MBY kåserar: 2006 – ett jubileumsår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Fira riskerna med ett monopol?
Finns ingen fördel för oss konsumenter att Intel tar prestandaledningen så länge intel är så stort. Det bästa vore ifall intel ständigt låg 5-10% efter AMD. Ur konsumentsynpunkt alltså.
Jag tycker Conroe är fin pch allt sånt. Men jag förstår inte hur man kan vara glad att Intel riskerar stärka sitt olagligt erhållna och konsumentovänliga monopol.

1. Monopol? Det finns andra aktörer, vågen har bara gått över till intel igen (jämför ATI/Nvidia)
2. Det finns ingen nackdel heller så länge konkurrens från AMD håller priserna nere (duh). Om intel "ständigt låg 5-10% efter AMD" skulle intel så småningom gå i konkurs
3. Jag förstår inte hur man kan vara olycklig (oglad) för att en bra produkt kommer ut på marknaden.

Intel har inte monopol på något alls. Det är en gigant bland aktörerna, ja, men det har inte monopol. För att jämföra kan jag nämna att systembolaget har monopol, det finns ingen annan aktör som tillhandahåller sprit (på laglig väg) i butik i sverige (om vi inte skall vara petiga och nämna t-röd, deodoranter et cetera).

AMD har mig veterligen tagit relativt stora andelar av de marknadsdelar de konkurerat mot intel om under de senaste åren. Vilket inte är särskilt svårt att begripa då de levererat en bättre produkt. Marknadens vägar är inte outgrundliga...

jag ber om ursäkt om jag upprepade mig.

Permalänk

Nice läsning

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Underbar läsning.
Hoppas du du snart skriver mera.
Tack ska du ha.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

bra läsning

Visa signatur

signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Trevlig artikel, det är många som inte vet så mycket runt teknikhistoria. Man kan ju beskåda datorns historia i Linköping på IT-Ceum, www.itceum.se

Jag är en av dom som tycker detta är kul och samlar lite...

www.abc80.net

Permalänk
Medlem

bra skrivet där! Du förstjänar din lilla rang

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

jag såg ett TV-program om zuze på svt, där man fick se Z3 i funktion, med de mekaniska minnena i action. Jag tror inte MBY nämde att varje bit i minnena på original-Z3 var handfilade metallstycken, där varje bit hade tagit ngt i stil med en halv dag att bygga. Tänk på det nästa gång ni köper en gigabyte RAM!

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitbullgar
Jag uppskattar allt Du har skrivit men det finns ett MEN?
Den som uppfann datorn heter inte Konrad Zuse utan Dr John Vincent
Atanasoff. Läs länken för att det inte blir ngn missuppfattning!!!!!
Atanasoff Berry Computer(ABC) år 1939.
Han är en beröm uppfinare! På riktig!

Honors and distinctions
Atanasoff's father Ivan had immigrated in 1889 from Bulgaria at the age of 13. In 1970, Atanasoff was invited to Bulgaria by the Bulgarian Academy of Sciences, so the Bulgarian Government could confer upon him the Cyrille and Methodius Order of Merit First Class. He was proud that Bulgaria was the first country to recognize his work and has always emphasized on his Bulgarian roots. In 1981, he received the Computer Pioneer Medal from the Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE). Atanasoff Hall, a computer science building on the Iowa State campus, is named after him. Finally, in 1990, President George H. W. Bush awarded Atanasoff the United States National Medal of Technology. He has been awarded a number of other distinctions as well. Among these are included:
U.S. Navy Distinguished Service Award (1945)
Citation, Seismological Society of America (1947)
Citation, Admiral, Bureau of Ordnance (1947)
Cosmos Club membership (1947)
Order of Cyril and Methodius (1970)
Doctor of Science (hon.) University of Florida (1974)
Honorary membership, Society for Computer Medicine (1974)
Iowa Inventors Hall of Fame (1978)
Iowa Governor's Science Medal (1985)
Order of Bulgaria, First Class Award (1985)
Computing Appreciation Award, EDUCOM (1985)
Holley Medal, American Society of Mechanical Engineers (1985)
Coors American Ingenuity Award (1986)
Doctor of Science (hon.) University of Wisconsin (1987)

http://john-vincent-atanasoff.ask.dyndns.dk/

http://atanasoff-berry-computer.ask.dyndns.dk/

Från din källa(http://atanasoff-berry-computer.ask.dyndns.dk/), om "Atanasoff Berry Computer":
"However, it was a special-purpose, non-programmable "hard wired" machine, which distinguishes it from later, more general machines, such as the Z3, ENIAC,..."

Dvs ingen dator ur Turingsynvnkel.

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk

Underbart!

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Puh! Vilket återkoppling! Mina trådar brukar vara så tossiga att de dör efter tre, fyra inlägg. *glad*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emilsson
Turing Complete = Turingfullständig.

Nja. Naturligtvis är den översättningen lika god som någon, men jag gjorde faktiskt en enkel googlesökning för att avgöra vilken översättning som är mest vedertagen. "Turingkomplett" eller "Turingkompatibel" är vanligast. "Turingkomplett" är vidare den term jag sett i svensk litteratur, vilket fick avgöra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitbullgar
Jag uppskattar allt Du har skrivit men det finns ett MEN?
Den som uppfann datorn heter inte Konrad Zuse utan Dr John Vincent
Atanasoff. Läs länken för att det inte blir ngn missuppfattning!!!!!
Atanasoff Berry Computer(ABC) år 1939.
Han är en beröm uppfinare! På riktig!

