Något fotoförbund vill ha kassettavgift på hårddiskar. Bojkott nu!

Permalänk
Glömsk

Något fotoförbund vill ha kassettavgift på hårddiskar. Bojkott nu!

Läs följande på DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2206&a=546225

Jag har skickat följande epost till Mats på Bus och jag hoppas att ni gör detsamma.

Citat:

Hej Mats!

Jag hade ingen aning om att Bus fanns. Nu har jag, efter en artikel i DN Kultur ( http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2206&a=546225 ) gått från omedvetenhet om Bus, till total bojkott, trots att jag är hobbyfotograf själv.

Jag spar inte fotografier på min hårddisk (förutom mina egna) och därför ska inte ett enda öre av pengarna jag betalar för lagringsmedia gå till er organisation. Om ni får som ni vill, då köper jag mina hårddiskar utomlands istället. Detta för att visa mitt missnöje med erat snikna försök att roffa åt er pengar genom att hoppa på den kampanj som skivindustrin började med.

Med vänliga hälsningar,
Björn

Sprid ordet till alla forum ni vet. Jävla förbund ska ge fan i våra datorkomponenter. Inte ens Copyswede försöker roffa åt sig pengar från hårddiskförsäljningen.

Här finns Bus' kontaktinfo: http://www.bus.se/servlet/GetDoc?meta_id=1067

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Henrik Ponténs fika-kompisar?

Sverige är ett land som kommer fall pladask för töntiga moraliska förpliktelser som folk bara hittar på för att de vill ha lite uppmärksamhet.

Säger som Gob i Arrest Development, C'mon?!?

EDIT: måste ju tillägga, jävla idioti

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på hur en webläsares cache funkar så kopierar ju nästan alla datoranvändare massor av bilder dagligen. Detta måste naturligtvis kompenseras för.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Hedersmedlem

Bra mail, Psio. Den här trenden måste stoppas.

Permalänk
Avstängd

Ja suck, jag vet inte vilka som är värst:

Extremfeminister eller de som utger sig för att försöka förhindra piratkopiering...

Permalänk
Inaktiv

Lika sjukt ju som att jag skall ge pengar till bert karlsson och hans förbannade skivbolag, när jag på clas ohlson köper en cd skiva för att bränna mina semesterbilder. Tyvärr har dessa människor inget annat att göra.

Permalänk
Medlem

Detta är faktiskt mer sjukt än att betala pengar till bert.

Det är nästan INGEN som har bilder som är upphovsrättsskyddade i sverige på sin dator, möjligtvis utan att veta om det.
Dessutom hur tusan ska man få in ett konstverk i skärmen?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

fan så fånigt.. hoppas verkligen inte skiten går igenom.

Permalänk
Glömsk

Fick följande svar:

Citat:

Hej Björn,

Visst är det kul med utbyte och diskussion om olika förslag till hru vi skall kunna garantera existensen av bra kulturinnehåll även i framtiden, men inte när det är så okreativt och opersonligt som nu, jag får nämligen exakt samma mailinnehåll (utom avsändanmanet) från flera personer. Lika trist metod som dina (?) argument. Kom igen men vad du själv tycker och våga uttrycka dej personligt så kan jag också ta dej på allvar och försöka övertyga dej om jag har skäl för min åsikt och att den har relevans i någon slags problematik som kanske rör alla som är intresserade av kultur.

Hälsningar
Mats Lindberg

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Är det första april eller dom enda bilder jag har lagrat digitalt är från egen digitalkamera och nu menar dom i BUS att jag ska betala för det nöjet eller?

Några andra bilder finns inte utom möjligen *host* en o annan utav mer lättklädd karaktär men det är kanske sådana bilder medlemmarna i BUS tar :D.

Nä trenden att suga ur privatkonsumenterna pengar vid hårdvaruköp med mer eller mindre suspekta argument håller inte för vem blir det nästa gång? Kanske Kungen begär en avbildningssavgift för han finns ju på ett och annat mynt avbildat?

Edit: Så skickat mail till denne ML.

Permalänk
Medlem

Skickade ett mail själv, så vi får se vad jag får för idiotiskt svar

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Skickat, väntar på idiotsikt svar, han får och skriva är ett som är säkert iaf.

Visa signatur

Main Rigg: Antec Solo, Be Quiet Drak Power 530W, Asus P5W DH Deluxe, Intel E6300 1.86GHZ @ 2.24GHZ @ Ninja Plus Revision B + 120mm Low Noice, Corsair XMS2 PC6400 2x1GB, Sapphire Radion X1950Pro @ VF900-CU, 2 x Nexus 92mm 19.2dB(A) Insug

Permalänk
Medlem

JÄVLA SOSSE!

Permalänk
Hedersmedlem

Skickade ett fint mail med en hel del sköna argument och påvisade även att jag var seriöst som tusan, samtidigt som jag var spänd på att få höra hans sida av historien med argument och motargument. Vi får se vad som händer.

Permalänk

Seriöst, det är är absurt om inte patetiskt. Upphovsrättsskyddade bilder, hur många sådana har man på datorn tro? Ska räkna efter, ja du 0 verkar det som förutom alla nakenbilder på Mats Lindberg

Detta är inte mer än ett löjligt försök att försöka fylla plånboken. Det här med sympati för lagliga individer verkar inte finnas. Då allt vi köper och tjänar ska beläggas med nån form av skatt.

Kan de inte tjäna sina egna jävla pengar...

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm jag ska nog se nästa års studier utomlands som en utvärderingsperiod för om man ska dra ifrån det här jäkla landet

Musikindustrin med kassetersättningen för privatkopiering... det kan jag förstå. Det bränns mycket musik både privat och pirat på CD-skivor.

