Hjälp med att konvertera till windows

Permalänk
Medlem

Hjälp med att konvertera till windows

Brukar ju dyka upp såna här trådar i *nix-forumet precis hela tiden fast den här gången är det tvärtom... Jag har kört linux som workstation ett bra tag nu och har blivit väldigt bekväm med det, nu kommer jag dock skaffa en fräschare dator och tänkte att det vore roligt att lira lite spel på den.

I och med att jag inte är överdrivet imponerad av Cedega så lär det bli windows som åker in då, och då jag absolut inte orkar hålla på att reboota min dator hela tiden så är dual boot inget alternativ.. det kommer med andra ord att åka in windows på datorn :/

När man suttit i linux ett tag så blir man ju väldigt bekväm med grejer som flera workspaces, bra terminaler osv... och därför efterlyser jag liknande grejer till windows.

Det måste väl finnas bra applikationer för att fixa flera workspaces i windows, samt någon terminal-applikation som är bra mycket trevligare än cmd? Länka gärna till någon fin en.

Är säkert mer som jag kommer sakna, men på rak arm så är det väl främst dom sakerna som jag vet saknas by default... men allmäna tips om att konvertera uppskattas.

Permalänk

För att ha flera desktops, vilket jag antar att du menar med flera workspaces, rekommenderar jag AltDesk

http://www.astonshell.com/altdesk/

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Medlem

Ja precis.

Tar och kollar in det på en gång.
Tack!

Permalänk
Medlem

kolla aven upp litestep, där kan du hitta på en massa kul saker. dessutom är det gratis till skillnad från AltDesk.

iom att du konverterar från linux antar jag att du inte är rädd för att knåpa lite.

http://www.ls-universe.info/news.php

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp med att konvertera till windows

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Det måste väl finnas bra applikationer för att fixa flera workspaces i windows, samt någon terminal-applikation som är bra mycket trevligare än cmd? Länka gärna till någon fin en.

Normalt sett behövs ingen terminal i windows miljö. Eller vad ska du exakt ha den till?
Är lite nyfiken bara.
EDIR* Du har ju Blackbox skalet till windows. Mycket närmare nix fönster hantering och krånglighet kommer man nog inte.
http://xoblite.net/
http://www.bb4win.org/news.php

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

The regular stuff.
En sjysst terminal för filhantering osv främst.

Permalänk
Medlem

Cygwin ger dig en unixliknande terminalmiljö i windows, med möjlighet att köra gnuverktyg. X11 finns också.

Det är dock inte en emulator utan program du kör skall fortfarande kompileras för win32.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
The regular stuff.
En sjysst terminal för filhantering osv främst.

Låter helt meningslöst att man ska behöva andvända en terminal för filhantering, så gör man inte under windows inte ens om man vill vara märkvärdig.
Man behöver ingen terminal i windows för filhantering så enkelt är det.
Bättre du tar ner ett 3e parts filhanterare som total commander eller directory opus vid filhantering och rekomenderar den sist nämnda.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Låter helt meningslöst att man ska behöva andvända en terminal för filhantering, så gör man inte under windows inte ens om man vill vara märkvärdig.

Inte under Linux heller egentligen.

Visst kan det vara smidigt att använda terminalfönstret ibland, men för filhantering känns oftast t.ex. Konqueror smidigare tycker jag. Precis som jag föredrar Total Commander under Windows.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Låter helt meningslöst att man ska behöva andvända en terminal för filhantering, så gör man inte under windows inte ens om man vill vara märkvärdig.
Man behöver ingen terminal i windows för filhantering så enkelt är det.
Bättre du tar ner ett 3e parts filhanterare som total commander eller directory opus vid filhantering och rekomenderar den sist nämnda.

Du vet att det finns grafiska filhanterare för linux också va?
Terminal är betydligt snabbare och smidigare när man vant sig.

Permalänk
Medlem

Om du ska använda Windows XP kan du ladda ner Virtual Desktop Manager för att få flera workspaces. Du hittar det längre ner på Microsoft PowerToys-sidan.

Permalänk
Medlem

Sweet, microsoft har insett att flera desktops är the way to go alltså?

Man får hoppas att det finns med by default i Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Sweet, microsoft har insett att flera desktops är the way to go alltså?

Man får hoppas att det finns med by default i Vista.

Jag kör med ATi's egna Hydravision.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]