Honors and distinctions
Atanasoff's father Ivan had immigrated in 1889 from Bulgaria at the age of 13. In 1970, Atanasoff was invited to Bulgaria by the Bulgarian Academy of Sciences, so the Bulgarian Government could confer upon him the Cyrille and Methodius Order of Merit First Class. He was proud that Bulgaria was the first country to recognize his work and has always emphasized on his Bulgarian roots. In 1981, he received the Computer Pioneer Medal from the Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE). Atanasoff Hall, a computer science building on the Iowa State campus, is named after him. Finally, in 1990, President George H. W. Bush awarded Atanasoff the United States National Medal of Technology. He has been awarded a number of other distinctions as well. Among these are included:
U.S. Navy Distinguished Service Award (1945)
Citation, Seismological Society of America (1947)
Citation, Admiral, Bureau of Ordnance (1947)
Cosmos Club membership (1947)
Order of Cyril and Methodius (1970)
Doctor of Science (hon.) University of Florida (1974)
Honorary membership, Society for Computer Medicine (1974)
Iowa Inventors Hall of Fame (1978)
Iowa Governor's Science Medal (1985)
Order of Bulgaria, First Class Award (1985)
Computing Appreciation Award, EDUCOM (1985)
Holley Medal, American Society of Mechanical Engineers (1985)
Coors American Ingenuity Award (1986)
Doctor of Science (hon.) University of Wisconsin (1987)

http://john-vincent-atanasoff.ask.dyndns.dk/

http://atanasoff-berry-computer.ask.dyndns.dk/

Visst känner jag till Atanasoff! Jag är väl inte tappad bakom en vagn...

Men, som sagt, detta är min personliga reflektion, och dessutom var inte Atanasoffs maskiner turingkompletta eller universella på samma sätt som Z3. Från en av dina länkar:
"However, it was a special-purpose, non-programmable "hard wired" machine, which distinguishes it from later, more general machines, such as the Z3, ENIAC, the Harvard Mark I, EDVAC, the University of Manchester designs, or Alan Turing's post-War designs at NPL and elsewhere." (Ungefär: "...trots detta, så var maskinen en speciell [i motsats till generell], icke-programmerbar och hårdkodad maskin, vilket skiljer den från senare mer generella maskiner så som Z3, ENIAC, Harvard Mark 1, EDVAC...")

Påpekar bör att t.o.m ENIAC var mer universell än ABC skapelse. Den sistnämda var för övrigt en Harvardarkitektur, vilket är ett populärt (om än missförstått) buzzword idag. (Inget ont om harvardarkitektur, men tro inte att en vanlig PC är en sådan, bara för att någon datorlärare säger så. Harvardarkitektur innebär en konceptuell och fysisk separation mellan program och data. Självmodifierande kod och virus är således inte möjligt med harvardarkitektur. Moderna processorer har data- och programseparation i cacheminnet och i diverse artificiella hårdvarulås [som ringar och adressrestriktioner]. I övrigt är de von Neumann-maskiner. Enchipsdatorer som AVR och PIC har "äkta" harvardarkitektur [givetvis finns undantag även i större datorsystem]).

Så, jag anser nog fortfarande att Z3 var mer en dator än ABC (eller t.ex. Colossus), men observera att datorn är något som arbetats fram under flera decennier. Att peka på en enkild person som enda uppfinnaren kan leda fel. Zuse tog jag upp därför att han är mindre känd än Atanasoff.

Tänk på att vi måste sätta gränsen någonstans.
Digital? Troligt.
Binär? Ej nödvändigt.
Elektronisk? Tillför inget till principen.
Universell? Definitivt!
En dator ska i princip kunna beräkna allt som någon annan dator kan beräknas. Vi kan skapa godtyckligt många speciella maskiner som bara kan lösa sina problem, men inte något annat. En dator som däremot kan lösa alla problem som vi kan formulera för vilken given maskin som helst, även de speciella, är då en dator i ordets fulla bemärkelse.

I verkligheten har många datorer inte prestandan eller minnesmängden som krävs för att lösa vilket givet problem som helst inom utsatt tid (säg universums ålder). Men det är principen som är viktig. Även en ynklig 30-talsdator kan, om den är universell, adressera arbiträrt med minne, om den bara behöver öka eller minska adressen med ett fixt antal steg (typiskt ett). Vilken dator som helst, byggd enligt vilken tekniknivå som helst, kan alltså, om den förses med ett oändligt minne (säg magnetband) som den kan spola ett eller flera steg åt båda hållen, beräkna allt som kan beräknas, dvs alla problem som på något sätt är åtkomligt för matematik (vi har ingen anledning att tro att det finns något problem öht som inte kan beskrivas matematiskt).

Detta är det principiella kravet. Därtill behöver vi någon form av praktisk krav. Då resonerar jag så här: Enligt definition är de maskiner vi kallar för datorer idag, just datorer och inget annat. En maskin som således fungerar på ett tillräckligt likartat sätt är alltså en dator, oavsätt tidsera eller teknik.

Formella krav blir då: Programmerbar. Eventuellt självmodifierbar. Potentiellt turingkomplett.
Praktiska krav: "Stored program concept", program i primärminne (von Neumann eller Harvard). Självmodifierbar, von Neumann.
Tekniska krav: Digital.
Önskemål: Binär och elektronisk alternativt optisk.
Tänkbart: Annan talbas. Kvantmekanisk.
Godtagbart: Härke med kugghjul av flintasten.
Förfiningar: Stack, rekursivitet, subrutiner.

De flesta protodatorer faller på en eller flera punkter. Z3 gjorde det inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Absolut.Dawe
Intressant läsning, jobbade och redovisade om detta på teknikhistorien och man måste säga att man lärde sig mycket.

