Många monitorer == mycket kärlek

Permalänk
Medlem

Många monitorer == mycket kärlek

Jag vill ha lite multimonitorkärlek! Har ni någonsin sett en film där någon använder typ 10 monitorer och tänkt; "OMG sweeeet"?

Är det möjligt att ha en CRT, två LCD och en TV till en pc i linux (använder ubuntu)? Jag vill ha ett skrivbort på all tre monitorerna och någon form av kloning på tvn, så att jag kan se film på den.

Jag har ett radeon 9500 AGP grafikkort. Det har en VGA, en DVI och en S-VHS-utgång. Inte tillräckligt med anslutningar alltså. Är det möjligt att köpa ett pci-baserat grafikkort med en DVI-utgång eller ett med en VGA-utgång och köpa till en dvi-vga-converter?

Är det möjligt med fglrx? Är det möjligt alls?

Permalänk

Det är möjligt i windows miljö det vet jag. Bara att köpa flera grafikkort.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Det är möjligt i windows miljö det vet jag. Bara att köpa flera grafikkort.

spelar det någon roll vilken tillverkare det är av grafikkorten? Är det tillverkarens drivrutin som sköter om det eller är det något som windows sköter om själv?

ATI:s drivrutin i linux är kanske inte den bästa, tyvärr

Edit: BTW, tänkter inte byta till windows för att få detta att funka

Permalänk
Medlem
Visa signatur

citera om du vill få svar.

Permalänk
Medlem

Det där funkar med två grafikkort, t.ex. ett AGP och ett PCI. Lite extra pill med Xorg blir det bara.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

Jag har två själv två skärmar inkopplade och använder Ubuntu (har gått över till Kubuntu men sak samma).
Har kört det med både GF4 Ti4600 men det bran nyss upp så nu har jag ett GF6600gt vilket funkar bra.
Dock tror jag det är omöjligt att använda tv-outen samtidigt som jag kör båda monitorerna i dualscreen.
DVI-VGA converter går utmärkt btw. Men VGA suger ju så varför konvertera (för att du bara har vga-skärmar antagligen, ville bara påpeka).

Såhär ser det ut (eller såg ut för några månader sen):

Såhär ser de "viktiga" delarna ut i min Xorg.conf om det är till någon hjälp.

Section "Device" Identifier "NVIDIA Corporation NV25 [GeForce4 Ti 4600]" Driver "nvidia" BusID "PCI:1:0:0" Option "TwinView" Option "MetaModes" "1440x900,1440x900" Option "TwinViewOrientation" "RightOf" Option "NoLogo" "True" Option "RenderAccel" "true" # Option "AllowGLXWithComposite" "true" EndSection Section "Monitor" Identifier "Generic Monitor" Option "DPMS" HorizSync 28-72 VertRefresh 43-60 Modeline "1440x900" 106.47 1440 1520 1672 1904 900 901 904 932 -HSync +Vsync EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Device "NVIDIA Corporation NV25 [GeForce 6600GT]" Monitor "Generic Monitor" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 1 Modes "1440x900" EndSubSection SubSection "Display" Depth 4 Modes "1440x900" EndSubSection SubSection "Display" Depth 8 Modes "1440x900" EndSubSection SubSection "Display" Depth 15 Modes "1440x900" EndSubSection SubSection "Display" Depth 16 Modes "1440x900" EndSubSection SubSection "Display" Depth 24 Modes "1440x900" EndSubSection EndSection

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk

Linux som körs på 24 skärmar samtidigt, dock är det ett kluster av linuxburkar som driver det.

http://www.youtube.com/watch?v=HUGabGDLg8g

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Körde med 3st Radious 20" på en gammal Mac II för ungefär femton år sedan - men det var inte så käckt för köksbordet höll ju på att braka ihop
Skärmar på den tiden var ju lite rejälare (íngen plast där inte )

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swoosh
http://matrox.com/graphics/offhome/th2go/home.cfm kan ju vara nått för dig.

Det hade ju iofs fungerat men det hade blivit lite dyrt Att lösa det med ett pci-kort för 300-400kr är att föredra jämfört med ett triplehed2go för ~2500 Tack för tipset dock!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swoosh
Det där funkar med två grafikkort, t.ex. ett AGP och ett PCI. Lite extra pill med Xorg blir det bara.

Det låter lovande! Du har inga tips om någon som lyckats eller en länk till någon guide eller liknande?

Kan ta och klargöra lite. Jag har en 17" CRT-skärm som jag hatar! En samtron, helt värdelös. Kör den i 1024x768@75 eller 85HZ. Kanterna "wobblar" på skärmen när man drar fönster över den Låg kvalitet, billig skit. Så jag ska köpa mig antingen en eller två LCD-skärmar av fin kvalitet (trött på dåliga grejer). Funderar dock på att behålla min CRT-skärm och köra lite smågrejer på, som musikspelare, utöver de nya LCDerna.

