullt ut, de andra fyra krashar minnena på efter ett tag.
Absolut det sämsta jag har varit med om, när man får ett ersättningskort så är chansen inte så stor att det funkar så mycket bättre det heller.

Visa signatur

//Olzon

Permalänk
Medlem

Gforce 5200 FX hehe, har dock ett som backup kort.....

Visa signatur

Work & Play: Gigabyte GA-8IPE1000-G | P4 HT 3.0 GHz | 1024MB DDR400 | Seagate 80GB SATA & Maxtor 200GB SATA | Leadtek A400 GT TDH | Sound Blaster Audigy 2 ZS | Samsung 750B 17" TFT | Logitech MX510 | Logitech UltraX | 3Dmark05 ::: 5306 ::: | Media: TViX M-3000U | Western Digital 200GB IDE | iAUDIO U3 1GB | Konsol: Gamecube | Playstation 2

Permalänk

S3 Virage korten var väl lyx jämfört med Tseng Lab ET4000 och de trökiga Cirrus Logic korten med 256k... allt detta på en snabb ISA socket. Då suktade man alltid efter korten med VESA local bus stöd!!

Men visst, många stolpskott finns ju än idag, men grafikkort har med tiden blivit mycket smidigare och fungerar oftast i alla fall att köra de vanligaste operativen (dock ej med full prestanda).

Så det värsta jag tagit i är nog dessa ET4000 korten... annars var väl oftast grafiken inbyggd på 8086-286 tiden?

Permalänk
Medlem

Geforce FX serien, har inte sött på någon annan sämre grafikserie.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk

3D Connect READON 9800 Pro ostadigare kort i spel får man ju söka efter. Rena dyngan!

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

nVidias hela FX serie, samt nVidias Vanta kort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Dessa kort platsar på min personliga "downlista":

Voodoo Banchee och Voodoo Rush: Sämre färgåtergivning och 2d-acceleration än de flesta dåvarande grafikkretsar, sämre 3d-prestanda än syskonen Voodoo 1 & 2 och trots det i många fall dyrare.

Alla Tridentkort: Så jävla usel prestanda, samt felaktiga instruktioner som resulterade i direkt falsk marknadsföring då kortet inte alls hade stöd för varken DX eller OGL.

ATI's tidiga kort var också riktiga stolpskott , framför allt "prestandasegmentet" t.ex fire gl 1000pro, som lanserades som ett rent OGL-kort men som trots det inte hade riktigt stöd för bland annat Alpha Blending, och var därför värdelöst BÅDE som spelkort och Renderings/CAD-kort. Kortet var dessutom dyrt och presterade sämre än Voodoo 1, och detta kort lanserades nästan tre år efter Voodookortet.

Alla kort som har vilseledande namn för den gemene konsumenten är också med på listan, t.ex MX, FX, 9600XT med 128bit-bus, TNT2 M64 osv.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
ATI's tidiga kort var också riktiga stolpskott, framför allt "prestandasegmentet" t.ex fire gl 1000pro, som lanserades som ett rent OGL-kort men som trots det inte hade riktigt stöd för bland annat Alpha Blending, och var därför värdelöst BÅDE som spelkort och Renderings/CAD-kort. Kortet var dessutom dyrt och presterade sämre än Voodoo 1, och detta kort lanserades nästan tre år efter Voodookortet.

FireGL 1000pro tillverkades väl av Diamond och hade Permedia GPU utvecklad av 3DLabs?

Permalänk
Medlem

Jag körde 3d connect x800gto nåra dar, laserskuret, prochip, gick inte öppna nåra pipor.. riktigt skitkort.. bytte bort å köpte ett x850xt för 400:- mer å höjde mina poäng med 1500 i 3dmark05 utan att ha klockat

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler
Jag delar inte den upplevelsen. S3 Trio 64 V+ var en riktigt plåga mellan skinkorna. INGET gick och spela, jag hade ett sådant chip inbyggt i min första Packard Bell dator. Jag var tvungen att köpa till extra 1 MB i minne och trycka i för att kunna ha windows i 1024X768 i HIGH COLOR. Det kunde jag inte ha med 1 MB minne.

'

Man kan ju inte köpa inbyggt skräp. När väl märkesdatorerna fått in korten är det ju 1-2år gamla och borta ur vanligt sortiment. Själv hade jag ett riktigt PCI 2MB för några hundringar och när det kom var det GULD värt i förhållande till det innan (CL54xx VLB). Klart det kom bättre kort sen, men det verkar som vissa t.om. har kvar korten än idag och KÖR DEM.
Det är kvalité det.

$0.02

FireGL1000pro: Ja, har inget med ATI att göra. Ett 3Labs permediakort med humant pris från Diamond. Inget att spela spel på, men mycket trevlig i 3D renderingsprogram för oss som inte kunde köpa Glintkort för en månadslön eller två. Som spelkort var det kasst, men själv köpte jag till 2st Diamond Monster 3D2 12Mb för att spela.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DIFference
Ni som snacka om x1600. Pro-versionen ligge rju i nivå med x800gto så, snacka skit.

X1600PRO presterar inte som ett X800GTO, det presterar under 6600GT och X800GT.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Kan även tilläga att grafikchipet Trident Cyberblade till bärbara datorer var riktigt SKIT presterande. Spel var bara att glömma (warcraft 2 funkade nog bra ) Även filmerna hackade.

Permalänk
Avstängd

Kyro och Kyro2 var väl ett rejält misslyckande när dom kom.. Minns att Hercules släppte några kort med sådana kretsar..
Skulle vara jäkligt grymma sa snacket innan dom hamnade i butik, men jag minns att jag piskade kompisens Kyro med mitt sunkiga GF 2 MX..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Kyro och Kyro2 var väl ett rejält misslyckande när dom kom.. Minns att Hercules släppte några kort med sådana kretsar..
Skulle vara jäkligt grymma sa snacket innan dom hamnade i butik, men jag minns att jag piskade kompisens Kyro med mitt sunkiga GF 2 MX..

Kyro2 var ju grymt när dom fixat riktiga drivrutiner till det Min röst går iaf till Geforce FX5800. Sicket as det kortet var...