Innan det lärde jag mig att Eniac var den första datorn, fast det är ju som sagt fel, Z3 var ju först, och då ville så klart amerikanerna inte vara sämre så de byggde Mark 1 som blev färdig 1944 (?)

Du kanske kan få in lite om Binär Aritmetisk Sekvens-kalkylator och Binär Elektronisk Sekvens-kalkylator?
Annars kan jag gärna skriva lite om dem och lägga in i tråden?

EDIT: Fast det är ju klart, det hör ju inte till årtalen, tänkte inte på det.

Menar du BARK (Binär Atomatisk ReläKalkylator) och BESK? Ja, de är jätteintressanta. Skriv gärna. Om någon vet något om en av de första "hemdatorerna", en svensk dator byggd i diskret TTL-teknik från 1969, så berätta gärna. Denna finns på Tekniska Museet i Stockholm. Klantarslena på museet har placerat datorn i en monter, men "bakplåten" utåt, helt utan information!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
jag såg ett TV-program om zuze på svt, där man fick se Z3 i funktion, med de mekaniska minnena i action. Jag tror inte MBY nämde att varje bit i minnena på original-Z3 var handfilade metallstycken, där varje bit hade tagit ngt i stil med en halv dag att bygga. Tänk på det nästa gång ni köper en gigabyte RAM!

När då? Det måste jag missat!
Det där med minnet visste jag, men tyckte inte att den tekniska detaljen var viktig för själva historieskrivningen. Jag hade hoppats att intresset skulle vara tillräckligt för att någon skulle läsa länken, http://www.epemag.com/zuse/, "Life and Work of Konrad Zuse". Där berättas om det sk metallflärpsminnet (officiellt term ).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

man kan säkert få tag på det på ngt vis, har för mig att det var producerat i sammarbete med ngn tysk tv-kanal o så BBC eller ngt...

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
vi bör även fira att intel spöar amd det hör året också
det va länge sedan.
det har iallfall gått framåt i utevecklingen av microprosessorn dom senaste åren.

Tips: koka nappflaskan nästa gång, kan hända att man yrar av bakterierna som frodas där

Om intel spöar AMD så vill jag gärna se var blåmärkerna sitter

Hur som helst så stämmer det med "Intel Inside"... finns inget inteligens utanför :D.... inte i direkt närhet av burken med märket åtminstånde

Core Du...oh? (Intel is still inside)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Vill bara säga tack för en intressant läsning om datorns lilla historia Skulle ha önskat en längre verition då jag gillar historia om vår värld. Dock fans det litte länkar men inte samma sak Intressant när en vanlig medborgare skriver Tack igen och hoppas på fler intressanta historier

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ihmrat
1. Monopol? Det finns andra aktörer, vågen har bara gått över till intel igen (jämför ATI/Nvidia)
2. Det finns ingen nackdel heller så länge konkurrens från AMD håller priserna nere (duh). Om intel "ständigt låg 5-10% efter AMD" skulle intel så småningom gå i konkurs
3. Jag förstår inte hur man kan vara olycklig (oglad) för att en bra produkt kommer ut på marknaden.

Intel har inte monopol på något alls. Det är en gigant bland aktörerna, ja, men det har inte monopol. För att jämföra kan jag nämna att systembolaget har monopol, det finns ingen annan aktör som tillhandahåller sprit (på laglig väg) i butik i sverige (om vi inte skall vara petiga och nämna t-röd, deodoranter et cetera).

AMD har mig veterligen tagit relativt stora andelar av de marknadsdelar de konkurerat mot intel om under de senaste åren. Vilket inte är särskilt svårt att begripa då de levererat en bättre produkt. Marknadens vägar är inte outgrundliga...

jag ber om ursäkt om jag upprepade mig.

1. AMD är inte stort jämfört med intel. AMD är som SAAB mot Ford typ. Bara en fis. AMD är dessutom i en expansiv fas med stora investeringar som gör företaget extremt sårbart. Det behövs bara några dåliga kvartal för att AMDs kredivärdighet ska försvinna helt igen och AMD hotas av konkurs. Och klarar dom ändå det så har dom kraftigt begränsade resurser att utveckla på. AMD har inte råd att förlora marknadsandelar.

2. Och om AMD ligger lika med Intel kommer Intels marknadsföring i längden ta kål på AMD. Det funkar så i denna branchen att man föredrar den det finns mest av för att det är det säkraste korten på grund av sin storlek. Skulle AMD vara långsammare skulle dom riskera att försvinna, då dom är så sårbara. Dom förlorar mycket på att vara långsammare några kvartal. Intel är så stort så att det klarar att vara lite efter. Intel tjänar många gånger mer varje år än AMD. Jättestora skillnader. Även när Intel är mycket sämre prestandamässigt. AMD kan leda prestandamässigt och ändå gå minus kvartal efter kvartal. Medans Intel tjänar fantasisummor. Finns ingen risk att Intel går i konkurs än på väldigt länge.
Självklart tycker jag inte att intel ska vara efter för alltid, men tills AMD och intel är jämnstora iaf. Det vill säga minst ca 30 år eller nåt. Lär väl ta så lång tid för AMD även om dom leder prestandamässigt hela tiden.

2.5 AMDs största kundkrets är entusiaster. Dom är väldigt medvetna om prestandan. Med andra ord så försvinner AMDs största kundkrets i ett nafs så fort Intel blir så mycket bättre som dom kan bli med Conroe. Stora andelar av AMDs så viktiga försäljning försvinner. Intel har redan stor försäljning som går konstant oavsett om dom har högst prestanda eller inte. Intel klarar sig bra även fast dom inte leder. Det gör inte AMD.

3. Jag är inte olycklig för att Conroe kommer, jag tycker den verkar väldigt bra, jag tycker bara inte att det är värt att fira att Intel riskerar få monopol om dom slår ut AMD. Det är bara AMD som kan hota Intel. Cyrix och Transmeta har ingenting att säga till om alls. Det blir mer eller mindre monopol. 99% av totala X86 marknaden och 100% av X86 i annat n ultimat budget eller nisch-grejer klassas av det flesta som monopol. Så hade det sett ut om du suddat ut AMD.
Låt säga att du inte ser någon AMD-burk i handeln. Hur mycket ser du då som inte är Intel? Inte en enda burk. Det är betydligt större monopol än T-röd. Dessutom ett globalt monopol.

AMD har inte mycket större andelar nu än dom hade med Ahtlon XP när dom var som störst med den. Dessutom så är det dom mest medvetna andelarna, alltså dom som har störst chans att byta sida. Den kundkrets som dom marknadsandelarna tillhör kan byta blixtsnabbt. Och även med marknadsandelar som är nästan så höga kan AMD gå med stor förlust.

Ursäkta att jag upprepade mig mer.

Ber så hemst mycket om ursäkt till MBY att det blev ett sånt långt svar. Men jag hoppas att diskussionen är över i och med det här svaret så ni slipper oss sen.

Permalänk

Tack för den mycket intressanta läsningen, MBY.

Permalänk

intressant läsning, kul att läsa nått som man aldrig någonsinn skulle ha intresserat sig för innan Eniac är ju lixåm nått som alla hävdar är den första... kul med lite fakta

Visa signatur

bomärke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Blablablabla

Diskussionen är inte över utan flyttas till PM

Permalänk

citat
____________________________________________________
Jack Kilby och Robert Noyce är tveklöst bland de mest okända, och samtidigt viktigaste, personerna i världshistorien. Jag blir nedstämd när jag tänker på det; ingen vet vilka de är! Varenda skolbarn borde veta det. Dessa personers bedrifter, tycker jag, är lika självklar allmänbildning som att känna till Thomas Edison, Alfred Nobel eller Leonardo Da Vinci.
_________________________________________________________

Om man ser det så, så bör Nickolas Tesla nämnas då han är uppfinnaren av radion (alla delar i alla fall) och även han är en av de minst kända av alla de viktiga personerna i världs historien.

Visa signatur

Intel Core i7-950 | Noctuna NH-U12P SE2 | ASUS P6X58D-E | Corsair XMS3 6GB (3 x 2GB) 1600MHz DDR III | Gigabyte ATI Radeon HD 5770 Silent Cell 1 GB GDDR5 | Corsair Force Series F80 80GB SSD | Western Digital Caviar Green 2TB SATA/300 64MB | Corsair VX550W PSU | Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Black cucumb
citat
____________________________________________________
Jack Kilby och Robert Noyce är tveklöst bland de mest okända, och samtidigt viktigaste, personerna i världshistorien. Jag blir nedstämd när jag tänker på det; ingen vet vilka de är! Varenda skolbarn borde veta det. Dessa personers bedrifter, tycker jag, är lika självklar allmänbildning som att känna till Thomas Edison, Alfred Nobel eller Leonardo Da Vinci.
_________________________________________________________

Om man ser det så, så bör Nickolas Tesla nämnas då han är uppfinnaren av radion (alla delar i alla fall) och även han är en av de minst kända av alla de viktiga personerna i världs historien.

Fast vem tesla är/var lärs ju faktiskt ut om man går någon vettig tekniklnje

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Black cucumb
citat
____________________________________________________
Jack Kilby och Robert Noyce är tveklöst bland de mest okända, och samtidigt viktigaste, personerna i världshistorien. Jag blir nedstämd när jag tänker på det; ingen vet vilka de är! Varenda skolbarn borde veta det. Dessa personers bedrifter, tycker jag, är lika självklar allmänbildning som att känna till Thomas Edison, Alfred Nobel eller Leonardo Da Vinci.
_________________________________________________________

Om man ser det så, så bör Nickolas Tesla nämnas då han är uppfinnaren av radion (alla delar i alla fall) och även han är en av de minst kända av alla de viktiga personerna i världs historien.

Nja. Tesla känner alla som är minsta teknikintresserade till, och är således betydligt mer känd. Har har ju t.o.m. en enhet uppkallad efter sig (Tesla - magnetisk flödestäthet)! Mig veterligen finns ingen "Kilby" eller "Noyce". Edit: Fast säg inte det. Någon insnöad i "fasta tillståndets fysik", läran om bl.a halvledare, kanske slänger sig med dylika enheter?

Tesla är väl ungefär lika känd som Edison. De var ju som bekant opponenter angående strömdistribution (Tesla förespråkade växelström, Edison likström). Teslas konstruktion blev den dominerande under lång tid. Idag försöker man när det är möjligt att transportera HVDC, högspänd likström. Detta gjorde Tesla mycket känd för en bredare publik.

Känslan att Tesla skulle vara okänd, är nog en sammanblandning med det faktum att han var kontroversiell och ofta tangerade pseudovetenskap och mysticism. Han tänkte sig bl.a i storhetsvansinne trådlös kraftöverföring mellan kontinenter. Principiellt möjligt, men fullständigt ut i det blå vad vett, ekonomi och praktikaliteter beträffar. Idag är han husgud hos många UFO-troende, konspirationsteoretiker och andra kvackare som tror att Tesla hade dolda lösningar på problem som regeringar hemlighåller.

