Permalänk
Medlem

HELT tyst dator!

Hejsan!
Vill ha en helt ljudlös dator och undrar då om dessa komponenterna har potential till det.

Antec P180
Seasonic 430 (någon som har tips på stabilt fläktlöst modulärt nätagg?)
Noctua U12 (tänkte köra den passiv)
VF900
Cooltek ljuddämpningskit och ljuddämpningsmattor.
En ADDA 120mm fläkt
EN ADDA 80mm fläkt

Blir detta "nästan" helt ljudlöst eller är det nått jag bör ändra på?

Visa signatur

:D:D:D

Permalänk
Medlem

Ang. fläktlös PSU,

Jag har ett sånthär: http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=24387

Är dock inte fläktlöst, men ett tystare och stabilare Nätagg får man leta efter. Fläkten går igång vid en viss temperatur och man kan ställa den på antingen "tystläge", "mellanläge" eller "performanceläge" Har min på mellanläge och tror aldrig den har startat.

Driver: X2 4400+, GF 7900 GTX, WD Raptor, DVD-brännare, 2st Papst 120mm fläktar, ASUS A8N-sli SE och två pci-kort (ljud och lan)

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk
Medlem

Låter bra, men jävlar va dyr den va du

Visa signatur

:D:D:D

Permalänk
Medlem

TheDuke, har du inte andra chassifläktar då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
TheDuke, har du inte andra chassifläktar då?

2st Papst 120mm fläktar <-- står ju där uppe

kör dom på 50% med speedfan (knäpptysta)

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk
Avstängd

Re: HELT tyst dator!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av drifty
Hejsan!
Vill ha en helt ljudlös dator och undrar då om dessa komponenterna har potential till det.

Antec P180
Seasonic 430 (någon som har tips på stabilt fläktlöst modulärt nätagg?)
Noctua U12 (tänkte köra den passiv)
VF900
Cooltek ljuddämpningskit och ljuddämpningsmattor.
En ADDA 120mm fläkt
EN ADDA 80mm fläkt

Blir detta "nästan" helt ljudlöst eller är det nått jag bör ändra på?

Dåligt val av det mesta tycker jag!
Tror att schythe ninja kyler bättre passiv, adda har ingen tyst 120mm vad jag har sett och deras 1000rpm är inte tystare än nexus.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=50057
Den 80mm fläkten.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=55417
Den 120mm fläkten!
vf900 är väl rätt högljudd skulle jag tippa på, köp passiv kylning till grafikkortet och modda dit nån av fläktarna jag länkade till!
http://www.webhallen.com/prod.php?id=43441
Det nätagget också!
Finns även i 350w version har jag för mig!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem

finns ju ett chassi som är en enda stor kylsfläns som du kopplar in allt till, det blir nog tyst.
bara hdd'n som är dagens problem får vänta ett par år tills vi får maffiga flashminnen

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

En ljudlös dator med fläktar, tillåt mig småle en smula...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Permalänk

Som xplance_uppsala säger kommer det att vara svårt att få en "helt tyst dator" om du ska använda fläktar och hårddiskar. Sedan har du glömt det allra viktigaste...en FLÄKTKONTROLLER!

Chassit som du har valt har väldigt bra placering av fläkthål om du ska använda en Ninja passivt.

Jag skulle ha köpt:
Antec P180
Gigabyte I-RAM
1*Nexus 120mm
Antec 350W Phantom PSU
Passiv kylning till GPU (titta här för alternativ)
Scythe Ninja
Kanske en Raptor 150GB för lagring.
och en Zalman Fanmate till fläkten.

Det är svårt att säga vad du ska ha med tanke på att du inte har skrivit vad du har för komponenter i din dator och vad du har för budget...

Visa signatur

533 mhz Celeron|64 MB Ram|32 MB delat videominne|20 GB HDD|Cd-RW|DVD Rom

"Please quote me for replies"

Permalänk
Medlem

Jo det var ju därför jag skrev "nästan" ljudlös xplane. Jag förstår själv att aldrig kommer bli helt tyst, men man kan ju försöka så gått det går?

