Vilken kabel till bra tv- out?

Permalänk
Medlem

Vilken kabel till bra tv- out?

Hej, hade turen att vinna en 42" plasma tv, hur som helst så tänkte jag använda den inkopplad till datorn förståss, tvn i sig har ett flertal anslutningar: http://www.samsung.com/se/products/tv/plasmatv/images/ps42v6s...

Och mitt grafikkort ( 6800 GT ) har DVI, VGA och tv-out.
Jag vill få ut bästa möjliga bildkvalite på tvn och undrar då vilka portar/ sladdar jag ska använda, DVI (vilket jag hört var det bästa) går tyvärr inte att koppla mellan dator-tv på denna tv (trodde inte på det först så var tvungen att testa) :/

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

På bilden fanns det ju en DVI-IN kontakt. Borde gå tycker jag.

Sorterat efter bästa kvalité.
Försa plats: DVI
Andraplats: RGB
Tredje plats: S-video

Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

CITERA MIG FÖR SVAR! [maskin] Macbook - 2Ghz CoreDuo, 1280Mb, 60Gb[/maskin]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pho
På bilden fanns det ju en DVI-IN kontakt. Borde gå tycker jag.

Mm, det tyckte jag med, så jag köpte hem en kabel idag och testad, fungerade inte, står dessutom i manualen att den inte är kompitabel med pc, men var fan tvungen att fösöka

Permalänk
Medlem

Använd då VGA-ingången (PC IN).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Använd då VGA-ingången (PC IN).

Hm, iofs, men hur stor blir skillnaden i bildkvalite mellan det och rgb då? eller det och s-video?

Permalänk
Medlem

Re: Vilken kabel till bra tv- out?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lrsn
Hej, hade turen att vinna en 42" plasma tv, hur som helst så tänkte jag använda den inkopplad till datorn förståss, tvn i sig har ett flertal anslutningar: http://www.samsung.com/se/products/tv/plasmatv/images/ps42v6s...

Och mitt grafikkort ( 6800 GT ) har DVI, VGA och tv-out.
Jag vill få ut bästa möjliga bildkvalite på tvn och undrar då vilka portar/ sladdar jag ska använda, DVI (vilket jag hört var det bästa) går tyvärr inte att koppla mellan dator-tv på denna tv (trodde inte på det först så var tvungen att testa) :/

Tacksam för all hjälp

Vissa har ju tur som ett tok

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vilken kabel till bra tv- out?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan
Vissa har ju tur som ett tok

jodu, www.bidplayer.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lrsn
Hm, iofs, men hur stor blir skillnaden i bildkvalite mellan det och rgb då? eller det och s-video?

VGA är betydligt bättre. Det borde vara svårt att se skillnad mellan DVI och VGA.

Vad gäller kvalitet på signalen borde det vara så här (bäst överst)
DVI/HDMI
VGA
Komponent
RGB (SCART)
S-video
Komposit

Dock kan det ju vara begränsningar i TV-apparaten som gör att teoretiskt sämre ingångar ger bättre bild.

Permalänk
Medlem

Tack fogel70, då är det bara springa in och fixa en vga kabel imorgon då så får man kanon bild

Tack för alla svar och för att ni var så snabba, man lär sig något nytt varje dag

Mvh Larsson

Permalänk
Medlem

Nån i som vet om det ska göras nån speciell inställning i datorns grafikkort innan man kopplar in plasma-tvn ??

mitt grafikkort är 7800gt (nvidia) och jag kör dvi-vga..

??

Visa signatur

||> FD Define C <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Prime x470 Pro <> AMD Ryzen-7 3800x <> Samsung 970 EVO m.2 500GB + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL 16 <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
VGA är betydligt bättre. Det borde vara svårt att se skillnad mellan DVI och VGA.

Vad gäller kvalitet på signalen borde det vara så här (bäst överst)
DVI/HDMI
VGA
Komponent
RGB (SCART)
S-video
Komposit

Dock kan det ju vara begränsningar i TV-apparaten som gör att teoretiskt sämre ingångar ger bättre bild.

Komponent är nog bättre än VGA. Sen beror det på hur långa kablar man har, VGA funkar inte så bra när det börjar närma sig 10m. Fast här verkar det ändå va det bästa alternativet då DVI inte funkar och komponent knappast finns på datan

Visa signatur

Gigabyte DS3 Rev 3.3. . C2D 1.86Ghz@2.8Ghz. Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 .Radeon 1900GT. Samsung 250Gb. HP L1925