Noyce och Kilby är dock personer som man snubblar på, av en ren slump. Hade jag inte läst den - ännu oidentifierade - boken när jag gick i högstadiet hade jag aldrig hört talas om dessa nobla män. Att Kilby fick nobels fysikpris år 2000 hade då passerat helt obemäkt förbi för mig.

Vi måste också sätta saker i sitt sammanhang. Är det korrekt att jämföra en "grundforskare" med en som gör en uppfinning av allmändaglig karraktär (dock var alla tre ingenörer)? Tesla må vara en av de mindre kända, men inte i närheten av de fullständiga nobodys som Kilby och Noyce.

Tesla pryder för övrigt en serbisk sedel. Jag tror inte Kilby pryder någon dollar - tyvärr! Men båda (alla tre) hänger i Smithsonians Hall of Fame. De gör de förbannat rätt i.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
De var ju som bekant opponenter angående strömdistribution (Tesla förespråkade växelström, Edison likström). Teslas konstruktion blev den dominerande under lång tid.

Tjuven Edison, mest känd för att ha stulit glödlampan, hade ju investerat en hel del, och inehavde även en del patent på utrustning för att transportera likström. Vill minnas att under en "allmän" demonstration på ett torg så lät han avrätta en hundvalp med växelström för att visa hur farligt det var i ett försök att misskreditera Tesla. Det var f.ö. tjuven Edison som hittade på att likström var extra farligt eftersom man "brände fast" vid faserna. En skröna som lever kvar än idag. Anledningen var att tjuven Edison ville sälja sin idé om den elektriska stolens förträfflighet.

Som jag vill minnas det så var det magnetfälten runt en växelledare som Tesla hade någonting emot men han föredrog ändå växelström eftersom man lättare kunde transformera den.

Tesla tillskrivs f.ö. helt felaktigt växelströmmens upptäkt. Han gjorde många upptäckter omkring den, men den var känd sedan tidigare.

Jag kan så klart ha fel, men det är i alla fall vad jag läst och sett på tv (vad jag minns). Även om jag skulle ha fel i sak så vidhåller jag att tjuven Edison var dåtidens Refaat El-Sayed.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Tesla pryder för övrigt en serbisk sedel. Jag tror inte Kilby pryder någon dollar - tyvärr! Men båda (alla tre) hänger i Smithsonians Hall of Fame. De gör de förbannat rätt i.

Ja, vi har ju inte Ericsson på våra lappar. Han borde ju smälla högre än Selma. För att inte tala om killen som uppfann skiftnyckeln.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Avstängd

Öhh? Vårda ditt språk lite kanske? Edison var ingen tjuv. Tycker det är ett märkligt ordval. Alla som vet något om teknikhistoria vet att uppfinningar ofta har fler än en upphovsman (-kvinna), och att glödlampan är en typisk sådan.

Vem uppfann radion? Glödlampan? Generatorn? Fonoografen/grammofonen? Olika länder har sina olika upphovsmän. På den tiden spreds nyheter inte över internet, utan med postångare - om de spreds alls.

Ger inte historien om Noyce och Kilby en liten hint om vad som försigår, att när tiden är rätt kommer flera på samma sak?

Vem uppfann IC-kretsen, Dummer, Kilby eller Noyce? Kilby, med svag övervikt, anser jag. Kallar jag Noyce för tjuv för det? Naturligtvis inte.

Edison är det nästan lite synd om. Har har kallats "överskattad" så till den leda, att han egentligen är att betrakta som underskattad. Tesla är det ungefär tvärt om med; han utges för att vara okänd (vilket inte är sant), och därmed underskattad (vilket är tveksamt).

Edison var ingen tjuv. Bell, Marconi, Edison, Swan, Tesla, Ericsson, Dalén, Ørsted, mfl, mfl, mfl, uppfann alla flera viktiga komponenter och delkomponenter i de system vi idag tar för givna inom belysning och kommunikation. Låt mig omforumera: Edison var lika mycket tjuv som de andra. Glödlampan var inte praktiskt användbar innan Edison. Den var varken pålitlig, billig eller massproducerad. Glöm inte att Edison också var en stor industriman, lite som Nobel och Ford.

(Det dröjde dock länge innan glödlampan gav ett ljusbyte som gjorde den konkurrenskraftig jämtemot gnistgapslampan. Gnistljus eller båglampan är oöverträffad som stark och flexibel ljuskälla. Denna kan generera bredspektrumljus, smalspektrumljus, UV och klarar mycket höga effekter.)

Även om så hälften av Edisons patent rättmätigen skulle utställas på någon annan, så är har tveklöst fortfarande ett geni:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Edison_patents

I stort sett alla personer med så många uppfinnigar bakom sig är "scoopta" på en eller flera punkter.

Jag trodde det var uppenbart i den här tråden.

Refaat El-Sayed? Oförskämt!

