Permalänk
Medlem

du har väl glömt E-ATX formen, annars en bra läsning.
Instämmer om Codegen.. jag hade mest tur av mina tre vänner där enbart nätagget small utan att ta med sig moderkortet.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk

Var kollar man på vilket volttal nätagget är inställt på. Mitt (Antec 380 W) small nyligen helt utan anledning.

Kan det vara inställt på 115 V? var kollar jag det och hur ändrar jag det?

Permalänk
Medlem

Utvecklar ett nätagg alltid samma värme/effekt, oavsett hur mycket komponenterna i datorn drar?

Alltså, kan man i en strömsnål serverburk som bara drar 50W ha väldigt klen kylning till nätagget, eller kommer det ändå utvecklas lika mycket värme i nätagget som om datorn dragit 150W?

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Jag har ett Q-tec 400W (det dåliga märket) och alla som jag har pratat med säger att det borde räcka med 400W. Men jag tycker att datorn går "segt" trots nyformatering (bara någon månad sedan). Undrar om det kan vara för att nätagget inte är bra eller om det är någonting annat? Jag andvänder den till lite mer krävande spel och internet.
I datorn sitter:
Asus K8V

AMD64 3000+ 2300Mhz

2 x Siemens Pc 3200 256mb minnen

1 x Twinmos Pc 3200 512mb minne

1 x Seagate Barracuda 120 Gb

1 x GeForce 4 4600 - Jag vet att jag måste byta upp mig och jag ska snart göra det / Tips?

2 x DvD brännare och 1 Floppy

För närvarande är det en Zalman CNPS7700-Cu Cpu kylare och 3 8cm fläktar.

Mus och tangentbord.

Visa signatur

Jag är inte du.

Permalänk
Medlem

Någon som har någon erfarenhet av Aspire 550W Chameleon?

Jag har beställt ett sådant i hopp om att det ska kunna dra min X2 5000+ och GF7900GTX men hörde lite halvnegativa saker om Aspires 520, hoppas dem lärt sig med sin 550 Chameleon.. vill ju inte att sakerna ska gå upp i rök!

EDIT: QTEC rekommenderar jag inte ens till min värsta fiende, har haft tre stycken som gått upp i rök helt utan anledning, ett 650, ett 350 och ett 450. Ett som inte ens orkade dra mitt 6200!!!! det är tre, TRE nätagg åt pipan, helt i onödan, värdelös strömfördelning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinnica
Någon som har någon erfarenhet av Aspire 550W Chameleon?

Jag har beställt ett sådant i hopp om att det ska kunna dra min X2 5000+ och GF7900GTX men hörde lite halvnegativa saker om Aspires 520, hoppas dem lärt sig med sin 550 Chameleon.. vill ju inte att sakerna ska gå upp i rök!

EDIT: QTEC rekommenderar jag inte ens till min värsta fiende, har haft tre stycken som gått upp i rök helt utan anledning, ett 650, ett 350 och ett 450. Ett som inte ens orkade dra mitt 6200!!!! det är tre, TRE nätagg åt pipan, helt i onödan, värdelös strömfördelning

Det bästa svar jag kan ge: http://www.ocia.net/reviews/chameleonpsu/page5.shtml

Har inte provat det själv dock.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

ah den reviewen hade jag missat, många tack

Permalänk
Hedersmedlem

Aspire 550W Chameleon finns även med i Sweclockers egna test, som du hittar en länk till under bannern i högerkanten. Man kan ju dra sina egna slutsatser... inget imponerande resultat.

Permalänk
Medlem

Tack, jag märkte det Det får gå ändå. ska inte modda eller klocka och sånt. får övervaka volten när jag får sakerna och se helt enkelt

Permalänk

Ni borde lägga till Cooltek CT 600 på listan över bra nätagg. Det van ju faktiskt Sweclockers test.

Permalänk
Medlem

Ny effektuträknare?

Finns det någon nyare effektuträknare? Den hade ju mest gamla komponenter att välja på. Om inte kanske någon här kan hjälpa mig?

Jag har just ett Cooltek 600W nätagg, men jag funderar på exakt hur mycket man kan koppla in innan det börjar sacka ihop.

Just nu driver den en ASUS 7900GT Top, M2N32-SLI (AM2), AMD Athlon 64 X2 4200+, Creative X-fi, tre stycken SATA diskar, DVD och 7 st 120mm fläktar. Jag skulle vilja ha totalt sex stycken SATA diskar, slänga bort några fläktar och dra in intärn vattenkylning.

Jag tog ändå ett odentligt PSU för att jag ville ha utbyggnadsmöjligheter.
Men räcker det? Jag tänker inte sätta i något råfett vattenkylningssystem, men det skall vara något bra, annars kan det kvitta.

Vad tror ni? Vad är max på 600W ändå? Vore intressant att veta!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Men om fläkten TEX blåser "uppåt" hur gör man då blåser den inte upp i taket då och det ena går till det andra att tex den blir överhetad??

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mille_93
Men om fläkten TEX blåser "uppåt" hur gör man då blåser den inte upp i taket då och det ena går till det andra att tex den blir överhetad??

Nu förstår jag inte hur du menar. Menar du om nätaggsfläkten blåser ut från agget och rakt upp i chassitaket? Det låter som en oerhört dum konstruktion.