Permalänk
Medlem

Det är i princip bara konfigurera som du gör i vanliga fall, under Device sektionen behöver du dock lägga till Screen #. Men det hela beror ju lite på vilken slags layout du vill ha, du behöver ju inte ha kloning till TVn för att se film.

http://www.nvnews.net/vbulletin/showthread.php?t=70230
http://deekayen.net/node/798

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Hedersmedlem

En varning är på sin plats för binärdrivrutinerna från ati och nvidia.

Kort svar:
Nöj dig med 2 skärmar från ett och samma kort och slipp en hel del huvudverk. Eller hur många du nu kan driva från det kort du har nu, troligen lär det inte finnas ramdacar nog att köra både vga och dvi plus tv-ut. Ska du endå ha fler kort, se till att de är av samma märke, eller av enbart drivare från xorg-projektet.

Långt svar:
Har kört många skärmar under linux i många år på olika hårdvara. Med tex matrox-kort på mga-drivaren funkar allt precis som man kan vänta sig. Har haft ett matrox g550 och två matrox millenium II samtidigt tex.
Men med ett ati-kort som huvudkort blir det värre (om man kör ati's drivare). Har man bara bara atikortet på xservern fungerar det att använda båda portarna om man trixar lite med sin x-conf. Ati's drivare brukar tvärvägra att fungera om man försöker köra ett kort av annat märke också på samma xserver. Om man klarar sig utan ogl-accelerering kan man få det att fungera hyggligt vill jag minnas, med xorgs radeondrivare.
Med nvidia-kort är resultatet liknande, det går att köra X med med nvidia + annat märke på nvidiadrivrutin, men då tenderar allt att klappa igen om man försöker köra något med ogl. Man slipper att det krashar om man kör nv-drivaren, men då får man heller ingen openglaccelerering (och hur kul är det?). Ett av problemen där verkar ligga i att nvida byter ut delar av opengllagret, vilket naturligtvis är obra i kombination med andra märken på grafikkort. Detta kan gå att arbeta sig runt, men det verkar å andra sidan inte vara hela problemet heller (eftersom open gl inte fungerade på på skärmar som drevs av nvidiakort heller när det var andra märken på samma xserver).
Vad som däremot fungerar är att ha 2 kort från nvidia på samma xserver, kör så nu och har kört 4 skärmar från dessa samtidigt på samma xserver. Har ett gf6600gt agp och ett gf5700 pci. Dock så samsas de två nvidiakortet inte ordentligt på en lägre nivå. Massa bråk med irq'er och annat. Inte linux-relaterat direkt då wintendo inte funkar alls med denna konfiguration. Dessutom får jag mistänkt dålig prestanda mot pci-kortet i vanlig 2d-ritning. Vad som dock fungerar är finneser i nvidias drivare som tex twinview, rotering (för pivå, beter sig dock lite udda i vissa kombinationer, ritar på skärmen brevid och sånt) mm. Jag kör dock med ett skrivbort per skärm och inte twinview eller xinimera (stava?).

Vet inte hur det funkar med flera ati-kort i datorn samtidigt.

Framöver kommer jag att försöka sätta upp det hela så att jag kastar ut pci-nvidia-kortet och sätter i ett matrox millenium i stället, och driver projektorn från det på en egen xserver, och sedan kör två lcd:er från 6600gt-kortet på en annan xserver. Tyvär renderar det tredje lcd'n oanvänd. Detta ger förhoppningsvis bättre 2d-prestanda mot projektorn och så hoppas jag slippa resurs- och irqkriget som nu pågår i min dator.

Jag kan ju inte lova att ati inte har skärpt sig avsevärt sedan jag gav bort atikortet till brosan och bytte till nvidia för något år sendan, men tillåt mig tvivla.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Körde med 3st Radious 20" på en gammal Mac II för ungefär femton år sedan - men det var inte så käckt för köksbordet höll ju på att braka ihop
Skärmar på den tiden var ju lite rejälare (íngen plast där inte )

VaCUm har fått 2st 20" Radiusskärmar från tidit 90-tal utav mig. Samt att han har en 21" CRT lite modernare. Han har förstärkt sitt bord med stödben

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Massa text

Lite oft: Är du nöjd med skärmarna? Lust o ge lite personliga åsikter i ett PM eller här, vilket som passar bäst

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Linux som körs på 24 skärmar samtidigt, dock är det ett kluster av linuxburkar som driver det.

http://www.youtube.com/watch?v=HUGabGDLg8g

jag har för mig att han körde ett *bsd kluster som styrdes av en debian dator.. om jag inte mins fel...

han*

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk

Jag kör ett system med 3 skärmar och 3 grafikkort, funkar klockrent. Det ända jag kan klaga på är att xinerama är lite slött, men sånt kan man leva med

Visa signatur

If windows is the anser you don't understand the question