Men hur många som köper hårddiskar lagrar material från konstnärer som är anslutna till BUS (verkar vara någon STIM-liknande väl?)? Ruskigt få. De har liksom inte den minsta rätt till detta från hårddiskförsäljningen!

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Glömsk

Kan någon som är registrerad på piratbyrån/piratpartiets forum upplysa om detta?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Innefattar det här förslaget all lagringsmedia, inklusive Flashminnen och liknande? Det skulle ju isåfall innebära att man betalar kasettavgift för det lagringsmedia man stoppar i sin kamera för att lagra bilderna (man själv tagit) på.

The irony.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Kan någon som är registrerad på piratbyrån/piratpartiets forum upplysa om detta?

Skickade ett tipsmail till dom, får hoppas det kommer upp på framsidan

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka tomtar... mail ska skickas.

Undrar hur de resonerar egentligen... för min mapp med egenhändigt tagna bilder har visst passerat 50gb medans bilder som andra (som verkligen inte är med i BUS) har tagit är någonstans runt 100mb, om ens så mycket. Varför ska då JAG betala pengar till en helt okänd organisation för att lagra MINA bilder?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Svaret jag fick på mitt mail:

Hej,

Tack för ditt e-post meddelande.

Vi skall undersöka förekomsten av bilder av profesionella bildskapare på bl a
hårddiskar. Det är för att få veta hur det ser ut med privatkopieringen av
bilder. Vi är inte intresserade av dom bilder man framställt själv och tänker
inte lägga dessa till grund för ev. krav på ersättning för privatkopiering av
bilder.

Det är inte säkert att du betalar en avgift för vad andra gör utan avgiften
läggs istället som en del av producentens och distributörens marginaler. Det är
inget ovanligt utan det förekommer i många fall att kostnaden för en produkt
påverkas av alla möjliga kostnder för att ta fram produkten.

Det är ingen fråga om att straffa någon utan istället frågan om att försöka se
till att bildksparna får betalt när deras bilder används för att ge dom
inkomster som möjliggör fortsatt verksamhet.

Vänliga hälsningar
Mats Lindberg

Jo just det, det är tillverkaren som betalar avgiften för inte kommer de att höja priset så mycket till kund som avgiften är ^^

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Och hur skall de undersöka förekomsten av bilder tagna utav proffs, då måste du ju tränga sig in i varje enskild mans dator och kolla av hdd'n.

Jo tjena, lär ju bli uppskattat.

EDIT: Fotografering är en HOBBY, precis som musik är. Kan man inte försörja sig på sådant så skall man se sig efter ett annat karriärval.

Permalänk
Medlem

Men gösses..

Hur wärchar man bilder och konst? "Save Image As..." ?

Låter som någon vill ha en bit av kakan med. Jag borde söka copyright rättigheter på allt jag skriver, så jag kan sätta dit er alla när ni försöker citera mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Men gösses..

Hur wärchar man bilder och konst? "Save Image As..." ?

Låter som någon vill ha en bit av kakan med. Jag borde söka copyright rättigheter på allt jag skriver, så jag kan sätta dit er alla när ni försöker citera mig.

Stäm mig

Som sagt är det helt åt skogen, även om det kanske finns bilder som är skyddade på folks datorer är det en minimalt antal.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Det var det dummaste jag har hört. Det finns fasktist vissa som använder sina hårddiskar till annat än att spara copyright skyddat material. Varför ska dom behöva betala extra pengar för sina hårddiskar för?

Jag har också skickat ett mejl till Bus för att berätta hur dumma i huvet man kan vara. Jag skrev också att deras dåliga rykte håller på att spridas från forum till forum just nu!

Jag har nu gått över till total bojkott!

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Glömsk

Precis. Eftersom musik- och filmbranschen lyckats upprioritera upphovsrättsdebatten så försöker Bus sno åt sig lite av kakan.

Det är precis som i USA. Direkt när RIAA var som mest på tapeten kom det något hockeyförbund (baseball kanske det var?) och började snacka om de ägde upphovsrätten till spelstatistik.

Här i Sverige säger vi dock ifrån, högljutt och länge.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Vi kanske ska bilda en ekonomisk intresseorganisation vars uppgift är att ta betalt när medlemarna utsätts för dålig kultur?

Skickade följande mail så får vi se vad han svarar..

Hej Mats.

Jag läste en artikel i DN om att ni vill införa en typ av skatt för bildmaterial på lagringsmedia, det måste innebära om det går igenom att jag fritt kan lagra bilder på era medlemmars verk dvs. om jag köper lagringsmedia där skatten ingår i priset - för jag har betalt avgiften då…

www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2206&a=546225

/Stefan

Edit: Har redan fått svaret.

Hej,

Javisst det är hela tanken. Vi vill att privatpersoner för sitt eget personliga bruk skall kunna använda våra medlemmar (och andras) bilder utan att bryta mot upphovsrättslagen. Som kompensation får bildskaparen en skälig ersättning som skall vara indivduell och gå till dom vars verk kopieras. Det är alltså inte frågan om en skatt utan en ersättning till personer (inte till en organisation, BUS, organisationen skall bara inkassera och dela ut ersättningen och det är inte troligt att det är BUS som i så fall skulle göra det).

Du har uppfattat saken rätt.

Hälsningar
Mats

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Dags att flytta utomlands snart...

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lomkolen
Jag har nu gått över till total bojkott!

av vaddå?

det är ju det som är konstigt i sammanhanget, ingen tycks ju ens veta exakt vilken aktivitet det åsyftas där bus-medlemmarnas upphovsrätt kränks, eller ens ett exempel på ett sådant verk eller tillfälle...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

Ärligt talat, finns det annat än porrbilder som piratkopieras?

Jag ska skicka ett mail jag också.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare