Permalänk
Medlem

Får inte full hastighet.

Hejsan, jag uppgraderade till Telia 8 mb/it idag men jag får bara ut ca 4000 av 8000 möjliga. Jag bor en bit utanför våran by så jag vet inte om det beror på det.
Jag undrar om det inte går att göra något åt det eller om det är några inställningar som är sneda. Eller kanske det finns något program som kan "boosta" hastigheten på något sätt? Eller får jag helt enkelt nöja mig med mitt 4mbit?

Visa signatur

foe soe!

Permalänk
Medlem

du har inte köpt 8 garanterade Mbit, som ALLTID med icke dedikerade linor så äre UPP till som gäller, du är aldrig garanterad nått. ring telia o se om de inte kan trimma/fila lite på det. men har du otur så bor du för långt från stationen eller har för dåliga telelinor o får därmed inte upp den fulla hastigheten

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
du har inte köpt 8 garanterade Mbit, som ALLTID med icke dedikerade linor så äre UPP till som gäller, du är aldrig garanterad nått. ring telia o se om de inte kan trimma/fila lite på det. men har du otur så bor du för långt från stationen eller har för dåliga telelinor o får därmed inte upp den fulla hastigheten

Jo, jag vet att man oftast aldrig får max hastighet, men lite mer än hälften borde jag får tycker jag.

Visa signatur

foe soe!

Permalänk
Medlem

Har du Router, är den gammal? Det kan vara den isåfall. Det kan vara avståndet till Telestationen.

annars kan du testa med TCP Optimizer, det brukar fungera för vissa.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem

Vad får du på UDP?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pLaYb0y
Jo, jag vet att man oftast aldrig får max hastighet, men lite mer än hälften borde jag får tycker jag.

beror ju på om du bor väldigt nära gränsen för att ens adsl

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Vad får du på UDP?

På UDP får jag:

Högsta uppnådda hastighet: Sändning 564 kbit/s
Mottagning 4.50mbit/s

Visa signatur

foe soe!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pLaYb0y
På UDP får jag:

Högsta uppnådda hastighet: Sändning 564 kbit/s
Mottagning 4.50mbit/s

Då verkar du ligga där... Inte så mycket att göra åt då..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Du har en D-LINK 804

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020