Alla testar jag har läst så kyler en Noctua U12 mycket bättre passivt än en Scythe Ninja. Och GPU fläkten blev fel, tänkte ta en passiv aerocool istället. Det är väl egentligen bara chassi fläktarna och nätagget som jag undrar över. Vissa säger ADDA vissa säger Nexuz, blir helt tokig. Ska kolla närmare på Antec Phantom och lägga till en fläkt controller.

Visa signatur

:D:D:D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drifty
Jo det var ju därför jag skrev "nästan" ljudlös xplane. Jag förstår själv att aldrig kommer bli helt tyst, men man kan ju försöka så gått det går?

Alla testar jag har läst så kyler en Noctua U12 mycket bättre passivt än en Scythe Ninja. Och GPU fläkten blev fel, tänkte ta en passiv aerocool istället. Det är väl egentligen bara chassi fläktarna och nätagget som jag undrar över. Vissa säger ADDA vissa säger Nexuz, blir helt tokig. Ska kolla närmare på Antec Phantom och lägga till en fläkt controller.

Dom som säger ADDA är bara oinformerade, SPCR har mätt, Nexus är tystare.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Okej, då får det väl bli Nexuz fläktar istället.

Vad tycker ni om detta istället då?

Antec P180
Antec Phantom nätagg
Noctua U12
Cooltek ljuddämpningskit och ljuddämpningsmattor
Zalman fläktcontroller
Aerocool passive GPU kylare
Nexuz 120mm
Nexuz 80mm

Bättre så?

Visa signatur

:D:D:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drifty
Okej, då får det väl bli Nexuz fläktar istället.

Vad tycker ni om detta istället då?

Antec P180
Antec Phantom nätagg
Noctua U12
Cooltek ljuddämpningskit och ljuddämpningsmattor
Zalman fläktcontroller
Aerocool passive GPU kylare
Nexuz 120mm
Nexuz 80mm

Bättre så?

Ninjan istället för Noctua.

Och snälla du.. Nexus! Inte Nexuz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Ninjan istället för Noctua.

Och snälla du.. Nexus! Inte Nexuz.

tänkte säga båda dom 2 sakerna jag med, tror han spelar för mycket cs!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk

Jag tycker du ska köpa PAPST-fläktar så får du kvalité och med fläktkontrollern kan du sedan sänka spänningen så de blir tysta. PAPST har ju lätt dom ärligaste specarna.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Jag ska helt ärligt säga att jag aldrig har använt varken ADDA- eller Nexusfläktar, av den enkla anledningen att jag är 100% nöjd med PAPSTfläktarna jag har, http://www.gtek.net/index.php?mode=item&id=50&session=6972ca1...

Med fancontroller / speedfan är dom helt tysta (@ 50% ca. 800 RPM överröstar hårddisken dom, (Seagate barracuda IV, alltså den ljudisolerade) )

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Jag tycker du ska köpa PAPST-fläktar så får du kvalité och med fläktkontrollern kan du sedan sänka spänningen så de blir tysta. PAPST har ju lätt dom ärligaste specarna.

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA där skrattade jag faktiskt högt på riktigt när jag läste!
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=304279&view=detailed
PAPST Fläkt 120x120x25mm (16,5db)
Rotationshastighet 1200 rpm
Luftflöde (Totalt) 44,1 cfm
Hhahahaha joo ärligt, väldigt.

Nexus 120mm Real Silent Case Fan Orange, 22,8 dB(A), 36,87 CFM Rotationshastighet 1000 rpm

Det är inte lite mer ärligt? snälla...........

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hehejaa
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA där skrattade jag faktiskt högt på riktigt när jag läste!
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=304279&view=detailed
PAPST Fläkt 120x120x25mm (16,5db)
Rotationshastighet 1200 rpm
Luftflöde (Totalt) 44,1 cfm
Hhahahaha joo ärligt, väldigt.

Nexus 120mm Real Silent Case Fan Orange, 22,8 dB(A), 36,87 CFM Rotationshastighet 1000 rpm

Det är inte lite mer ärligt? snälla...........

Var i PAPST specen ligger oärligheten?

Det står dessutom på komplett att dom låter 18dB Att komplett har gjort sin överskrift fel är knappast PAPST fel...

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDuke
Var i PAPST specen ligger oärligheten?

