Stabilitetsproblem (AMD X2 3800+ på Abit AN8 SLI)

Permalänk

Stabilitetsproblem (AMD X2 3800+ på Abit AN8 SLI)

Jahapp, då sitter man här igen med samma problem som förrut...

Datorn går inte att klocka som den borde tycker jag =/ Jag har testat en jäkla massa nu. Jag har testat med andra minnen förrut, och nu har jag bytt moderkort men fortfarande är det problem.

Det här är grejjerna jag har:
Abit AN8 SLI
AMD X2 3800+ (2.0GHz)
2x1GB G.SKILL HZ PC4000
Point of View GeForce 7800 GT

Nu med nya moderkortet försökte jag först klocka lite lätt och kom in i windows med HTT på 225, och minnena i 1:1 det enda jag sänkte var HTT-multipeln till 4x så den inte skulle komma över 2000mhz. Och det funkar ju bra, jag kunde köra prime i en timme iaf sen had ejga inte tid nå mer.

Sen försökte jag högre med då gick det inget bra, memtest86 funkar hela tiden, men jag kommer inte in i windows, den startar om under windows uppstart, precis när den brukar komma till windows loginskärm. Omstart eller blåskärm eller bara svart och så får man trycka på knappen. Så då tänkte jag att jag gör en sak i taget och testar max cpu-speed och sen max ram-frekevens.

Jag satte minnena på 3-4-4-8-13-16-1T DDR200 (CPU/20) och HTT-multipel på 3x så dom inte skulle vara några problem.
Jag lyckades komma in i windows och köra prime ett tag i 2500MHz (250HTT) så det verkade ju vara stabilt, men 260 eller 255 gick inte, då kunde jag inte komma in i windows (memtest86 var det dock inga problem med).

Sen skulle jag testa minnenas max... jag satte CPU-multipeln till 7x och HTT-multin på 3x. Jag testade öka HTT'n successivt från 200 och kom tillslut upp i 280, sen orkade jag inte nå mer så det går nog med högre ändå, men in i windows kom jag inte över 225 =/

Så då täntke jag att ok 250 kanske funkar med allt på 1:1 om jag höjer volten lite, jag höjde med 0.1v på cpu'n och minnena men icke då, jag kommer inte in i windows iaf, så jag minskar och minskar, och nu kommer jga inte in på 225 ens som funkade förrut, det slutar med att jag var tvungen att gå ner till allt standard igen, allt på auto, och då ville den inte ens fungera då, jag resettade bios och försökte igen och nu verkar det fungera.

Men vad är det som är fel egentligen? först fungerar det och verkar vara stabilt, men sen slutar det att funka och inte ens de gamla värdena funkar? jag fattar inte... nån som kan ge mig nått tips? =/

EDIT: Jag satt och spelade lite nyss (nån timme) och så la datorn av precis när jag avslutade spelet, den bara dog, och så vägrade den boota upp i windows efterråt. Temperaturerna verkade vara ok på cpu, minnen, pwm, osv, men nätagget känndes ovanligt varmt, kan det vara det som strular kanske? Nätagget är ett Antec Smart Power 450W.

EDIT2: OK ingen har svart ännu, var väl lika bra det Jag hitta på problemet efter mycket om och men, det var minnena som spökade, 2T i commandrate löste problemet. jag kör 240fsb nu med htt-muti på 4x och minnena i 1:1 på 3-4-4-8-13-16-2T. Jag fick en blåskräm först dock när jag skulle starta prime, så jag höjde volten på ddr- och cpuvolten med 0.05 och nu är det stabilt

Visa signatur

bla bla bla... :P