Permalänk
Medlem

Det är sällan möjligt att ställa in slutartider på en kompaktkamera va ?

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Det finns en del man kan göra det på. Det varierar lite, men vanligast är att det bara finns programautomatik.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som om Cyberphoto har fått in kameran Sony DSC-W30 (silver) i lager. *KöpaKöpaKöpa*
Ska ringa och kolla lite mer, typ om det finns möjlighet att ställa in slutartider etc

Återkommer !

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

måste säga att sony w30 ser riktigt intressant ut. litet format, dock lite större än ixus 55, men 500kr billigare (dvs 1gb minneskort.). Sen är det nice att film bara tar 0.35mb/s

Visa signatur

Apple iBook 12" - 1,33 GHz - 512mb RAM - 60gb HD, iPod shuffle 512mb och en SonyEricsson F500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erict200
måste säga att sony w30 ser riktigt intressant ut. litet format, dock lite större än ixus 55, men 500kr billigare (dvs 1gb minneskort.). Sen är det nice att film bara tar 0.35mb/s

Japp. jag undrar bara hur det blir med slutartiden. Enligt Dpreview så ser det ut som följande :
Min shutter 1 sec
Max shutter 1/2000 sec

Kommer det vara tillräckligt om man vill leka lite med rörande ljus, typ bilar på en väg, etc ?
Betyder det mao att bländaren på sin höjd kan vara öppen i en sekund, och snabbast göra detsamma på en tvåtusendels sekund ( 1/2000 ) ?

Mvh NineFour

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk

Canon e nog tillverkaren som gör bland dom shysstaste kamerorna idag. kolla bara på 350D, Mark II m fl. beställde en Powershot A610 för ett tag sen och väntar med spänning på att få hem den

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av $en$eLes$
Canon e nog tillverkaren som gör bland dom shysstaste kamerorna idag. kolla bara på 350D, Mark II m fl. beställde en Powershot A610 för ett tag sen och väntar med spänning på att få hem den

har kollat på A620, men den är för stor. Inget man smyger ner i fickan, som sagt. Annars är den verkligen intressant. Tyvärr så kostar den lite för mycket också
Men men, en annan gång

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk

hehe, jo A-serien e lite större Men dom har en otrolig bildkvalitet, och det finns en massa manuella inställningar. Men det känns inte så nödvändigt när du är ute efter en "Partykamera" . Då gäller de att hitta en kompakt kamera som tar bilder som blir bra i mörker utan att bli suddiga eller brusiga. Men är du ute efter en kompakt kamera som tar bra bilder så finns det bara en: Canon Digital Ixus!

EDIT:förlåt bäste herr dumbo, det ska genast ändras

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour
Kommer det vara tillräckligt om man vill leka lite med rörande ljus, typ bilar på en väg, etc ?
Betyder det mao att bländaren på sin höjd kan vara öppen i en sekund, och snabbast göra detsamma på en tvåtusendels sekund ( 1/2000 ) ?

1s kan vara lite i kortaste laget om du vill få ljusspår efter bilar, men det beror ju lite på hur bilden ser ut och hur fort bilen rör sig osv.

Annars är det korrekt att SLUTAREN kan vara öppen allt mellan 1s och 1/2000s ja.
Som parentes kan nämnas att bländaren ibland används som slutare i kompaktkameror, medan det ibland är en helt elektronisk slutare, eller kanske rent av en kombination.

Edit:
$en$eLes$:
Det är fotografen som tar bra bilder.

Permalänk
Medlem

Nu lutar det mot en A620 istället. Det känns faktiskt vettigare. Priset är ju trots allt bara 800 kr mer... Kvar återstår för mig att bestämma mig.

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour
Nu lutar det mot en A620 istället. Det känns faktiskt vettigare. Priset är ju trots allt bara 800 kr mer... Kvar återstår för mig att bestämma mig.

Nackdelen med A620 (förutom att den är något stor) är, enligt mig, att det verkar vara vanliga AA-batterier. Mycket smidigare med uppladdningsbara.

Hur bra är A620 i mörkare miljöer, Canons sida säger att den klarar av ISO upp till 400, så det kanske inte är den bästa "partykameran"?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Nackdelen med A620 (förutom att den är något stor) är, enligt mig, att det verkar vara vanliga AA-batterier. Mycket smidigare med uppladdningsbara.

Hur bra är A620 i mörkare miljöer, Canons sida säger att den klarar av ISO upp till 400, så det kanske inte är den bästa "partykameran"?

Nej,det faller ju lite på det där med ISOn. Över 100 så blir det väldigt "blurrigt". Får väl hoppas på blixten lite.
Jag har dock kommit i underfund med att en "partykamera" kommer att vara ganska dumt investerade pengar i. Vill kunna ta bra bilder på fritiden också, så där kommer en A620 bättre till hands.
Men kan någon rekommendera ett SD-Kort ?
Är Sandisk Secure Digital Ultra II något att ha ?

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Räkna med att bilder upp till ISO200 med A610/A620 kommer att vara användbara om ni inte ska göra stora förstoringar. För webben eller att skicka via mail osv kan det, om man inte klantar till exponeringen, att bli rätt hyfsat resultat på ISO400, men lite grynigt blir det ju.

shad0w:
AA-batterier är ju en stor fördel. Då kan du ju välja att använda laddningsbara, vilket ju är lämpligt (biltema och IKEA har bra laddare och batterier för en billig peng), eller att köpa vanliga "på macken" om du skulle råka få batterislut på språng.