"16.5 dB, 1200 rpm"

Där har du.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
"16.5 dB, 1200 rpm"

Där har du.

Jag citerar migsjälv då, eftersom du inte läser ordentligt;

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDuke
Det står dessutom på komplett att dom låter 18dB Att komplett har gjort sin överskrift fel är knappast PAPST fel...

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk

120mm Papst-fläktarna som ska låta 26dB är väldigt tysta och fina om du kör dem i 5V.. robust byggkonstruktion, föredrar dem mkt mer än nexus 120mm som inte ens startar på 5V som måste matas med typ 7-8V om de skall starta säkert och de dras med ett irriterande motorljud om man går högre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av randomprecision
Som xplance_uppsala säger kommer det att vara svårt att få en "helt tyst dator" om du ska använda fläktar och hårddiskar. Sedan har du glömt det allra viktigaste...en FLÄKTKONTROLLER!

Chassit som du har valt har väldigt bra placering av fläkthål om du ska använda en Ninja passivt.

Jag skulle ha köpt:
Antec P180
Gigabyte I-RAM
1*Nexus 120mm
Antec 350W Phantom PSU
Passiv kylning till GPU (titta här för alternativ)
Scythe Ninja
Kanske en Raptor 150GB för lagring.
och en Zalman Fanmate till fläkten.

Det är svårt att säga vad du ska ha med tanke på att du inte har skrivit vad du har för komponenter i din dator och vad du har för budget...

Jag har antec phantome 350. Den är iofs passiv men man måste ha luftgenomströmning i lådan annars blir den överhettad. räcker dock med en 120 på lägsta varvtal. För övrigt en kalasbra nätdel.
Dessvärre tror jag inte den säljs längre.

Om du ska ha en tyst datorn borde du kolla på ett passivt kylt vattenkylsysten. Kör själv med zalman reserator och är mycket nöjd. Ända problemet är hdd:n som dels blir varm och dels låter he hel del men köp denna http://www.highspeedpc.com/Merchant2/merchant.mv?Screen=PROD&Product_Code=HDM-Lslv&Category_Code=HDH2O så borde det vara fixat. Vet dock ej om den finns i svenska butiker. Finns även en passivt kyld http://kylning.com/info.php?products_id=1077 som enligt flera tester ska funka helt ok. Kräver iofs viss luftgenomströmning men det måste du ju ändå ha iom passiva nätdelen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDuke
Jag citerar migsjälv då, eftersom du inte läser ordentligt;

...

Då får väl jag också citera mig själv då:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
"16.5 dB, 1200 rpm"

Där har du.

Och där har du faktafelet. Ska man verkligen behöva utveckla, med tanke på allt snack som gått på forumet om ljudnivå/varvtal?

Permalänk
Medlem

Mcube Hfx om du vill ha passiv lösning.

Aktiva lönsingar:

annars Antec P150 (billigt och bra) eller Antec p180 med Antec Phantom...

+

Nexus eller annan Yate Loon baserad fläkt. (kanske en Papst för den lägre trumman i P180 chassiet framför Phantom då den presterar bättre i miljöer med hög impedans än vad Nexus (YL) gör.

+

Cpu: Thermaltake Hr-01 + fanduct (finns på tyska sidor Pcb tar inte in dom)

+

Gpu: Aerocool Vm-102

Angående HDD är Raptor 150 väldigt tyst med tanke på hur bra den presterar.

Permalänk
Medlem

Det är inget problem att med enkla medel komma ned till den nivån då en 3.5"-disk utan inkapsling är den dominerande ljudbilden.

Om du vill få riktigt tyst måste du antingen fixa en bra inkapslad 3.5"-disk alt. en tyst 2.5"-disk. Vill man gå riktigt overkill kan man köra en inkapslad 2.5"-disk.

Vill man ha en riktigt tyst dator måste man nästan alltid offra just lite hårddiskutrymme och hårddiskprestanda (om man går på 2.5"-enheter).

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDuke
Var i PAPST specen ligger oärligheten?

Det står dessutom på komplett att dom låter 18dB Att komplett har gjort sin överskrift fel är knappast PAPST fel...

Haha ja men även om det skulle stå 22db skulle det vara extremt oärligt, snälla...

