Ta patent/mönsterskydd på sina modifikationer?

Permalänk

Ta patent/mönsterskydd på sina modifikationer?

Någon här som har gjort en modifikation när det gäller ett datorbygge och gett datorn en ny funktion som ingen gjort tidigare?
Om ni försökt att skydda den nya "funktionen" ni kom på, hur gjorde ni då?

Som jag förstått det får man inte ta patent på något såvida idèn inte innehåller nya komponenter.
Däremot kan man mönsterskydda, men då mönsterskyddar man inte själva funktionen som jag förstått det, utan snarare själva designen.

exempel:
Så om man har en datorkomponent, låt säga att du utvecklar ett targentbord som man kan koppla in usb-stickor i, bara som ett exempel. Då kan man varken ta patent eftersom båda komponenterna redan existerar, och mönsterskydd är ju rätt så onödigt eftersom andra kan ta idèn och göra samma funktion med annan design.

Någon som har den blekaste aning om hur man gör??

Permalänk
Medlem

Det där är inte lätt... Rådet som jag fått är att kontakta en idag redan etablerad firma i Sverige som designar dataprylar då det verkar vara en lite speciell marknad. (Säg gärna till om du hittar någon bra sådan. ) Innan ni börjar diskutera för djupgånde bör ni skriva ett kontrakt så att firman inte snor idén från dej.
Och som du skriver, det verkar som att det är själva designen man kan skydda om komponenterna i sej redan finns.

Permalänk
Medlem

Sedan är patentskydd/mönsterskydd ganska svaga lagar eftersom du själv måste hävda din rätt. Om ett stort företag stjäl iden kan du visserligen stämma dem, men de kommer troligt ändå att vinna i längden eftersom du förmodligen inte har de ekonomiska resurserna för en lång rättsprocess.

Det enklaste är nog (som blossa sa) att direkt försöka sälja iden (och rättigheterna) till en tillverkare.

Permalänk
Medlem

Ni kan ju inte sälja en produktidé utan att ha bevis på att ni var grundarna, vilket tillex ett patent ger.

Jag har nyligen genomgott en patentprocess för vår UF-prudukt som tagit snart ett år så ha tålamod. PRV är inte den snabbaste myndigheten

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Medlem

Reglerna för vad som kan patenteras är också vaga. Tror det nämns något om teknisk innovation i dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blossa
Det där är inte lätt... Rådet som jag fått är att kontakta en idag redan etablerad firma i Sverige som designar dataprylar då det verkar vara en lite speciell marknad. (Säg gärna till om du hittar någon bra sådan. ) Innan ni börjar diskutera för djupgånde bör ni skriva ett kontrakt så att firman inte snor idén från dej.
Och som du skriver, det verkar som att det är själva designen man kan skydda om komponenterna i sej redan finns.

Jo, det skulle ju iofs fungera. Men ska jag traska in på låt säga DELL och säga "hej, jag har en idè som ni kanske skulle vilja titta på, men innan ni tittar på den måste ni skriva ett kontrakt med mig att ni inte snor idèn", det känns inte som att det skulle funka, att de skulle skriva under bara sådär innan jag ens visat något.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptz0n
Ni kan ju inte sälja en produktidé utan att ha bevis på att ni var grundarna, vilket tillex ett patent ger.

Jag har nyligen genomgott en patentprocess för vår UF-prudukt som tagit snart ett år så ha tålamod. PRV är inte den snabbaste myndigheten

Jo, fast så fort du lämnat in din patent och den registrerats börjar den väl gälla, även fast den inte lagts med i registret. Fast sen kostar det väl upp mot 50000 bara för patent i sverige eller?

Och ska man ta patent på en dator måste det nog gå utanför Sverige också, annars kan ju vem som helst ta iden och sälja den över hela världen förutom just sverige??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptz0n
Ni kan ju inte sälja en produktidé utan att ha bevis på att ni var grundarna, vilket tillex ett patent ger.

Jag har nyligen genomgott en patentprocess för vår UF-prudukt som tagit snart ett år så ha tålamod. PRV är inte den snabbaste myndigheten

Hur mycket kostade det att fixa ett patent?

Visa signatur

// X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min hemsida med galleri
[Tell me, and I forget. Show me, and I remember. But let me do, and I understand]
Hur hittar man saker på internet? Jo klicka på länken!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vadå cpu?
Jo, det skulle ju iofs fungera. Men ska jag traska in på låt säga DELL och säga "hej, jag har en idè som ni kanske skulle vilja titta på, men innan ni tittar på den måste ni skriva ett kontrakt med mig att ni inte snor idèn", det känns inte som att det skulle funka, att de skulle skriva under bara sådär innan jag ens visat något.

Kontraktet erkänner bara att du visat upp idén för t.ex. dell och att de inte haft en tanke på uppfinningen innan du visade upp den.
På så sätt kan de inte stjäla idén.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Kontraktet erkänner bara att du visat upp idén för t.ex. dell och att de inte haft en tanke på uppfinningen innan du visade upp den.
På så sätt kan de inte stjäla idén.

Finns det någon typ av mall för sådana kontrakt?
Och om de nu skulle vilja tillverka något liknande borde det inte vara något större problem för dom att rundgå kontraktet..
Jag menar, om man har en idè på en ny funktion när det gäller datorer så måste man väl vända sig till tillverkarna.
Och datortillverkare är ju inte precis några småföretag. Vill dom bara ta min ide kan de väl lägga ut den på entreprenad? Mitt kontrakt borde ju bara gälla just företaget jag skrev det med?

Permalänk

Det bästa är att kontakta en advokatfirma och förklara sitt ärende, de kan knopa ihop ett bra kontrakt.
Fast du har rätt i det du säger, vill de vara lömska så kan de sno idén på så sätt och sen "köpa" idén från sig själva.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Det bästa är att kontakta en advokatfirma och förklara sitt ärende, de kan knopa ihop ett bra kontrakt.
Fast du har rätt i det du säger, vill de vara lömska så kan de sno idén på så sätt och sen "köpa" idén från sig själva.

Låter som att det kostar en del?? känns lite riskabelt för min del, studentmedlet räcker nog inte riktigt till för det..