Edit: Det finns fler myntslag än tjugan. Varför ställa Selma mot en uppfinnare? De spelar ju inte i samma division, ja inte samma sport ens. Visst skulle jag inte tacka nej till någon Ericsson (fler uppfinnare bär det namnet), Dalén eller annan på något myntslag, men man behöver ju inte peta storheter från andra fält. Dessutom finns ju alltid frimärken...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte orkat plöja igenom all textmassa men om den inte nämts så glöm inte bort MP944:an

http://www.microcomputerhistory.com/index.html

"This site describes the design work for a MOS-LSI microprocessor chip set designed starting June 1968 and completed by June 1970. This highly integrated computer chip set was designed for the US Navy F14A "TomCat" fighter jet by Mr. Steve Geller and Mr. Ray Holt (Ray's Biography) while working for Garrett AiResearch Corp under contract from Grumman Aircraft, the prime contractor for the US Navy. The MOS-LSI chips were manufactured by American Microsystems, Inc of Santa Clara, California."

http://en.wikipedia.org/wiki/F14_CADC

"The MP944 consisted of six chips, used in various numbers to build the CADC's CPU. They were the Parallel Multiplier Unit (PMU), the Parallel Divider Unit (PDU), the Random Access Storage (RAS), the Read Only Memory (ROM), the Special Logic Function (SLF), and the Steering Logic Unit (SLU). The complete microprocessor system used 1-PMU, 1-PDU, 1-SLF, 3-RAS's, 2-SLU's, and 19-ROM's.

Holt wrote an introduction to the design in 1971, but the Navy classified it. Another attempt to publish the paper in 1985 also failed, and it was not until 1997 that the government finally agreed to allow it to be published. For this reason the MP944 remains fairly unknown in spite of its historical importance.

Perhaps because of the secrecy, the Intel 4004, released on 15 November 1971, is widely considered to be the first microprocessor. The 4004 was a simple 4-bit CPU, without pipelining and other advanced facilities, and hence was much less capable than the CADC. However, David A. Patterson argues that the F14 CADC should not be considered a microprocessor in the modern sense and instead a "microprogrammed special purpose computer, using a variable number of custom chips."

Tillägg:

Inga problem att kalla Edison tjuv, det han gjorde mot Georges Melies är knappast att betrakta som hedervärt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eriande
Nu har jag inte orkat plöja igenom all textmassa men om den inte nämts så glöm inte bort MP944:an

http://www.microcomputerhistory.com/index.html

"This site describes the design work for a MOS-LSI microprocessor chip set designed starting June 1968 and completed by June 1970. This highly integrated computer chip set was designed for the US Navy F14A "TomCat" fighter jet by Mr. Steve Geller and Mr. Ray Holt (Ray's Biography) while working for Garrett AiResearch Corp under contract from Grumman Aircraft, the prime contractor for the US Navy. The MOS-LSI chips were manufactured by American Microsystems, Inc of Santa Clara, California."

http://en.wikipedia.org/wiki/F14_CADC

"The MP944 consisted of six chips, used in various numbers to build the CADC's CPU. They were the Parallel Multiplier Unit (PMU), the Parallel Divider Unit (PDU), the Random Access Storage (RAS), the Read Only Memory (ROM), the Special Logic Function (SLF), and the Steering Logic Unit (SLU). The complete microprocessor system used 1-PMU, 1-PDU, 1-SLF, 3-RAS's, 2-SLU's, and 19-ROM's.

Holt wrote an introduction to the design in 1971, but the Navy classified it. Another attempt to publish the paper in 1985 also failed, and it was not until 1997 that the government finally agreed to allow it to be published. For this reason the MP944 remains fairly unknown in spite of its historical importance.

Perhaps because of the secrecy, the Intel 4004, released on 15 November 1971, is widely considered to be the first microprocessor. The 4004 was a simple 4-bit CPU, without pipelining and other advanced facilities, and hence was much less capable than the CADC. However, David A. Patterson argues that the F14 CADC should not be considered a microprocessor in the modern sense and instead a "microprogrammed special purpose computer, using a variable number of custom chips."

Tillägg:

Inga problem att kalla Edison tjuv, det han gjorde mot Georges Melies är knappast att betrakta som hedervärt.

Nja. MP944 var väl knappast en mikroprocessor i ordets rätta bemärkelse, utan en speciell (återigen i motsats till 'generell') minidator med LSI-kretsar, något som fanns både före och efter den aktuella tiden. Dock är det en tänkbar kandidat. Den var högintegrerad. Den hade ett visst mått av prestanda. Som sagt är det vanskligt att utpeka en viss uppfinnare eller design som definitivt först. MP944 är ingen dålig kandidat, men jag håller mig än så länge till konsensus över att 4004 var först. Den var generell, fast med fyra bitar, 108 kHz och inga interruptnivåer var den väl inte särledes användbar Ingen ska emellertid bli förvånad över att hemliga konstruktioner från det militära ligger något år före (då iaf. Marginalerna är lite mindre idag). Dock skulle det dröja till sent 80-tal innan mikroprocessorn började få prestanda jämförbar med mini- och stordatorerna (idag byggs i allmänhet även stordatorer av mikroprocessorer - massor av dem). För att MP944 ska bli mer generell, krävs fler än ett centralenhets-chip. Dessutom har chipsen olika funktion, så vi kan inte heller betrakta det som en bit-slice-mikroprocessor. Så nej, jag tycker inte att denna i sig mycket intressanta dator kan passera som mikrodator. En mikrodator är en dator som har en IC som processor, eller flera identiska (i en bit-slice), och med godtyckligt antal kringkretsar och hjälpprocessorer.

Definitionen med ett chip är visserligen enkel. Men den är inte klar, och kan problematiseras. Måhända kan man säga att MP944 gör ett gott jobb att tvinga fram en mer precis mikroprocessordefinition.