Tror du tänker på bilderna på nätaggregat med 120mm fläktar. Fläktinsugen riktas nedåt mot moderkortet, och kommer således blåsa ut luft från lådan genom nätaggets ventilationshål som riktas ut från lådan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

klockrent och mycke innehåll som det frågas ofta om .. dock gällande former som flexatx "vart aldrig nån hit?" skulle inte hålla med utan snarare säga tvärtom då de används flexatx i shuttle och de "flesta" barebones som säljs där moderkort är inkluderat, d moderkort storleken är "liten" men kan variera/flexa beroende på vilken barebone man köper.

sen E-atx tror jag saknas.. men måste säga klockrent.

Permalänk
Medlem

Hur vet man om nätagget passar till ett speciellt moderkort och chassi? Finns det någon standard så att allt passar till allt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ruNNe
Hur vet man om nätagget passar till ett speciellt moderkort och chassi? Finns det någon standard så att allt passar till allt?

Vanligaste är ATX, sen finns den flera andra...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Vanligaste är ATX, sen finns den flera andra...

Och i en vanlig ny hp (microtower) är det förmodligen ATX, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ruNNe
Och i en vanlig ny hp (microtower) är det förmodligen ATX, eller?

Kan vara något mindre också tex ett matx beroende på chassit.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

hp, compaq, dell och diverse udda märken och servrar kan ha udda nätagg dvs de passar inte .. men atx är en standad som fölljs till 98%

om man räknar bort dell och compaq mm då;)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
hp, compaq, dell och diverse udda märken och servrar kan ha udda nätagg dvs de passar inte .. men atx är en standad som fölljs till 98%

om man räknar bort dell och compaq mm då;)

Jo precis, jag hade en gammal gateway 2000 som använde någon form av matx fast hälften så lång.. när nätagget till den pajja fick jag helt enkelt modda lite, Köpte en matx nätagg sen bakade jag in den i det gammla aggets chassi, nu tuffar den på perfekt :).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Har en fråga ang. Cooltek 500 el. Bzerk 500 (samma design, nästan identiska komponenter). Dessa psu's med 12V1 (20A) och 12V2 (20A) kommer med en separat 4-pin's anslutning namngedd "PCI-E". Vän av ordning med ett krävande grafikkort (x1950Pro) ansluter givetvis den till grafikkortets dito.
Men nu ere så här att att det även finns en 8-pins "12V" anslutning med en kabel (8+2x4) för att dels ansluta till moderkortets 4-pins cpu, dels till pci-e kortets dito. Min självklara undran är - då jag har hört skilda uppgifter angående vilken 12V-lina det är bäst at köra grafikkort på: Ska jag ansluta x1950Pro kortet till den separata pci-e kontakten på psu'n eller ansluta till 8-pins anslutningen?
Båda annonserar glatt att du kan ansluta pci-e.

P.S. Jag äger Bzerken
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=570&page=4

Visa signatur

AMD64 Venice EH6 3200+@2400, Kingston Value RAM Dual Channel 2x512 1T, ATI X1950 Pro 512

Permalänk

NorthQ aggen borde ligga i listan, är ju förövrigt bra och relativt tysta agg.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krypton1t
NorthQ aggen borde ligga i listan, är ju förövrigt bra och relativt tysta agg.

Såhär skriver Fook i Sweclockers test:

Citat:

En deltagare som inte levde upp till förväntningarna. Förvisso låg ljudnivå, men kryddade specifikationer och skyddskretsar som inte fungerar gör att vi inte kan rekommendera den här nätdelen till någon.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Tagan är bäst! Tystaste jag hört bortsett från passiva, som jag aldrig har hört

Permalänk
Medlem

jag gillar "Be quiet"

Permalänk

Hej. Första posten och allt.
Jag bara undrar om någon har ett separat gammalt nätagg till grafikkortet och ett till själva datorn? Jag tänkte att istället för att bygga ihop dem så kan man tjuva ihop det enda med att kortsluta grönkabel med jord . Då borde det ge ström i alla fall..väl? Detta kan man koppla till grafikkortet tänkte jag. Eller?!

edit: äh det funkade ju jättebra. Tänka sig att dåligt nätagg kan göra att grafikkortet går slött. Nu jäklar får ni se upp i bf2

mvh
/Arne

Visa signatur

sprakande dator

Permalänk
Medlem

Hittade en "kalkylator" som är lite nyare än den som är länkad i FAQen:

http://support.asus.com/PowerSupplyCalculator/PSCalculator.as...

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem

tack så mycket för ett bra inlägg!!

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna uppdatera linkarna lite ? tack

Permalänk

Det var bara en av länkarna till hur man kör med dubbla nätaggregat som funkade. Vet inte om min var omnämd där men jag löste det på detta sätt:

Det är ett relä kopplat till det första nätaggregatets 12 volts uttag. Så när man slår på nätagg nr1 så ger det ström till reläet som sluter den gröna sladden (PS_ON#) mot den svarta (jord) så att man startar det andra nätagget. Lätt som en plätt.

På bilden har jag klippt loss resten av ATX kontakten. Men man kan ju koppla in sig på sladden utan att klippa sönder den.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!