Egen konfiguration av budget system; Dell Inspiron 6400 - kan ni bedömma?

Permalänk
Medlem

Egen konfiguration av budget system; Dell Inspiron 6400 - kan ni bedömma?

Hejsan!

Ska in i lumpen strax och behöver en dator att underhålla mig med där. Känner att runt tiotusen är lagom att smälla på en laptop, för min del (dyrare får vänta tills efter lumpen).

Först var jag inne på att köpa en Macbook, snygg, bra batteritid och portabel. Men, jag blev senare sugen på en där man kanske kan spela Battle Field 2 eller GTA San Andreas, därför vandrade jag nu bort från Macbooken.

Jag läste en massor av recensioner och fann att Dell verkar göra rätt bra Laptop's, så in på deras sida och leta efter en laptop med widescreen, max 15" och bra battertid + då ett grafikkort.

Jag fann detta, som jag inte vet ifall det är bra eller rakt av dåligt.

Såhär ser Inspiron 6400 systemet jag konfigurerat ut:

Intel ® Core™ Duo Processor T2300 (1.66 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x512)
256MB ATI® MOBILITY™ RADEON® X1400 graphics card, PCI-Express x16
80GB (5,400 rpm) Hard Drive
8X DVD+/-RW med Software
Intel® Pro WLAN 3945 Internal Wireless (802.11a/b/g 54 Mbps) for Duo Processors
Gedis Bundle Reference 6400 Silver N05642
9-cell , 80 Whr Li-Ion primary battery
15.4" W Screen XGA TFT Display resolution: 1280x800

Frågorna;
1. Är det någon komponent där som ni känner till att den inte är bra?
2. Hur är utseendet, känslan och dylikt på Inspiron 6400 - finns det större bilder någonstanns?
3. Tror ni den kan hantera Battle Field 2 med okej grafik och FPS?
4. Sista och omöjliga frågan, någon som vågar chansa på batteritiden på ett ungefär med ovan konfigurationer?

MVH Björn

Visa signatur

"I will DL and have a look!"

Permalänk

Beroende på hur länge du planerar att använda datorn så hade jag satsat på en minnesticka istället för två, då kan du uppgradera den när spelen kräver det och plånboken tillåter det. Jag hade också valt en 7200rpms hårddisk. Skillnaden sägs vara märkbar och den är bara marginellt dyrare.
Upplösningen på skärmen är en smaksak.

Jag tror inte att den ska ha några problem med bf2, min dator klarar det utan problem.

Batteritid, hm. Det hänger ju framförallt på vad du hittar på och vad du har för ljusstyrka på skärmen osv. En vild gissnings skulle vara sju timmar (?)

Själv så väntar jag på en D620 så om du har några frågor om dell så kan jag nog svara på de flesta.

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

Sju timmar känns galet.

Jag börjar fundera på ifall man kanske ska nedgradera till ATI X1300 128mb grafikkortet istället, verkar inte vara någon större skillnad. Av vad jag kan urläsa...

Visa signatur

"I will DL and have a look!"

Permalänk

Tror du att sju timmar är en över eller underskattning?
Är det stor prisskillnad? annars så hade jag inte nedgraderat, det går ju inte att uppgradera sen.
ett forum som jag kan tipsa om om du inte redan vet om det är www.notebookreview.com .

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

Tror att det är en överskattning, sju timmar känns galet mycket.

Visa signatur

"I will DL and have a look!"

Permalänk

jag har ungefär den konfigurationen men med truelifeskärm och x1300 kort. jag har kanske en 3(spel)-5timmar(kontorsgöra) batteritid. jag tycker de altenrativ du valt verkar vara väldigt bra! jag är väldigt nöjd med datorn även om jag inte tycker den är direkt den snyggaste laptopen rent estetiskt. den ser ut precis som inspiron 6000 som jag tror det finns högupplösta bilder på här på forumet lite längre ner

Permalänk
Avstängd

du får aldrig 7 timmar.. haha. helt omöjligt. de flesta håller typ 2-3 timmar..

mer än så får du inte ur din iheller.

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
du får aldrig 7 timmar.. haha. helt omöjligt. de flesta håller typ 2-3 timmar..

mer än så får du inte ur din iheller.

Med 9-cell batteriet så verkar den faktiskt hålla upp mot 5 timmar. Men jag vet att de flesta laptops inte håller den standarn tyvärr.

Visa signatur

"I will DL and have a look!"