Min definition: ALU, alla övriga exekveringsenheter, CPU-register, flaggor, hopp och villkor ("IF") och kontrollenheter måste finnas i en kapsel. Timer/räknare/portar/DMA/adresserings-expansioner/cache/primärminne/viss interrupthantering mm, kan finnas i andra kapslar. En mikrodator med en huvudprocessor och en, säg, matteprocessor, går bra, så länge som huvudprocessor inte är beroende av hjälpprocessorn (annat än för prestanda eller precision). De får inte dela mikrokod, exekveringssteg eller register. De mest "nakna" mikroprocessorer behöver visseligen en uppsjö av hjälpkretsar, men dessa är för att få användbarhet snarare än faktisk beräkningsbarhet (jfr 8080 vs 8085 eller 8086 vs 80186).

I denna bemärkelse var MP944 ingen fullfjädrad mikroprocessor eftersom den hade diskreta funktioner för multiplikation, division, register och mikrokod i olika kapslar. Kretsarna var visserligen speciella och inte lika generella som t.ex. 7400-serien, men det skulle inte behövas särskilt många nya 7400-kretsar i LSI för att bygga en dator i lika få kapslar. ALU har vi redan, 74XX181, liksom carrygenerator, 74XX182. Ingen skulle kalla 74181 för en mikroprocessor, även fast den kan göra massa kul (det är en ALU - vilket är grabben som räknar inuti en processor, men den saknar kontrollogik).
...

Så, Edison var den första(?) filmpiraten. Är det något man inte kan ha missat i dagens debatt är om och hur man definierar en "pirat", jämte en "tjuv". Vidare; det har inte det minsta att göra med Edisons insats som uppfinnare. Hedervärt? Absolut inte. Stal han något så var det just från Melies (jag hade faktiskt glömt bort den storyn med Resan till Månen), och inte glödlampan, radion eller någon annan av de uppfinningar som det explicit eller insinuerat framgår av Svartsmurfens inlägg. Diskussionen handlade ju om uppfinningar och inte konstverk, och om vem som är "viktigast" av Edison och Tesla. Den diskussionen tycker jag är löjlig. Och denna diskussion vi har just nu, tycker jag är off-topic. (Detta om Edison alltså. MP944 är absolut inte off-topic, utan jag betraktar denna som en tänkvärd och viktig återkoppling till mitt kåseri. Tack för det! )

Edit: Sverige var också pionjär på att få upp datorer i stridsflyg. Ska rota lite i det, om jag orkar...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

MBY: Du har inte funderat på att kontakta redaktionen här och börjar skriva lite basis?

Permalänk

Jag ber om ursäkt för om någon, framför allt MBY, känner att jag försöker kidnappa tråden. Detta var inte min avsikt utan jag ville snarare ge en extra dimension till de kommentarer som MBY själv hade skrivit. Jag håller med om att tjuven Edison inte har så mycket med MBY’s utmärkta kåseri att göra, vilket är anledningen till att jag lät saken bero efter svaret på mitt inlägg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Stal han något så var det just från Melies (jag hade faktiskt glömt bort den storyn med Resan till Månen), och inte glödlampan, radion eller någon annan av de uppfinningar som det explicit eller insinuerat framgår av Svartsmurfens inlägg.

Jag känner dock att jag efter denna kommentar tillskrivs åsikter och handlingar som jag är mig främmande. Mitt inlägg kan knappast ses som ett större verk varken sett ur svårighetsgrad eller ren textmassa, så vänligen förklara exakt vart jag ”explicit eller insinuerat” hävdar att han har stulit någonting annat än glödlampan?

Beträffande glödlampan så var den känd sedan lång tidigare. Problemet med den var dock att brinntiden var alldeles för kort och stora ansträngningar gjordes för att hitta en typ av glödtråd som skulle hålla längre. Tjuven Edisons enda bidrag inom belysningsteknologin var att han lyckade göra en konstruktion som passade sig för massproduktion. Detta är i sig inget litet steg och skall ej förringas. Tack vare (eller på grund av, om man är lagd åt det hållet) tjuven Edison så satte industrialismen fart på riktigt. Glödlampan som koncept var det dock inte tjuven Edison som tog fram (Sir Humphry Davy, redan 1801), ej heller det recept på glödtråd som skulle visa sig vara så framgångsrikt (kolpulverbehandlad tråd).
Det jag dock har någonting emot är att han försöker påskina att det hela var hans idé.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Edison är det nästan lite synd om. Har har kallats "överskattad" så till den leda, att han egentligen är att betrakta som underskattad. Tesla är det ungefär tvärt om med; han utges för att vara okänd (vilket inte är sant), och därmed underskattad (vilket är tveksamt).

Jag håller med om att Tesla inte alls är särskilt okänd. Jag tror att det kommer sig av att han för ett tag sedan faktiskt var förhållandevis okänd. Strofen om att han är ett okänt geni tycks likt ett virus ha följt med i nutida publikationer mest för att källan hade samma mening. Nu ska man förvisso ha i åtanke att mycket som skrivs om detta härstammar från USA där Tesla mycket väl kan vara okänd för den breda massan.
Jag menar, vi snackar ju ändå om ett folk som tror att ”centralamerika” betyder området runt St. Louis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Även om så hälften av Edisons patent rättmätigen skulle utställas på någon annan, så är har tveklöst fortfarande ett geni:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Edison_patents

Om hälften av patenten rättmätiges skulle tillfalla någon annan så skulle han fortfarande vara en tjuv. Vad många tycks ha missat är att patenten inte var hans utan lämnades in under hans företagsnamn ” The Edison Electric Institute”.
De flesta historiker idag anser det omöjligt att säkert säga precis vad tjuven Edison själv uppfann. Bell Labs, LM Ericsson, ASEA (sedermera ABB) och Pfizer är bara några företag som har patent inom sitt verksamhetsområde. Skillnaden är dock att ingen utav dessa företags VD:ar själva försöker att roffa åt sig äran för upptäckter de inte har gjort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Vem uppfann IC-kretsen, Dummer, Kilby eller Noyce? Kilby, med svag övervikt, anser jag. Kallar jag Noyce för tjuv för det? Naturligtvis inte.

