Problem med ett Point Of View 7600GT

Permalänk

Problem med ett Point Of View 7600GT

Hej!
Har precis byggt ihop en dator men har ett problem. Grafikkortet som är ett Pow 7600GT är väldigt varmt. Idle temp i windows ligger på ca 78-80 grader och om man kör ett 3dmark05 så stiger tempen upp till ca 92-93 grader.
Övrigt är tempen väldigt bra i datorn då cpu temp ligger på ca 32 grader idle och moderkortet ca 35 grader och likaså hårddisken.

Vad anses rimlig tempratur vara på detta kort? Eftersom jag har bra temp förövrigt kan det vara något problem med just mitt exemplar av grafikkort?
Dessutom tycker jag att det är lite väl högt fläktljud på detta kort, dock har jag ingen erfarenhet av liknande kort så det kanske inte är mer än något annat 7600GT kort.

Har inte överklockat det utan går helt orginal
Chassi: CoolerMaster Centurion 5
Nätagg: Antec SmartPower 2.0 450W
Processor: AMD Athlon64 Venice 90nm 3200+ Boxed

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Låter som du haft otur med ditt ex, mitt xfx med stock-kylning låg på runt 50 idle / 60 load. Skulle definitivt rekommendera dig att byta kylning iaf, då den som sagt låter en hel del. Mitt kort ligger nu (överklockat som i sig) på 39/46, och det lär ju bli ännu större förbättring för dig, om inte kortet är trasigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taharez
Låter som du haft otur med ditt ex, mitt xfx med stock-kylning låg på runt 50 idle / 60 load. Skulle definitivt rekommendera dig att byta kylning iaf, då den som sagt låter en hel del. Mitt kort ligger nu (överklockat som i sig) på 39/46, och det lär ju bli ännu större förbättring för dig, om inte kortet är trasigt.

Ok men problemet är om man byter kylare och sedan blir det ändå inte bra så har man ju ingen garanti heller.
Om man tänkt byta kylare vilken rekommenderar ni till ett 7600GT gärna en passiv då jag skulle vilja ha grafikkortet mycket tystare.

Permalänk
Medlem

Kolla så att din kylning sitter på ordenligt, ev ta av den o smeta på ny pasta

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
Kolla så att din kylning sitter på ordenligt, ev ta av den o smeta på ny pasta

Låter ju som ni säger att det ev. kan vara något problem med orginalfläkten på detta kort eller kylpastan. Visserligen så kan man ju köpa en ny fläkt, kollade lite på Zalman VF900-CU är den bra till detta kort?

Fast först och främst har jag mailat företaget jag köpt grejerna ifrån och hört vad dom säger angående detta. De anser kanske att det är fel på detta kort därmed att jag får skicka tillbaka detta.

Permalänk
Medlem

Har ju hört från flera att deras 7600gt med orginalkylning har höga temperaturer, och med tanke på att mitt körde på rätt respektabla temps med samma kylning så antar jag att vissa kan haft lite otur med stock-kylningens montering. Angående vf900, det är den jag kör nu, och med tanke på att temperaturerna vid full belastning och överklockning är rejält under vad jag hade på idle innan, så är jag mycket nöjd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rödafaran
Låter ju som ni säger att det ev. kan vara något problem med orginalfläkten på detta kort eller kylpastan. Visserligen så kan man ju köpa en ny fläkt, kollade lite på Zalman VF900-CU är den bra till detta kort?

Fast först och främst har jag mailat företaget jag köpt grejerna ifrån och hört vad dom säger angående detta. De anser kanske att det är fel på detta kort därmed att jag får skicka tillbaka detta.

Som flera redan sagt, så verkar det vara dålig kontakt mellan kortets GPU och kylflänsen på kylaren. Montera loss kylaren och byt kypasta som förstasteg. Därefter kan du ju se om det blev bättre. Är ljudnivån för hög, så rekommenderar jag VF900 på lågvarv (i princip ljudlöst och kyler ändå bra).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Har uppdaterat drivrutinerna och sedan monterat en Zalman VF900 fläkt och nu ligger idle temp på ca 38 grader sedan vid full load ca 55-57 grader så nu är jag väldigt nöjd

Permalänk
Medlem

va bra att det löste sig

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|