Permalänk
Avstängd

inte en chans.. jag har 9 cells batteri på min också. därför den håller så förvånadsvärt bra... 3h surfande.. MAX.

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

vad har din amilo med 17" skärm och 6800go med denna dell att göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
inte en chans.. jag har 9 cells batteri på min också. därför den håller så förvånadsvärt bra... 3h surfande.. MAX.

Den drar mer ström en dellen.. har en lika dan som du och den äter ju ström!

Visa signatur

Stationär:p4 3.6 ghz, 2 gigram, getforce 6800. Laptop: Intel M740 1.7 ghz, 1 gig ram, geforce 6800 go 256MB

Permalänk
Avstängd

äter ström? herregud..

så du menar att hans system är 3 gånger strömsnålare än mitt system?

dell håller MAX 3 timmar.. 2 timmar spelande.. oavsätt om du har 9 cell eller annat... det håller klart mindre om du inte har 9 cell..

men min prolle drar mindre ström än den han skall ha.
mina minnen drar mindre ström än vad dom han skall ha gör.
mitt gfx drar typ 30% mer ström än hans grafikkort. och även om jag sätter det i snål läge så drar mitt typ mindre ström än vad hans gör...

min skärm drar lite mer än vad hans gör... men huvudsaken är att hur mkt du än vrider och drar på det så får han ALDRIG ut mer än MAX 3½ timme hur jävla snålt han än kör med den...
det är inte mer med det...

kör jag liksom min i 800mhz och gfx på typ 100/300 och max battery saving.. undervoltar CPUN osv... så går min i 3h med surf + winamp...

och då är min snålare än vad hans är... så shh plz.

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Rosa Rebell, för det första kan man inte välja en minnessticka från dell och för det andra så är inte en 7200rpm disk marginellt dyrare utan ganska mkt dyrare och vad jag har hört och läst så ska skillnaden vara marginell :).

Visa signatur

:D:D:D

Permalänk
Medlem

Dwn: Jag kan ju varken bekräfta eller dementera batteritiden på Inspiron 6400 då jag inte hunnit få min ännu. Däremot har datorn, tillsammans med 9-cells batteriet, fått mycket bra kritik när det gäller batteritid. Att sitta och döma ut batteritiden på en maskin du inte ens testat är ju inte annat än idiotiskt.

Av det jag hört ska den kunna hålla upp mot 4-5 vid normal/lugn belastning (surfande?). Skaffa dig en egen uppfattning om datorn innan du kastar ur dig massa påståenden, istället för att hänvisa till en dator som är helt olik den som faktiskt diskuteras.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drifty
Rosa Rebell, för det första kan man inte välja en minnessticka från dell och för det andra så är inte en 7200rpm disk marginellt dyrare utan ganska mkt dyrare och vad jag har hört och läst så ska skillnaden vara marginell :).

Jovisst kan du välja om du vill ha en eller två minnesstickor, titta igen.

Såg att det skiljde 900kr, så mycket gjorde det inte på lattituden. De 900 hade jag nog lagt på andra saker.

Gällande batteritidsdebatten så ska jag leta upp en recension där de testar den. Skillnaden mellan 6 och 9 cells batterier är dock 53Whr och 80 Whr, det bör märkas..

http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2827
En recension.

"Battery:

With the smaller option 6 cell battery and a powerful new processor, I didn't have very high hopes for battery life. However, the Dell lasted longer than expected. At maximum brightness, it played a DVD for 2 hours and 30 minutes. Under normal light tasks, with WiFi on and almost maximum brightness, the battery lasted almost three hours. Dimming the screen all the way and shutting wireless off squeezed almost 4 hours of total battery life. I could burn the battery in about 90 minutes or less if I really tried. Gaming would likely burn it this fast.

The optional 9-cell battery, which is the same physical size as the 6-cell, should give about 50% more run time.

The battery charges fast for the first 80%. At nearly 1% per minute, you could get a significant boost on a one hour layover at the airport.

A bigger battery might be a better choice than two batteries. Lithium-Ion cells wear out even if you don't use them."

Puss och kram,
Erik

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onaka_the_kaka
jag har ungefär den konfigurationen men med truelifeskärm och x1300 kort. jag har kanske en 3(spel)-5timmar(kontorsgöra) batteritid. jag tycker de altenrativ du valt verkar vara väldigt bra! jag är väldigt nöjd med datorn även om jag inte tycker den är direkt den snyggaste laptopen rent estetiskt. den ser ut precis som inspiron 6000 som jag tror det finns högupplösta bilder på här på forumet lite längre ner

hur är truelife skärmen i jämförelse med den vanliga? bättre bild?

och Bearny, vad gick det systemet du visade på?