Om Noyce hade anställt Kilby för att förbättra kretsarna och sedan vägrat att betala honom med förevändningen att ”Äh, den där Kilby fattar inte humor”, vad skulle du då kalla honom? Vinnare?

Tillåt mig illustrera:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Refaat El-Sayed? Oförskämt!

Ok, Billy Butt hade kanske varit ett bättre val. Jag ber om ursäkt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Det finns fler myntslag än tjugan. Varför ställa Selma mot en uppfinnare?

Selma var en politisk konstruktion. De ville ha en tant på en sedel och Selma var den bästa de kunde finna. Personligen anser jag att sedlar skall vara betesmark reserverad för döda statsmän. Övriga kan få ett frimärke.

Ber återigen om ursäkt om du känner att jag inte håller mig till ämnet,
dock anser jag mig berättigad efter ditt senaste inlägg och dessutom så känns tråden numera tämligen död i alla fall.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Edit: Sverige var också pionjär på att få upp datorer i stridsflyg. Ska rota lite i det, om jag orkar... [/B]

21:43 minuter in. Mycket nöje!

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/player.jsp?...

Permalänk
Avstängd

eriande: Tack, ska kolla upp det! Edit: Mycket intressant och roligt. Jag försöker alltid lära mig teknikhistoria inte genom att läsa om historia, utan att läsa/titta på historiska dokument! Är det bara jag som har en bok om datorer från 1957? (Och en handfull från 60-tal, en hög från 70-tal.)

Svartsmurfen: Tja, vad ska man säga? Du tycks ha riktigt bergsfast bestämda uppfattningar om lite smått och gott, bl.a Edison och Selma. Jag vet inte vad du har för personliga "anti-band" till dessa båda, men något är det iaf som sätter sakligheten ur spel. Tänk dig en essä om Hitler. Hitler kan beskrivas i myriader negativa termer. Tämligen otaktiskt är ändå att varje gång han nämns, skriva "Galningen Hitler". Ändå kan fler negativa attribut tillskrivas Hitler än Edison. Idén att statsmän ska pryda våra mynt, förstår jag, det är inte så konstigt. Men om man nu skulle ha bilder på uppfinnare, varför då inte författare? En kontroveriell person skulle kunna vara von Platen.

Alltså, det är ingen som vet något som något som "vet" att Edison uppfann [lista1], Telsa uppfann [lista1], och Bell [lista3]. Samtidigt som lista 1, 2 och 3 är disjunkta. Vanligen är det ju så, att den som ger sista handen till en produkt som sedan blir en succé, ofta kallas för upphovsman. Denne gör ju sällan själv något för att korrigera den bilden. Varför skulle det? Vi har ju t.o.m. det problemet idag på ett betydligt allvarligare plan, där professorer och handledare ofta får äran av doktoranders upptäckt. Jösses vad många personer i historien som skulle få förnamnet "Tjuven" enligt dina mått...

Tråden död? Tja, du gör ju ditt bästa, men både strax innan och omedelbart efter ditt senaste inlägg kommer eriande med god återkoppling. Tjuven Svarsmurfen försöker bara stjäla showen.

Edit: Det viktigaste jag vill säga är egentligen bara det att frågan huruvida Edison fick idén om glödlampan från annat håll (vilket han fick), så är detta ingen viktig fråga, eftersom samma sak kan sägas om alla de andra viktiga uppfinnarna och industrialisterna. Dessutom tycker jag resonamanget är populariserat och förenklat, Edison var si, Tesla var så, osv. Den ene är dum, den andra är okänd (och gjorde uppfinningar som vi ännu inte förstår), osv. Oftast är det bara förenklingar och rent trams.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

MBY... av alla medlemmar/beökare på sweclockers förtjänar du mest respekt. Jag imponeras varje gång över den kunskap du besitter, den tid du lägger ned för att förmedla till oss inte lika insatta samt det sätt du skriver på och förklarar/argumenterar för dina kunskaper och åsikter.

Jag kommer att kopiera stora delar av den här tråden (delarna jag lämnar utanför lär inte vara så svårt att gissa) och lämna in till vår fysik-/programeringslärare. Förhoppningsvis är det flera som finner intresse av dina kunskaper.
Elektronik- och datorhistoria bör vara mer känd anser jag.

Återigen tack. Hoppas verkligen du orkar fortsätta med dina kåserier.
På återseende //Hector

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hector
MBY... av alla medlemmar/beökare på sweclockers förtjänar du mest respekt. Jag imponeras varje gång över den kunskap du besitter, den tid du lägger ned för att förmedla till oss inte lika insatta samt det sätt du skriver på och förklarar/argumenterar för dina kunskaper och åsikter.

Jag kommer att kopiera stora delar av den här tråden (delarna jag lämnar utanför lär inte vara så svårt att gissa) och lämna in till vår fysik-/programeringslärare. Förhoppningsvis är det flera som finner intresse av dina kunskaper.
Elektronik- och datorhistoria bör vara mer känd anser jag.

Återigen tack. Hoppas verkligen du orkar fortsätta med dina kåserier.
På återseende //Hector

Tackar för uppskattningen! Berätta gärna i tråden vad din lärare tyckte!

Edit: Haha! Efter den genomläsning ser jag att jag konsekvent felstavat "ingenjör". Duktigt, MBY...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."