NineFour:
Sandisk verkar ha minst problem med att kort går sönder eller inkompatibilitet. Jag har inget belägg för det jag säger eg, men det är den känslan jag får när jag läser runt om på forum. Det verkar vara fler som har problem med tex twinmos.
Ultra II är väl bra att ha framför allt för film och sekvenstagning kanske. Om kameran kan dra nytta av hastigheten. Annars spelar det ingen jätteroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Räkna med att bilder upp till ISO200 med A610/A620 kommer att vara användbara om ni inte ska göra stora förstoringar. För webben eller att skicka via mail osv kan det, om man inte klantar till exponeringen, att bli rätt hyfsat resultat på ISO400, men lite grynigt blir det ju.

shad0w:
AA-batterier är ju en stor fördel. Då kan du ju välja att använda laddningsbara, vilket ju är lämpligt (biltema och IKEA har bra laddare och batterier för en billig peng), eller att köpa vanliga "på macken" om du skulle råka få batterislut på språng.

NineFour:
Sandisk verkar ha minst problem med att kort går sönder eller inkompatibilitet. Jag har inget belägg för det jag säger eg, men det är den känslan jag får när jag läser runt om på forum. Det verkar vara fler som har problem med tex twinmos.
Ultra II är väl bra att ha framför allt för film och sekvenstagning kanske. Om kameran kan dra nytta av hastigheten. Annars spelar det ingen jätteroll.

Ok, du verkar kunna dina grejer. Tackar för hjälpen

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Räkna med att bilder upp till ISO200 med A610/A620 kommer att vara användbara om ni inte ska göra stora förstoringar. För webben eller att skicka via mail osv kan det, om man inte klantar till exponeringen, att bli rätt hyfsat resultat på ISO400, men lite grynigt blir det ju.

shad0w:
AA-batterier är ju en stor fördel. Då kan du ju välja att använda laddningsbara, vilket ju är lämpligt (biltema och IKEA har bra laddare och batterier för en billig peng), eller att köpa vanliga "på macken" om du skulle råka få batterislut på språng.

NineFour:
Sandisk verkar ha minst problem med att kort går sönder eller inkompatibilitet. Jag har inget belägg för det jag säger eg, men det är den känslan jag får när jag läser runt om på forum. Det verkar vara fler som har problem med tex twinmos.
Ultra II är väl bra att ha framför allt för film och sekvenstagning kanske. Om kameran kan dra nytta av hastigheten. Annars spelar det ingen jätteroll.

En liten kommentar till AA-batterier bara. Jag har alltid varit en stor förespråkare för det med. Men på sista tiden har det kommit allt mer effektiva elsnåla kameror samtidigt som piratbatterier med likvärdig eller högre effekt än originalbatterier har sjunkit i pris. Finns att hitta på Ebay ex. Men man kan inte köpa specialbatterier på macken, så den fördelen gäller fortfarande.
Jag instämmer med NineFour. Jag har aldrig haft problem med Sandisk kort heller.

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Det är egentligen ingen skillnad mellan Canon A610 och A620, bortsett att den senare klarar av foton i 7,1 megapixlar, och A610 i "endast" 5,0?
Isf borde ju A610 vara ett bättre köp.

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet är det inga andra skillnader mellan dem. Jag skulle hellre lagt de extra pengarna på ett större minneskort eller ett par uppsättningar batterier till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Så vitt jag vet är det inga andra skillnader mellan dem. Jag skulle hellre lagt de extra pengarna på ett större minneskort eller ett par uppsättningar batterier till.

Ja, det är ju trots allt ungefär 500 kr som skiljer, och för enbart 2 megapixlar till. Iofs en annan, snyggare, färg, men det får man ta

Ikväll då, då jävlar blir det avslut ! Då Blir det"KÖP".

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem

Ett tips är att skaffa en IXUS 50 eller 60.

IXUS 60 modellen genererar lite fler pixlar och har en finfin stor display, och är en prisvärd kamera med extremt bra egenskaper för att ligga på cirka 3000 kronor (3200 där jag köpte min).

IXUS 50 modellen har ungefär samma egenskaper, lite mindre display, lite färre pixlar (men fortfarande tillräckligt många för de flesta), men är extremt prisvärd (ca 2500 kr).

IXUS serien är helt enkelt suverän, kan inte säga mycket mer än så, jag älskar dom små sakerna...

Visa signatur

Coolermaster Centurion, 2800+ AMD, 1024 mb minne (2x 512 mb ddr dualchannel), Seagate SATA 160 GB, HIS Excalibur 128 MB Radeon 9800 PRO

Permalänk
Medlem

Var och klämde på A610 idag. Visst var den stor, men inte enorm. Visst, inget som slinker ner i bakfickan, men men.

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NineFour
Det är egentligen ingen skillnad mellan Canon A610 och A620, bortsett att den senare klarar av foton i 7,1 megapixlar, och A610 i "endast" 5,0?
Isf borde ju A610 vara ett bättre köp.

Jag tänkte också satsa på en Canon A610. Utöver antalet pixlar så har A620 en fördel, nämligen remote capture. Detta innebär att man kan ta bilder via datorn (via USB). Av någon dum anledning har Canon inte möjliggjort detta i A610:ans firmware, och jag har heller inte hittat någon hackad firmware (nån som vet om det finns?). Det är säkert en kul funktion, men frågan är ju ändå ifall man behöver den?

Fördelen med A610an är att bilderna lär bli något skarpare än A620 då det är mindre upplösning på samma sensoryta. Den är ju dessutom billigare

Permalänk

Jag hämtade ut min A610a för ett par dar sen, och jag är helnöjd

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av $en$eLes$
Jag hämtade ut min A610a för ett par dar sen, och jag är helnöjd

Härligt att höra ! Vad betalade du för den ?

Mvh NineFour

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)