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk

hmm.. dell's truelife är inte lika bra som vissa andra märkens typ FujitsuSiemens/Sonys motsvarigheter.. å andra sidan tycker jag nog skärmen är den viktigaste delen av hela datorn så om jag köpte en ny dator idag skulle jag ändå välja till det. eller kanske försöka "pruta med det":)

och jo jag skulle nog vilja påstå att man kan köra på batteri åtminstonde 5timmar med det stora batteriet. men den sänker klockfrekvensen på både grafikkort och processor när den går på batteri, dessutom körs skärmen på lite svagare belysning. om allt körs på max(vilket ju går att ställa in) kan jag tänka mig att batteriet inte räcker så länge.

jag tror personligen att 7200rpms hårddisk eller en endaste minnessticka är slöseri på pengar. när man väl vill byta upp sig från 1gb till säg 2gb så vill man antagligen ha en 64bitars cpu också.

de "svåra valen" med denna datorn är nog x1300/x1400 eller truelife/inte truelife....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
äter ström? herregud..

så du menar att hans system är 3 gånger strömsnålare än mitt system?

dell håller MAX 3 timmar.. 2 timmar spelande.. oavsätt om du har 9 cell eller annat... det håller klart mindre om du inte har 9 cell..

men min prolle drar mindre ström än den han skall ha.
mina minnen drar mindre ström än vad dom han skall ha gör.
mitt gfx drar typ 30% mer ström än hans grafikkort. och även om jag sätter det i snål läge så drar mitt typ mindre ström än vad hans gör...

min skärm drar lite mer än vad hans gör... men huvudsaken är att hur mkt du än vrider och drar på det så får han ALDRIG ut mer än MAX 3½ timme hur jävla snålt han än kör med den...
det är inte mer med det...

kör jag liksom min i 800mhz och gfx på typ 100/300 och max battery saving.. undervoltar CPUN osv... så går min i 3h med surf + winamp...

och då är min snålare än vad hans är... så shh plz.

Vad sur du blev.

Är väl inget, men hur som helst, så säger de flesta som har en e1505/6400 att de får ut minst 3h, många säger att de lyckats krama ur upp mot 5h.

Förstår inte varför nödvändigtvis min skulle dra mer ström än din, min använder nyare teknik och kanske därför drar mindre, högre verkningsgrad etc.

x1400 kort ifall du planerar att spela något och absolut den bättre skärmen, ska man sitta och glo på något, så ska man väl unna sig lite gott, jag ändra om i ordern och hade nu beställt den bästa istället.

Visa signatur

"I will DL and have a look!"

Permalänk
Avstängd

ja visst kan du klämma ut NÄSTAN 4h ( som dom skrev i reviewen som ngn postade )...

då gick typ prollen på 500mhz, gfxet var typ avstängt osv...
minnena tjockt undervoltade osv...

liksom kan man kalla det för bra då? den ska ju klara 4h med allt iaf på normalt... typ iaf 1.4 ghz. osv... du kan OMÖJLIGT ens starta ett spel när du kör på batteriet liksom... 600 mhz och starta ett spel = datorn låser sig.

det stod också att med ett 9cells så lyckades dom klämma ur all kraft bara med 90 minuter vilket är 1½ timmes WOW / Oblivion lirande...

Kallar du det 7h ? ^^

7h e bara lol.. typ VISSA mac klarar väl 6 och dom ligger på 1.2 ghz med nätet ikopplatt... sedan skall du också dra ut sladden. då sänker sig prollen där med gfx lika så..

sedan har vi också nästa lilla grej.. jag kan lira oblivion med överklockat GFX och prollen på max. och max grafik i 1h 50 min. sedan dör min typ... 2h om jag springer mkt i staden....

och med den reviewen så 1½ h... så du kan fetglömma era snack om 7h.

sedan har vi nästa grej... kör du med trådlöst nätverk så kan du ju räkna bort 10-20 minuter utav batteritiden också

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

altså du verkar ha mycket svårt att förstå att din 17"skärm och ditt 6800Go drar minst lika mycket som hela hans dator. jag vet för jag har likadana saker själv!

en 6400 klarar lätt 5timmar med 9cells batteri vid surf och mp3 lyssnande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
ja visst kan du klämma ut NÄSTAN 4h ( som dom skrev i reviewen som ngn postade )...

då gick typ prollen på 500mhz, gfxet var typ avstängt osv...
minnena tjockt undervoltade osv...

liksom kan man kalla det för bra då? den ska ju klara 4h med allt iaf på normalt... typ iaf 1.4 ghz. osv... du kan OMÖJLIGT ens starta ett spel när du kör på batteriet liksom... 600 mhz och starta ett spel = datorn låser sig.

det stod också att med ett 9cells så lyckades dom klämma ur all kraft bara med 90 minuter vilket är 1½ timmes WOW / Oblivion lirande...