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Och där har du faktafelet. Ska man verkligen behöva utveckla, med tanke på allt snack som gått på forumet om ljudnivå/varvtal?

Seriöst, det säljs inte en enda fläkt för datorbruk som har bra specifikationer (alltså, specifikationer som överensstämmer med verkligheten). Det är faktafel rakt igenom sett ur kundens perspektiv, oavsett tillverkare.
Sen är det väl fel att döma ut en produkt för något som marknadsföringsavdelningen hittat på?

Och det är för mig fullkomligt ointressant hur tyst den är på 12V. Papst fläktarna är inte särskilt tysta på 12V, nej. Och ingen har sagt det heller. Två har nämnt att de är väldigt tysta på ~5V en enorm skillnad.
Om man nu av någon konstig anledning måste köra på 12V så skulle jag inte rekommendera dem till en tyst burk. Men alla jag vet om som varigt ute efter en tyst burk har då orkat göra sig det "besväret".

Vissa klagar över tickande papstfläktar. Själv har jag inte råkat ut för det, men råkar man ut för det förstår jag om man är besviken.

Jag är kräsen och en papst (120mm 26 dB) fläkt på 5V är riktigt tyst. Sen ska man komma ihåg att den blåser väldigt lite på 5V men nog blåser den. Och även om luftflödet kan anses försumbart när man håller med handen så gör det trotts allt en enorm skillnad med lite luftflöde mot inget alls. Och huvudsaken är att det kyls tillräckligt, sen har ljudnivån högsta prioritet.

Säger inte att Nexus är sämre men Papst fläktarna startar som sagt utan problem på 5V vilket jag anser vara ett stort plus. Vissa fancontrollers må boosta upp fläktarna innan de sänks till det man valt men om fläkten skulle stanna i drift någon gång så är det kört.
Om Nexus skulle vara tystare så skulle man inte märka det under drfit, luftflödet låter mer än själva fläktljudet.
vibrationerna har jag dock inte så stor koll på.

Så för att knyta detta till trådstartaren. Även om passivt är lockande så ska det mycket till för att man verkligen ska behöva det överallt.
Det man kan fixa med en papst 120 mm på 5V (eller liknande) behövs oftast inte köra passivt om man inte kör med ljuddämpade 2.5" diskar osv.
För det är som sagts hårddisken som är det största problemet. Och ju fler man har desto större problem blir det.

Däremot är väl nätagget undantaget. Pga. alla komponenter blir det alltid ett luftdrag som låter. Men man ska också komma ihåg att ett tyst (aktivt kylt) nätagg har ett betydligt behagligare ljud än en hårddisk.

Sen kostar visserligen papstfläktarna en del. Det gör visserligen Nexusfläktarna också med papstfläktarna kostar 70 kr mer (på webhallen).
Om det är värt det ska jag inte uttala mig om. Men jag ska vara ärlig och säga att det tar emot att lägga såpass mycket på en fläkt. Kanske inte om man ska köpa en, men ska man köpa ett par så blir det rätt jobbigt rätt fort.
Av den anledningen kommer jag kanske införskaffa mig ett par nexusfläktar. Vore intressant att jämföra dem rakt av, men skulle ju bli rätt besviken om de inte visade sig hålla måttet.

Permalänk
Medlem

Nätagg är svårt att få helt tyst för att det är kritiskt att det kyls odrentligt. Men en sak du kan göra åt hela lådan är att ljudisolera den med "Trolleflex" Jag vet dumt namn men det heter så. Minskar ljudet med 70 procent har jag läst

Visa signatur

You cant dodge this bullet cause this aint The Matrix....

Permalänk
Medlem

Anledningen till att papstfläkten startar på 5V medan nexusfläkten inte gör det kan ju vara att papstfläkten snurrar snabbare än nexusfläkten på 12V, och därmed även på 5V.

En långsammare fläkt är en tystare fläkt, om man antar att ingen av fläkten producerar något missljud. Mina nexusfläktar gör då inte det, jag måste i ett helt tyst rum på natten vara ca 15cm ifrån med örat för att höra dem på 5V. Dock kör jag dem på 7V då mina hårddiskar ändå överröstar fläktarna.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.