Kallar du det 7h ? ^^

7h e bara lol.. typ VISSA mac klarar väl 6 och dom ligger på 1.2 ghz med nätet ikopplatt... sedan skall du också dra ut sladden. då sänker sig prollen där med gfx lika så..

sedan har vi också nästa lilla grej.. jag kan lira oblivion med överklockat GFX och prollen på max. och max grafik i 1h 50 min. sedan dör min typ... 2h om jag springer mkt i staden....

och med den reviewen så 1½ h... så du kan fetglömma era snack om 7h.

sedan har vi nästa grej... kör du med trådlöst nätverk så kan du ju räkna bort 10-20 minuter utav batteritiden också

Jag har inte nämnt 7h, men mer än du försöker påstå. Kollar vi hos dell så säger de: "Batterilivslängd: Var produktiv i upp till 5 timmar utan att behöva ladda batterierna"

Läser vi på andra forum, så kommer folk upp i 5 timmar där också, när de surfar.

Den har helt enkelt bra batteritid, din har det inte. I regel suger batteritiderna på laptops, men inte på den här, men på din, acceptera.

Visa signatur

"I will DL and have a look!"

Permalänk
Avstängd

det är exakt likdant batteri. det enda som skiljer sig är formen och designen bara...

våra system drar lika mkt om inte mitt drar mindre när jag kör på lågvarv...

mitt grafikkort drar knappt någonting när man kör det på max batteritid och klockar ner det med 300%... det är likvärdigt med ett x1400.

ja men det är som alla andra jävla tricks "upp till"... har du någonsin sett en som har telia bredband 24mbit som verkligen tankar i 24mbit? nej för det är "upp till". OM du sitter i 1 meter från tele stationen kanske du klarar 24mbit. men inte annars...

och visst. kör du prollen på 300mhz. minnena odugliga. undervolt på både gfx och cpu. gpu nerklockad med 300% och allting på en redan så dålig dator... då kan du ju fan knappt surfa på den.. tar ju 10 år o gå in på en hemsida...

och som jag sade innan också... kör du trådlöst så försvinner MINST 10-20 minuter på ditt batteri oavsätt!
kör du nätkabel så finns de ju ingen anledning till att sitta utan strömsladd.. för då e du ju bevisligen inomhus.. och då har du ingen anledning för att gå runt med en tpkabel i datorn... det e bara idiotiskt...

min polare har en 6400 med 9cells.. han kan surfa i 3h med trådlöst.. vilket jag tycker är bra.. men sätter han igång spel.. då dör den efter 2h.. och grafikkortet är tydligen fruktansvärt dåligt...

är du ute efter batteritid så köp en mac... dom kan du iaf spela på och leka med i 5-6h det kan du INTE med en dell!

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
det är exakt likdant batteri. det enda som skiljer sig är formen och designen bara...

våra system drar lika mkt om inte mitt drar mindre när jag kör på lågvarv...

mitt grafikkort drar knappt någonting när man kör det på max batteritid och klockar ner det med 300%... det är likvärdigt med ett x1400.

ja men det är som alla andra jävla tricks "upp till"... har du någonsin sett en som har telia bredband 24mbit som verkligen tankar i 24mbit? nej för det är "upp till". OM du sitter i 1 meter från tele stationen kanske du klarar 24mbit. men inte annars...

och visst. kör du prollen på 300mhz. minnena odugliga. undervolt på både gfx och cpu. gpu nerklockad med 300% och allting på en redan så dålig dator... då kan du ju fan knappt surfa på den.. tar ju 10 år o gå in på en hemsida...

och som jag sade innan också... kör du trådlöst så försvinner MINST 10-20 minuter på ditt batteri oavsätt!
kör du nätkabel så finns de ju ingen anledning till att sitta utan strömsladd.. för då e du ju bevisligen inomhus.. och då har du ingen anledning för att gå runt med en tpkabel i datorn... det e bara idiotiskt...

min polare har en 6400 med 9cells.. han kan surfa i 3h med trådlöst.. vilket jag tycker är bra.. men sätter han igång spel.. då dör den efter 2h.. och grafikkortet är tydligen fruktansvärt dåligt...

är du ute efter batteritid så köp en mac... dom kan du iaf spela på och leka med i 5-6h det kan du INTE med en dell!

* Det är skilda processorer, din drar kanske mer energi, sämre verkningsgrad.
* Ska man surfa behövs inte full kapacitet, sedan att du hittar på siffror är en annan ska, så illa är det inte.
* Vad är 20min på upp till 5 timmar?
* Kollar du andra dell's, så är de inte lika snälla med batteritiden där, så det verkar inte vara hittepå från deras sida. Dessutom är det ju andra ägare av den som också hävdar 5 timmar (med 85hrs batteriet).
* Macen har också likadan konfig, varför skulle den hålla så mycket längre?
* x1400 duger för half-life 2 med bra inställningar och till det en fin FPS, good enough för mig.
* Macen kostar över 20 000 ifall man ska ha ett dedikerat grafikkort.

Visa signatur

"I will DL and have a look!"

Permalänk

jag gör ett experiement nu där jag använder min 6400 med winamp/msn/firefox igång konstant och givetvis allt annat tjaffs i bakgrunden såsom antivirus, brandvägg osv .... såhär efter en halvtimma så visar batterimätaren att det är 4:10kvar i batteritid. detta gäller då ett 9cells batteri

Permalänk

Kära Dwn, vänligen observera att battieriet i testet är ett 6 cells. När de maxade datorn så räckte det i 90 minuter. När de kollade på dvd (max ljusstyrka på skärmen) så räckte det i 150 minuter. De uppskattade att 9cells batteriet skulle räcka nästan dubbelt så länge.

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk

nu har jag kört min 6400 på batteri i ungefär 1½ timme. under tiden har jag laddat ner iso-filer, lyssnat på musik och surfat .typiskt standardanvändande men absolut inte strömsnålt. batteriet ligger på 70% och windows uppskattar att återstående batteritid är 3timmar.

Permalänk
Medlem

Jag, testade batteritiden igår. Då jag surfade och spelade poker med ungefär halv skärmstyrka klarade jag 4,5 timmar.

Inspiron 6400
Intel ® Core™ Duo Processor T2500 (2 GHz, 2 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
1024MB 533MHz DDR2 SDRAM (2x512)
128MB ATI® MOBILITY™ RADEON® X1300 graphics card, PCI-Express x16
80GB (5,400 rpm) Hard Drive
8X DVD+/-RW
Intel® Pro WLAN 3945 Internal Wireless (802.11a/b/g 54 Mbps)
9-cell , 80 Whr Li-Ion primary battery (optional)
15.4" UltraSharp™ W Screen SXGA+ TFT Display resolution: 1680x1050 with TrueLife

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
.....--------

och visst. kör du prollen på 300mhz. minnena odugliga. undervolt på både gfx och cpu. gpu nerklockad med 300% och allting på en redan så dålig dator... då kan du ju fan knappt surfa på den.. tar ju 10 år o gå in på en hemsida...

.....------

Satt på tåget med min 6400 1.66GHz core duo, 9-cell, x1400. Tittade på film jag spelat in från mediacenter. efter 2,5h var det 45% kvar av batteriet.

Förresten processorn går inte ner till 300MHz. Den går ner till 1000. Sen när man behöver mer så fixar den det automatiskt utan att man behöver oroa sig för att spela i 300MHz.

Skaffa dig en Inspiron 6400, du blir nöjd. jag älskar min. batteritid är viktigt.

Permalänk

skälv sitter jag med min acer aspire 3004 och har surfat i 1 timme bara 30% kvar..denna dator drar el som fan! Skitdyrt med nytt batteri också! Börjar nästan ångra att jag inte beställde dell inspiron 6400 Vore kul å kunna lira games på den men graffekortet suger balle! Få bli dell efter denna....

Tjarå!

Visa signatur

Det finns inga genvägar till en bättre musmatta!

Permalänk

Micke_Acer, har du den nya modellen med widescreen och 1GB minne? Funderar på att köpa den. Låter den mycket? Har du provat att koppla den till en lcd-tv om du har en sån?